גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נושאי החותם

ארבעה שחקנים הצטרפו השנה לעלילת הנדל"ן הישראלית: ראש מינהל התכנון, השמאי הממשלתי, המפקח על הבנקים ומנהל מינהל מקרקעי ישראל. הם לוהקו לתפקידי מפתח בדיוק במערכה שבה הזרקור מכוון אליהם: הכוח המניע בידם וכובד אחריות עצום נתון בכל הוראה שיתנו. הבמה שלהם

שנה הסוערת שעברה על תחום הנדל"ן בישראל - סבך הרפורמות בקרקעות ובתכנון; ועדת טרכטנברג; שיווקי הקרקעות, הטבות המס וגזירות האשראי שנועדו לאזן את משוואת הביקוש וההיצע - עלו על המגרש ארבעה שחקנים חדשים בתפקידים רגולטוריים בכירים.

בראשית 2011 מונה דודו זקן למפקח על הבנקים בבנק ישראל; הוא החליף את רוני חזקיהו, שהוראותיו חיסלו הלכה למעשה את קבוצות הרכישה שנה קודם לכן. אבל כבר בשנתו הראשונה של זקן, הוא הצליח להיכנס בנעליו הגדולות של חזקיהו ולהשאיר חותם בדרישתו מהבנקים לערוך הפרשה נוספת מיוחדת לחובות מסופקים בגין תיק המשכנתאות. הפעם האחרונה בה נקט בנק ישראל בצעד דומה הייתה לפני כמעט עשור, במיתון של 2002. גם ההגבלה של 60% על המשכנתאות וצמצום רכיב ההלוואה בריבית משתנה הם יצירי הכפיים של זקן ושל נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר.

כמה חודשים אחר כך, במאי 2011, החליף טל אלדרוטי את אייל יצחקי כשמאי הממשלתי הראשי, בדיוק כאשר הרוח החלה משנה כיוון, ומחירי הדירות נעצרו. אלדרוטי היה הראשון לאסוף ולפרסם נתונים שאיששו את המהפך שחל בשוק למגורים, אחרי שנתיים וחצי בהן נסקו מחירי הדירות. הוא בישר לאומה שברבעון השלישי ירדו מחירי הדירות ב-1.2% בכל הארץ, בהובלת תל אביב שצנחה ב-6% בתוך רבעון. אך אלדרוטי אחראי גם ליישום תיקון 84 לחוק התכנון והבנייה ("שמאי מכריע" הפוסק במחלוקות שבין הרשויות לנישומים), באמצעות ועדת השגות שקיצרה את הליך באופן משמעותי. סביר להניח שבשוק יורד, עוד תהיה למערכת הזו לא מעט עבודה.

כסא ריק

בניגוד לתחלופת התפקידים החלקה במשרד השמאי הממשלתי, נותר תפקיד הכסא של ראש מינהל התכנון במשרד הפנים ריק משך חודשים ארוכים, לאחר עזיבתו של שמאי אסיף. זאת, בזמן העבודה על חוק התכנון והבנייה החדש שקידם במרץ רוה"מ בנימין נתניהו. עם היכנסה לתפקיד בקיץ האחרון, יש מי שהעביר ביקורת על בינת שורץ-מילנר, ראש המינהל החדשה, שכיהנה בעבר כמתכננת מחוז ירושלים. זאת, בעיקר בשל העובדה שהיתה מעורבת בתכנון הולילנד הידוע לשמצה.

מצד שני, לשורץ ניסיון מוכח בקיצור הליכים, וזה מה שנדרש כיום בתחום, לדעת אחרים. "הרגולציה היום לא אחידה ולא מתוזמנת, והיא נופלת כולה על ראש האזרח הקטן שלא מבין מה עליו לעשות בתחום התכנון והבנייה", אמרה שורץ-מילנר בראיון ל"גלובס". "ישנן 170 תכניות מתאר ארציות. היעד שלי שבתוך כמה שנים קצרות תהיה תכנית מתאר ארצית אחת, שתחליף את כולן. זו אחת המשימות הגדולות ביותר".

עם כ-250 אלף יחידות דיור ב"צנרת" התכנונית, רצון להגדיל את המלאי וצורך לאשר וליישם את "רפורמת המרפסות" של נתניהו, שעדיין נדונה בוועדות הכנסת ואף נחקרת על-ידי מבקר המדינה, צפויה לשורץ עבודה מאומצת.

בינתיים שותק

אחרון חביב הוא בנצי ליברמן, שנכנס לתפקיד מנהל מינהל מקרקעי ישראל לאחר שבקיץ האחרון "התפוטר" ירון ביבי, מאדריכלי הרפורמה בקרקעות ישראל, שמיושמת באיטיות בימים אלה. את הרפורמה שתהפוך את המינהל לרשות - ושמטרתה להעביר את מרבית הקרקעות מהמדינה לידי אזרחיה ולשחרר את המינהל לעסוק בשיווק - צריך כעת ליברמן, שכיהן כמזכ"ל מועצת יש"ע ולא צמח מתוך המינהל כמו ביבי, להוביל.

נראה שליברמן לומד את המערכת הגדולה והמסורבלת שעוברת טלטלה כפולה: רפורמה עמוקה תוך קיצוץ בכוח האדם - בתיבול מנכ"ל חדש. בינתיים, המהלך הבולט היחיד שעשה ליברמן - ושואלי נזקף לרעתו - הוא שתמך בקריטריונים שקבע שר השיכון לדיור בר השגה, קריטריונים שזכו לקיתונות ביקורת בשל אי הכללת מיצוי כושר השתכרות.

בשנה הקרובה, שנת בחירות, מעניין יהיה לראות לאיזה כיוון ייטו המאזניים החברתיים בתחום הדיור וכיצד, אם בכלל, יניעו הרגולטורים החדשים את גלגלי השינוי בענף הנדל"ן.

השנה שלי

מה ההישג הגדול שלך ב-2011?

שורץ: "שלושה יעדים מנחים את פעולותיי מאז כניסתי באוגוסט: הגדלת המלאי התכנוני של יחידות דיור זמינות; פישוט מערך התכנון הארצי; הערכות ומוכנות המערכת התכנונית לרפורמה הגדולה בתכנון ובנייה. מוטלת עלי האחריות לוודא שהמארג המורכב הזה לא יקרוס עם הרפורמה - אלא יהיה ערוך ומוכן ליישמה באופן שיענה על מטרותיה הטובות".

אלדרודיטי: "הישג הגדול הוא מיסוד והטמעה של עבודת ועדת ההשגות לעניין חיובי המינהל. בראש הוועדה עומדת משפטנית הכשירה להיות שופטת, וחברים בה השמאי הממשלתי הראשי או סגנו, וכן 'שמאי מכריע'. הוועדה דנה והחליטה ב-80 השגות במשך השנה וזמן התגובה והטיפול באזרח התייעל והתקצר מאוד".

מה הלקח שלך מההישג הזה?

אלדרודיטי: "למרות התדמית - גם גוף ציבורי, הפועל באופן ממוקד ונכון, יכול להיות יעיל, ענייני ולהביא לפתיחת חסמים ועיכובים. התנאי: התנהלות מקצועית, עניינית, שקופה ואחידה".

מיהו נדל"ניסט השנה בעיניך?

שורץ: "נדל"ניסט השנה בעיני הוא נגיד בנק, ישראל סטנלי פישר, שמשפיע על שוק הנדל"ן בכל התחומים בהן למדיניות התכנון והמקרקעין אין כל השפעה".

אלדרודיטי: "אינני יכול להצביע על אדם או גוף ספציפי, אולם בהחלט ניתן להעניק את התואר לאזרח הפשוט שהתעורר השנה והבהיר שהמצב בתחום הדיור חייב שינוי".

האם המחאה תשפיע על הנדל"ן?

אלדרודיטי: "המחאה החברתית התפרצה בעוצמה גבוהה, ובאופן שאינו מאפשר להתעלם ממנה. הגופים הרלוונטיים הפנימו את המסר ונראה שנעשים מאמצים אמיתיים וכנים להביא להקלה ולרווחה, בין היתר בתחום הדיור. אני סבור שככל שמאמצים אלה אכן ימשכו, הם יישאו בסופו של דבר פרי, גם אם לא נוכל לחוש ולממש זאת במהלך השנה הקרובה. יש לזכור שתהליכים בתחום הנדל"ן הם מורכבים והשפעתם איטית".

שורץ: "המגורים בישראל צריכים להיות מגוונים יותר, במובן של סוג יחידות הדיור וסוג הבעלות עליהן, במטרה לאפשר לאוכלוסיות שונות ומגוונות להתגורר באותו מתחם ולהשתמש במשותף במוסדות החינוך והפנאי. למחאה החברתית היתה תרומה מהותית להכללת השיח החברתי בתכנון, ולהעלאת משקלם של שיקולים חברתיים בתכנון ובשיווק מגורים".

מה יקרה למחירי הדירות השנה?

אלדרודיטי: "על השאלה הזו אני מנוע מלענות. במקורות כתוב למי ניתנה הנבואה ואיני חפץ להיות בין אלה. עם זאת, אני מאמין שאי הוודאות השוררת היום, תתפזר. אנשים יתחילו לרדת מהגדר".

עוד כתבות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים