גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בזכות הנשים שאתן

האישה המשתחררת היא זו שלא נמלטת אל יערות ההכחשה ומסרסת היסודות שעושים אותה מה שהיא: אישה

1. היא בשנות ה-30 שלה, סוכנת מוסד נועזת, שכבר השתתפה בכמה מבצעים רציניים והתקדמה במהירות בסולם הדרגות. עכשיו היא בהריון. הכול נעצר מבחינתה. בשיא המומנטום וההישגים שרשמה לעצמה, היא נאלצת לפרוש מפעילות מבצעית. האמהות גורעת עתה מסיכויי ההתקדמות שלה. היא תתעכב לכמה שנים טובות, בעוד חבריה הגברים שועטים קדימה במסלול.

בעולמות מבצעיים פחות, ההתקדמות לא באמת חייבת להיעצר. לא אצל נשים שאפתניות מאוד ומכוונות משימה. ראיתי את זה אצל כל הבכירות שפגשתי. בשורה התחתונה, חלק גדול מהאנרגיה, הזמן והקשב, מתועלים לעשייה שמקדמת אותן בסולם. לטיפול בילדים ובבית נמצאו פתרונות. הן נוהגות משמעת ברזל, לא עושות לעצמן הנחות. אבל סבל לא ראיתי שם. להיפך, דווקא מידה רבה של התמוגגות ותחושת מלאות. התפקיד הוא חלק מרכזי בזהות שלהן, שם הן הכי באלמנט של עצמן. האם זה הופך אותן אמהות פחות טובות? בואו נגיד את זה ככה, פורמט האמהות שלהן אחר, והוא מתקיים בשירות המימוש העצמי.

2. הן לא חיות בוואקום. ישנו כל העת שומר הסף החברתי. אתוס האמה ת המקריבה הכול הוא עדיין רב עוצמה בתרבות. הן, שמעזות למצוא פתרונות יצירתיים לגידול ילדיהן בעודן מבלות את ימיהן בעבודה, מסתכנות בדה-לגיטימציה. יעידו כל אותן בכירות, שדיברו על הקרבת האמהות הפעילה והזוגיות לטובת הקריירה, ונסקלו בטוקבקים אכזריים בכמויות שלא יתוארו. מעשה הגינוי והגירוש הוא תופעה שאנו עדים לה שוב ושוב.

פלא שגם כיום יש הסבורות שקריירה תובענית תפגע במהות נשיותן? פלא שהן מחניקות את היכולות שלהן כדי לא לפרום את אידיאל הנשיות?

3. הסיפור התרבותי הפטריארכלי התעקש תמיד להציג את האישה כעלמה במצוקה, המחכה לנסיך שיציל אותה. מה שבאמת צריך להציל זה את הנשים מאחיזת החנק של הסיפור הזה בצווארן. את המניפולציה שמרחיקה אותן מהסיכוי לזהות את כוחן. כוח שמגיע עם הישגים.

4. יום האישה הבינלאומי הפך בתקשורת ליום מירוק חטאים, שלא יוצא ממנו הרבה. תחת ערפל הסיסמאות והקלישאות, קשה להתניע מהלכים משני מציאות. מה כן יכול לעשות הבדל? אותה אישה שמתיישבת, בסופו של דבר, בשולחן של מקבלי ההחלטות. כמה תוקף היה לדיבור על שוויון נשים אילולא אותן נשים חלוצות שהתבייתו על המטרה וסללו את הדרך, הוכיחו שאפשר. אתם יודעים מה קורה כשנשים מסוימות מצליחות להימלט מהקלסטרופוביה של הגטו הנשי, של מנעד המקצועות המסורתיים, של מה שמצופה מהן?

קורית רקפת.

המעבר מגליה מאור לרקפת רוסק בבנק לאומי נראה כמו מרוץ שליחים נשי, שבו אסור לשמוט את המקל. והאבסורד הוא שזה קורה מהמקום האישי לחלוטין. כמו הברון מינכהאוזן, שמחזיק את עצמו בציצת ראשו ומושך עצמו מהביצה, כך הן ממלטות עצמן מגורלה של האישה הנוסחתית. הן לא חרטו על דגלן מאבקים פמינסטיים, אבל הועילו למצב הנשי הרבה יותר מהפמיניזם הרדיקלי.

הנחת העבודה היא שהאויב שלנו הוא השוביניזם הטבוע בכל שדרות הממסד והחברה. אילולא הוא, אנחנו משננים לעצמנו, נשים היו מתמודדות יותר על תפקידים. בואו לא נספר לעצמנו סיפורים. הרבה יותר נשים בוחרות שלא לנצל את ההזדמנויות שנפתחו בפניהן ולא משתלבות בהמוניהן במשרות שמתויגות כגבריות. ואתם יודעים למה? בעיקר כי הן לא רוצות. השוביניזם ייסוג ככל שיותר נשים יתברגו בתפקידי מפתח. אי אפשר רק לבכות וליילל קיפוח, בזירה הזו צריך לנצח. איך? דרך ביצועים.

5. כשמנהלת בכירה בבנק הפועלים כבר אומרת היום בלי למצמץ שהתפקיד הבא שלה יהיה מנכ"לות הבנק, וזה לא נשמע מופרך, היו בטוחים שזה בגלל סיבה אחת: כי הדרך כבר נסללה. גבולות התודעה הורחבו. והתודעה קובעת את ההוויה. יכול נשיא הרווארד לשעבר, לארי סאמרס, לקשקש על נחיתותן של נשים במתמטיקה, אבל במבחן התוצאה, כשאת רוב הבנקים בישראל מנווטות נשים קברניטות - זה חזק יותר מכל להג. זו המציאות ששמה סימן קריאה.

6. קורה שהכוח הנשי הזה מגיע עם מספיק להט וגם עם טעם סבבה בנעלי עקב. אבל מי קבע שזה צריך להיות הדבר המרכזי? בתרבות שבה אנחנו מצמצמות את הקיום הנשי לעיסוק בלעדי בשופינג, טיפוח היופי ולבוש, בסופו של דבר נמצא עצמנו לבושות במחלצות של תבוסה.

7. אנחנו תוצר של הביולוגיה שלנו, אבל גם של סוציאליזציה ותרבות. ליתרונות של המוח הנשי, התרבות עוד לא למדה לתת את הערך הראוי. אבל יד הזמן תגיע גם לשם. נשים לא מעטות עדיין נדהמות, שלא לומר אסירות תודה, על כך שמאפשרים להן להיכנס לעולם היוקרתי של הגברים. לכן הן משתדלות להתבלט כמה שפחות, בטח שלא לחולל מהפכות. אולי מתוך משאלת פיוס והרמוניה. האם זו הסיבה שקולן בקושי נשמע, שרק מעטות מגיעות לחזית - לכנסים, לבמות, לראיונות? רובן מקפידות שלא לזנוח את כללי הזהירות. בדרך כלל הן גם יאמצו את הקודים ההתנהגותיים הגבריים באדיקות, כדי להשתלב, כדי שלא יבחינו, חלילה, בשונותן. התוצאה היא נשים שהתחפשו לגבר. הנשיות המדוכאת תצמיח אצלן תסכול.

האישה שמשתחררת באמת היא זו שלא נמלטת אל יערות ההכחשה ומסרסת את היסודות שעושים אותה מה שהיא: אישה.

8. השונות אינה סותרת את השוויון שצריך להתקיים. נשים שכן רוצות, וגם הצליחו להתקדם לעמדות ניהול בכירות בתפקידים לא מסורתיים, מתפתלות לא פעם על הכיסא באי נוחות. כמה נוח יכול להיות בסביבה שבה שולטת הגמוניה גברית? לחוות נרקיסיזם גברי, לא מרוסן וזחוח, עשויה להיות חוויה מדכדכת. אבל בשורה התחתונה הן שם. וככל שהן יהוו השראה ליותר נשים, ויקדמו נשים, מעגל המשפיעות יתרחב. גם אם סולידריות נשית לא צריכה להתקיים באופן עיוור ואוטומטי, על ניצחונות נשיים אנחנו נוטות לברך. אבל אתם יודעים, על ניצחונות גם נענשים. למרות שיש מי שיגידו שכבר נענשנו מספיק. אנחנו נשים, למען השם.

vered-r@globes.co.il

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל