גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הפרדה היא לא שוויון זכויות, ואת זה יהודים יודעים היטב"

ארי נאמן, מייסד ואחד הפעילים הבולטים ב-Autistic Self Advocacy Network, ארגון אמריקני הדוגל במתן אוטונומיה ושוויון זכויות לאוטיסטים, רואה את עצמו כממשיך דרכם של מיעוטים אחרים שנלחמו על הכרה ושוויון זכויות כמו יהודים, נשים, הומוסקסואלים ונכים

כשארי נאמן היה תיכוניסט עם עניין כמעט אובססיבי בפוליטיקה, הוא לא האמין שעוד לפני גיל 25 יוזמן להשתתף בדיוני שולחן עגול בבית הלבן. ההתקדמות המטאורית של נאמן בעולם הפוליטי היא בהחלט מרשימה, אפילו לולא היה אוטיסט.

כלפי חוץ אין שום דבר יוצא דופן בנאמן. הריאיון איתו זורם בנינוחות והוא מפגין כישורים חברתיים מצוינים. "האם זו לא הטעיה, רמיה, שהאיש הזה קורא לעצמו אוטיסט?", שואלים המתנגדים לדרכו הפוליטית. וזה בדיוק מה שמתסכל אותו. "אם אתה נראה לאנשים חריג ולא מתפקד, הם אומרים 'הוא אוטיסט מדי ולא יכול לדאוג לעצמו', ואם אתה נראה להם דומה להם הם אומרים 'הוא לא אוטיסט באמת'. ככה מונעים כל אפשרות להיווצרות של קבוצת אוטיסטים שיש לה אוטונומיה אישית והגדרה עצמית קבוצתית".

נאמן הוא המייסד ואחד הפעילים הבולטים בארגון האוטיסטים העצמאיים (Autistic Self Advocacy Network), ארגון אמריקני הדוגל באוטונומיה של אוטיסטים - כן, של אלה שנראים לנו מוזרים מאוד. "לאדם בחברה הישראלית או האמריקנית יש המון חופש בחירה. זה היתרון בחברה דמוקרטית. אני מאמין שגם לאדם האוטיסט מגיע ליהנות מכל הברירות שזמינות לאנשים האחרים", הוא אומר.

קבוצתו מתנגדת לאשפוזים במוסדות, דוגלת בשילוב אוטיסטים בשוק העבודה ובמוסדות לימודים רגילים, ונלחמת בשיטות של חינוך ילדים אוטיסטים המשלבות כאב או הגבלה גופנית (כן, שיטות כאלה עדיין קיימות). באופן מפתיע, ההתנגדות העיקרית לפעילות הארגון מגיעה דווקא מקבוצות של הורים לילדים אוטיסטים. אלה טוענות כי ייחוס אוטונומיה רבה מידי לאוטיסטים מסכנת אותם, וכי אי-הכרה במוגבלות האוטיסטים תוביל להסרת אחריות המדינה מהם. נאמן טוען כי היפך הוא הנכון, וכי ניתן להציע גם זכויות אזרח מלאות, ועדיין להכיר בקבוצה כייחודית וכזכאית לעזרה.

"אם ישנה סטיגמה - היא זו שלא בסדר, לא אני"

הוא רואה את עצמו כממשיך דרכם של מיעוטים אחרים שנלחמו על הכרה: נשים, יהודים, הומוסקסואלים, נכים. הוא מקווה כי הוא יהווה השראה גם למגזרים אחרים הנלחמים כעת על זכויותיהם לצדו - מתמודדים עם מחלות נפש ועם ליקויים קוגניטיביים כגון פיגור שכלי. לתנועה הכללת של כל המגזרים הללו קוראים תנועת ה-Neurodiversity, תנועה שמכירה בכך שכל האנשים שווים - גם אלה שהמוח שלהם קצת שונה.

נאמן נולד בארה"ב להורים ישראלים לשעבר. כילד, הוא חווה גם את הצד השני של היחס הדואלי של החברה, ההגדרה כחריג מדי. "אובחנתי בגיל 12. עוד לפני כן הבנתי שאני שונה. היה לי קשה חברתית, סבלתי מהצקות של בריונים. לא הבנתי את החוקים החברתיים".

כשאובחן הייתה בכך הקלה, כי ניתן שם לתחושת הנבדלות שלו והוא גילה קבוצת שייכות; אלא שבית הספר היהודי שבו למד לא ידע להתמודד עם אוטיסטים, והוא הורחק ממנו - חוויה טראומטית למדי.

"בבית הספר המיוחד לאוטיסטים, הציפיות מהתלמידים היו נמוכות. אם בעבר חשבתי הרבה על בחירת קריירה ועל המשך לימודים גבוהים, בבית הספר המיוחד ניצלו אותנו לשטיפת כלים וקראו לזה 'שיעור בהכנה לעולם התעסוקה'".

למזלו של נאמן הייתה לו אובססיה לפוליטיקה והוא למד את דרכן של תנועות זכויות האזרח השונות, וראה דמיון גדול בין ההישגים שלהן לבין העולם שביקש לחיות בו. "למדתי על אד רוברטס, אבי התנועה לעצמאות של בעלי מגבלות פיזיות", הוא מספר. "בסוף שנות ה-60 הוא ביקש ללמוד באוניברסיטת ברקלי, ושם אמרו לו 'ניסינו כבר לשלב נכים, וזה לא עבד'. הלובי שהוא גיבש הוביל לחקיקת חוקים לפיהם יש להנגיש כל מוסד לימודים ממשלתי לכל סוגי המוגבלים".

רוברטס לא השיג את הדברים הללו בכך שביקש יפה, אלא בכך שנלחם והוביל שביתות של נכים על המדרגות של מוסדות הלימוד. נכים השליכו את עצמם על מדרגות האוטובוסים בדרישה שיוכלו לנסוע כמו כולם. חוקי הנגישות שנחקקו בעקבות מחאתם הם אות ומופת לחוקים דומים בכל העולם.

על בסיס החוקים הללו - הדורשים כי כל מוסד חינוך יהיה נגיש לכל בעל מגבלה - דרש נאמן ממערכת החינוך להחזירו לבית ספר ציבורי, והצליח. אך זו הייתה רק תחילת הדרך. "תחילה התביישתי באוטיזם. ניסיתי להיות מי שאני לא, זה היה מתסכל, מעיק ולא נכון. הסקתי ממאבקם של הנכים, שאם ישנה סטיגמה - היא זו שלא בסדר, לא אני".

"מדוע שאהיה יהודי גאה אבל אוטיסט נבוך?"

נאמן מאמין כי גישתו נבעה גם מכך שהינו יהודי-אמריקני - שהינו שייך בו-זמנית גם לקבוצה נבדלת וגם לכלל. "כיהודי אני בעל זהות קבוצתית, אבל כאמריקני אני אזרח שווה זכויות. מדוע שאהיה יהודי גאה אבל אוטיסט נבוך? מדוע שאחביא חלק אחד ממני, כשאנשים נלחמו כל-כך קשה כדי שלא אצטרך להסתיר חלק אחר שלי?". כך החל נאמן לדבר בפני גופים ציבוריים וממשלתיים, ובגיל 18 הוא מונה על-ידי מושל ניו ג'רזי לחבר בוועדה לבדיקת החינוך המיוחד.

הוא גילה כי בקבוצה אין אוטיסטים אחרים מלבדו - רק הורים, פסיכולוגים ואנשי חינוך. "יש קבוצות שממדרות אותנו, אבל אני חושב שאנחנו צריכים לקבוע את המדיניות. זה לא רק ל'מומחים'. בוועדות שקבעו את המדיניות פגשתי יותר מידי אנשים שלא הבינו את הצרכים שלנו. זה טיפשי כמו לגבש ועדה של גברים בלבד, למען זכויות נשים".

הכול טוב ויפה כשמדובר באוטיסטים בתפקוד גבוה. אולם, מה עם אלה שאינם מתקשרים? שסובלים מחריגויות התנהגותיות? האם הם לא צריכים אנשים שיחליטו בשבילם? בתי ספר משלהם? או אפילו מוסדות לגור בהם?

"אני בכלל לא מאמין שסגרגציה יכולה להביא שוויון. יש שיגידו, למשל, שאוניברסיטה של אוטיסטים לבד יכולה להיות מעולה, וגם לחסוך לי את המגע המעיק לפעמים עם החברה הכללית. אני לא מאמין בכך. סגרגציה לעולם אינה שוויון, ואת זה יהודים יודעים היטב.

"לגבי המוסדות המצב חמור יותר. הניסיון מראה כי ההחלטות מתקבלות שם על-ידי הצוות ולא על-ידי האדם עצמו. אתה לא בוחר את השותף לחדר, אומרים לך 'נשים אותך כאן'. זו צורת החשיבה. עדיף לחיות לבד בקהילה, עם עזרה, או בקבוצות קטנות - וזה אפשרי. ב-11 מדינות בארה"ב אין היום אפילו מוסד אחד לאוטיסטים, ומסתדרים.

"התקשורת היא באמת האתגר הגדול שלנו, ואנחנו רואים שיפור אדיר בתחום. תקשורת היא עניין מורכב ורב-רבדים. לא רק דיבור הוא תקשורת, והעולם מתחיל עכשיו להבין את זה. ניתן לתקשר באמצעות תמונות, דרך המחשב, באמצעות התנהגות. יש לי חבר עם ליקוי חמור שיש לו מטפל צמוד. המטפל מביא אותו למקום, ויודע לשפוט לפי ההתנהגות שלו אם הוא רוצה להיות שם או לא. ואם לא? הולכים הביתה. לחבר שלי יש זכות בחירה.

"ישנה טענה כי יש לאוטיסטים בעיות התנהגות - מה זו בעיית התנהגות? היעדר קשר עין אמור למנוע מאיתנו להשתלב בחברה? האם כמה תנועות ידיים מוגזמות הן באמת כזה אסון? נכון, יש אנשים שסובלים מהתקפי זעם ואפילו נוטים לפגיעה עצמית, אבל אני מאמין שהבסיס הוא בעיית תקשורת. למשל, דווח על התנהגות מסוכנת של אוטיסטים שנקראת Wandering . פתאום הדם נעלם ולא יודעים איפה הוא. ומה גורם להיעלמות על-פי הספרים? "רצון לחזור למקום אהוב", "רצון למצוא חפץ שנעלם". טוב, אז יש היגיון מלא בהתנהגות כזו. העובדה שהיום אנשים לא מסוגלים להסביר לך מדוע הם עושים משהו, זה לא אומר שאין לכך סיבה".

"צריך להסביר במה השוני, והחברה תתאים עצמה"

האם לדעתך הספקטרום האוטיסטי כולל גם את האנשים הרגילים, כך שכל אחד הוא "קצת אוטיסטי"?

"לא ממש. יש תכונות אוטיסטיות שקיימות אצל אנשים אחרים. גם אתם מתופפים על שולחן לפעמים. אבל ישנה חוויה של להיות אוטיסט, שהיא שונה מלהיות אדם רגיל. חשוב ליצור את ההפרדה כדי ליצור תחושה של קהילה, של זהות. יש לכך השלכות פוליטיות. צריך להסביר במה אנו שונים כדי שהחברה תוכל לדעת להתאים את עצמה אלינו".

מה יכולה התרבות האוטיסטית לתרום לאנשים רגילים?

"כל קבוצה של אנשים שונים שמתקבלת בחברה, מעודדת את תחושת המגוון ואפשרות הבחירה. למשל, כשמגיע תלמיד אוטיסט לבית ספר רגיל, המורה חייב לגוון את גישות החינוך שלו. ברגע שהוא שבר פעם אחת את השטנץ, הוא יכול לעשות זאת לא רק עבור האוטיסט אלא עבור כל תלמיד שהוא קצת שונה.

"באופן ספציפי, יש כמה רעיונות שפיתחנו שאתם יכולים לאמץ. בקונגרסים של אוטיסטים נהוג לחלק תגים בצבעים שונים, שמצהירים על רמת התקשורת בה אתה מעוניין. כך, תג אדום פירושו 'אל תיגש אליי'. צהוב: 'אני רוצה לדבר רק עם אנשים שאני מכיר', ירוק: 'אני מוכן לדבר עם כל אחד, אבל לא מרגיש בנוח לגשת לאף אחד'. אני בהחלט יכול לראות קודים כאלה מיושמים גם במסיבות של אנשים שאינם אוטיסטים.

"בחברה האוטיסטית אומרים דברים בצורה מפורשת יותר, ולא מסתמכים על רמזים. אם אנשים מרגישים צורך לקום ולצעוד בחדר, זה מותר. יש נורמות אחרות סביב קשר עין, מבט הצידה אינו נחשב עדות לכך שאתה לא מקשיב. אני נהנה מאוד לבלות עם אנשים שדומים לי, שביניהם אני לא צריך 'להתנהג נורמלי'".

מה גישתך לעניין הקמת משפחה על-ידי אוטיסטים?

"אני בן 24. אני מתכוון להתחתן ואין לי מושג אם אשתי תהיה אוטיסטית. אני מעוניין בילדים, ויודע שזו בעיה כי במקרים של גירושין, למשל, נוהגים לשפוט אוטומטית נגד ההורה האוטיסט, במקום לפי טיב ההורות - וזה חייב להיפסק".

לו הייתה בדיקה גנטית שיכולה למנוע הבאת ילדים אוטיסטים לעולם, האם היית תומך בכך?

"בהחלט לא. אני לא חושב שבכלל צריך לעשות בדיקות גנטיות, ואקבל כל ילד שיהיה לי, גם נכה, גם חולה - אפילו נורמלי. אני לא חושב שאנחנו צריכים להנדס גנטית חברה טובה יותר. כולנו יודעים לאן זה הוביל בעבר".

מה דעתך על תרופה לאוטיזם?

"החיפוש אחר תרופה והמשאבים הרבים המופנים דווקא לכך, הם דוגמא מצוינת למה שקורה כשקבוצה אינה מדברת עבור עצמה, אלא 'מומחים' לכאורה שדואגים לזכויותיה. אני לא אתנגד לכל פתרון שיכול להקל על חיי, אבל קשה לי להאמין שיש תרופה שתהפוך אותי לבלתי-אוטיסט.

"הורים לאוטיסטים חולמים על תרופה, אבל אני חושב שהם בעצם חולמים על דבר אחר - על תקשורת טובה יותר עם הילדים שלהם, על חופש לילד ושלא יהיה תלוי בהם, על כך שהוא יוכל להציב לעצמו מטרות ולהגשים אותם. השאלה היא, איך נתונים לאוטיסטים איכות חיים, ולא מהו הגן שגורם לנו להיות כאלה".

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה ● פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים ובת"א להחזרת החטופים • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים