גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החולמים: 4 מעצבים, 4 פילוסופיות חיים

אומן חיים אמיתי, אומר פיליפ סטארק, הוא זה שמביא תועלת לסביבתו. מעצב על הוא זה שהופך את החיים שלנו למסעירים יותר ■ גם קארים ראשיד, רון ארד ופטרישיה אורקיולה מדברים על מה שמעורר בהם השראה לעורר בנו השראה

קארים ראשיד

מוצא: נולד במצרים, גדל בקנדה / מגורים: ניו יורק / גיל: 52 / עיצובים בולטים: סניקרס לפראדה, כיסאות לאומברה, מחשבים ניידים לאסוס, שעונים לאלסי

"אדם נוגע בממוצע ב-600 פריטים ומוצרים ביום, ותפקידם של המעצבים הוא להפוך כמה שיותר מהם לאסתטיים, חווייתיים ומעניינים", אומר מעצב העל קארים ראשיד, שעיצב לאורך הקריירה שלו למעלה מ-3,000 מוצרים. דירת הלופט שלו בניו יורק היא אקזמפלר של כמה מהם. הספות הצבעוניות, השידות השקופות עמוסות הפריטים, המטבח הצבעוני - כל אלה מבטאים תפיסת עולם הגורסת כי יש לגרות את המוח על בסיס קבוע. אין צורך לשים וילונות על החלונות, כי אין סיבה להסתתר מהעולם.

הוא שואב השראה מכל ספר שקרא, מכל עיר שטייל בה, מכל שיר ששמע ומכל מופע שראה. לא מפחד להתמסר לטעמים, לריחות ולתחושות, ולא נותן לחיים לעבור לידו. השעה האהובה עליו היא שעת השקיעה, והוא לעולם אינו מביט לאחור.

את כל הדברים הללו הוא מתרגם לשרטוטים שהוא מכין, בעיקר בזמן טיסות, ובאוזניו מתנגנת מוזיקה שמבודדת אותו לחלוטין מהעולם (בעיקר מוזיקת אמביינט, והוא אף מופיע כדי.ג'יי ברחבי העולם).

כבנו של אמן ומעצב סטים לטלוויזיה ולקולנוע, ראשיד יודע להעריך עיצוב טוב עוד מילדות. החיים יהיו מהנים יותר, הוא טוען, כאשר כל אחד ייקח את התחביב העיקרי שלו ויהפוך אותו למקצוע. "אני מעצב", הוא מסביר, "כי אני מאמין שאנחנו יכולים לחיות בעולם יותר יפה, אנושי ופואטי". עד שזה יקרה, הוא מפיץ את התורה הוורודה שלו, שמהווה בעיניו תגובה מתבקשת לעולם הגברי ששולט בנוף חיינו. "ורוד הוא הלבן הסופר-אופטימי שלי. והוא גם השחור החדש".

פיליפ סטארק

מוצא: צרפת / מגורים: פריז / גיל: 63 / עיצובים בולטים: כיסאות פלסטיק לקרטל, מסחטת עכביש לאלסי, מנורות שולחן לפלוס, עכבר אופטי למייקרוסופט

פילוסופיית החיים של מעצב העל הצרפתי פיליפ סטארק גורסת שיופי הוא קונספט תרבותי שצריך להתחלף בטוב (Goodnees), שהוא קונספט אנושי. עם כל הכבוד לאסתטיקה, אומן חיים אמיתי הוא זה שמביא תועלת לסביבתו, ולשם כך הוא זקוק לחופש מחשבתי. "המוח שלך חייב להיות פתוח, עשיר וחיובי. אגב, זו גם הדרך היחידה לעשות סקס עם אהבה".

סטארק מאמין שעיצוב הוא כמו עוזרת בית שמנקה לך את החיים, ונותנת לך תקווה שהם יהפכו לקצת יותר מאושרים. אולי בגלל זה אפילו עיצוב של מסעדות חשוב לו. "המומחיות שלי היא לדעת מה השולחן הנכון בשבילי במסעדות. כאשר אני נכנס למסעדה, אני מרגיש שאני יכול ללכת רק לשולחן אחד. אם זה לא אפשרי, אני פשוט עוזב את המקום. אני עצוב בשביל האנשים שלא יכולים לזהות מה טוב להם".

הוא שונא לטוס, בעיקר מכיוון שהוא באוויר כל הזמן - "אני טס יותר מטייס של אייר פראנס". אף עיצוב שלו אינו שואב השראה מדברים הקשורים לטיסות, ובכלל, הוא מעדיף טיסות מנטליות, שמפעילות את המוח. הבילוי האהוב עליו הוא להישאר במיטה עם זוגתו ("זו השעה הטובה ביותר של היום") או עם ספר טוב (קורא כעשרה ספרים במקביל).

סטארק, שעיצב אופנוע לחברת אפריליה ומופקד על עיצוב ספינת החלל האזרחית הראשונה, מאמין שעל אנשים לבחור את כלי התחבורה שלהם בהתאם למרחק שהם צריכים לעבור. מרחק קצר - בהליכה רגלית בלבד. מרחק מעט גדול יותר - עם אופנוע (הוא עצמו מתנייע עם אופנוע ברחבי פריז), מ-50 ק"מ ומעלה - מכונית. רכבת באה בחשבון רק אם מדובר ביותר מ-160 ק"מ. "הבעיה היא שאנשים קונים מכונית בשביל האגו שלהם, בשביל להראות שיש להם כסף, או כי זה סקסי בעיניהם, במקום לקנות פשוט מה שהם צריכים".

כשהוא לא על האופנוע שלו, ולא בטיסות, סטארק אוהב להשיט אחת משבע הספינות שלו, ועם זאת, יש לו מדיניות חופשות קשוחה: רק מקומות שנמצאים במרחק שעה וחצי נסיעה ממיקומו באותו רגע, ותמיד עם מזוודה קטנה וקלה. הוא גם מאמין שזה צריך להיות אורח החיים של כולנו: לנטוש את "התיירות המרוחקת" והבזבזנית, ולהתחיל ליהנות מהסביבה הקרובה.

רון ארד

רון ארד / צלם: בלומברג

מוצא: ישראל /מגורים: לונדון / גיל: 60 / עיצובים בולטים: מדף נחשי לקרטל, כלי הגשה לאלסי, כיסאות לויטרה, מוזיאון העיצוב בחולון

הסטודיו של רון ארד, מעצב תעשייתי, ארכיטקט ואמן, ממוקם בצ'אק פארם רואד שבצפון מערב לונדון. הבית שלו נמצא במרחק 20 דקות בלבד משם, ולא במקרה - ארד אוהב את תחושת השכונתיות.

המקום האהוב עליו לארוחות צהריים, מסעדת Belsize Kitchen, נמצא חמש דקות נסיעה מהסטודיו. המקום אינו מעוצב לטעמו, אבל הוא נהנה מהאווירה ומהחברה - רוב החברים שלו מתגוררים בסמוך. מאותה סיבה הוא אוהב ללכת לפאב Lansdowne. האווירה לא מחייבת, אתה מזמין ומקבל את האוכל על הבר, אין מלצרים שיטרידו אותך.

הביתיות הזו משתלבת בפילוסופיית החיים של ארד. הוא אינו מאמין שמלון אמור לתת תחושה של "בית הרחק מהבית". אם מישהו רוצה להרגיש כמו בבית, שיישאר בבית, הוא קובע. מלון הוא מקום שמאפשר לך ליהנות באופן זמני מ"מעמד" גבוה יותר מזה שיש לך בחיי היומיום, ועל כן עליו להציע חוויה ייחודית ומפתיעה.

כמעצב, הוא מאמין שתפקידו להפתיע בכל מוצר או עיצוב. כאדם, הוא תזזיתי מאוד: תמיד חסר מנוחה, חייב להיות בתנועה. "שינה היא למתים", הוא אומר. גם העיצובים שלו נראים כאילו הם תמיד בתנועה. המדפים העגולים הזורמים, הכיסאות המתעגלים, הכורסאות המתנדנדות, מנורת השולחן פיצה-קוברה, ואפילו מוזיאון העיצוב בחולון.

למרות שהוא פעיל מאוד במשך היום, הוא מרגיש שהזמן ה"אמיתי" שלו מתחיל בלילה, כשכולם הולכים לישון. כשהשקט משתרר בבית, ארד מתחיל לשרטט את הרעיונות שהציפו את מוחו במהלך היום.

כדי לחדד את המחשבה הוא משחק שבץ-נא באייפד שלו. הוא גם מעדיף לקרוא ספרים באייפד - בשנה האחרונה קרא את הספרים הדיגיטליים של ג'ונתן פרנזן, קודם את "חופש" ואחר כך את "התיקונים".

ארד תכף בן 61, אך אינו מאמין שהגיל הוא סיבה להפוך רציניים. המשחק החביב עליו הוא Snatch, "שבץ-נא על סטרואידים", כהגדרתו, משחק תחרותי ואגרסיבי שהוא משחק עם חבריו מדי שבוע, כל פעם בבית אחר.

הוא מאמין שעליך לקחת את החיסרון שלך ולהפוך אותו ליתרון. כך נולד סימן ההיכר המפורסם שלו - הכובעים השונים והמשונים שהוא חובש לראשו, כי "יש כאלה שיש להם שיער, ויש כאלה ששמים כובע". כך גם החלה הקריירה של מי שכונה ה"ברוס וויליס של העיצוב": את כיסא ה-Rover המפורסם, שאיתו פרץ לשוק, יצר מזוג מושבי עור של מכונית רובר נטושה שמצא בעת הפסקת צהריים משעממת.

פטרישיה אורקיולה

מוצא: ספרד / מגורים: מילנו / גיל: 51 / עיצובים בולטים: שטיחי שרוול, ספות סרוגות, רהיטי תחרת ברזל

כשהיא יוצאת לחופשה, המעצבת הספרדייה פטרישיה אורקיולה מעדיפה לנסוע ברכבת, כי כך היא נהנית מ"הצד האיטי של החיים". היא מיישמת את הגישה הזו כשהיא נוסעת לחופשות אצל חברים, למשל ממילנו לונציה. בעיר התעלות יש כמעט 800 מסעדות, חלקן מתהדרות בכוכבי מישלן, אולם אורקיולה מאמינה כי באיטליה האוכל הטוב ביותר הוא האוכל הפשוט ביותר, ולא היקר ביותר.

את ההשראה האמנותית היא שואבת מביקורים במוזיאון לאמנות מודרנית השוכן בפלאצו גרסי שעל גדות הגרנד קנאל. זהו מוזיאון פרטי, שמציג את האוסף של המיליארדר ואספן האמנות הצרפתי פרנסואה פינו, ונחשב למעודכן וחדשני.

אורקיולה הקימה את הסטודיו שלה במילנו בשנת 2001. מאז היא הספיקה לעצב ספות סרוגות עבור מורוסו, שעונים עבור אלסי, שולחנות תה וכיסאות עבור קרטל וכלי בית עבור רוזנטל. היא שולחת ידה גם בעיצוב מלונות יוקרה, ובהם מלון מנדרין בברצלונה. היא סבורה שהחיים הופכים טובים יותר כשחושבים מחוץ לקופסה, ועל כן דוגלת ברעיון של עציצים באמבטיה, "כשאתה דואג לעצמך, תדאג גם להם באותה הזדמנות".

הדרך הטובה להתעורר בבוקר, מניסיונה, היא להאזין במשך שעה למוזיקה עוד כשאתם במיטה. זה הדלק שיניע את המשך היום, ויהפוך אותו לאנרגטי יותר.

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה יצאה למסע רכישות של מיליארד דולר בישראל. מה בכל זאת צריך להדאיג?

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?