גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכיר בסיסקו על רכישת NDS: "אין תוכניות לשינויים כאן"

(עדכון) - העסקה שתבוצע לפי שווי של 5 מיליארד דולר משקפת פרמיה של 35% על המחיר ששולם עבור NDS לפני שנתיים ■ סגן נשיא בסיסקו: "לסיסקו יש עבר מפואר של פעילות בישראל. זו הזדמנות למצוא כאן כישרונות"

חברת סיסקו האמריקנית תרכוש את NDS תמורת 5 מיליארד דולר. החברה הנרכשת, שהפכה לחברה פרטית לפני שנתיים וחודש, היא ספקית של טכנולוגיות הצפנה לתוכן וידיאו. כבר במועד שבו נמחקה NDS נמחקה מהמסחר בוול סטריט נשמעו הערכות בנוגע לכך שתשוב לפעול כחברה ציבורית בקרוב ויו"ר NDS, אייב פלד, אף דיבר על כך במפורש בראיון ל"גלובס" (ראו מסגרת).

אחת ההערכות שצצו כאשר NDS הפכה לפרטית הייתה שהיא יכולה "להיבלע" בקרב אחת מענקיות הטכנולוגיה. מי שרכשו אז את החברה - קרן הפרייבט אקוויטי האירופית Permira וניוז קורפ, תאגיד המדיה שבשליטת רופרט מרדוק - מעבירות כעת את המקל.

היום כאמור הגיע השלב הבא בחייה של NDS. ענקית ציוד התקשורת סיסקו הודיעה בצהריים על רכישתה תמורת כ-5 מיליארד דולר, סכום שמשקף פרמיה של 35% מעל למחיר רכישתה לפני כשנתיים. הרכישה צפויה להיסגר בחצי השני של שנת 2012.

הגנה על שירותי לווין

NDS, שנוסדה במכון ויצמן בסוף שנות ה-80, הפכה עם השנים לחברה בבעלות בריטית, שמירב פעילותה בבריטניה, ותחת שליטה בריטית. קרן פרמירה מחזיקה בה כ-51% וניוז קורפ מחזיקה בכ-49% נוספים.

בתחילת דרכה הייתה NDS ישראלית. את החברה הקימו, בשנת 1988, פרופסור עדי שמיר ומספר מדענים במכון ויצמן. באותה שנה חיפשה ניוז קורפ דרך להגן על שידורי הלוויין שסיפקה ללקוחות. הפתרון שמצאה החברה התבסס על אלגוריתם הצפנה של פרופסור עדי שמיר. הפתרון היה מוצלח מספיק וניוז קורפ, אז הלקוחה המשמעותית ביותר של NDS, רכשה את הפעילות בשנת 1992 תמורת כ-15 מיליון דולר.

מכאן והלאה עברה החברה מספר גדול של גלגולים אסטרטגיים ותפעוליים כאשר מטה החברה עבר לבריטניה, ובישראל נשאר מרכז הפיתוח המקורי של החברה שמונה כיום כ-1,300 עובדים. נקודה ישראלית נוספת היא ההנהלה הבכירה, שבראשה תמיד עמדה דמות מקומית. עד לקיץ האחרון זה היה אייב פלד, המנכ"ל ברוב שנות הפעילות, ששמר על מרכז הפיתוח המקומי שעוסק בליבת מוצרי החברה בתחום אבטחת המידע. פלד, הפך בקיץ האחרון ליו"ר ואת מקומו כמנכ"ל תפס דייב האביגר. את הפעילות בישראל מנהל רפי קסטן, סגן נשיא בכיר וסמנכ"ל התפעול בחברה.

הדרמה של רופרט מרדוק

בצד הדרמה הגדולה שנגזרת מהסכום ומהמשמעות של המהלך עבור הרוכשת, מדובר גם במעין מיני-דרמה עבור מרדוק עצמו. למעשה בכל הגלגולים שעברו על NDS לאורך השנים, נשאר מרדוק בעל הבית המרכזי בחברה. זו הפעם הראשונה, מאז הוקמה ב-1988, שהוא ייפרד ממנה. לצד זה, בכירי NDS צפויים להישאר בחברה ובכללם אייב פלד, שימונה סגן נשיא בכיר ואסטרטג ראשי לקבוצת הוידיאו והשיתופיות בסיסקו.

NDS של היום היא אחת החברות הבולטות בעולם התוכן הדיגיטלי. לחברה מגוון מוצרים שנמכרים לחברות הגדולות בעולם - בתחום הכבלים והלווין, הפקת התוכן וספקיות שירותי טלקום - שמעורבות בהעברת התוכן שמיועד לצפייה. NDS מספקת פתרונות תוכנה שמיועדים להגנה וניהול של התכנים שבהם צופים הלקוחות, באמצעות כרטיס שממוקם בממיר. על-פי החברה מעל לשליש מבתי האב בעולם שמשתמשים בשירותי טלוויזיה בתשלום, כגון VOD, נעזרים בטכנולוגיה שלה.

מכירות NDS עמדו בשנה האחרונה על קרוב למיליארד דולר, גידול של כ-15% לעומת הדוח הפומבי האחרון שפרסמה כאשר הייתה חברה ציבורית לפיו סיימה את שנת 2008 עם מכירות של כ-850 מיליון דולר. מחיר הרכישה, מציינת סיסקו, אינו יוצא דופן, והמכפיל על הרווח התפעולי דומה לזה ששולם על NDS כאשר הפכה לפרטית.

סיסקו, ספקית ציוד התקשורת הגדולה בעולם, נסחרת כיום בנאסד"ק לפי כ-108 מיליארד דולר. החברה מתרכזת בעיקר באספקת ציוד לניתוב והעברת הביטים הדיגיטליים ברשתות שמקשרות לאינטרנט. מכונות המיתוג והנתבים הגדולים, הן אלו שגם מספקים את עיקר הכנסותיה של החברה והיא שולטת כמעט ללא עוררין בשוק הזה, עם קרוב ל-70% ממנו למרות התחרות הגוברת. "אנחנו השרברבים של האינטרנט", כך כינה המנכ"ל, ג'ון צ'יימברס, את פעילות החברה לא פעם.

הכניסה של סיסקו לתחום שידורי הטלוויזיה התבצעה כחלק מההחלטה של החברה להיכנס לתחום הצרכנות הדיגיטלית באמצעות סבב רכישות. ב-2005 שילמה החברה כ-6.9 מיליארד דולר עבור יצרנית הממירים סיינטיפיק אטלנטה. הפעילות במרחב הצרכני לא הצליחה כמצופה, ולפני כשנה, לצד פיטורי הענק שביצעה החברה שכללו את סגירת הפעילות של יצרנית המצלמות פליפ, העריכו אנליסטים בוול סטריט כי הפעילות של סיינטפיק אטלנטה היא הבאה בתור.

לסיסקו יש מגוון פעילויות בתחום הווידיאו והיא מספקת כמעט כל רכיב ציוד שנוגע להעברת התוכן, עם דגש על שינוע התוכן באופן דיגיטלי על-גבי האינטרנט. NDS תשתלב כחלק מפעילות סיסקו בתחומי התוכן ולדברי החברה תרחיב את ההזדמנויות של סיסקו בשוק ספקיות הטלקום וכן תסייע בפעילות בשווקים מתעוררים. זוהי הרכישה הגדולה הראשונה הגדולה שמבצעת סיסקו מאז רכישת Tandberg לפני שנתיים. הרכישה הזו תשפיע על סיסקו העולמית אבל גם על היקפי הפעילות המקומית, שהצטמצמו משמעותית בשנים האחרונות (ראו פרשנות).

לדברי יספר אנדרסן (Jesper Andersen) מסיסקו, סגן נשיא בכיר לתחום ספקית השירותים בקבוצת הווידיאו, שיהיה אחראי על הפעילות של NDS, התהליך עם סיסקו היה מהיר יחסית, ויצא לדרך במקביל להכנות שביצעה NDS להנפקה חוזרת. לגבי התוכניות של החברה בישראל אמר אנדרסן כי "לסיסקו יש עבר מפואר של פעילות בישראל, ואנחנו רואים את הרכישה כהזדמנות לגשת לכישרונות שיש בישראל, ואין לנו תוכניות לשינויים כאן".

יו"ר NDS: "הלב של החברה הוא בארץ"

ד"ר אייב פלד, יו"ר NDS, התכונן לאקזיט כבר לפני מספר חודשים. בראיון שהעניק ל"גלובס" בנובמבר אשתקד אמר פלד: "אני מתאר לעצמי שברגע שיהיה חלון הזדמנויות, ננפיק את החברה. הכרזנו שזה יעד החל מפברואר 2012. כשהעולם יירגע, אני מקווה שתהיה הזדמנות".

פלד, שמתגורר בלונדון, דיבר על הזיקה של NDS לישראל. "הרבה מאוד מהבסיס של NDS הוא בארץ, וגם חלק גדול מהמו"פ ומההנהלה. הלב של החברה, שזה אבטחת המידע - נעשה רק בארץ".

בראיון התייחס פלד גם לכך שחברות ישראליות מגיעות בדרך כלל לתקרת זכוכית ונמכרות. "במבחן התוצאה", אמר, "יש את צ'ק פוינט, אמדוקס, נייס ואת קומברס שגם היא הייתה גדולה - אלה כמה הצלחות, אבל ביחס להתחלות שיש בישראל וליכולת להצמיח חברות - זה סיפור שהיה יכול להיות הרבה יותר משמעותי".

"יש מקום להימכר רק אם אתה חושב שהחברה תצליח יותר בתוך חברה גדולה", הוא קבע. "בתחום התקשורת, לישראל יש רקורד יוצא מהכלל. יש חדשנות, רעיונות וטכנולוגיה, אבל איכשהו, לא השכילו לבנות פה חברות גדולות".

פלד התייחס בראיון גם לעתיד של NDS. "מנועי הצמיחה שלנו הם השווקים המתפתחים, בעיקר במזרח הרחוק", אמר, "בהודו חגגנו 20 מיליון בתי אב שמשתמשים בטכנולוגיה שלנו - 40% מהשוק, וזו רק ההתחלה".

פרשנות / שמוליק שלח: סיסקו ישראל בדרך לקאמבק

יום סוער עבר על מרכז הפעילות של סיסקו ישראל בנתניה. הסערה לא קשורה למזג האוויר אלא למהלכים אסטרטגיים משמעותיים. סיסקו - שמעסיקה כיום כ-500 עובדים בישראל, מעל ל-80% מהם במרכז הפיתוח שמנוהל על-ידי בועז מעוז - הורידה הילוך בכל הנוגע למרכז הישראלי.

מספר העובדים בפעילות הישראלית התדרדר בשנים 2009-2010 מ-700, והמנהלים הבכירים של הפעילות נטשו אחד אחרי השני. רובם הגיעו לחברה בעקבות גל הרכישות שביצעה סיסקו בשנים 2000-2005 (ראו טבלה). בדיעבד, הרכישות הללו לא הוכיחו את עצמן בחברת. בשנת 2008 ביקר בישראל ג'ון צ'יימברס, מנכ"ל סיסקו העולמית. לרגע היה נדמה כי שההיסטוריה של החצי הראשון של העשור עשויה לחזור על עצמה.

המשבר הכלכלי ושינויים באסטרטגיה הביאו את סיסקו לנקוט גישה אחרת. החברה צמצמה את הפעילות, ההנהלה המנוסה בעלת המהלכים במטה החברה התאדתה, והיה ברור שהמרכז המקומי, שהתבסס בעיקר על טכנולוגיות שהיו רלוונטיות לתקופת רכישתן, דועך. לפני כחצי שנה עבר יואב סאמט לפעילות סיסקו בעמק הסיליקון, ומונה כמנהל בכיר לפיתוח תאגידי בסיסקו. סאמט, שהיה אחראי על הפיתוח העסקי האזורי, נותר הבכיר האחרון שנשאר בישראל מהתקופה ההיא. סאמט היה מעורב בעסקה הנוכחית מתוקף תפקידו.

עכשיו, אולי, הגיע המפנה. שיהיה ברור, סיסקו לא רוכשת היום חברה ישראלית. אבל לפעילות הנרחבת של NDS בישראל יש חלק מכובד בהצלחת החברה. בסיסקו מודעים לכך. שורה של מנהלים חדשים ייכנסו לסיסקו, שמחפשת את הדרך הנכונה להתרומם בעולם התוכן הדיגיטלי. המנהלים האלה יביאו איתם יגיעו מסקנות חדשות לגבי הפעילות בישראל, השקעות שיש לבצע כאן (השקעות, שדרך אגב, סיסקו מעולם לא חדלה לבצע). אפשר לשער שהם ימליצו לחברה על רכישות נוספות . אולי בסיבוב החדש של סיסקו, זה יצליח יותר.

פרס

עוד כתבות

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קופצות

הנאסד"ק קופץ ב-1.7% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל