גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ספר ילדים מצליח הוא הרבה יותר משתי מילים על 'תפוז וחרוז'"

במשך שנים נשלט שוק ספרי הפעוטות על-ידי הקלאסיקות המוכרות לכולנו, שהפכו לרבי-מכר ■ "גלובס" בדק: מה דרוש כדי להפיק רב-מכר לפעוטות בשוק המגלגל 120 מיליון שקל בשנה

שוק ספרי הפעוטות - סגמנט בתוך קטגוריית ספרי הילדים - אינו קטן כפי גילם של צרכניו. לפי הערכות, הוא מהווה כ-7% מכלל מכירות הספרים בישראל, או כחצי מיליון ספרים בשנה. במספרים אבסולוטיים, מדובר על כ-120 מיליון שקל לשנה.

לדברי רויטל ויטלזון-יעקבס ממחלקת קניינות הספרים בסטימצקי, שוק זה מהווה כמעט מחצית מכלל ספרי הילדים, הסגמנט השני בגודלו אחרי הסיפורת.

הפוטנציאל של שוק זה לא נעלם מעיני רבים, כך מתברר. לדברי מאירה ברנע, מנהלת הדרכה ב"צומת ספרים", השוק פרוץ ומוצף. "יוצאים המון ספרים. ההוצאות מופצצות בכתבי-יד. כל מי שחושב שהוא יודע לכתוב שתי מילים, על תפוז וחרוז, שולח להן", היא מציינת.

ההצפה הזו מקשה על ספרים חדשים המיועדים לפעוטות להפוך לרבי-מכר. קושי נוסף הוא הדומיננטיות של הקלאסיקות, שהמובילות בהן הן "מעשה בחמישה בלונים", "איפה גברת זרת" ו"דירה להשכיר" (ראו דירוג המכירות בעשור האחרון). אמנם יש כמה הצלחות חדשות יחסית, כמו של אמי רובינגר ("בובי בוא, בובי לך", "המפלצת הקופצת") ורינת הופר ("איילת מטיילת"), אבל עיקר הנתח נשמר לספרים עם טעם של פעם.

לדברי ויטלזון-יעקבס "הקלאסיקות מהוות כ-50%-60% משוק זה. מנגד, יש ספרים שלא עומדים במבחן הזמן מבחינת הפוליטיקלי קורקט". ברנע מוסיפה: "הקלאסיקות הוותיקות מככבות ברשימת רבי-המכר בהפרש גדול. גם ההוצאות עובדות בהתאם וממנפות את הספרים. למשל, מפרקות את 'דירה להשכיר' לשלושה חלקים; הופכות את 'איילת מטיילת' למשחקים ואת 'אליעזר והגזר', 'תירס חם' ו'מעשה בחמישה בלונים' לפאזל. ההעדפה לקלאסיקות היא גם מצד ההורים. הם אולי מוכנים לקחת לעצמם ספר של יוצר צעיר שהם לא מכירים, אבל לילדים שלהם הם רוצים קנייה בטוחה.

"יש ספר שהוא אחד היפים שיצאו ונקרא 'על הגשר הקט' (הוצאת מטר). הוא מדהים ובנוי כמו הספרים של פעם, אבל הוא הלך לאיבוד. הוא הצליח, אם כי לא ברמה שניבאתי לו. אם 'על הגשר הקט' היה יוצא לפני עשרות שנים, הוא היה כמו 'מיץ פטל' עכשיו. אבל בגלל שהוא יצא היום, הוא לא ייכנס לפנתיאון".

"ילדים נמשכים לעושר לשוני"

איך יוצרים רב-מכר בתחום ספרי הפעוטות? מה שעבד בעבר לא בהכרח עובד היום. כשאלונה פרנקל פרסמה לראשונה ב-1975 את הספר "סיר הסירים", היא לא חשבה במונחים של יצירת להיט שיימכר בארץ ובעולם, לדבריה. "זה היה עוד לפני שהמציאו יחסי ציבור למשהו ובקושי הייתה טלוויזיה", היא מספרת ל"גלובס". "אבל הספר הצמיח לו רגליים קטנות והצליח. עד היום אני מופתעת מזה. כתבתי אותו בעיקר מתוך חמלה רבה למצב של ילדים שלועגים להם בדבר שאין להם שליטה עליו, ואחד הדברים הכי מכאיבים זה שלועגים לילד. השלב הזה, של ההיגמלות מחיתולים - עד שהוא קורה, לא חושבים עליו. אחרי שזה קורה, הוא נשכח, אבל בתקופה הזו אפשר להעליב. חשבתי, שברגע שתיאור המעשה יהיה כתוב ומצויר במילים הכי יומיומיות, זה ירגיע את המתיחות הדבילית הזו והבושה, שאין לה בכלל מקום, וכנראה שצדקתי. היום יש הרבה ספרים שמחקים אותו".

ואכן קמו לספר חיקויים וגם תרגומים. עם מכירות של יותר מ-4 מיליון עותקים לאורך השנים, גם פעוטות קוריאנים, שוודים, יפנים ואיטלקים עושים באמצעותו את ההיכרות הראשונית עם הסיר. לשם הספר, על משקל "שיר השירים" מהתנ"ך, אחראי הסופר פרופ' חיים באר.

לצד להיטים ותיקים, יש גם להיטים שהתווספו בשנים האחרונות, כמו ספריהם של רובינגר והופר הישראלים וסדרת "פינוקי", של אריק היל הבריטי.

מיכל צ'סלה, שמשווקת ספרי ילדים ישראלים בחו"ל, טוענת כי כדי שספר פעוטות גם יצליח, "צריך שיהיה סיפור טוב. למשל בספר 'הלו הלו אבא' הסיפור פשוט ומעולה, כך שכל ילד יכול להתחבר אליו. צריך שבספרים תהיה הבנה לעולם של הילד, כמו 'פתאום באמצע הלילה', שמספר על ילד שבאמצע הלילה צריך לעשות פיפי. גם לאיורים יש תפקיד גדול, ואני שמה על כך דגש כשאני מציעה ספר בחו"ל".

כמו צ'סלה, גם ד"ר יעל הדס, מנהלת הוצאת שוקן, שמוציאה לאור בישראל את סדרת ספרי "פינוקי" שמכרו יותר מ-20 מיליון עותקים ברחבי העולם, מדגישה את החיבור לעולמו של הילד. "כשהוצאנו את הספר 'איפה פינוקי' הראשון בסדרה", היא נזכרת, "עובדי ההוצאה הופתעו שהוצאת שוקן, הידועה בפרסום כתבי ש"י עגנון ופרנץ קפקא, פתאום מוציאה ספר לפעוטות. אבל מו"לית ההוצאה, רחלי אידלמן, אהבה את סגנון הציור הבהיר של הספר הראשון 'איפה פינוקי' שצויר בזמנו באופן חדשני, המצליח לחדור לנפש הילד בצבעים החיים ובציור הפשוט לכאורה. בנוסף, היה לה ברור מלכתחילה שילדים יזדהו עם הסיפור, כי הכלבלב ואמו מסמלים אמא וילד. בספרי הסדרה הפעוט מזדהה עם פינוקי הכלבלב, ומרגיש שהוא משתתף אתו בחיפוש ובגילוי החפצים המוסתרים בכל סיפור".

הדס מוצאת גורם נוסף, פחות מובן מאליו, שמביא ילדים לאהוב ספרים מסוימים ולהימנע מאחרים. לדבריה, "ילדים נמשכים לחריזה יפה ולעושר לשוני, ונהנים מסיפור טוב הכתוב בשפה יפה. בהפקת הספרים ההוצאה שלנו מקפידה על עברית תקנית ועל ניקוד נכון, כי הדבר חשוב מאוד בעינינו. שפה עשירה וטובה היא גם יסוד חשוב להתפתחותו של הילד וליכולתו לבטא את מחשבותיו בבהירות".

ספר כממתק

אמי רובינגר, בנו של הצלם חתן פרס ישראל, דוד רובינגר, לא תכנן להיות סופר פעוטות. רובינגר, שלא למד מעולם ציור, עבד במשך 16 כמאייר בעיתונים. רק לפני עשור, באמצע הקריירה, הוא פנה לתחום, והפך אותו לקריירה. לפי הערכות, עד כה נמכרו מספריו, שיצאו בהוצאת "כתר", כחצי מיליון עותקים.

"כשהתחלתי את סדרת הספרים, לא חשבתי על תינוקות אלא על עצמי, איך אוכל להתבטא בציורים", הוא מספר. "תמיד אהבתי איורים של ספרי ילדים, כי הכול שם מותר. אף אחד לא מאשים אותך בקיטש. כנראה פיתחתי השקפה של איך פעוט רואה את הדברים. אני לא מנסה להפוך לילד, אלא לצייר הכי טוב שאני יכול, שיהיה נחמד ושהמסרים יהיו קטנים ולא יומרניים מדי. לספרים יש כביכול חוט שדרה, בעיקר בשביל לעזור לי להתמקד, אבל אני לא בא ללמד מה טוב ומה לא. אני רק רוצה שלילד יהיה נחמד ושמח".

השלמות המילים בספרים שלך הן נוסחה מוצלחת.

"האמת היא שזה קרה לי במקרה. בספר הראשון, 'חתול גדול חתול קטן', זה היה מתבקש ובהמשך זה הפך להרגל. דווקא בספר האחרון כבר אין השלמות".

סיבה נוספת לפופולריות לה זוכים ספרי רובינגר אפשר למצוא דווקא מכיוון מעט מפתיע. לדבריו, "מישהו אמר שהפטנט שלי הוא שהספרים נורא קצרים, אז כיף להורה להקריא אותם, אפילו אם יהיה צריך לעשות זאת עוד פעם. אבל מבחינתי זה קצר כי אני לא רואה עצמי כסופר עם מסרים, אלא את הספר כמשהו קטן, משעשע ומרוכז. אני רוצה שזה ייראה כמו ממתק או גלידה".

כמו רובינגר, גם פרנקל מדגישה את חשיבות החיבור לעולמם של הילדים ושהספר לא יהיה דידקטי. בנוסף היא מציינת "כי חשוב להימנע מסנטימנטים קלישאתיים כמו פוציניו ומוציניו".

- למה שהספר לא יהיה סנטימנטלי?

פרנקל: "הכוונה היא לא לסחוט רגש באמצעים קלים מדי. לא למכור כל מיני לוקשים, או דברים של סוף טוב כאשר זה חזוי. יש לי ספר, 'סיפור מהחיים', שהוא על מוות של ציפור. שם הייתי צריכה לצייר את הרגע שהציפור מתה, אז רק ציירתי דמעות, אבל לא את הפרצופים המיוסרים. אם מתארים סיטואציה קשה, לא אכתוב 'אוי והיינו עצובים'".

- היכולת של סופר הילדים לחזור לילדות, האמפטיה לבני הגיל הרך, זו תכונה נדירה?

"אני לא חושבת שהיא כל-כך נדירה. אצל האנשים האלה, שכותבים ספרי פעוטות, הילדות היא במרכז הישות. הם נדהמים ומתפעלים כל הזמן ובהתאם הם לא יהיו שר אוצר או רמטכ"ל, אלא יפנו לחינוך ואמנות. אני חושבת שיש הרבה כאלה".

- מה עוד חשוב לדעתך כדי שספר יצליח?

"שלא יהיה משעמם ולא מטיף מגבוה וגם שיהיה בו הומור. ילדים אוהבים את זה. אבל בסופו של דבר, עדיין צריך שיהיה לו מרכיב נעלם של מזל. יש הרבה ספרים שראויים שיהיו מאוד מקובלים וידועים, אבל לא הפכו לכאלה".

מה צריך להכיל ספר פעוטות מצליח:

חיבור לעולמו של הילד ולחוויות שמעסיקות אותו

איורים מזמינים, שהילד יוכל להזדהות איתם

שפה תקינה, חריזה יפה ועושר לשוני

הומור

עדיף שיהיה קצר

יכולת להתחבב גם על מי שמקריא את הסיפור

לא מטיף ובלי מסרים לא יומרניים

להימנע מסנטימנטים קלישאתיים

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה הישראלית החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות ; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון