גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מפחיד יותר מהברווז האיראני

מה פשר באזז הבחירות ביוני, ומה חיפש עמרי שרון בפאב של קיבוצניקים בדרום

אם בקיץ האחרון ניסו אנשי המחאה החברתית לשוות לה אופי לא מפלגתי, ספונטניות וגוונים של אוטנטיות, עכשיו כבר ברור שאם תפרוץ המחאה מחדש בקיץ הקרוב היא תהיה צבועה בצבעים פוליטיים בוהקים.

בניגוד לפעם הקודמת שבה ארגון המחאה הופקר לתנועות צעירות ומצומצמות, הפעם היא תתודלק על ידי המפלגות. מספיק היה לשמוע בשבועות האחרונים את ההערכות של ח"כ יואל חסון ויצחק (בוז'י) הרצוג, שקדימה והעבודה יצטרפו למחאה הבאה, כדי לתאר את עגלי הזיעה על מצחו של ראש הממשלה. גם יאיר לפיד, סבורים במערכת הפוליטית, לא ירשה לעצמו לוותר על התענוג ויצטרף לחגיגה.

ב"בית העם" שברוטשילד כבר שוקדים על ההכנות לקיץ 2012. יש ישיבות, פגישות עם חברי כנסת מרכזיים, גיוס תרומות. הפעם, סבורים המארגנים, המחאה תהיה אלימה יותר, פוליטית יותר ותכלול קריאות לסלק את נתניהו מהשלטון.

אם יש דבר שנתניהו חושש ממנו יותר מהשלכותיו של הברווז הגרעיני והגרעין האיראני, זה התחדשות המחאה בקיץ. מה זה חושש, הוא מת מפחד. צמרמורות עוברות בגופו כשהוא נזכר איך חי בקיץ משבת לשבת, איך המחאה החברתית של קיץ 2011 הפיכה רוח חיים במפלגת העבודה, והפעם, כבר ברור, זה לא יסתיים שם.

אקוניס ממליץ בפייסבוק

אמש, עם נעילת מושב החורף של הכנסת, התפוגגה ההערכה שהבחירות יוקדמו לחודש יוני הקרוב. בניגוד לכל ההערכות שהכנסת תפזר את עצמה בסוף המושב הנוכחי, התפזרו חברי הכנסת לביתם מבלי להצביע בשלוש קריאות על פיזורה ויצאו לפגרת הפסח. הבוקר הם קמו הבוקר להערכה חדשה: הקדמת הבחירות לספטמבר. כדי שזה יקרה יאלץ נתניהו לפזר את הכנסת בתחילת חודש יוני, 90 יום לפני מועד הבחירות.

אלא שביוני, עם קרני השמש החמות, צפויים גם אלפי המפגינים לכבוש מחדש את הרחובות. שדרות רוטשילד ונורדאו שוקמו, הדשא שוב ירוק וקורץ לצעירים. אם יקדים את הבחירות לספטמבר, הוא יצטייר כמי שדפני ליף וסתיו שפיר גררו אותו אל הקלפי וייצא למירוץ חלש, מרוט וכנוע. 400 מליון ישראלים ברחובות ינעצו בו סיכות כאילו היה בובת וודו. כשהוא רק חושב על תרחיש האיימים הזה מתחיל נתניהו להזיע, ולא רק בגלל החום הכבד ואחוזי הלחות.

הבוקר חזר ח"כ אופיר אקוניס, מקורבו של נתניהו על ההערכה שהבחירות תתקיימנה ב-2013. "אני מציע לא לרוץ לקלפיות", כתב בדף הפייסבוק שלו והוסיף שיש עוד הרבה מה לעשות. אקוניס אמנם לא אמר באיזה חודש ב-2013, אבל כשאמירה כזו מגיעה ממי שמאוד קרוב לראש הממשלה, כדאי לשים לב אליה.

כך או כך, לנתניהו לפי שעה אין בכלל את הכלים לקבל את ההחלטה האם לשקול אפשרות של הקדמת הבחירות. כל עוד לא ברורות תוצאות הפריימריז בקדימה ובטח לא ההשלכות שלהן, הנעלם הוא גדול מדי. במשוואה הזו חסרים גם נתונים על מצבו המשפטי של ליברמן וכמובן הנושא האיראני.

ביבי יבקש ויקבל

גורמים פוליטיים שמאוד מעורבים במערכת הפוליטית וקרובים גם לראש הממשלה ממשיכים להחזיק בהערכה שבתחילת מושב החורף הבא הכנסת תתפזר ובמלאת ארבע שנים לממשלה, בחורף 2013, ייפתחו הקלפיות. ארבע שנים בדיוק מבחירות 2009.

נתניהו יבקש את אמון הציבור לעוד ארבע שנים. נכון לרגע זה הוא גם יקבל אותן.

בישורת האחרונה הופך הקרב על ראשות קדימה בין ציפי לבני לשאול מופז למרתק. אחרי הבאז שיש במפלגה ובשטח לטובת מופז, סקר שפורסם השבוע עשה טוויסט לטובתה של לבני הפיח חיים במפלגה והכניס עניין במירוץ הרדום לראשות מפלגת האופוזיציה. הסקר הזה, שנערך בקרב מתפקדי המפלגה העניק ללבני יתרון משמעותי על יריבה מופז, אולם בשטח, מרבית הפוקדים הגדולים (מטה יהודה, לכיש, אשדוד, אשקלון, באר שבע, ראשלצ, אופקים), כולם עכשיו מעוזים של מופז.

בפאב עם הקיבוצניקים

בערב רביעי השבוע, הגיע עמרי שרון לפאב של קיבוץ כפר עזה, ולא כי נקלע לאזור במקרה. שרון, ה"נשק" של לבני, הגיע לקיבוץ בניסיון לגייס תמיכה ליו"ר קדימה הנוכחית, על כוס בירה, באווירה לא פורמאלית. להגעתו קדם מסע גיוס מאסיבי של אנשיה של לבני שהפצירו בתושבי האזור באמצעות טלפונים ואסמסים להגיע למפגש.

לטענת אנשיו של מופז, למקום הגיעו 12 איש בלבד. גם אם מדובר בהגזמה כלפי מטה, בדיס- אינפורמציה מכוונת, במידע לא מבוסס או בניסיון להשמיץ את היריב, ודאי לא היו שם כמה מאות. לכל הפחות כמה עשרות בודדות.

אז נכון, לשרון מלכתחילה היה פחות סיכוי לגייס את אנשי כפר עזה, קיבוצו של ח"כ שי חרמש הנמנה עם אנשי מופז. אבל גם אם מדובר באנקדוטה, בקוריוז, או בסיפור נקודתי, הוא מדגיש את הפער בין הסקר לשטח: פחות מ-20% מהמתפקדים של חרמש המונים צבא של 250 חקלאים, הגיעו לפאב. בהכרעה בין לבני למופז, הם החליטו להצביע חרמש.

באופן טוטאלי וחד משמעי המצביעים המאורגנים לטובתו של מופז, דבר שמקנה לו יתרון עצום, אבל הכל תלוי בהנעת המצביעים אל הקלפי. אם יעמדו אחוזי ההצבעה על 60%, מצבה של לבני יהיה טוב. כל אחוז פחות מזה יביא לניצחון המצביעים המאורגנים ולסיום דרכה של לבני בקדימה.

שתי הטעויות של ציפי לבני

אבל עוד לא הגיע שלב הסיכומים. בפריימריז יודעים איך מתחילים בבוקר אבל לא איך ייגמר הלילה. עד שלא יספרו הקולות בליל שלישי הבא אי אפשר יהיה לדעת האם היה זה יום הכיפורים של הסוקרים או יום הכיפורים של אנשי השטח, האם יהיה זה ניצחון של המצביעים החופשיים או שנקבל הוכחה מחודשת שמי שמכריע את פני הפוליטיקה הם קבלני הקולות ופעילי השטח.

בכל מקרה, לבני יכולה לרשום כבר עכשיו שתי טעויות: הראשונה, היא הפקרת השטח. מופז אמנם עבד קשה בשטח הקדימאי אבל נכנס לוואקום שלבני יצרה. חוסר היחס שלה יחד עם חוסר הפעילות, הקלו עליו להשתלט על הקבוצות המאורגנות ועל קבלני הקולות. לבני עשתה לו את העבודה מבלי שבכלל התכוונה.

הטעות השניה היתה הוויתור על ועדת הכלכלה בכנסת לטובת ועדת החוץ והביטחון ומינויו של מופז לעמוד בראשה. קשה למצוא נקודות הסכמה בין לבני לנתניהו, אבל בנקודה הזו שניהם מסכימים: יו"ר ועדת החוץ והביטחון עשה מיילג' פוליטי על הגב שלו, ועל הגב שלה.

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות