גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתניהו: לא אסכים למונופול בשידורי החדשות בישראל

(עדכון) - תיקון חוק ההחזקה המשותפת בחדשות 2 עורר סערה בוועדת הכלכלה ■ עפ"י החוק, אם ערוץ 10 לא ישרוד את 2012 - רה"מ יוכל לפצל את חדשות 2

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב היום (ג') לתיקון החוק המתיר לו לפצל את חברת החדשות של ערוץ 2 בעתיד. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו אמר כי כפי שהוא "מתנגד למונופול בכל תחום - כך לא יסכים למציאות שבה ייווצר מונופול על שידורי חדשות בישראל".

תיקון חוק שיאפשר החזקה משותפת של חברת חדשות 2 על-ידי שתי זכייניותיה עורר היום סערה בוועדת הכלכלה של הכנסת. זאת על רקע סעיף שנוסף לתיקון, ולפיו ניתנת ראש הממשלה ולשר התקשורת הסמכות לפצל את חדשות 2 בין שתי מחזיקותיה, רשת וקשת, במקרה שיתחוור כי אין לה תחרות נוספת בשוק.

בסופו של דבר הוחלט לאשר את חוק ה-DTT ללא הסעיף המדובר ולהעבירו לקריאה שניה ושלישית. על כך בירך נתניהו ואמר כי "מדובר בצעד נוסף להפחתת יוקר המחיה".

מדובר בחוק המרחיב את מערך עידן+, שמאפשר קליטת ערוצים בסיסיים מבלי חיבור לכבלים ולוויין.

מטרת הסעיף שהוצא היא לזרז את רפורמת המעבר של הטלוויזיה המסחרית לרישיונות. כעת חלף מועד הבקשה לעבור לשדר ברישיון, ורשת וקשת לא ביקשו לעצמן ערוץ חדש מחוץ לאפיק 22.

בתמיכת ראש הממשלה, הוחלט להשיב לשולחן הדיונים של ועדת הכלכלה את חוק הרחבת מערך העידן + כולו, על מנת להכניס לתוכו גם תמריצים למעבר לשיטת רישיונות.

התמריץ המדובר הוא מתן האפשרות לרשת וקשת להמשיך להחזיק יחד בחדשות 2, במקרה שרק אחת הזכייניות תבקש רישיון.

על-פי הסעיף המוצע, רשת וקשת יוכלו להחזיק בחברה, לאחר מעבר שכזה, עד לשנת 2015 - גם אם אחת מהן תישאר בערוץ 2, והשנייה תשדר בערוץ משלה. אז, אם ערוץ 10 יחדל מלהתקיים, ולא תהיה עוד חברת חדשות פרט לחדשות 2 שתשודר בשני ערוצים שונים - יוכל ראש הממשלה להורות על פיצול החברה לשתי חברות נפרדות ולמעשה לסגור את חדשות 2. החשש הוא שכך יחזיק ראש הממשלה ב"שוט" מעל ראש החברה בכל עת.

יש לציין כי על-פי סעיף אחר בתיקון החוק, ההחזקה המשותפת לא תתאפשר מלכתחילה במקרה שערוץ 10 לא יהיה קיים. במילים אחרות, אם ערוץ 10 לא ישרוד את שנת 2012 - אזי לא תתאפשר החזקה משותפת של חברת החדשות של ערוץ 2, שתהפוך למונופול בתחום החדשות.

הסעיף המדובר הקפיץ את אנשי חדשות 2 אל הוועדה. יו"ר דירקטוריון חדשות 2, עו"ד תמי רווה, אמרה כי "ההצעה הנדונה היום יכולה להמיט כליה על חברת החדשות, שהיא אחד הנכסים הגדולים והטובים שיש למדינה". לדבריה, לפי ההצעה הזו חדשות 2 תהיה בת-ערובה של ערוץ 10.

מנכ"ל חדשות 2, אבי וייס, הוסיף ואמר כי "נוסח החוק, כפי שהובא לידיעתנו אמש, הוא מסוכן לדמוקרטיה. אני לא מכיר מדינה דמוקרטית שתמצאו בה נוסח כזה שנותן לראש הממשלה שליטה בחברת חדשות".

גם קשת ורשת התנגדו לתיקון החוק נחרצות. מנכ"ל רשת, אבי צבי, חזר והזכיר כי אין בכוונת החברה לעזוב את ערוץ 2 עד לסוף זיכיונה ב-2015 וכינה את החוק "חוק קשת", שכן הזכיינית השנייה קשת היא המועמדת הוודאית יותר לבקש רישיון. "אין לקוחות לחוק הזה", אמר צבי. סמנכ"לית הרגולציה של קשת, טלי גורן, הצטרפה לדבריו.

בדיון ביקש ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) לא להשאיר את הסמכות בידי ראש הממשלה ושר התקשורת, אלא להגדיר בבירור מה ייחשב כמונופול.

ח"כ נחמן שי (קדימה) אמר: "אולי ראש הממשלה יתעשת, כי זה לא מכבודו להיכנס ברגל גסה לשוק החדשות". הוא תהה "ממתי מופיע ראש ממשלה בחוק בתחום התקשורת".

ח"כ איתן כבל (עבודה) רמז בדיון כי ההחלטה להכניס כעת את הסעיף המדובר בתיקון לחוק קשורה בקרבה לבחירות. "אולי מישהו רוצה להגיע לבחירות כשהוא שולט בשוק החדשות והשחקנים יודעים מי בעל-הבית", אמר כבל.

מסע הכיבושים של נתניהו‏‎ / פרשנות

‎‎אין במדינת ישראל חוק הקשור בתקשורת, שתחילתו או סופו אינם קשורים בממשלת ישראל. שורה של חוק וסעיפים, ובראשם חוק רשות השידור החדש, קשורים עבותות בממשל ובאישוריו. כך היה במשך השנים, וכך הודגש בקדנציה של ממשלה זו.

הממשלה והעומד בראשה ממנים את הרגולטורים של ערוץ 2 וערוץ 10, את המפקחים על הכבלים והלוויין, בוחרת את מפקד גלי צה"ל, את מנהל החינוכית, את מנכ"ל רשות השידור. היא גובה מכולם כסף וקובעת לכולם מכסות שידור ומאריכה חיים למי שזקוק ומגיע לו.

עד היום (כך נראה לפי שעה) היה רק חוק אחד שנעדר מעורבות שלטונית, והוא חוק המעבר לרישיונות. עד היום.

שרבוב שמו המפורש של ראש הממשלה לסעיף המחודש של תיקון החוק, הוא כבר יותר מהמשך של מגמה זו. הלא לו היה הדבר מופקד בידי שר התקשורת, גם כך היה זה עושה את רצונו של הבוס. אלא שכאן ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תוקע את דגלו על פסגת ההימלאיה של הטלוויזיה בישראל - חדשות 2 - ומכריז: "כבשתי".

אבל לא רק נתניהו מפחיד את כולם במקרה זה. רשת מתנגדת לחוק הזה, כי מעבר של קשת לערוץ משלה עשוי להוות לה מכה חמורה. היא תאלץ להתמודד לא רק עם ערוץ חזק מתחרה, אלא גם עם ערוץ 2 ריק, שיהיה עליה למלא לבדה או עם שותפה חדשה שתיכנס במקום קשת. ובכלל, היא לא הייתה רוצה לחלוק שיקולי לוח עם תחנה מתחרה בעלת אינטרסים מנוגדים לשלה.

‏ערוץ 10 וודאי מעדיף ערוץ 2 אחד עם חברת חדשות אחת ממול, מאשר שני ערוצים שונים עם חברת חדשות כפולה ממול. ולמרות שחזרה שוב ושוב על כוונתה שלא לעבור לרישיון, הפעם גם קשת מתכוונת לזה באמת, בהיעדר בהירות בחוק המוצע.

‏נזק נוסף שגורם החוק הזה הוא יצירת קשר גורדי בין שני גופים מתחרים, שאמורים להיות עוינים זה לזה - חדשות 10 וחדשות 2. על-פי תיקון החוק, אם חדשות 2 חפצת חיים, עליה לדאוג שחדשות 10 תתקיים. אחרת היא תוגדר מונופול ותפורק.

בימים בהם כל אתר אינטרנט מקים מערכת חדשות, כשהקריאה בעיתונים המודפסים הדומיננטיים הולכת ויורדת, וכשכל אדם הוא לא פחות ממדיה מהלכת בפייסבוק - יש מקום לשנות את התפיסות הנוגעות למונופולים בשוק התקשורת.

התחרות של חדשות 2 אינה רק מול תוכניות החדשות בערוצי הטלוויזיה האחרים, והתחרות לא בהכרח תתחזק עם נפילתו. אם בכל זאת יש צורך בעוד חברות חדשות בטלוויזיה בישראל - תמרצו את כניסתן ותנו להן סיבה לעלות ולהרוויח כסף. התחילו בערוץ ובחדשות 10.

‏ובשולי הדברים - כיצד זה שבבואו לקדם חוק זה, ראש הממשלה אינו מייחס כל רלוונטיות לחדשות ערוץ 1, הערוץ עליו הוא ממונה כשר? כי בניגוד לכל התחזיות, נראה כי ערוץ זה יקיים את מערכת החדשות האחרונה שתישאר בטלוויזיה בישראל.

עוד כתבות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות