גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

35 אלף דירות חדשות ייבנו בת"א עד שנת 2025

תוכנית המתאר מדברת לראשונה על הבטחת היצע הדירות בעיר במסגרת דיור בר-השגה ■ חולדאי: "אנו בונים פה עיר שאנשים יוכלו לחיות בה חופשיים, ולכן הגיע הזמן להתלכד סביב התוכנית" ■ מתוכנן אזור תעסוקה חדש בדרום העיר

אושרה תוכנית המתאר של תל אביב, שצופה שעד שנת 2025 יגדל מספר תושבי העיר ל-450 אלף נפשות (לעומת 400 אלף היום), וקובעת הגדלת מספר הדירות בכ-35 אלף דירות חדשות בנוסף ל-75 אלף יחידות הדיור שנמצאות היום במלאי התכנוני. כך הוחלט הערב (ב') במליאת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ת"א.

מליאת הוועדה המליצה על הפקדת התוכנית לאחר שהיא עברה ברוב של 16 שהצביעו בעד מול 10 שהצביעו נגד, וכעת תועבר התוכנית לדיוני הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ת"א. לדברי ראש העירייה, רון חולדאי, "בעיר הזו מספר הצעירים הוכפל ב-13 השנים האחרונות מאז שאני ראש עיר. מאחר שכל הציבור התל אביבי היה שותף לכל הדיונים, הגענו לנקודה שאנחנו צריכים להכריע אחרי שביצענו את שיתוף הציבור. הגיע הזמן להחליט ולהתקדם ולהוציא מוצר תחת ידינו. אנחנו בונים פה עיר שאנשים יוכלו לחיות בה חופשיים ולכן הגיע הזמן להתלכד סביב התוכנית".

במסגרת תוכנית המתאר העירונית החדשה יתווספו הדירות בצורה שתסייע למנף ולקיים תהליכים של התחדשות עירונית ולהימנע מכרסום השטחים הפתוחים. כ-50% מכלל הדירות שמוצעות בתוספת נכללות במסגרת של עיבוי המגורים הקיימים - כלומר, תוספת קומות במבנים קיימים. התוכנית שמה דגש על התחדשות ביפו ובדרום העיר, כשמחצית מתוספת הדירות מוצעת באזורים אלה.

בנוסף מדברת תוכנית המתאר לראשונה על הבטחת היצע הדירות בעיר במסגרת דיור בר-השגה, תוך התוויית מסגרת הפעולה הכללית וחיוב תוכניות מפורטות לבחון את מאפייני הדירות הקיימות והמאושרות בסביבה ואת יכולתן של אוכלוסיות מגוונות להתגורר באזור.

כן מדברת התוכנית על שמירת מעמדה של ת"א כמרכז כלכלי ותרבותי מטרופוליני וארצי וחיזוק מעמד זה. בתוך כך מציבה התוכנית יעדים לגידול שטחי התעסוקה בעיר והתאמתם של חלק מאזורי התעסוקה הקיימים לכלכלה המודרנית. התוכנית מציעה להגדיל את מאגר התוכניות הקיים לתעסוקה, כשחלק גדול מתוספת שטחי התעסוקה יהיו באזורי העסקים שבמרכז העיר - משני צדי איילון ולאורך שדרות רוטשילד. בנוסף מתוכננים שטחים נוספים באזור התעסוקה הצפוני - רמת החי"ל-עתידים ומתוכנן דגש על דרום העיר בפיתוח ובשדרוג שטחי התעסוקה הקיימים.

במסגרת עיבוי שטחי התעסוקה מתוכנן ה"סיטי" הדרומי - אזור תעסוקה חדש ומוקד תחבורה בדרום העיר, סמוך לצומת חולון. אזור זה מוגדר בתוכנית כאזור שיספק מענה לגידול הצפוי בכלכלת העיר ועל הביקוש הצפוי לשטחי משרדים, מסחר וענפי תעסוקה אחרים.

בנוגע ליפו קובעת תוכנית המתאר החדשה איזון בין הרצון לשמר את אופי הבינוי ואת ערכי הנוף הייחודיים לבין המשך פיתוח יפו כמוקד כלל-עירוני של תיירות ומסחר. כן מציעה התוכנית דרכים לחיזוק הקשר בין יפו לשאר חלקי העיר.

התוכנית קובעת ששכונותיה ההיסטוריות של יפו יוגדרו כ"מרקם לשימור", ושניתן יהיה להוסיף שם דירות בהיקף מצומצם ולעודד התחדשות, תוך שמירה על אופי הבינוי בשכונות אלה. בשכונות עג'מי וגבעת עלייה ניתן יהיה לחלק במתחמי מגורים גדולים את מכסת השטח המתוכנן ליותר דירות ובכך להוסיף דירות בינוניות וקטנות. במתחמי השיכונים מעודדת תוכנית המתאר עיבוי מבנים קיימים ביפו ותוספת של עד שתי קומות נוספות וכן פינוי-בינוי נקודתי.

ביפו העתיקה מציעה תוכנית המתאר לאפשר תוספת בינוי בעיקר למלונאות, מסחר ותיירות. לאורך הטיילת יפותח השער הצפוני ליפו כמוקד תיירותי-מסחרי. בשטח שבין פארק מדרון יפו לרחוב קדם מוצע אזור פעילות למלונאות, מסחר ומבני ציבור. לאורך שדרות ירושלים, בה יעבור הקו האדום של הרכבת הקלה, ניתן יהיה לשלב מגורים ומשרדים.

תוכנית המתאר רואה בציר שלבים מוקד פעילות חדש בין יפו לת"א והיא מציעה להפוך את הרחוב לרחוב עירוני פעיל, כולל חזיתות מסחריות בדומה לרחוב אבן גבירול. בנוסף קובעת התוכנית שאצטדיון בלומפילד ישתמר כמתקן לספורט מרכזי ומאפשרת את שדרוגו ופיתוחו.

בנוגע לדרום העיר, מלבד בניית מרכז תעסוקה חדש בצומת חולון שיתפקד כמוקד תעסוקה מטרופוליני בבנייה לגובה, קובעת התוכנית שהתחנה המרכזית תועתק ותפוצל לשני מרכזי תחבורה מטרופוליניים: בצפון העיר סמוך לתחנת רכבת מרכז ובדרום העיר סמוך לצומת חולון. שטח התחנה המרכזית החדשה שיתפנה ישמש אזור תעסוקה מטרופוליני ויאוכלס במשרדים ובשימוש תעסוקה נוספים, לצד מלונאות, מגורים ושטחי ציבור.

התוכנית מתייחסת לפיתוחו של רובע מזרח העיר, המשתרע ממזרח לנתיבי איילון, שכלל בעבר אזורי תעשייה מסורתיים ושכונות שיכונים שנבנו בשנות ה-50. ברוב השכונות תינתן אפשרות לעיבוי מתון באמצעות תוספת של קומה עד שתיים, הרחבת דירות ותוספת אגפים למבנים קיימים. אזורי התעסוקה במזרח העיר, כמו תעש, המחלבות ומפעלי האלקטרוניקה ישנו את פניהם לאזורי תעסוקה מודרניים.

רחוב לה-גווארדיה מתוכנן להפוך לרחוב עירוני פעיל ושוקק, שיהיה "דיזנגוף" של יד אליהו. בנייני המגורים לאורך הרחוב יוכלו להתרחב ולהגדיל את שטח הבינוי. בחלקם יתאפשר פינוי-בינוי שיוסיף מלאי חדש של דירות בשכונה. בנוסף מציעה התוכנית להקים מוסד ציבורי עירוני בלב שכונת כפר שלם.

במרכז העיר מוצע לשמור על מרקמי המגורים ולפתח את מרכז העסקים הראשי, למתן תנועת רכב פרטי ולהעדיף הולכי רגל, אופניים ותחבורה ציבורית. כן מציעה התוכנית להפוך את רחוב ארלוזורוב לרחוב עירוני תוסס, תוך ניצול הקו הסגול של הרכבת הקלה שעתיד לעבור בו. ממזרח לרחוב אבן גבירול תאפשר התוכנית לבנות בניינים בני 8-10 קומות למגורים, מלונאות ומשרדים וממערב לו, שם משתרע מתחם "העיר הלבנה", ניתן יהיה להוסיף מגורים, מלונאות ומשרדים בהתאם למגבלות השימור.

בצפון העיר קובעת התוכנית הרחבת מגוון אפשרויות הדיור, ציפוף הבנייה באמצעות תוספת קומות ופינוי-בינוי. באזורי המגורים הוותיקים תתאפשר תוספת קומה או שתיים, הרחבת דירות ותוספת אגפים. במתחמים בשכונות נוה שרת והדר יוסף יתאפשר פינוי-בינוי ובשכונות רמת אביב ומעוז אביב א' תתאפשר תוספת בנייה בכפוף לשמירה על מאפייני השכונות. תוכנית המתאר מציעה להפוך את רחוב איינשטיין לרחוב העירוני הראשי של רמת אביב תוך ניצול העובדה שבעתיד יעבור בו הקו הירוק של הרכבת הקלה.

בנוסף קובעת התוכנית ששטח תחנת הכוח רדינג יצומצם והשטח שבחזית המתחם יהפוך לשטח פתוח ונגיש לציבור. המבנה היסטורי ישמש למוסד תרבות שזהותו תיקבע בעתיד.

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות