גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האש בדרום: 3 רקטות נורו הערב לאשקלון; מחר אין לימודים

(עדכון) - קצין בכיר בפיקוד הדרום: "זה הולך להימשך עוד זמן, אנחנו לא רואים כרגע איך זה מסתיים ■ גם מחר אין לימודים בדרום ■ היום נורו לעבר ישראל יותר מ-35 רקטות גראד

יומה הרביעי של ההסלמה בדרום עומד להגיע לסיומו, אך נראה שאנו צפויים לראות המשך ללחימה - אם לא הידרדרות נוספת.

קצין בכיר בפיקוד הדרום אמר היום "זה הולך להימשך עוד זמן, אנחנו לא רואים כרגע איך זה מסתיים". הקצין התבדח וציין: "אני הבאתי צ'ימידן עם בגדים ומשחת שיניים".

ארגון הג'יהאד האסלאמי, בראייתו, לא מגיע לכל הישג ולכן אנשיו ימשיכו בירי. המצרים מובילים מהלכים אך לא בקצב מהיר מספיק ובסך בכל המצב בסיבוב הלחימה האחרון מוגדר "סטטי".

צה"ל, מצידו, מוכן להסלים את פעולותיו ולעלות עוד ועוד מדרגות. "הכל כבר מוכן", אמרו היום בכירים. הפירוש הוא שיש לא מעט יחידות שיודעות מה הן אמורות לעשות וכיצד, וייתכן שהמטרות הבאות שייפגעו יהיו מטרות תשתית כואבות יותר. במערכת הביטחון לא פוסלים אפשרות של הפסקת אש, אך מתקשים לראות איך זה קורה בינתיים.

גם הערב נמשך ירי הרקטות לעבר יישובי הדרום. שלוש רקטות נורו משטח רצועת עזה לעבר אשקלון. שתיים מהן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל, והשלישית התפוצצה בשטח פתוח ולא גרמה לנפגעים או לנזק. במקביל, מדווחים בעזה כי כלי טיס של חיל האוויר תוקפים מטרות בשכונת סג'עיה שבמזרח הרצועה. מהדיווח עולה כי לפחות פעיל אחד בג'יהאד האיסלאמי נהרג.

יותר מ-35 רקטות גראד משעות הבוקר, שני פצועים קל

ארגוני הטרור ממשיכים במטחי ירי כבדים מרצועת עזה לשטח ישראל - עם יותר מ-35 רקטות גראד וקסאם שנורו מאז הבוקר. כל הרקטות יורטו על-ידי מערכת כיפת ברזל או התפוצצו בשטחים פתוחים, עד לשעות הצהריים - עם פגיעות בתוך אשדוד וסמוך לגדרה.

הערב יירטה מערכת כיפת ברזל רקטה שנורתה לכיוון אשדוד, זאת לאחר שמוקדם יותר פגעה רקטה ישירות בבית בעיר - באירוע שהסתיים בנס ללא נפגעים. שלוש רקטות נוספות נורו לכיוון המועצה האזורית באר טוביה ולעבר באר שבע. שלושתן התפוצצו בשטחים פתוחים ולא גרמו לנזק או לנפגעים.

בשעות הצהריים פגעה אחת הרקטות שנורו לאשדוד ישירות ברחוב ראשי בעיר. מהמקום פונתה אישה בת 80 שנפצעה באורח קל מרסיסים והדף, ואדם נוסף שנפצע קל. אדם אחד לקה באירוע לב בעקבות הפיצוץ, כמו כן טופלו במקום מספר נפגעי חרדה. עדי ראייה דיווחו כי כתוצאה מהנפילה הראשונה נגרם כבד לכלי רכב ולחנויות מרסיסים. לדברי תושבי השכונה, אין זו פעם ראשונה שרקטות פוגעות ברחוב. רקטה נוספת נפלה בשטח פתוח בעיר.

רה"מ: "ערוכים להרחיב את הפעילות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בצהריים בכנסת ללחימה הגוברת בדרום הארץ ואמר: "צה"ל ממשיך לתקוף בעוצמה ובתקיפות את המחבלים בעזה. כל מי שמתכוון לפגוע באזרחים שלנו - אנחנו נכה בו".

"השילוב המנצח הוא בין אמצעי התקפה מוחצים, היכולת של צה"ל והפעילות של צה"ל לתקוף את המחבלים באשר הם, לבין אמצעי הגנה חשובים וכמובן גם החוסן של האזרחים בדרום, מאפשר לנו להכות בטרור בצורה מדויקת ומכאיבה", הוסיף נתניהו.

לדבריו, "אתמול נפגשתי עם 30 ראשי רשויות בדרום. הגיבוי וההבנה שקיבלתי, הם דוגמה למנהיגות שנבחנת ברגעים שכאלה. צה"ל ערוך להרחיב את הפעילות וימשיך בפעילות ככל שנדרש".

גם מחר אין לימודים בדרום

בהערכות מצב משותפות לרשויות בדרום ואנשי פיקוד העורף, הוחלט על השבתת הלימודים במרבית בתי הספר בדרום גם מחר, ביישובים שנמצאים בטווח של בין 7-40 ק"מ מרצועת עזה. רשימת היישובים בהם לא יתקיימו לימודים: באר שבע, קריית מלאכי, גדרה ואשדוד. על פי ההערכות, לא יתקיימו לימודים גם באשקלון, נתיבות ואופקים. גם המוסדות להשכלה גבוהה בדרום ואוניברסיטת באר שבע לא יקיימו מחר לימודים.

הבוקר תקף חיל האוויר חולייה שעסקה בהכנות לשיגור רקטות ארוכות טווח, הטייסים דיווחו על פגיעות במטרה. מוקדם יותר נפגע בדרום הרצועה מחבל שתכנן לבצע ירי לעבר ישראל. במהלך הלילה הותקפו אתר לאחסון אמצעי לחימה בצפון הרצועה, וכן חמישה אתרי שיגור בצפון ובדרום הרצועה. דובר צה"ל מסר כי זוהו פגיעות מדויקות בכל המטרות.

בג'יהאד האיסלאמי הודו הלילה כי לפחות 2 מההרוגים הלילה הם אנשי הזרוע הצבאית של הארגון, אולם טענו עם זאת כי ההרוג השלישי הוא נער בן 12. באחת התקיפות בעיר ג'בליה צפון הרצועה הותקף מחסן אמצעי לחימה שהיה ממוקם בקומה התחתונה של בניין מגורים. כתוצאה מהתקיפה נפצעו עשרות מהתושבים בדירות הסמוכות, רובם כאמור ילדים. "לא ידענו מראש שאזרחים עלולים להיפגע באירוע", אמר הבוקר דובר צה"ל תא"ל פולי מרדכי בראיון בגלי צה"ל, "אבל הם נפגעו כתוצאה מפיצוצי משנה של האמל"ח שהיה בבית".

בהמשך, בתקיפה נוספת באזור רפיח, נהרג נער בן 15 ו-5 תלמידי בית ספר נוספים נפצעו, כך עולה מהדיווחים בעזה.

בשעות אחר הצהריים מסר דובר צה"ל כי "אזרחים שאינם מעורבים בלחימה נפגעו", מירי של כלי טיס של חיל האוויר לעבר חוליית מחבלים ששיגרה רקטה לטווח בינוני מאזור מיושב בצפון רצועת עזה לשטח ישראל.

בישראל החליטו לפעול גם במישור המדיני נגד הארגונים החמושים בעזה, והפנו קריאה למועצת הביטחון לגנות את המשך הירי לעבר הדרום. סגן שגריר ישראל לאו"ם, חיים וקסמן, העביר מכתב תלונה רשמי למזכ"ל האו"ם ולמועצת הביטחון בו דרש מחברות המועצה לגנות את הירי הבלתי פוסק ולפעול בכל דרך אפשרית נגדו.

"הירי הבלתי פוסק פוגע באופן דרמטי בחיי היומיום של יותר ממיליון אזרחים בישראל", כתב סגן השגריר במכתב. "רבים לקו בחרדה ועשרות אלפי ילדים נשארו בביתם בכדי שנוכל להבטיח את שלומם. אזרחי ישראל חיים תחת איום וסכנה".

עוד כתבות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"