גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גרוניס יבחר את מנהל בתי המשפט: גרסטל או ומרזל

נשיאת המחוזי בפ"ת הילה גרסטל ושופט המחוזי יגאל מרזל ניצבים על קו הסיום במירוץ לירושת המנהל, משה גל ■ מרזל מזוהה עם שושלת ברק-ביניש, וגרסטל זוכה לתמיכת נאמן ■ למי יפנה גרוניס את גבו - לנשיאה שקדמה לו או לשר שמולו?

המאבק על מינוי מנהל בתי המשפט הבא, לאחר סיום כהונתו של המנהל הנוכחי משה גל, מגיע לקו הסיום. ואולם, עדיין לא נרשמה הכרעה בין נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, הילה גרסטל, לבין שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, ד"ר יגאל מרזל.

רשמית מדובר במירוץ משולש, שבו משתתף גם נשיא בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, ספי אלון, ואולם שמו של אלון עלה רק כמועמד של פשרה בין שר המשפטים, יעקב נאמן, לבין נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, שאינם מצליחים לפי שעה להסכים על מועמד.

הסיכויים לפי שעה נוטים לצידה של גרסטל, הזוכה הן לתמיכתו של נאמן והן לאהדה רבה במנגנון הנהלת בתי המשפט ובקרב השופטים. ואולם מינוי מנהל בתי המשפט, אף שהוא נעשה פורמלית על-ידי השר, זקוק להסכמת נשיא העליון - וגרוניס איננו ממהר לסמוך את ידיו על גרסטל.

אף שההערכות המוקדמות דיברו על כך שגרוניס יעדיף לבחור מועמד שאיננו מזוהה עם נשיאת העליון הקודמת, דורית ביניש, התמונה המתבררת מורכבת יותר.

השופט מרזל, ששימש בעבר כמתמחה ועוזר משפטי של הנשיא אהרן ברק, מזוהה במובהק עם שושלת ברק-ביניש במערכת השיפוטית. הוא אמנם נושא עמו ניסיון ניהולי מסוים, מהתקופה ששימש רשם בית המשפט העליון, אך בתפקידו זה לא הותיר שובל ארוך של מעריצים, המתפעלים מיכולותיו בתחום זה.

בקרב השופטים נשמעת גם תרעומת על מסלול הקידום המזורז מדי של מרזל, שמונה למחוזי רק לפני שנתיים וחצי, ואם ימונה למנהל בתי המשפט - יזכה לדרגת נשיא בית משפט המחוזי, המקביל לשופט עליון.

המינוי לא יועיל גם למרזל עצמו, אומרים עמיתיו השופטים, שכן עדיף מבחינתו לצבור ניסיון משמעותי בשיפוט, ולא להסיט את מסלול הקריירה שלו לתחום הניהולי.

הצלחה בפתח-תקווה

מנגד ניצבת גרסטל, החתומה על הקמת בית המשפט המחוזי מרכז בפתח-תקווה - הנחשב להצלחה מסחררת. מ-8 שופטים בצוות ההקמה של המחוזי, שהופרד ב-2007 מהמחוזי בתל-אביב, מכהנים בו כיום 28 שופטים, ואף שמדובר בכמחצית ממצבת השופטים במחוזי בתל-אביב - הסטטיסטיקה מלמדת כי הם מטפלים במספר כפול של תיקים.

"אצלנו אין סחבת", אומרים במחוזי בפתח-תקווה, ומייחסים את ההצלחה הניהולית ואת האווירה הנעימה השוררת בו ליכולותיה של גרסטל.

גם מאבקי ירושה לא יהיו בפתח-תקווה במקרה שגרסטל תמונה, מאחר שהשופטים מאוחדים בתמיכתם ביורש, אברהם טל.

אלא שגם גרסטל איננה נטולת יריבים במערכת. אלה מרוכזים בעיקר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. כשגרסטל פרשה ממנו, בתקופת שר המשפטים הקודם דניאל פרידמן, כדי להקים את המחוזי החדש, היא הפכה את נשיא המחוזי בתל-אביב דאז, אורי גורן, לאויב מר, שדיבר על המהלך שלה במונחים חריפים של בגידה ותקיעת סכין.

כיום, תחת נשיאותה של דבורה ברלינר במחוזי, הרוחות מתונות יותר, ואולם עדיין מתעוררת השאלה כיצד תוכל גרסטל, כמנהלת בתי המשפט, לתפקד מול הגדול בבתי המשפט המחוזיים ומול הפרסונות המאכלסות אותו.

מי שכבר איננה מכהנת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, אבל משמשת דמות מרכזית בשאלת מינויה של גרסטל, היא השופטת בדימוס רנה (משל) שהם, רעייתו של נשיא העליון גרוניס.

במערכת בתי המשפט אומרים כי מידת המעורבות של שהם בענייניו המקצועיים של בעלה, מזכירה דינמיקה זוגית דומה המתרחשת מרחק עשרות מטרים בלבד מבית המשפט העליון - בלשכת ראש הממשלה. סינדרום שרה נתניהו עשוי להוות משקולת על צווארה של גרסטל, וגם לשמש הסבר לתמיכתו של גרוניס דווקא במרזל.

הכרעה קרובה

כך או כך, כל המעורבים יודעים שההחלטה חייבת ליפול בזמן הקרוב ביותר. משה גל, שכהונתו הוארכה עד סוף חודש מאי, מבקש לפרוש מוקדם ככל האפשר. בדרך צפויה גם פגרת החגים, והמשמעות היא שנאמן וגרוניס יצטרכו להגיע להסכמה ביניהם.

מינוי מנהל (או מנהלת) לבתי המשפט יהווה הצהרת כוונות ראשונה של הנשיא החדש, וגם סוג של הצהרת עצמאות. השאלה רק עצמאות ממי - מהנשיאה שקדמה לו או מהשר שמולו.

דוברת בתי המשפט מסרה בשמו של גרוניס כי "אין בכוונתו של נשיא בית המשפט העליון לנהל את תהליך בחירת מנהל בתי המשפט בכלי התקשורת. רעייתו של הנשיא אינה מעורבת בעניינים העומדים על סדר יומה של מערכת המשפט, לרבות לעניין מינוי מנהל בתי משפט. הדברים בהקשר זה חסרי שחר, וכל ניסיון לרמוז אחרת אינו ראוי".

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אנתוני בלינקן / צילום: Associated Press, Evelyn Hockstein

שר החוץ האמריקני: ההצעה שעומדת בפני חמאס "נדיבה בצורה יוצאת דופן"

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • החות'ים תקפו ספינת מכולות שעשתה את דרכה לסעודיה, ככל הנראה בשל קשריה עם ישראל • עדכונים בולטים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות