גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח "אמון הציבור": הכי פחות תלונות - נגד סלקום

מחקר שבודק את היקף התלונות נגד חברות הסלולר ואת חומרתן מגלה כי פלאפון מחזיקה במקום הראשון והלא מכובד, ואורנג' לא הרבה אחריה ■ בענף שמגלגל 19 מיליארד שקל בשנה, הבטחות-הסרק וחיובי היתר מהווים 60% מסך הפניות

פלאפון היא חברת הסלולר המובילה לרעה במספר תלונות הצרכנים - כך עולה מדוח שמפרסם ארגון "אמון הציבור" לרגל יום הצרכן הבינלאומי. במקום האחרון - שבמקרה זה הוא המקום המועדף משום שהוא מעיד על מספר התלונות הנמוך ביותר - נמצאת סלקום עם ההתנהלות הצרכנית הטובה ביותר ביחס למתחרות, ובתווך אורנג'.

מכלל הבעיות, כמותן וחומרתן, עולה פער מהותי בהיקף הבעיות בין 3 החברות: 19.4% מהבעיות נצפו בסלקום, 37.4% בחברת אורנג' ו-43.2% בפלאפון. אף אחת מהחברות אינה בעלת תו "אמון הציבור".

ענף שירותי הסלולר מגלגל כ-19 מיליארד שקל בשנה, נכון לנתוני 2010, ומונה כ-9.4 מיליון מנויים בישראל. שינויים רבים צפויים עם כניסתן של מתחרות נוספות - רמי לוי תקשורת שכבר עשתה את הצעד הראשון, לצד מפעילים וירטואליים נוספים בדרך ושני מפעילים חדשים (מירס וגולן טלקום).

נכון לעכשיו, בקדמת הבמה עדיין עומדות 3 חברות: סלקום (נתח שוק של כ-36.09%), אורנג' (33.6%) ופלאפון (30.3%).

שיעור התלונות המתקבל כנגד חברות הסלולר ב"אמון הציבור" עלה באופן קיצוני בשנים 2006-2010, אולם לראשונה חלה ב-2011 נסיגה בשיעור התלונות על ענף הסלולר מכלל התלונות בארגון. לא במקרה: זו השנה שבה החלה להתגבר התחרות, ופחתו חסמי המעבר של לקוחות, תודות לשינויים רגולטוריים - מביטול קנסות היציאה ועד איסור על קבלת שירותי תוכן ללא אישור.

את דפוסי הליקויים, מדגישים ב"אמון הציבור", מבססות לא רק התלונות הרבות נגד החברות - אלא גם מספרם הרב של פסקי הדין שהתקבל נגד חברות הסלולר.

בנוסף, לקוחות סמויים מטעם "אמון הציבור" בחנו את ההתנהלות הצרכנית של החברות, בפרמטרים כמו קיומה של תוכנית תעריפים באתר החברה, טופס גישה לשירותים באתר החברה, קבלת ההסכם/ההתחייבות לאחר בקשת הצרכן, זמני ההמתנה לנציג החברה בטלפון, בחינת הצורך בהגעה לעמדת השירות לצורך ביצוע התנתקות מהחברה, ברירת המחדל במקרה של אי חתימה על טופס הגישה לשירותים ועוד.

בשקלול הדוח, תופסת בדיקת הלקוח הסמוי 20%, וניתוח התלונות ופסקי דין - 80%.

קצר בתקשורת

בעיות, כידוע לכל, לא חסרות: הדוח מנסה למפות אותן - ומעלה, משקלול התלונות ופסקי הדין מול 3 החברות, דפוסים בעייתיים במספר נקודות עיקריות, ומגלה כי עיקר הליקויים נוגעים לשני דפוסים עיקריים: הבטחות שאינן מקוימות (30%) וחיובים לא מוצדקים (26%). 13.4% נוגעים לבעיות טכניות, 11% לשירות לקוחות לקוי, 10.5% לקושי בהתנתקות ובביטולי עסקה, 5.4% לחיובים הקשורים לספקי תוכן, ו-4.8% לאי-גילוי נאות והטעיה.

"פרסום הדוח כעת מאפשר הצבת סטנדרטים צרכניים חדשים, בהם יצטרכו לעמוד הן השחקנים החדשים בשוק והן החברות הותיקות, שעד כה התנהלו כמעט באין מפריע וללא הבדלים מהותיים ברמת השירות והמחירים", אומרת חנית אברהם-בכר, מעורכות הדוח.

עבודת הלקוחות הסמויים העלתה כי זמני ההמתנה למענה אנושי עלולים להיות ממושכים, כשלעתים לא עולה בידי הלקוח להגיע כלל למענה אנושי - אלא הוא נדרש להשאיר הודעה, בתקווה שנציגי החברה יחזרו אליו בהקדם. תגבור של המוקדים, לפיכך, מתבקש בהתאם להיקף הפניות הגבוה כל-כך בענף.

היכן בכל זאת הן עברו את המבחן? 3 החברות, מסתבר, מקפידות על הצגת טופס גישה לשירותים באתר, בהתאם לחוק.

סלקום

תגובות

סלקום: "מאמצינו נושאים פרי"

"אנו מודים על דוח הענף ומברכים על התוצאות המוצגות בו. סלקום משקיעה מאמצים רבים בשירות ללקוחותיה, ואנו שמחים שאלה גם נושאים פרי ומשתקפים בממצאי הדוח. זה מספר שנים משקיעה סלקום משאבים רבים בהכשרת נציגיה וביצירת מדיניות וכלים להגברת שקיפות המידע ללקוחותיה.

"אנחנו בחברת סלקום רואים בתלונות הצרכנים מנוף משמעותי ללמידה הפקת לקחים ושיפור. שיתוף-הפעולה השוטף עמכם תורם ומעודד אותנו להשתפר כל העת".

אורנג': "גאים על השיפור"

"ראשית, ברצוננו להודות על הדוח ועל ניתוח הממצאים, אשר משמשים עבורנו כלי לביקורת עצמית נוספת, ללימוד ולשיפור. אנו גאים ששיפרנו את מיקומנו בהתייחס לדוח הקודם שנערך על-ידי הארגון, אך מבחינתנו אין די בכך.

"פרטנר שמה לה למטרה להיות החברה בעלת השירות הטוב ביותר עבור לקוחותיה, וכל מאמצי הארגון מופנים ליישום חזון זה. הדוח מתייחס עד לחודש אוקטובר 2011, ואנו מבטיחים שאם היה נערך בימים אלה, הייתם עדים לשיפור משמעותי לאין-ערוך בנתונים אלה".

פלאפון: "הדוח לא משקף, אך נשתפר"

"ברצוננו לברך על פעילותו הצרכנית החשובה של הארגון למען הציבור. בתקופה המצוינת בדוח, חברות הסלולר עמדו בפני שינויים רגולטוריים רבים, מה שהגביר את כמות הפניות. למרות העומסים הכבדים, גודל המדגם ירד כמותית בפלאפון ביחס לשנים קודמות, מה שאומר כי השירות שניתן בתקופה זו היה טוב מבעבר. לשם השוואה - בדוח שהוצג ב-2008 נרשמו בפלאפון 360 תלונות, לעומת 318 במדגם של 2011.

"דוח 'אמון הציבור' עצמו קובע כי הטיפול של חברתנו בתלונות טוב הרבה מהממוצע, וכי עיקר ההבדל בציון הוא בגלל נתח השוק, שמשנה את התמונה לרעתנו. יודגש כי נתח השוק ההיפותטי המצוין בדוח אינו מדויק ומטה את הנתונים. בנוסף, שיטת ספירת המנויים שונה בין החברות וגם נתוני הדוחות הכספיים שונים, לפיכך לא ניתן להשוות את כמות התלונות ביחס לנתח השוק ההיפותטי.

"בבדיקת הלקוח הסמוי דורגה פלאפון במקום השני, בפער ניכר מהמתחרים - 30% לעומת 45%, מה שממחיש את ההשקעה שלנו בשגרה לשיפור השירות, כולל הדרכות ותהליך 'שיקוף עסקה', שמפחית דרמטית תלונות לקוחות על פערי עסקה.

"לאור האמור לעיל, אנו חשים כי הדוח אינו משקף את הנתונים שבידינו. למרות זאת, נלמד את הדוח ונמשיך להשתפר".

איך לא ליפול בפח? 5 פתרונות ל-5 בעיות נפוצות

1. חובת הוכחה על החברות

חיובים לא מוצדקים הם תופעה בהיקף נרחב במיוחד: הפתרון, לפי "אמון הציבור", הוא לחייב את החברות לספק לצרכן שטוען לחיוב שגוי הוכחה תוך 5 ימים - כשהוכחה היא רק הסכם החתום בידי הלקוח או הקלטה של שיחה עמו שבה נתן הסכמה ברורה על סמך גילוי התנאים המהותיים של ההצעה.

עוד קורא הדוח לאכוף את ההוראות המחייבות להשיב חיובי יתר בתשלום אחד ללא תנאים, בתוספת ריבית והצמדה, תוך 3 ימי עבודה בלבד.

צעד חיוני נוסף הוא לשפר את הבקרה על מערכות החיובים של החברות, ולאפשר לצרכנים לקבל התראה במסרון על חריגה מסכום תשלום מסוים שנקבע מראש.

2. ניסוחים מעורפלים

הדוח מעלה עוד על נס את הסרבול והערפול שבהן לוקות התוכניות והחבילות המוצעות על-ידי החברות השונות לצרכן, ומציע לחייב את החברות לפרט את כלל התוכניות והחבילות באתר החברה באינטרנט באופן ברור ומפורט, לשם השקיפות והתחרות.

משרד התקשורת, מציע הארגון, יציג באתר האינטרנט שלו טבלה המשווה את התעריפים והתוכניות השונות כדי להקל על ציבור הצרכנים בהשוואת הכדאיות במעבר בין החברות. גם את הצגת החוזה בטרם התקשרות יש לאכוף, נטען.

3. אין החזרות

צרכנים רבים מוטעים לחשוב כי יוכלו להשיב את המוצר תוך 14 יום בהתאם לתקנות ביטול עסקה - ואולם, נציגי החברות לא מיידעים את הצרכנים כי הדלקת המכשיר מהווה שימוש בו, מה ששולל את זכות הביטול של הצרכן.

מתלונות צרכנים עולה כי נציגי המכירות עצמם הם אלה שמדליקים את המכשיר ובכך שוללים את זכותם. לעמדת ארגון "אמון הציבור", מחובת נציגי החברה ליידע את הצרכנים טרם הפעלת המכשיר (ואף לציין זאת בשילוט בולט) כי הפעלת המכשיר תמנע מהם את האפשרות לבטל את הרכישה.

4. מלכודת הלקוח העסקי

תופעה חמורה שבה עסקנו כאן בעבר היא העברת צרכנים למעמד של "לקוחות עסקיים", מה שמסיר מהם את זכויות החוק להגנת הצרכן והוראות צרכניות נוספות הכלולות ברישיון.

5. קשיי התנתקות

הדוח מצביע עוד על פער בין הוראות חוק הגנת הצרכן, הקובעות כי באפשרות הצרכן לסיים עסקה מתמשכת בכתב או בעל-פה, לבין הוראות הרישיון שמחייבות פנייה בכתב בלבד לשם ההתנתקות.

ההסדר הקבוע ברישיון, טוענים ב"אמון הציבור", אינו חוקי שכן החוק גובר עליו - ובשטח, הדבר מקשה על צרכנים לסיים התקשרות עם חברות הסלולר. הארגון פנה למשרד התקשורת בדרישה להתאים את הוראות הרישיון לסטנדרט הקבוע בחוק הגנת הצרכן.

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים