גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מפיק לקחים

וויטני יוסטון הבריזה, המופע של יו-2 נהרס בגלל אסון המכבייה, אלטון ג'ון התעכב בנתב"ג, ומלחמת לבנון השנייה קלקלה את פתיחת האנגר 11 ■ אז איך מצליח המפיק זאב אייזיק לקום על הרגליים בכל פעם מחדש? "פשוט מתאבדים על זה עד הסוף" ■ ראיון עם אופטימיסט

כשג'ון לנון אמר שהחיים זה מה שקורה לך כשאתה מתכנן תוכניות אחרות, זאב אייזיק הקשיב והפנים. כילד טוב אוסטרליה, הוא רצה בעיקר לעשות נחת להוריו היהודים, נרשם לאוניברסיטת מלבורן, למד כלכלה ביום והתפרנס כנהג מונית בלילה. השיבוש הראשון בתוכנית שלו אירע כשניסה להיבחר לאגודת הסטודנטים. הוא אמנם נבחר, אבל מונה ליו"ר ועדת התרבות, לא בדיוק המסלול שעליו חלם.

"הייתי בן 21 ולא ידעתי מהחיים שלי", הוא משחזר, "נתנו לי את תקציב התרבות של הוועד ואמרו לי, יש לך 41,000 דולר אוסטרלים בשנה, לך תשיג עם זה הופעות לסטודנטים. ככה התחלתי ללמוד את המקצוע. הייתי מחפש מודעות על אמנים המגיעים להופיע באזור מלבורן, מתקשר למשרדי ההפקות ומציע להם לשלב עוד הופעה לסטודנטים בקמפוס. בהדרגה רכשתי ניסיון, קשרים וחברים. זה היה בתחילת שנות ה-70, הכול היה אישי יותר".

השיבוש השני, זה שהכניס אותו סופית לעסקי ההפקה, אירע כשרישיון המונית שלו נשלל בגלל עבירת תנועה. "כך קרה שהיה לי יותר זמן להשקיע בהפקות, ומפה לשם, עד אמצע שנות ה-80, כבר היו לי משרדים במלבורן ובסידני. הייתי המשוגע של הביזנס. אם האמנתי באמן מסוים, הימרתי עד הסוף. אני זוכר איך ב-1982 הבאתי לאוסטרליה את טום וויטס, אמן שבקושי מופיע מול קהל וכבר אז היה לו שם של תימהוני. השגתי לו כמה דקות מסך בתוכנית אירוח נחשבת, והמרכזייה קרסה בגלל הטלפונים מצופים שרצו להתלונן על השיכור שעלה לשידור, אבל ביום שאחרי היה תור של שני רחובות מול הקופות באולם".

30 שנה אחרי, אייזיק מתבצר במשרדו בקומה השנייה של מתחם האנגר 11 בנמל תל-אביב ומתכנן את ההימור הבא: 4 מיליון דולר שהושקעו בפסטיבל "מוזיקה והעיר הלבנה" שייערך בין ה-1 ל-10 במאי. בתוכנית: 10 ימי מופעים עם יותר מ-30 אמנים מקומיים ובינלאומיים, שכוללים את בובי מק'פרין, דניאלה מרקיורי, oi va voi, שלומי שבן, שלמה גרוניך ורבים וטובים אחרים. הסיבה הרשמית להפקה הגרנדיוזית: חנוכת מתחם המופעים החדש "אולם הפדרציה" סמוך להאנגר. הסיבה האמיתית: זאב אייזיק כנראה ישן טוב מדי בלילות בשנים האחרונות.

"כמעט כל האמנים המשתתפים בפסטיבל לא נמצאים כרגע בסיבוב הופעות, וזה אומר שאני מטיס אותם לארץ במיוחד", הוא מפרש. "זה מטורף ובעיקר יקר. רק כדי להביא את דניאלה מרקיורי אני צריך לממן טיסות מברזיל לצוות של יותר מ-50 איש מטעמה, ומצד שני אני חייב אותה כי היא מיועדת להיות אמן מרכזי בערב שכולו חגיגת מוזיקת עולם. מגיע שלב בתכנון הפקה בסדר גודל כזה, שבו מפסיקים לספור ופשוט מתאבדים על זה עד הסוף".

רובים, שושנים ודרכונים

מי שעוקב אחר התנהלותו המקצועית של זאב אייזיק לא יופתע. הוא נחשב תמיד ליזם החולם בגדול, ואז מפסיד בגדול או זוכה בגדול. אייזיק אמנם בן 62, אבל שיערו הלבין כבר לפני שנים רבות - מסיבות כמעט מובנות מאליהן.

הוא עלה לארץ באמצע שנות ה-80, בשיא הקריירה. הקולגות באוסטרליה חשבו שהשתגע. "כלכלית, גם כיום זה היה צעד לא משתלם. החיים כאן קשים לכולם ולמפיק פי כמה. אתה יכול לעבוד שנה על הופעה, להשקיע כל מה שיש לך, ובמחי פיגוע הכול קורס בתוך יממה. מצד שני, לא הכול בחיים רואים דרך החור בשקל. גם היום אני מקבל הצעות מחברים ותיקים במקצוע, שאכנס איתם כשותף בהפקות גדולות בחו"ל, אבל המשמעות היא לחיות שם לתקופות ממושכות או להיות על טיסות רוב הזמן, ואז בשביל מה עשיתי כל מה שעשיתי?".

כמה שנים לאחר העלייה, העלה את ההפקה הראשונה שלו: ניק קרשו, אליל הילדות של האייטיז, שכבר היה אז כוכב בירידה, אך עדיין מילא את אולם הסינרמה בתל-אביב. כשנפוצו הידיעות על חתימת החוזה עם קרשו, החלו להגיע הצעות לשיתופי-פעולה עם אנשי מקצוע מקומיים, בהם מפיק נמרץ שכבר צבר רזומה ביבוא של כמה עשרות אמנים מובילים מחו"ל וחיפש מקפצה לבריכה של הגדולים באמת - שוקי וייס שמו.

שיתוף-הפעולה בין השניים הוליד שורה של הצלחות, בהן הופעות של סנטנה, של אריק קלפטון, של דיפ פרפל, של סימפלי רד וכן המיזם "רוקדים עצמאות", שהתבסס על מיטב אמני הדאנס והונחה על-ידי כוכבי MTV של אותן שנים. ב-1992 נפרדו דרכיהם של השניים. עד היום, יש האומרים כי סוד ההצלחה של שיתוף הפעולה הזה נשען על השילוב בין הקשרים הענפים של אייזיק ובין יכולת יחסי הציבור של וייס - יכולת, כך אומרים, שהייתה יכולה למנוע מאייזיק לא מעט תקלות.

אייזיק עצמו לא פוסל את האפשרות הזו: "אני לא מתחכך, לא מגיע להשקות, בקושי מתראיין ולא נוח לי עם חשיפה תקשורתית. אני יושב מולך עכשיו כי יש לי פסטיבל לקדם, ולפחות חלק מהאמנים המופיעים בו הם שמות שהקהל הישראלי לא מכיר מספיק".

אולי זה בעוכריך? העובדה שאתה נטע זר שלא יודע לשמן מנגנונים?

"יכול להיות. לפעמים פקיד בנתב"ג, בתמורה להזמנות להופעה, ידאג שאמן בינלאומי מוביל יעבור ביקורת דרכונים בתוך דקות בלי לעזוב את מתחם ה-VIP בעוד אחר שלא קיבל, יתעקש שהאמן יעמוד בתור להחתים דרכון".

כמו שקרה לאלטון ג'ון במופע שהפקת בפארק הירקון באמצע שנות ה-90, וכמעט בוטל כי הוא נמלט מהארץ כמה שעות אחרי הנחיתה.

"נכון. עיכבו אותו בביקורת הדרכונים ללא צורך. הכריחו אותו לחכות עם כל הנוסעים אחרי טיסה של 30 שעות, ואז היה עניין הצלמים שהתנפלו עליו בלובי של מלון הילטון בתל-אביב למרות שהוא לא היה אמור להיות בכלל במגע איתם. אבל עם כל אי הנעימות, המופע התקיים מול 42 אלף צופים והיה מדהים. עדיין, שבועיים וחצי לפני אלטון ג'ון הגיעו לארץ גאנס אנד רוזס ועברו אותו מסלול בלי שום עיכובים. למה הם כן והוא לא? מעולם לא קיבלתי תשובה".

ומה קרה עם וויטני יוסטון?

"היא הייתה אמורה להופיע בהיכל הספורט יד אליהו, היום היכל נוקיה, ממש לפני שיצא הסרט 'שומר הראש'. שתי הופעות כבר נמכרו כמעט לחלוטין, ואז היא נכנסה לשמירת היריון וביטלה את הסיבוב. אני שומר מסורת ולא עונה לטלפונים בשבתות. ההודעה על הביטול הגיעה למשרדי ההפקה בשבת, וכאשר חזרתי לעבודה בערב, כבר חיכה לי פקס שהתחיל במילים: 'צר לנו להודיע שהגברת יוסטון לא תוכל לקיים את ההופעות בישראל'. עד היום אני לא שוכח את ההרגשה. הייתי צריך להחזיר כסף לכל רוכשי הכרטיסים וזו הייתה מכה כלכלית מהקשות שספגתי. זו גם אחת הסיבות שבגללן אני לא מתפעל את האנגר 11 בשבתות, למרות שיש לנו אין-ספור הצעות לקיים במקום אירועים בסופי שבוע וצוות חילוני שיכול לעשות את זה בקלות. אני לא רוצה לעבור את השבת בחשש שמחכה לי בשורת איוב ברגע שבו אדליק את הנייד או אפתח מחשב לבדוק מיילים. שבתות זה זמן המוקדש כולו לאשתי חנה ולשלושת הילדים".

וגם לפיטר גבריאל לא בדיוק היה פה נעים.

"נכון. פיטר גבריאל רצה לעשות מופע עם מסר למען השלום, אז חשבנו של שני מופעים - אחד בטאבה ואחד בתל-אביב. היו לנו כל האישורים, עד שיממה לפני האירוע התקשרו אליי מהאתר והודיעו שכוחות צבא ומשטרה מצריים נמצאים בשטח ולא מאפשרים את המשך ההקמה. אולי זה היה קטע פוליטי של מישהו שקיבל רגליים קרות, או פקיד שלא קיבל מספיק שוחד, אבל בפחות מיום העברנו את האירוע לנמל אילת והיה נהדר. אבל כשהוא הגיע להופעה בתל-אביב, שוב חטפנו: כמה חודשים קודם אישרו לי להציב מתחם כיסאות בפארק הירקון במופע של מדונה, ואותם אישורים היו לי עבור פיטר גבריאל, אבל פתאום החליטו לבטל אותם. אז אנשים ששילמו על כסאות ישבו בסוף על מחצלות".

ואי אפשר לשכוח את הסיפור של יו-2 בסוף שנות ה-90.

"בהחלט. כל מה שיכול היה להשתבש שם, אכן השתבש. המופע יועד להתקיים באצטדיון רמת גן, ושוב היו לי ביד כל האישורים. ואז קרס הגשר בפתיחת משחקי המכבייה וכל הגורמים נבהלו וביטלו את קיום המופע באצטדיון, כי הקבלן שהקים את הגשר היה אחראי לבניית הבמה במופע של יו-2. יצא שברגע האחרון האירוע המוזיקלי הגדול בהיקפו בעולם באותה שנה עבר לפארק הירקון. זה היה טירוף. אנשים לא ידעו עד הרגע האחרון אם לקנות כרטיסים או לא. הייתי צריך 40 אלף איש לכסות את ההשקעה, ציפיתי ל-50 אלף במופע והגיעו 37 אלף. הפסדתי המון כסף, ועוד על יו-2. אבל זו ההתנהלות בארץ. עד הרגע האחרון אתה לא יודע איפה אתה עומד. בהופעה של מדונה בפארק הירקון בניתי על 45 אלף איש. שלושה ימים לפני ההופעה נמכרו רק 24 אלף כרטיסים. במקום לשבת עם מדונה לארוחת ערב, התרוצצתי כמו מטורף לחפש דרכים למכור עוד, ואז ביומיים האחרונים נמכרו 26 אלף כרטיסים נוספים והיא עלתה לבמה מול 50 אלף איש".

אולי לא היית צריך להיפרד משוקי וייס.

"שוקי מוכשר מאוד, ובניגוד אליי קומוניקטיבי ומקושר ברמה חברית לכל דרג מקבלי ההחלטות. אני לא רוצה לפרט את הסיבות לפירוד בינינו, אבל זה לא היה ריב או קרע. מדי פעם שוקי מגיע להופעות אמנים שהוא מייצג המתקיימות בהאנגר, ואם אנחנו נפגשים, זה תמיד ברוח טובה, אבל אנחנו לא חברים וזה לא יוצא דופן לגביי כי את החברים שלי אני לא מחפש ולא מוצא בעבודה. אשת המקצוע היחידה שהייתה גם חברה שלי בארץ היא אשת יחסי הציבור מירי בן יוסף ז"ל. מול כל השאר זה תמיד היה ביזנס נטו".

כן, אבל תראה את וייס, אשף תקשורת שמזוהה כיום יותר מכל מפיק אחר עם ייבוא אמנים בינלאומיים מובילים לארץ. לא היית רוצה להיות לצדו בסוף מאי, כשמדונה תופיע באצטדיון רמת גן, או בספטמבר בפארק הירקון עם הרד הוט צ'ילי פפרס?

"כבר הייתי הרבה פעמים בפארק הירקון, גם עם שוקי וגם עצמאית, ואני לא מתגעגע לזה. אבל זה נכון שהמנטליות הישראלית עדיין מקשה עליי מדי פעם. יש דברים שאני לא יכול לדבר עליהם, אבל אנשי מקצוע כבר אמרו לי שהיה קל יותר לו הייתי מתחבר עם האנשים הנכונים במקומות הנכונים במקום להסתגר במשרד ולעבוד".

אולם ומלואו

אייזיק הוא לא אחד שמתייאש. אדרבה, עושה רושם שבסוף הוא תמיד נוחת על הרגליים. אולי זה מה שגרם לו, לאחר לא מעט תקלות, לקחת מתחם נטוש בנמל תל-אביב, שכלל כמה מחסנים וחנות לחומרי בניין, ולנסות להפוך אותו לאולם אירועים בסטנדרטים בינלאומיים. בשנים הראשונות מאז פתיחתו של האנגר 11 ב-1996, אמנם נרשמו לא מעט בעיות סאונד ותקלות במערכת המיזוג, אבל אייזיק מסתכל על זה היום בשוויון נפש.

"כל איש מקצוע יעיד שאולם חדש חייב תקופת הרצה עד שמשתלטים על כל הבעיות הטכניות, כי יש דברים שעד לרגע האמת אין דרך לגלות. אני זוכר הופעה של הפרודג'י שהפקתי בנמל יפו, ובגלל הבסים התחיל לרדת על הקהל גשם חלודה מהצינורות הישנים בתקרה. כשהתחלנו לתפעל את ההאנגר, לא הייתה בנמל תל-אביב כולו תשתית חשמלית שיכלה להספיק לציוד שהאמנים הביאו איתם, שלא לדבר על מערכת המיזוג, ועוד מדי פעם הייתי מאפשר לבעלי עסקים שכנים להתחבר לתשתית שלנו. מצד שני, מקום כמו האנגר 11 לא יכול היה לעבוד כיום בתפוקה מלאה, עם הופעות ואירועים גדולים כמעט מדי ערב, לולא היינו מגיעים בסופו של דבר לסטנדרטים הגבוהים ביותר ועומדים בהם".

בחמש השנים האחרונות, אחרי עשור של חבלי לידה קשים, הצליח האנגר 11 לבסס את מעמדו כאחד מאולמות האירועים המבוקשים בתל-אביב. המכשול האחרון היה סכסוך שפרץ בינו לבין שותפו בניהול ההאנגר, איש העסקים אלברט פולדיאן. פסק בוררות מ-2006 שם קץ לסכסוך הזה וקבע כי אייזיק יישאר הבעלים הבלעדי של ההאנגר. ואז פרצה מלחמת לבנון השנייה.

"בדיוק סיימנו שיפוץ", נאנח אייזיק. "זה עלה לנו מאות אלפי שקלים וכשפרצה המלחמה, חודש וחצי המקום עמד ריק ולא הכניס כסף. מישהו פיצה אותי על זה? או במבצע עופרת יצוקה, כשכמה מופעים בהאנגר בוטלו כי אמנים פחדו להגיע, אבל בחברת הביטוח טענו שלא מגיע לי פיצוי כי זו לא מלחמה אלא 'רק' מבצע צבאי. אז כן, חוויתי קשיים אדירים עד שהמקום עלה על דרך המלך והייתי על סף פשיטת רגל כמה פעמים. השותף שאיתו הלכתי לבוררות עבד איתי תקופה קצרה יחסית, במהלכה רצה שנחלק את ההאנגר לשני אולמות קטנים שבהם נקיים חתונות ובר מצוות ביום והופעות בלילה".

דווקא נשמע הגיוני.

"כלכלית כן, אבל זה לא היה החזון שלי למקום. גם היום מתקיימים בהאנגר מאות אירועים פרטיים, כולל חתונות ובר מצוות, אבל זו לא מהות האולם. הייתה לי תמונה ברורה בראש מה אני רוצה, וזה לא היה זה. בשנים הראשונות לפעילותי בארץ עבדתי בעיקר מול בעלי הסינרמה. כשהם סגרו, ידעתי שנפער חלל בשוק המופעים שאולם אחר יצטרך למלא. אף אחד לא ראה את הפוטנציאל בהאנגר לפניי, ועדיין, אחרי שהשקעתי הון עתק בשיקום המקום, ניסו שוב ושוב לפנות אותי מהנמל בעלי אינטרסים שרצו את השטח, כי עם השנים נמל תל-אביב הפך נכס נדל"ן מהמבוקשים בעיר, ואני לא ויתרתי. היום אני ביחסים מצוינים עם הנהלת הנמל, והחוזה שלי הוא לעוד 8 שנים".

עדיין נראה שאתה לא רגוע כיום יותר ממה שהיית לפני עשור.

"אולי בגלל שרוגע במקצוע שלי קונים במחיר שאני לא מוכן לשלם. הרבה מפיקים עובדים מול משרדי כרטיסים בשיטת האבטחה. משרד הכרטיסים משקיע כסף, מחזיר אותו במכירות מוקדמות ואחרי המופע המפיק מתחלק במה שנשאר. אם אין מכירות מספקות, משרד הכרטיסים סופג את ההפסד והמפיק ישן טוב בלילה - מה שלא יהיה. אם מצליחים, אתה מרוויח, אבל פחות. אני אולי היחיד בארץ שלא מתנהל בשיטה הזו. הסיכון כולו עליי, אבל גם ההצלחה כולה שלי. להגיד שזה תורם לבריאות? לאשתי בטוח יש מה לומר על זה".

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

לקראת יום המסחר הטוב מפברואר: נמשכות העליות בוול סטריט

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות