גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סקר: הצרכן הישראלי מאמין להמלצות - ולא לפרסומות

מכון המחקר TNS: הצרכן הישראלי, בבואו לרכוש מוצרים חדשים, מסתמך על המלצות של הקרובים לו, מגלה ציניות כלפי פרסומות ומחפש בעיקר מוצרים שמספקים לו את התמורה הטובה ביותר עבור הכסף וכאלה הנתפסים כבריאים

מה מחפשים צרכנים יותר מכל במוצר חדש שיירכשו? על השאלה המעניינת הזו, כמו גם מספר שאלות אחרות, עונה סקר מיוחד שנערך עבור "גלובס" על-ידי פרסי "מוצר השנה" בישראל, ובוצע על-ידי מכון המחקר TNS בקרב למעלה מ-2,000 צרכנים המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

מהסקר עולה כי הצרכנים הישראלים מחפשים בעת רכישת מוצרים חדשים תמורה טובה יותר לכסף: 50.4% ציינו זאת כשיקול מכריע. לא לגמרי מפתיע אם לוקחים בחשבון את רוח התקופה, שמחזירה את כבודו של המחיר ההוגן למקומו.

המחאה לא השפיעה

39.7% מהנשאלים ציינו כי יחפשו מוצרים שיקלו על חייהם. לאחר מכן מגיעים שיקולים של בריאות (37.4% ציינו כי יבחרו מוצר שהוא טוב/בריא יותר עבורם, ו-21.3% יבחרו מוצר ש"משפר את בריאותי"), לצד חיפוש אחר חיסכון בזמן (23.6%). עוד ציינו הצרכנים פרמטרים שונים המבטאים ידידותיות לסביבה, שילוב טכנולוגיות חדשניות וגם הרצון להרגיש צעיר יותר באמצעות המוצר.

איש השיווק ערן יסעור, המייצג לצד אתי עמיעד את פרסי "מוצר השנה" הבינלאומיים בישראל, אינו מופתע ממידת הרציונליות בנימוק המוביל לאהדת מוצרים. "במחקר זהה שנערך לפני שנה עלתה תוצאה זהה בתשובה לאותה שאלה", הוא אומר, "כך שמחאת הצרכנים לא השפיעה על תשובות הצרכנים".

לדבריו, "מה שמעניין לראות הוא השינוי שחל בפרמטרים שבמקומות 2-5: בשנה שעברה, שני פרמטרים שקשורים זה בזה ('מקל על חיי" ו'חוסך לי זמן') הובילו את הרשימה במקומות השני והשלישי. השנה חל גידול בחשיבות הפרמטר 'בריא/טוב יותר עבורי' עקב גידול במודעות להרכב התזונתי של המוצרים.

"גם בחשיבות הפרמטר 'משפר את בריאותי' חל גידול - ב-2011, שיפור הבריאות היה חשוב רק ל-17% מהצרכנים, בעוד שהשנה הוא חשוב ל-21%. גם כאן, הדבר נובע מגידול במודעות לבריאות כמו גם להשקות של מוצרים המייחסים לעצמם תכונות בריאותיות, או כאלה המדגישים הימצאות רכיבים בריאותיים כמו סיבים תזונתיים בתוכם".

יסעור סבור כי תכונות בעלות אופי אמוציונלי - כגון "מוצר שמשפר את המראה שלי", "מוצרים מבדרים/כיפיים", "מוצרים שגורמים לי להרגיש צעיר יותר" - מקבלים ציונים נמוכים יותר מאשר תכונות רציונליות כדוגמת מחיר המוצר, משום שלצרכנים יש באופן טבעי נטייה לבטא ביתר עוצמה תכונות בעלות אופי רציונלי.

"עם זאת, למשווקים אסור לזלזל בתכונות בעלות אופי אמוציונלי", אומר יסעור, "למרות שהן מקבלות באופן יחסי ציון נמוך יותר - משום שלמרות שהצרכן לא מבטא זאת בסקרים, לעתים מתוך חוסר נעימות, יש להן חשיבות פסיכולוגית רבה עבורו".

מתרשמים מהמלצות

גם כאשר שואלים את הצרכן הישראלי מה הכי משפיע עליו כאשר הוא קונה מוצר חדש, עולה ראשונה סיבה רציונלית: מבצע (62.5%). למחיר, מסתבר, יש השפעה ישירה על תפיסת הצרכן והעדפותיו - וככל שהוא יורד, גדלה כנראה תחושת התמורה לכסף שבאה לידי ביטוי ביתר שאת בשאלה הראשונה.

עוד דבר שמעניין לראות הוא חשיבות התקשורת מפה לאוזן בהחלטה על רכישת מוצרים חדשים. 57.2% מהנשאלים ציינו כי המלצה של חבר הייתה אחת הסיבות העיקריות שהשפיעו עליהם ברכישת מוצר חדש, 54.3% ציינו כי להמלצה של בן משפחה הייתה חשיבות בהליך הרכישה.

גם ביקורות ממקורות לא מוכרים כמו האינטרנט (35%) וביקורות של צרכנים (32%) או ביקורת בעיתון (29%) משפיעות על הצרכנים לא מעט, ומכאן הצורך של המשווקים לדאוג שמוצרים ושירותים ינוסו על-ידי מספר רב של צרכנים, שגם נוהגים לחלוק את רשמיהם עם קהלים נוספים. לא מפתיע שלא מעט ממהלכי השיווק היום עוברים דרך בלוגרים או מובילי דעה המנהלים את זירת ההתרשמויות שלהם קבל עם ועולם ופייסבוק.

בהקשר זה מציין יסעור כי "על בסיס הצורך הזה בדיוק נובעת ההצלחה של פרסי 'מוצר השנה' בעולם, משום שהבחירה בזוכי 'מוצר השנה' מבוססת למעשה על המלצות של צרכנים - ובעיקר כאלה שרכשו בעבר את המוצרים והשתמשו בהם בפועל".

לכן קל יותר להבין מדוע צרכנים, על-פי ממצאי הסקר, אינם משתכנעים, על-פי תחושתם האישית, לנסות מוצרים חדשים בגלל פרסומות (22%) - אולם אחוז גבוה (70%) מהנשאלים ציינו כי היו סומכים יותר על פרסומת שבה מופיעה העובדה שהמוצר זכה בפרס כמו מוצר השנה, הנשען על המלצות צרכנים.

גם לדוגמיות המאפשרות לצרכנים לטעום ולנסות מוצרים יש חשיבות רבה: כמעט מחצית מהצרכנים אומרים ששיטה זו משפיעה עליהם לנסות מוצרים חדשים. לעומת זאת, מקומם של מדענים, מומחים או שחקנים המדמים רופאים בפרסומות - מקבל יחס מפוקפק למדי ממשתתפי המחקר, כפי שמעידים הם עצמם.

"הצרכנים", אומר יסעור, "הפכו לציניים יותר, ו-90% מהם כבר לא מאמינים לכל מי שעוטה על עצמו חלוק לבן ומנסה לשכנע אותם לנסות מוצר חדש. לכן אם משווקים לא רוצים לשכנע צרכנים לנסות מוצרים חדשים שלהם על-ידי מבצעי מחיר, עליהם לדאוג שצרכנים אחרים יהיו מרוצים מהשימוש בהם, ושהם אלה שימליצו עליהם לצרכנים אחרים. צרכנים - ואת זה מוכיחים כל המחקרים - מאמינים יותר ויותר לצרכנים אחרים ופחות ופחות לפרסומות".

הזוכים: שטוחים, קולגייט מקס ו-MUST קוביות

פרסי "מוצר השנה" הם פרסים בינלאומיים לחדשנות, המוענקים ב-25 השנים האחרונות למוצרים ולשירותים חדשניים ב-30 מדינות ברחבי העולם, ביניהן ארצות-הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה, קנדה וישראל.

בחירת "מוצרי השנה" נשענת בעיקרה על בחירת הצרכן ועוברת מספר שלבים: ראשית, מגישים משווקים שונים את מוצריהם, ובתנאי שהושקו ב-18 החודשים האחרונים בישראל.

צוות שופטים, המורכב מראשי המשק, האקדמיה והכלכלה בישראל, בוחר את המוצרים הטובים ביותר לטעמו ומחלק אותם לקטגוריות, ובשלב הבא עוברת הבחירה לשטח.

מחקר הצרכנים של פרסי "מוצר השנה" מבוצע על-ידי מכון מחקר TNS בקרב למעלה מ-2,000 צרכנים על-פי מתודולוגיית מחקר זהה בכל העולם. במסגרת המחקר מדרגים הצרכנים את המוצרים על סמך האטרקטיביות שלהם ועל סמך שביעות-רצונם מהשימוש בפועל במוצרים.

באירוע חגיגי במוזיאון תל-אביב לאמנות הוכרזו אמש (א') שמותיהם של 39 מוצרים ושירותים שהוגדרו החדשניים ביותר לשנת 2012 על-פי ממצאי הסקר. החברות שזכו בכמות הפרסים הרבה ביותר היו החברה המרכזית למשקאות קלים (משווקת טרה, משק צוריאל ונביעות) וחברת ש. שסטוביץ (יבואנית קולגייט ורבלון). השנה, לראשונה, הוענקו גם פרסים בקטגוריות שירותים - שניהם בתחום התקשורת, לבזק ולאורנג'.

בין הזוכים עליהם הוכרז אמש: בקטגורית מוצרים לתינוקות: חיתולי פמפרס פרימיום; בקטגוריות משקאות: משקאות קפה עלית בטעמים של חטיפים, שנדי בטעם ביטר למון; בקטגורית מוצרי חלב: גליל גבינת עזים מה-עז 9% של משק צוריאל, יוגורט עזים עם פרי של משק צוריאל, מולר סימפלי פרוט; בקטגורית מזון: סדרת נקניקים "אישי דק" של טירת צבי; בקטגורית מוצרים לבית: דאק דיסק הג'ל, סופרקריל מט טמבור לבן במיוחד, מזרן ספורט עמינח; בקטגורית מוצרי חשמל: מזגני אלקטרה אינברטר, אלקטרה בר, טיפוח בקטגורית איפור והיגיינה: קרם מייק-אפ רבלון, קולגייט מקס white one, שפתוני לבלו מהסדרה הירוקה; בקטגורית ממתקים, עוגיות וחטיפים: בייגלה שטוחים של אסם, סדרת פיטנס בר, מסטיק MUST קוביות בטעמים; בקטגורית בריאות ופארם: סיבים תזונתיים בנפייבר To Go ועוד.

פתוחים לביקורת

המחיר

עוד כתבות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת 9.28 מיליארד דולר שציפו האנליסטים ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים גלובליים במהלך הרבעון, ב-80% יותר מהצפי ● החברה נתנה תחזית מאכזבת לרבעון השני

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית