גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת צמח: "להתיר יצוא גז אך לשמור עתודה"

הוועדה למבנה משק הגז העתידי ממליצה לייצא את הגז מ"לוויתן" ואולי אפילו חלק מהגז ב"תמר" ■ מתקני היצוא לא יוקמו בקפריסין

ישראל תתיר לייצא גז טבעי מעבר לכמות בסיסית שאותה תשמור בידיה כעתודה לאומית, כך עולה מהמלצות ועדת צמח למבנה משק הגז העתידי שיפורסמו בשבועות הקרובים. בימים האחרונים מתנהלים דיונים בין משרד האנרגיה והאוצר בניסיון להחליט מה תהיה כמות הגז שתותר ליצוא.

ל"גלובס" נודע כי האוצר לוחץ להגדיל את הכמויות מעבר ל-10 מיליארד BCM בשנה מתוך אינטרס למקסם את הערך הכלכלי של הגז ולעודד כניסת יזמים נוספים לשוק. משרד האנרגיה מעריך מצדו כי יש לשמור כמות של כ-400 מיליארד מ"ק (BCM) (כמחצית מכמות הגז שהתגלתה עד היום), כמות שאותה המשק הישראלי צפוי לצרוך עד 2040.

שאלת היצוא נחשבת למסקרנת ביותר מבין הסוגיות שבהן עסקה הוועדה ומעוררת עניין רב בקרב חברות זרות ששוקלות להיכנס לשוק הישראלי. ממשרד האנרגיה והמים נמסר כי "המשרד אינו מתייחס להדלפות מתוך הוועדה".

הוועדה בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח תפרסם בקרוב דוח ביניים. הדוח הסופי יפורסם לאחר שימוע ציבורי. המלצות הוועדה העיקריות מתפרסמות כאן לראשונה. הוועדה קובעת כי לממשלה ארבעה יעדים מרכזיים במשק הגז: שמירת עתודות לשוק המקומי (ביטחון אספקה), יצירת אטרקטיביות כלכלית לשוק, שמירת מחיר נמוך לצרכן והגדלת הכנסות המדינה ממסים על רווחי הגז.

הוועדה מכניסה לשימוש מושג חדש: "עתודה לאומית של גז טבעי" - כמות גז בסיסית שתהיה אסורה ליצוא. הוועדה סבורה כי קביעת כמות העתודות הרצויה היא החלטה פוליטית שדורשת קביעת סדרי עדיפויות בין אינטרסים מתנגשים: הדורות הבאים מול הדורות הנוכחיים, הבטחת ביטחון האספקה מול אינטרסים כלכליים והרצון לעודד את צמיחת תעשיית החיפושים.

תחרות בין ספקים

הוועדה מציינת כי ברוב השווקים בעולם לא מתקיימת תחרות אמיתית בין ספקי גז. ברוב המדינות מחזיקים 1-3 ספקים ב-75% מהשוק. בשוק הישראלי שולטות נובל וקבוצת דלק על 100% מהמאגרים שכבר התגלו ועל כ-55% ממאגרי הגז הפוטנציאליים. הוועדה קיבלה את הטענה המרכזית של האוצר שהתרת יצוא תעודד כניסת ספקים נוספים ותפתח את התחרות.

"מתן אפשרות יצוא ממאגר לוויתן יעודד פיתוח מהיר יותר של המאגר ויותיר מקום לספקים נוספים במשק הישראלי", קובע הדוח. לגבי "תמר" ממליצה הוועדה לבחון אפשרות של התניית יצוא מהמאגר בהפחתת כמויות הגז שיסופקו למשק הישראלי.

בנוסף ממליצה הוועדה כי הרשות להגבלים עסקיים תבחן אפשרות לחייב כל אחד מהשותפים במאגרים למכור את חלקו היחסי וכן לחייב את היזמים להקים צנרת הולכה בקיבולת עודפת - כדי שתוכל לשמש בעתיד גם ספקים נוספים. הוועדה מציינת כי מחקרים שנערכו בארה"ב ובאוסטרליה הראו כי יצוא גז תורם בסופו של דבר לעלייה במחיר הגז בשוק המקומי. עם זאת, היא מציינת כי המודל האוסטרלי המחייב להקצות לשוק המקומי רק 15% מכל מאגר - נחשב להצלחה.

צמח

כמה גז נשאר לגלות

בשנים האחרונות התגלו בישראל שני מאגרים גדולים ("תמר" ו"לוויתן") וכמה מאגרים קטנים ("מארי-B", "דלית", "דולפין" ו"תנין"). בשנתיים הקרובות צפויים להתבצע באזור המים הכלכליים של ישראל 19 קידוחי אקספלורציה לחיפושי גז ונפט בעלות כוללת של כ-2 מיליארד דולר. מומחי הוועדה מעריכים כי כמות הגז הכוללת שנמצאת בשטחי ישראל היא כמעט כפולה מהכמות שהתגלתה עד כה.

הנעלם הגדול: התחבורה

הוועדה צופה כי בשנת 2020 תגיע ישראל למצב שבו עד 75% מהחשמל שלה יהיה מיוצר בגז טבעי. הוועדה מזהירה כי ככל שתגדל התלות של ישראל בגז, כך יגדלו הסיכונים לכך שצבר תקלות קטנות יגרום לניתוק של חלק ממערכת ייצור החשמל.

בצד ייצור החשמל צפויים להתפתח שני שווקים עיקריים נוספים לגז הטבעי. התעשייה הצורכת כיום כ-0.8 BCM לשנה צפויה להגדיל את הצריכה שלה עד 4.4 BCM לשנה ב-2025. תחום מעניין יותר שצפוי להתפתח בשנים הקרובות הוא התחבורה. ראשית, כלי הרכב החשמליים שיגדילו את צריכת הגז לצורך ייצור החשמל עבורם. שנית, כלי רכב המונעים בטכנולוגיות מבוססות גז טבעי - המתאימות במיוחד לתחבורה ציבורית ולמשאיות - כמו מתנול, גז טבעי דחוס (CNG) ובנזין המיוצר מגז (GTL).

לאור האי ודאות הרבה בהתפתחויות הצפויות בענף, הציגה הוועדה כמה תרחישים לביקושים הצפויים בתחום התחבורה. על פי התרחיש האופטימי ביותר ינועו בשנת 2040 כשליש מכלי הרכב הפרטיים וכשני שליש מכלי הרכב הציבוריים על טכנולוגיות גז ובראשן ה-CNG

- במקרה כזה יצרוך ענף התחבורה כ-2.5 BCM לשנה. תרחיש הביקושים לגז של המשרד מניח כי כמות הגז שהמשק יצרוך עד 2040 תגיע ל-417 BCM, שמתוכם 40 לתחבורה, 123 לתעשייה ו-254 לייצור חשמל.

צמח

מתקני היצוא

קבוצת דלק ושותפתה ונובל אנרג'י קידמו בחודשים האחרונים יוזמה להקים בקפריסין מתקן הנזלה (LNG) לצורך יצוא הגז מ"לוויתן" ומבלוק 12 הקפריסאי. מדובר בפרויקט שאפתני בהיקף 10-15 מיליארד דולר שאמור להעסיק 5,000 עובדים בהקמה ומאות עובדים בתפעול. הפרויקט זוכה לברכתם החמה של שלטונות קפריסין, אך נראה כי המלצות הוועדה יסתמו עליו את הגולל.

הוועדה ממליצה לקבוע מדיניות ממשלתית שלפיה יצוא הגז הטבעי יתבצע אך ורק משטח מדינת ישראל. הוועדה סבורה שעלויות ההקמה האדירות של מתקן LNG מצדיקות סיוע ממשלתי בהיקף של 10%-15% מעלות המתקן, וכן בתכנון ובהסדרה.

מתקנים יבשתיים ומאגרי אחסון

הוועדה ממליצה לחייב את בעלי הזכויות בכל מאגר שיפיק גז להתחבר יבשתית לישראל, גם אם מדובר במאגרים ליצוא. ההתחברות תהיה ישירות או באמצעות צינור ימי של מאגר אחר. כמו כן ממליצה הוועדה כי המדינה תשמור בידיה אפשרות חוקית להשתמש בגז במאגרים בשעת חירום.

אחד התחומים הרגישים ביותר שבדקה הוועדה הוא הקמת נקודות כניסה יבשתיות לגז, נוסף על נקודה באשדוד שדרכה הוא זורם כיום. התנגדות ציבורית עזה הכשילה ניסיון להקים נקודת כניסה צפונית באזור חוף דור לפני כשנתיים ובימים אלה מקדמת הממשלה תוכנית מתאר ארצית חדשה בנושא.

הוועדה ממליצה על הקמת שתי מערכות, צפונית ודרומית, ופיצול מערך האספקה ל-4 כניסות. כל מערכת כניסה תופעל על ידי שני ספקי גז לפחות. בנוסף היא ממליצה להשלים עד 2015 הקמת קו נוסף לאשקלון, שיאפשר להגדיל את קיבולת ההזרמה של המערכת הקיימת מ-7 ל-9 BCM לשנה.

הוועדה קובעת כי יהיה צורך להשקיע מיליארדי שקלים בהכפלת מערכת ההולכה הקיימת על מנת שתוכל להזרים את כמויות הגז שיצרוך המשק. כמו כן יהיה צורך להקים מערכת לאחסון גז שתהיה מבוססת על מאגרים יבשתיים וימיים. מאגר מארי-B המתרוקן עתיד לשמש בעתיד מאגר תפעולי שיוכל לתת מענה מיידי לדרישות הצרכנים.

הוועדה סבורה כי גם מאגר "דלית", המרוחק כ-60 קילומטרים מהחוף ומכיל כ-15 BCM, מתאים לשמש מאגר אסטרטגי. המלצה נוספת של הוועדה היא לבחון אפשרות לגבות את התמלוגים למדינה ב"עין", כלומר בגז ולא בכסף, על ידי שמירת 12.5% מהגז בכל מאגר כגז לאומי לצורך אחסון אסטרטגי.

"נובל תגלה מאגרי גז בהיקף של יותר מ-200 BCM"

הוועדה מביאה לראשונה פירוט נדיר של התגליות הצפויות בשטחי הרישיונות השונים. התחזית מבוססת על המידע הגיאולוגי שהגישו מפעילות הקידוחים ליחידת הנפט במשרד האנרגיה - מידע הנשמר בחשאיות רבה.

נובל אנרג'י, החברה שאחראית לכל התגליות עד כה, צפויה למלא תפקיד דומיננטי גם בתגליות הבאות. להערכת הוועדה, במסגרת הקידוחים הצפויים ברישיונות "אלון" ו"רות" עתידה נובל לגלות מאגרי גז נוספים בהיקף של יותר מ-200 BCM, שמתוכם כ-59 BCM השנה ומאגרים בהיקף 147 BCM ב-2013.

חברת AGR הנורבגית, השותפה בששת רישיונות פלאג'יק (עם בני שטיינמץ וטדי שגיא) וכן ברישיון "בנימין צפון" (עם קולרידג' ולפידות), צפויה לגלות גז בהיקף 118 BCM השנה ו-46 BCM ב-2013.

חברת GGR, השותפה ברישיונות "מירה" ו"שרה" של הכשרה אנרגיה ומודיעין, צפויה לגלות מאגרים בהיקף 129 BCM ב-2013, וחברת ATP, שותפתה של ישראמקו ברישיון "שמשון", צפויה לגלות מאגרים בהיקף 60 BCM השנה ו-33 BCM ב-2013.

ההיקף הכולל של עתודות הגז של ישראל עומד להערכת הוועדה על כ-1,400 BCM, שמהם התגלו עד היום 750. מבחינת היקף הרזרבות הנוכחי נמצאת ישראל במקום ה-29 בעולם. ההיקף הכולל יעמיד את ישראל נכון להיום במקום ה-24 בעולם.

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • משפחות חטופים חסמו את משאיות הסיוע לרצועה: "רק עצירת הסיוע לחמאס תמנע ממנו לשלוט ברצועה" • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים