גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלי נרקיס תובע 73 מיליון שקל ממשרד גולדפרב-זליגמן

טוען כי משרד עוה"ד התרשל בייצוגו בעסקת הלוואה עם אלי רייפמן, כשגרם לו להלוות 6 מיליון דולר לחברת ‏INVICTA‏ של רייפמן תמורת שיעבוד מניותיו באמבלייז, בשעה שרייפמן כלל לא החזיק במניות ■ עוד נתבע: משרד רוה"ח ארנסט אנד יאנג

‎‎‏"כספי הושם על 'קרן הצבי' עקב רשלנותם, חוסר מקצועיותם והפרת חובת הזהירות של עורכי הדין ממשרד גולדפרב-זליגמן" - כך טוען שלי נרקיס, שכונה בעבר "מלך השוק האפור", בתביעה בסך כ-73 מיליון שקל שהגיש באחרונה לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה נגד משרד עורכי הדין גולדפרב-זליגמן. זאת, בטענה כי גולדפרב-זליגמן התרשל בייצוגו של נרקיס בעסקת הלוואה שנעשתה בנובמבר 2006 עם אלי רייפמן, מייסד חברת אמבלייז.

בתביעה, שהוגשה על-ידי נרקיס וחברת טיים-דיפיין הולדינגס שבבעלות נרקיס ואיתן אלדר, נטען כי עורכי הדין מגולדפרב-זליגמן התרשלו בכך שגרמו להם להלוות לחברת ‏INVICTA‏ שבבעלות רייפמן 6 מיליון דולר, תמורת שיעבוד מניות רייפמן באמבלייז לטובת התובעים, בשעה שרייפמן כלל לא החזיק במניות באותה העת.

‏את תביעתו הגיש נרקיס גם נגד חברת אמבלייז, נגד נושאי משרה שונים בחברה ונגד פירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג, שמשמשת כרואה החשבון מבקר של אמבלייז.

‏עיקר טענותיו של נרקיס בתביעה מופנות כלפי משרד עורכי הדין גולדפרב-זליגמן, שהוא משרד עורכי הדין הגדול בארץ. "אילו פעלו עורכי הדין באופן מקצועי ומיומן והיו דואגים לוודא כי אכן יש בבעלותו של רייפמן מניות באמבלייז, בטרם נתנו כספי הלוואה, ורק אז לרשום השיעבוד בהתאם למתחייב - מעשי התרמית של רייפמן היו נחשפים בשלב מוקדם, והתובעים היו נמנעים ממתן הלוואות נוספות לרייפמן בסך כולל של כ-8.38 שקל", טוען נרקיס.

‏כלפי פירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג, שהיא רואה החשבון מבקר של חברת אמבלייז, טוען נרקיס כי לא יכול להיות ספק שהפירמה התרשלה והפרה את חובת הזהירות כלפי המשקיעים, "באשר היא לא בדקה את זהות בעלי המניות של אמבלייז, שהופיעו במאזנים ובדוחות עליהם חתמה".

‎‎סדרת הלוואות

‏ב-5 בנובמבר 2006 חתם נרקיס על הסכם הלוואה עם חברת ‏INVICTA‏, כאשר עורכי הדין ממשרד גולדפרב-זליגמן ייצגו אותו. בהתאם להוראות ההסכם, העמיד נרקיס הלוואה בסך 6 מיליון דולר לרשות ‏INVICTA‏, בערבות רייפמן. להבטחת ערבות רייפמן לפירעון ההלוואה, שועבדו מניות חברת אמבלייז שהוחזקו לטענת רייפמן בידיו, לטובת נרקיס.

‏נרקיס טוען בתביעה כי "עורכי הדין לא וידאו כיאות את בעלות רייפמן במניות, וכן לא דאגו לרשום את המשכון במקומות הרלוונטיים". לדבריו, בהתאם להוראות הסכם ההלוואה הראשון, היה על ‏INVICTA‏, בערבות רייפמן, לפרוע את ההלוואה בשני תשלומים - הראשון, בסך של 2 מיליון דולר שנה לאחר מתן ההלוואה; השני, בסך של 4 מיליון דולר, שנתיים אחרי מתן ההלוואה.

‏לפי התביעה, כיוון ש-‏INVICTA‏ לא הצליחה לעמוד במועד ההחזר הראשון של ההלוואה ובהסתמך על הוראות ההסכם המקורי, חתם ב-23 באוקטובר 2007 נרקיס על הסכם הלוואה נוסף עם ‏INVICTA‏, בערבות רייפמן, שהוגדר כתוספת להסכם הראשון. הפעם, נטען בתביעה, העמיד נרקיס הלוואה חדשה ל-‏INVICTA‏ בערבות של 2 מיליון דולר, "שנועדה להחזר התשלום הראשון בהתאם להלוואה הראשונה".

‏נרקיס טוען כי בהמשך העמיד לטובת רייפמן הלוואות נוספות בסך מיליוני דולרים, שניתנו בהמשך להלוואה המקורית ונועדו לאפשר את פירעונה. לטענת נרקיס, לאור מחדלם ורשלנותם של עורכי הדין במתווה ההסכם הראשון שיצרו לעניין שעבוד מניות רייפמן, הוא התברר כחסר ערך וממשות, והדבר גרם לכך ש-‏INVICTA‏ לא עמדה גם בתוספות להסכם ההלוואה.

‎‎הפרת חובת הנאמנות

‏באמצעות עורכי הדין ערן פלס ואשר דויטש מוסיף וטוען נרקיס כי "3 חודשים בטרם נערך הסכם ההלוואה הראשון בין נרקיס לחברת ‏INVICTA‏, בערבות רייפמן, לא היו על שם רייפמן, הערב לכספי ההלוואה, מניות כלשהם של אמבלייז!".

לטענת נרקיס וטיים-דיפיין הולדינגס, הם שמו מבטחם וכספם בגולדפרב-זליגמן, תוך שהם נותנים בהם אמון מלא. לדבריהם, הם היו "סמוכים ובטוחים כי עורכי דין, שמשמשים כעורכי דין בכירים ומנוסים באחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, פועלים בנאמנות, בתום-לב, במיומנות, בסבירות ובמקצועיות להבטחת זכויותיהם - והתבדו, שכן עורכי הדין נהגו בניגוד גמור לחובת הנאמנות, הזהירות, המיומנות והמקצועיות כעורכי דין כלפיהם בהסכם ההלוואה הראשונה, תוך הזנחת זכויותיהם לקבלת בטוחה".

לדברי נרקיס, "עורכי הדין התרשלו בלוודא כי אכן יש בבעלותו של רייפמן מניות באמבלייז, בטרם נתנו הסכם ההלוואה, וכן ברישום ואכיפת השיעבוד. השיעבוד אינו שווה אפילו את הנייר עליו נכתב, אשר על כן הועמדו התובעים בפני שוקת שבורה מפאת רשלנותם וחוסר מקצועיותם", נטען בתביעה.

‏באשר להתנהלות חברת אמבלייז, טוען נרקיס בתביעה, בין היתר, כי אמבלייז "הציגה מצגי-שווא שונים ואף ביצעה דיווחים לא נכונים לציבור באשר לאחזקותיו של רייפמן במניות החברה".

לטענתו, "דיווחיה הפיננסיים של אמבלייז על כך שרייפמן הינו בעל שליטה ובעל המניות הגדול הפכו ל'עובדות' ציבוריות, שהיוו את הבסיס עליו (בין היתר) התבססו באי-כוח התובעים והתובעים במתן ההלוואות ל-‏INVICTA‏, בערבות רייפמן".

‏נרקיס מציין כי "התביעה הוגשה אך ורק לאחר בדיקה יסודית של העובדות כולן, לאחר הכרעת הדין בפלילית בעניינן של רייפמן, עת התברר כי אין על שם רייפמן מניות כלשהן".

‏ממשרד גולדפרב-זליגמן ומארנסט אנד יאנג לא נמסרה תגובה. ‏‎‎‏

רקע: ‎‎ילד הפלא של ההיי-טק שהסתבך‏

‎‎אלי רייפמן (42), מייסד חברת אמבלייז, שפיתחה טכנולוגיה לוידיאו דיגיטלי על גבי תקליטורים, נחשב בעבר לאחד מילדי הפלא של עולם ההיי-טק הישראלי. ואולם, ברבות השנים הוא הדרדר לחובות כבדים, הסתבך בחובות בשוק האפור ובפלילים.

‏ביולי 2011 הורשע רייפמן בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בעבירות של זיוף בכוונה לקבל באמצעותו דבר, שימוש במסמך מזויף וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, והוא נדון ל-4 שנות מאסר בפועל.

רייפמן הורשע כי הונה חברות באמצעות מצגי-שווא, לפיהם הוא מחזיק בבעלותו כ-9 מיליון ממניות אמבלייז, למרות שלא היו בבעלותו, ובאופן זה הוציא מהן במירמה 6.3 מיליון דולר.

‏נגד רייפמן התנהל גם הליך אזרחי, ובמארס 2009 הוציא בית המשפט צו כינוס נכסים נגדו. לאחר הוצאת הצו הורתה שופטת המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, לרייפמן להעביר את מניותיו באמבלייז לרשותו של המנהל המיוחד של נכסיו, עו"ד איתן ארז. ואולם, רייפמן סירב וטען כי הוא אינו יכול לעשות כן מכיוון שהמניות כבר לא בשליטתו, אלא מוחזקות בעבורו על-ידי נאמנים. בעקבות סירובו ישב רייפמן בכלא 3 פעמים בגין ביזיון בית המשפט.

עוד כתבות

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים