גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנאיביות של שי לבנת

האם נאיביות היא לוקסוס שאדם רשאי להיאחז בו כשהוא תובע את שותפיו?

רבים מהסכסוכים שמתגלעים בין אנשי עסקים בכירים בישראל, ודאי כאשר מדובר בשותפים שנקלעים לאי-הסכמות סביב עסקיהם המשותפים, נסגרים בחדרי-חדרים ובפשרות. לא כך נראה המשפט שמתנהל מזה כחצי שנה בבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה בין איש העסקים שי לבנת, אחד מ-3 בניו של אברהם (בונדי) לבנת, מייסד קבוצת תעבורה, לבין שותפיו לקבוצת "שי לבנת אחזקות", אמיר אדלר ואילן פדלון.

אולם המשפטים של השופט פרופ' עופר גרוסקופף, שבפניו מתנהלות התביעות ההדדיות, מלא מפה לפה באוהדים ובתומכים של הצדדים הניצים. בצד ימין יושבים פרקליטיו של לבנת, ובראשם עו"ד גיורא ארדינסט; ובצד שמאל - פרקליטיהם של אדלר ופדלון, ובראשם עו"ד בעז בן-צור.

שאר הספסלים בבית המשפט מאוכלסים בבני משפחותיהם וחבריהם של לבנת מזה ושל אדלר ופדלון מזה. בולטים בהופעתם הם אחיו של שי לבנת, צביקה וזאב, שרק לפני מספר שנים חזרו להיות עמו בקשר אחרי שנים ארוכות של קרע.

לבנת תובע מפדלון ואדלר 74 מיליון שקל, בטענה כי הם הוציאו במירמה עשרות מיליוני שקלים מחברות "זואי החזקות", "סייפרטק" ו"ימקום הולדינגס" שבשליטת קבוצת "שי לבנת אחזקות", ושנוהלו על-ידי אדלר ופדלון, שהם גם בעלי מניות מיעוט בהן. אדלר ופדלון, מנגד, מכחישים את האשמותיו של לבנת וטוענים כי כל פעולותיו נועדו לנשל אותם מחלקם בחברות.

היקף האחריות

אתמול (א') התחיל לבנת, שמשמש בין היתר כדירקטור בחברות אי.די.בי, כלל ביטוח וכלל תעשיות, למסור את עדותו. דמותו העולה מהמשפט עומדת בתכלית הניגוד לסטראוטיפ של איש עסקים ממולח, שנדרש לנהל עסקים של מאות מיליוני שקלים.

לבנת מעיד בנימוס ובשקט, כשעל פניו שרוי רוב הזמן חיוך מבויש. כאשר פרקליטיהם של יריביו מדברים אליו בתקיפות או בחוסר נימוס, כמקובל במקומותינו בחקירות נגדיות, דומה שלבנת נעלב עד עמקי נשמתו. "מה יש לכם נגדי?", "אני עשיתם לכם משהו רע?", הוא שאל אתמול את עורכי הדין בעז בן-צור ואלירם בקל, כל אימת שתקפו אותו על דוכן העדים.

כמעט לכל סכסוך משפטי בין שותפים עסקיים יש גם רקע של יחסים בין-אישיים. במשפט של לבנת פדלון ואדלר, דומה שהוא משחק תפקיד מרכזי במיוחד. יחסיהם של לבנת ואדלר, למשל, מתחילים בתחילת שנות ה-80. הוריהם של לבנת ושל אדלר היו חברים טובים עוד לפני שהם נישאו, והחברות בין לבנת לאדלר התהדקה בזמן שירותם הצבאי (אדלר היה ראש לשכתו של שר הביטחון, אהוד ברק, כשהיה מפקד אוגדה).

הקירבה האישית בין הצדדים, שבעבר תרמה תרומה ניכרת לשגשוג עסקיהם, מעצימה כיום את הסכסוך ביניהם, והדבר ניכר היטב בבית המשפט ובא לידי ביטוי, בין היתר, בהערות עוקצניות שנזרקות באופן תדיר בין המחנות היריבים.

ואולם, לא רק יחסים בין-אישיים ארוכי-שנים עומדים ברקע המשפט. מאחורי הקלעים שלו מתנהל בין הצדדים מאבק נוסף, שעוד אסור לדבר בו, ודומה לעתים כי השפעתו על המשפט גדולה לא פחות ממה שמתרחש במשפט עצמו. רמז לאותו מאבק ניתן למצוא בדברים שהטיח אתמול עו"ד בעז בן-צור בלבנת ומקורביו, לפיהם נציג של לבנת יושב במשרדי מס הכנסה ומקדם את ענייניו.

משפט שי לבנת נגד אדלר ופדלון רווי אם כן אמוציות, יצרים ושאלות. אבל הסוגיה המרכזית, שעל-פיה כנראה יחליט השופט אם לקבל את תביעת 74 מיליון השקל של לבנת, נוגעת להיקף האחריות והפיקוח שנדרש, על-פי חוק, משותף בכיר בחברות, באשר לאופן שבו מנהלים שותפיו את אותן חברות בפועל.

"אם הייתי יותר חשדן ויותר ערני (ביחס לאופן ניהול החברות המשותפות על-ידי אדלר ופדלון), חיי היו נראים אחרת. הייתי נאיבי", אמר אתמול לבנת.

השאלה היא האם אותו חוסר עירנות ואותה נאיביות הם לוקסוס שאיש עסקים במעמדו של לבנת רשאי להיאחז בו, בבואו לתבוע את שותפיו על מעשים שהם עשו לכאורה תחת פיקוחו.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בוול סטריט; ברודקום קופצת בכ-2%

הנאסד"ק יורד בכ-0.2% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

משגר רקטות של חברת אלביט בתערוכת נשק ביוון, מאי 2025 / צילום: Reuters, Louiza Vradi

וול סטריט ג'ורנל: מדינות שהטילו סנקציות על ישראל - רוכשות ממנה נשק כעת

משלחות אירופאיות, אמריקאיות ואסיאתיות הגיעו לכנס במימון משרד הביטחון ● מערכות שנוסו בלבנון, עזה ואיראן הוצגו לבכירים, שהתרועעו לצד גנרלים ישראלים במדים והצטלמו ליד "קרן הברזל" ● זאת, על אף הביקורת הרבה נגד ישראל במהלך המלחמה עצמה ואמברגו הנשק

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

בפה אחד: ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של החברה הישראלית

ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של V-Wave הישראלית, שרק לפני כשנה עשתה אקזיט ● רק לפני כחודש מונה ראש תחום תרופות ב-FDA אך הוא סיים את תפקידו לאחר חילוקי דעות עם בכירים בארגון ● החברה הישראלית שפיתחה מערכת לשיקום ממשיכה בגל הרכישות ● הפיתוח שיאפשר לנטר באופן לא פולשני צהבת יילודים ● וזו הזוכה בתחרות איתור טכנולוגיות להתמודדות עם סרטן השד ● השבוע בביומד

זיו יעקובי, מנכ''ל קבוצת אקרו נדל''ן / צילום: אלכס פרגמנט

למרות הירידה במניה: מנכ"ל אקרו מכר מניות בכ-26.5 מיליון שקל

זיו יעקובי, מנכ"ל חברת הבנייה, הצטרף לגל המימושים בבורסה ומכר בימים האחרונים חלק מהמניות שברשותו - בשתי עסקאות מחוץ לבורסה ● המכירה מגיעה אחרי שבשנה החולפת ירדה מניית אקרו בכ-14% בניגוד למגמה בשוק

סופר פארם. מפרסם ענק במונחי דיגיטל / צילום: אייל טואג

מבצעי נובמבר הקפיצו את ביצועי האתרים הישראליים, הרבה יותר מהבינלאומיים

מספר ההזמנות באתרים המקומיים זינק ב־32% לעומת עלייה של 18% באתרים הבינלאומיים במהלך נובמבר ● כחמישית מהישראלים פיצלו את ההזמנות מחו"ל כדי ליהנות מהפטור ממע"מ, שאמור להכפיל עצמו בחודש הבא ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

מגרש רכבים / צילום: Shutterstock

ישראל עיכבה חידוש זיכיונות יבוא רכב, וסין דורשת הבהרות

סין פנתה רשמית לישראל בדרישה להבהרות אחרי שעיכוב בחידוש רישיונות יבוא, לרבות של מותגים בבעלות ממשלתית סינית, יצר חשש לפגיעה בפעילותם ● רשות התחרות בוחנת הגבלות נוספות על יבואנים גדולים, בעוד המתיחות בין המדינות כבר מתרחבת לזירת הביטחון

רג'פ טאייפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Achmad Ibrahim

טורקיה החלה להזרים כוחות לצפון סוריה. ישראל צריכה לדאוג?

ע"פ דיווחים ברשתות הכורדיות, טורקיה החלה להזרים כוחות לצפון סוריה ● ברקע, סירובם של הכורדים להשתלבות מלאה בממשלה שמנהיג א-שרע ● האם המהלך ישמש "אליבי" לנוכחות צבאית טורקית מובהקת בצפון סוריה?

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

טראמפ חושש מרכישת הענק של נטפליקס. האם הוא יתערב?

בסוף השבוע נטפליקס הכריזה על רכישת חטיבת האולפנים והסטרימינג של וורנר ברדרס, וכעת דונלד טראמפ מביע חששות: "גודלן המשותף יכול להוות בעיה" ● הנשיא האמריקאי אף ציין כי הוא יהיה מעורב באופן אישי בהחלטה אם לאשר את העסקה

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

מנורה נכנסת לעסקי הנדל"ן של לוזון: "הבת שלי כעסה, 'ממתי אנחנו מוכרים מניות'"

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

האחים שלומי (מימין) ויוסי אמיר, בעלי שופרסל / צילום: יונתן בלום

שופרסל עושה מתיחת פנים לזרוע הנדל"ן וממתגת אותה מחדש

שופרסל מאחדת את נכסי הנדל”ן תחת המותג LARO, ומבססת את הזרוע כמרכיב צמיחה מרכזי עם נכסים בשווי כ־5 מיליארד שקל ● במהלך זה החברה האריכה בעשור את חוזה השכירות עם סיסקו, ומקדמת שורה של פרויקטים ברחבי הארץ, זאת במקום מהלך הפיצול וההנפקה שבוטל

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

זו חברת הביטוח שתהפוך לשותפה בקבוצה של עמוס לוזון לאחר שתרכוש מניות ב-110 מיליון שקל

מנורה מבטחים רוכשת בשני שלבים מניות בקבוצת לוזון ותחזיק ב-6.9% מהונה ● היא תצטרף לבית ההשקעות מור, שבאמצעות הגמל וקרנות הנאמנות, כבר מחזיק ב-12% ממניות החברה שפועלת בתחום הבנייה למגורים בישראל ובפולין, מתן אשראי ואנרגיה ● מניית לוזון זינקה ב-46% מתחילת השנה

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

ערן וינטרוב, מנכ''ל ארגון לתת / צילום: שלומי מזרחי

האם דוח העוני של "לתת" מציג מציאות כלכלית מעוותת?

דוח העוני האלטרנטיבי של "לתת" מציג עליות חדות בעלויות המחיה - אך מאחורי המספרים מסתתרת מתודולוגיה שמבלבלת בין הוצאה לבין מחיר ● חלק מהרכיבים כלל לא מודדים יוקר מחיה, אלא צריכה בפועל של אוכלוסיות מסוימות, מה שמוביל לכשלים בולטים ולהצגת הנתונים בצורה מטעה

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו