גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הציבור משלם פעמיים

"בזק והוט גובות מהצרכנים ומספקיות האינטרנט תשלום כפול על אותו שירות"

סימני השאלה סביב היחס המועדף שמשרד התקשורת מעניק לחברת הוט (או שלא) ימשיכו כנראה ללוות אותנו במשך זמן רב. היחס המועדף לכאורה מתבטא בשורה של נושאים, החל מההסכמה שבשתיקה לדחות את המכרז לדור רביעי בגלל בקשה של הוט, וכלה בהטבה האנטי-צרכנית שתעניק לחברה קידומת סלולרית חדשה (053). המנויים של הוט ייאלצו לוותר על השימוש בקידומת הוותיקה שלהם (057), מבלי לזכות לתמורה או לפיצוי.

בימים הקרובים יידרש משרד התקשורת לשאלת עלויות השימוש בתשתיות של בזק והוט, ויהיה מעניין לראות כיצד יחליט בנושא זה השר משה כחלון. הוט ובזק גובות כיום תשלום כפול מספקיות האינטרנט בגין החיבור לאינטרנט. פעם אחת אנחנו כצרכנים משלמים על כל קו, ופעם שנייה הן גובות תשלום מספקית האינטרנט בתמורה לקישור הבינלאומי.

לאחרונה החליט משרד התקשורת לבטל את התשלום שגובה בזק עבור חיבור לקוחות אינטרנט שבוחרים לרכוש שירותי טלפוניה מספקית אינטרנט (Naked ADSL). העיקרון שמנחה את המשרד הוא לחייב את הלקוח פעם אחת בלבד עבור כל קו. המשרד קבע כי ההחלטה של הלקוח בנוגע לשימוש בשירותי טלפוניה לא אמורה לעניין את בזק.

סוגיה דומה ניצבת כעת לפתחו של המשרד: מדוע שבזק והוט לא יגבו תשלום אחד בלבד עבור השימוש בתשתית שלהן? הסיבה לכך נעוצה בהפרדה המבנית הנהוגה בישראל, אך בכל מקרה נראה כי התשלום שמשלמות הספקיות לבזק והוט עבור השימוש בתשתיות שלהן אינו מתומחר נכון, ויש לשקול לבטלו.

מחירי התעבורה (פר ג'יגה) אמנם ירדו בשנים האחרונות, אולם צריך להביא בחשבון גם את הגידול המשמעותי בקצב הגלישה של משתמשי הקצה שצומח בקצב שנתי של כ-45%. בשורה התחתונה מדובר בעלויות-עתק עבור ספקיות האינטרנט, שנאלצות לשלם גם עבור המקטע הבינלאומי, שירותי תמיכה ללקוחות וכו'. ספקי האינטרנט מעבירים לבזק והוט חלק מהכנסותיהם, אולם גם משתמשי הקצה (הלקוחות הסופיים) משלמים לבזק ולהוט עבור תשתית אינטרנט רחבת פס.

התשלום של המנוי עבור תשתית אמור לגלם את עלות ההגעה לבית הלקוח, זאת בהתאם לנפח המידע או לקצב התעבורה. הסכום הזה אמור לכלול גם את החלק היחסי עבור שימוש בתשתית הציבורית.

ספקיות האינטרנט טוענות כי השירות שמספקות בזק והוט הוא שירות של 'גישה אל ספק אינטרנט' - ויש מידה רבה של היגיון בעמדה הזו. ההיגיון הוא שהחיבור אל ספקי הגישה לאינטרנט אמור להיות 'מכוסה' ומתומחר מול משתמש הקצה.

מי נושא בנטל?

במצב הנוכחי, התשלום שגובות בזק או הוט מהמנוי אינו כולל את חיבור המנוי אל ארון התקשורת (DSLAM בבזק, CMTS בכבלים), אלא כולל את כל הדרך מבית הלקוח ועד ספק הגישה לאינטרנט. המתכונת המקובלת בעולם שונה והיא נקראת Unbundling. בארץ תורגם המונח הזה ל'שוק סיטונאי'.

העמדה של ספקיות האינטרנט עולה בקנה אחד עם החלטת המשרד בנושא ה-Naked ADSL שהתקבלה לאחרונה, לפיה התשלום שמשלם המנוי לבזק אמור לכלול את כל העלויות של תשתית רחבת פס.

בנסיבות אלה ראוי לשאול האם יש מקום לדרישה של בזק והוט מספקי האינטרנט לשלם להן פעם נוספת על אותו שירות, בהתאם לנפח או קצב התעבורה. למעשה, תשלומי הג'יגות מביאים לכך שהנושאים האמיתיים בנטל של הגידול בנפחי התעבורה הם ספקי האינטרנט.

המדיניות של המשרד אמנם משקפת רצון סמוי לחסל את ספקיות האינטרנט, אבל בינתיים, כאשר הוט נכנסת לשוק ה-ISP, מבלי הפרדה מבנית קשיחה, ותוך כדי הקלות משמעותיות, נוצר מצב שכבעלת תשתית היא פוגעת בספקיות האינטרנט ובתחרות.

אחד ההישגים הגדולים באסטרטגיה של סטלה הנדלר, יו"ר דירקטוריון הוט, ושל הרצל עוזר, מנכ"ל החברה, הוא שהמבצע שלהם להשקת פעילות ה-ISP הוט נט פגע לא רק בספקיות האינטרנט הקיימות. המהלך של הוט הצליח לחזק את המעמד המונופוליסטי של החברה בתחום הטלוויזיה.

מבצע ההשקה של הוט נט מסובסד על-ידי הרווחים העודפים של החברה מפעילותה כמונופול בטלוויזיה. הרווחים האלה מאפשרים לה להציע ללקוחות חבילה שכוללת שיחות טלפון ללא הגבלה למי שלוקח חבילה משולשת של טלוויזיה, תשתית אינטרנט וטלפוניה תמורת 329 שקל, וחיבור של 100 מגה תמורת 20 שקל בלבד.

בזק לא יכולה לעשות סבסוד צולב בינה לבין בזק בינלאומי, ובנוסף אסור לה למכור חבילות טריפל שמעניקות הנחה. יוצא אם כן שהחבילה המשולשת שעליה מגן משרד התקשורת במסגרת מדיניות שמקנה להוט בלעדיות (בתוספת הסכם התשתיות) - מובילה לפגיעה אנושה בספקיות האינטרנט. נפגעות נוספות הן החברות הסלולריות, שמתחרות בהוט במסגרת התגבשות קבוצות התקשורת.

הנפגעות: פרטנר וסלקום

מה שאנחנו רואים לפנינו הוא מהלך מתוכנן היטב של הוט, שמוביל לכך שהחברה פוגעת בחברות הסלולריות סלקום ופרטנר, דרך החברות הבנות שרכשו - נטוויז'ן וסמייל, בהתאמה. המהלך של הוט פוגע גם בתמריץ של חברות הסלולר להיכנס לשוק הטלוויזיה, שהוא בור השומן של החברה.

הוכחה נוספת ליתרון המובהק שיש לחברות התשתית על פני חברות השירותים ניתן לגלות כאשר עורכים ניתוח פשוט של התוצאות. ההכנסה הממוצעת של בזק והוט מאינטרנט עומדת על כ-70 שקל לחודש. ההכנסה הממוצעת של ספקיות האינטרנט עומדת על כחצי מזה. יתרה מכך, בעוד ההכנסות של בזק והוט עולות בקצב יפה לאורך השנים, הרי שאצל הספקיות ניכרת מגמת קיפאון ברורה.

לכן, כאשר מדברים בימים אלה על שוק מאוזן, לא די ברצון לגבש 4 קבוצות תקשורת, צריך לראות איך הופכים שתי קבוצות נכות לשתי קבוצות שעומדות עמידה יציבה על תשתיותיהן הקוויות. מי שרוצה 4 קבוצות תקשורת שסוגרות את השוק למתחרים חדשים חייב לקחת זאת בחשבון.

הוט בחרה שלא להגיב לסוגיית החבילה המשולשת ולהקלות שמוענקות לה. ממשרד התקשורת נמסר כי הנושא נמצא בבחינת המשרד, וההחלטה צפויה להתקבל במהלך החודש. בזק בחרה שלא להגיב.

עוד כתבות

הדמיה של קמפוס אנבידיה העתידי בקריית טבעון / הדמיה: באדיבות אנבידיה

"ישראל הפכה לבית השני שלנו": מנכ"ל אנבידיה מאשר כי יוקם קמפוס ענק בקריית טבעון

בהמשך לחשיפת גלובס, אנבידיה מאשרת כי תקים בקריית טבעון קמפוס על 90 דונם שתרכוש מרמ"י, אשר יהפוך אותה למעסיק הפרטי הגדול במדינה ● הענקית מבקשת להקיף אותו באזורי מסחר ומסעדות ולהשקיע בטיפוח שטחים ירוקים, וכמו כן נוכחותה צפויה לחייב חיזוק של תשתיות האנרגיה והתחבורה באזור ● האכלוס הראשוני: רק בעוד כשש שנים

LEPAS. בהכנות להשקה באירופה / צילום: יח''צ

קמפיין הריכוזיות נושא פירות? קבוצת צ'רי הסינית בוחנת מינוי יבואן שלישי לשני מותגים חדשים שלה

על רקע הצעדים להגבלת הריכוזיות בענף הרכב, צ'רי בוחנת מינוי יבואן שלישי בישראל לשני מותגים חדשים ב־2026, בנוסף לקרסו מוטורס וכלמוביל ● סמארט משיקה בישראל את הקרוס־אובר החשמלי הגדול והיקר ביותר שלה עד כה ● BYD מתכננת להביא לאירופה - ובהמשך גם לישראל - את מכונית הסופר־מיני הראשונה עם הנעת פלאג־אין ● השבוע בענף הרכב

הפגנת בעלי העסקים הקטנים / צילום: פרטי

"הקרחון מתקרב, וסמוטריץ' לא רואה אותו": מחאת הקמעונאים על העלאת הפטור ממע"מ

בעלי העסקים שיצאו להפגין מבקשים לבטל את הרפורמה של שר האוצר בטענה כי זו תפגע דרמטית בעסקים שלהם ● הרפורמה, שצפויה להיכנס לתוקף בשבוע הבא, תעלה את תקרת הפטור ממע"מ על יבוא משלוחים מחו"ל עד לגובה של 150 דולר

מטוסי וויזאייר / צילום: יח''צ

התקדמות במגעים עם משרד התחבורה: וויזאייר בדרך לשני בסיסי פעילות בישראל

חברת התעופה ההונגרית ומשרד התחבורה השיגו הסכמות על הקמת שני בסיסי פעילות בישראל, בנתב"ג וברמון, עם כוונה להפעיל טיסות פנים ולהגדיל תדירויות כבר ממרץ ● בשבוע הבא חברות התעופה הישראליות יזומנו לרשות התעופה האזרחית להביע את התנגדותן למתווה המתגבש ● וגם: הדרישה של וויזאייר שירדה מהשולחן

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

מכרז החשמל האמריקאי ננעל על מקסימום והקפיץ את מניות האנרגיה הישראליות

הביקוש הגדול לחשמל בארה"ב מואץ בעיקר בשל בנייה מהירה של חוות שרתים ● היצרניות הישראליות הפועלות בארה"ב, כמו OPC שזכתה היום בחלקים ממכרז של רשת אספקה מרכזית, נהנות מהמצב בשוק באופן מובהק

וואטסאפ / צילום: Shutterstock

האם הסכמה בוואטסאפ על מחיר הדירה נחשבת להסכם מחייב?

לאחר שהסכימו על מחיר בהודעת וואטסאפ, נסוג המוכר מהעסקה, מתוך תקווה לקבל תמורה גבוהה יותר ● ביהמ"ש קבע כי ההסכם לא היה מחייב, אך פסק פיצוי לרוכש

חיסכון בגמל / צילום: Shutterstock

התקרה בגמל להשקעה מתעדכנת: כמה ניתן יהיה להפקיד בשנה הבאה?

בקופות הגמל להשקעה ניתן כיום להפקיד סכום של עד 81.7 אלף שקל בשנה וליהנות מהטבת מס משמעותית ● החל מ-1 בינואר התקרה מתעדכנת בהתאם לאינפלציה

iRobot. חשש ביחס לתפעול האפליקציה / צילום: Reuters, St Petersburg Times

המתחרות, המכסים וחבל ההצלה שנלקח: קריסת שואב האבק שחולל מהפכה בשוק

זה היה סיפור הצלחה קלאסי: שוק חדש, חברה שייסדו חוקרים מ-MIT, הצלחה בנאסד"ק ומכירות של עשרות מיליוני מכשירים בעולם ● אבל iRobot לא הצליחה לעמוד מול השטף מסין ולא התאוששה מביטול הרכישה של אמזון. המכסים המוגדלים שהטילה ארה"ב היו הקש האחרון

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

החלה הספירה לאחור לשער של 3 שקלים: מתי הנגיד ייאלץ להתערב?

בשנה האחרונה רשם השקל התחזקות משמעותית את מול הדולר, והוא נסחר בשיא של קרוב ל־4 שנים ● בעבר התערב בנק ישראל ישירות רק בתקופות חירום כמו קורונה ומלחמה ● כלכלנים בכירים מסמנים את הרף שבו כנראה שהגישה תשתנה

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה ירוקה בוול סטריט: נאסד"'ק עלה ב-1.4%

נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר הפתיעו לטובה ועמדו על 2.7%, מה שהוביל לעליות בוול סטריט ● נעילה חיובית באירופה, הדאקס קפץ בכ-1.1% ● מחר צפוי להיות יום תנודתי במיוחד ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

סטיב ויטקוף, השליח המיוחד של ארה''ב למזרח התיכון. דוחא (מאי) / צילום: ap, Alex Brandon

פסגת מיאמי: וויטקוף והמתווכות ידונו על ההסכם בעזה

ארה"ב והמתווכות סבורות: ישראל וחמאס גוררות רגליים ● עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בממשלה דנים באפשרות להקמת טריבונל צבאי ייעודי להעמדת מחבלי הנוח'בה לדין ● המאבק פנימי שמאיים על עתיד חיזבאללה ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● עדכונים שוטפים

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

התחזית של חברות הדירוג / צילום: Shutterstock

הלייזר ישנה את התמונה, הדיור ייתקע - ומה עם יוקר המחיה? תחזית חברות הדירוג ל-2026

לאחר שנה אדירה לתעשיות הביטחוניות, ב־S&P מעריכים מעלות כי "נראה מעבר מייצור התקפי לייצור הגנתי", וכי הלייזר "ישנה את התמונה" ● מידרוג צופה כי מחירי הדירות הגבוהים, יוקר המחיה והצפי להמשך שחיקה במחירים צפויים להגביל את חזרת הביקושים בענף

עבודות על המטרו בשכונת כפר גנים בפתח תקווה / צילום: דרור מרמור

פרויקט הענק עובר לשלב הביצוע: הונחה אבן הפינה להקמת המטרו בגוש דן

בטקס רשמי שנערך הבוקר, הפרויקט שאמור לשנות את מפת התחבורה במרכז הארץ עובר משלב התכנון לשלב ביצועי ראשון ● רשת המטרו צפויה לכלול 3 קווים שיחברו בין 24 רשויות לאורך 300 ק"מ של מנהרות ● עם זאת, המטרו עדיין ניצב בפני שורה ארוכה של אתגרים - תכנוניים, ניהוליים ותפעוליים

תומר ראב''ד, יו''ר קבוצת בזק / צילום: אוראל כהן

האקזיט הענק של פורר וסרצ׳לייט: ביקום מחלקת 2.8 מיליארד שקל לבעלי המניות

כחודש לאחר שהשלימה את מכירת מניותיה בבזק, בי קומיוניקיישן הולכת לפירוק ותחלק את המזומן שבקופתה לבעלי המניות ● קרן סרצ'לייט תקבל 1.86 מיליארד שקל, ודוד פורר יקבל 350 מיליון שקל

אלון שטאובר / צילום: אפרת קופר

"יש תחושה של הזדמנויות בשוק": המנכ"ל שקנה חברת נדל"ן ותיקה בראיון

אלון שטאובר, מנכ"ל ושותף בקבוצת מסד עוז, נכנס לאחרונה גם לתפקיד מנכ"ל משותף בחברת אמריקה ישראל לאחר השלמה של מיזוג בין החברות, וכעת נערך להנפקה בשנתיים הקרובות ● מסד עוז מנהלת כיום פרויקטים בהיקף של 40 מיליארד שקל, ומה שחסר לה זה רק מהנדסים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בת"א ננעלה בעליות, מניות האנרגיה זינקו

ת"א 35 עלה בכ-0.7% לשיא ה-59 שלו השנה ● השקל תנודתי לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב ● מניות התקשורת יורדות ומעיבות על השוק, מנגד אישור עסקת הגז תומכת בשוק ● אפקון גייסה 74 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים, מור תהפוך לבעלת עניין ● ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ברבע אחוז כצפוי

הקמפוס של אנבידיה שצפוי לקום בקריית טבעון (בעיגול: ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה) / צילום: באדיבות אנבידיה

הארנונה שתגיע לקריית טבעון והמועצה שתקבל פרס ניחומים: 5 הערות על הקמפוס החדש של אנבידיה

מהארנונה, דרך המפסידה הגדולה ועד הקיבוץ הקטן שמרוויח בעקיפין: פרטים חדשים על העסקה של אנבידיה בקריית טבעון שמתקדמת בצעדי ענק

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

הלמ"ס: מספר הדירות בבנייה ממשיך לעלות בקצב מהיר

ב-12 החודשים שבין אוקטובר 2024 לספטמבר 2025 החלה בנייתן של כ-81 אלף דירות - עלייה של 31.5% לעומת 12 החודשים הקודמים ● בתוך כך, נרשמה קפיצה חדה בהיקף הנפקת היתרי הבנייה ע"י הוועדות המקומיות

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock

החל ממרץ: הטיסה הבינלאומית הראשונה שתצא משדה התעופה רמון

לגלובס נודע כי הקו הראשון שחברת הלואו קוסט וויזאייר תפעיל מנמל התעופה רמון יהיה קו בודפשט-אילת ויפעל כבר מחודש מרץ הקרוב ● המהלך הוא חלק מהקמת בסיסי הפעילות של החברה בישראל ומההסכמות שהושגו במו"מ עם משרד התחבורה