גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ישראל היא מקום מצוין למו"פ שלנו, עומדים פה בלו"ז"

יורג מולר, בכיר בבאייר העולמית, מספר בראיון ל"גלובס" על הפיתוחים החדשים של ענקית התרופות והמכשור הרפואי: "יש לנו פעילות חדשה וענפה בתחומי הסרטן, השבץ והפוריות"

כיום שיתופי פעולה עם חברות גדולות הם אפיק ההכנסות המשמעותי והאקזיט העיקרי של סטארט-אפים צעירים בתחום פיתוח התרופות.

אקזיט בצורת הנפקה בנאסד"ק נדיר הרבה יותר; אפשר גם למצוא מיזוגים ורכישות, אך אלה בדרך כלל נובעים משיתופי הפעולה. לכן, כדי להבין לאן נושבת הרוח לגבי חברות התרופות הצעירות, חשוב להבין במה מעוניינות החברות הגדולות. רוב חברות הסטארט-אפ בתחום מודעות לכך ומתאימות את מוצריהן לפורטפוליו של הענקיות.

בראיון מיוחד ל"גלובס" מספר ראש חטיבת מחקר ופיתוח בבאייר (Bayer) העולמית, יורג מולר, על מנועי הצמיחה העתידיים של החברה ושל שוק התרופות. באייר היא חברת הפרמצבטיקה מס' 13 בגודלה בעולם, היא נסחרת בבורסה של אירופה לפי שווי שוק של 43 מיליארד אירו, והשקיעה השנה 3.5 מיליארד דולר במחקר ופיתוח בחטיבת הבריאות שלה.

באייר מתמחה בתרופות, ציוד רפואי, וטרינריה, חומרים מורכבים וזרעים (בתחום זה יש לה הסכם שת"פ עם חברת אבוג'ן הישראלית), רדיולוגיה ודרמטולוגיה.

"יש לנו שת"פ עם כמה חברות ישראליות", אומר מולר, "מדג'ניקס שנסחרת ב-NYSE ו-Omri Labs הפרטית, שהקים רוברט טאוב. מדג'ניקס מפתחת טכנולוגיה שמאפשרת ייצור של החומר בתוך הגוף בעזרת שתל שמופק מהחולה עצמו, ואנחנו בוחנים אותו. באומרי פיתחו שיטה להארכת חיי המוצר כדי שניתן יהיה להזריקו בתדירות נמוכה יותר, אולם בניסוי לא ראינו יעילות מספקת והחלטנו לא להמשיך".

מולר מציין כמה תרופות של באייר שאותן הוא רואה כמנועי הצמיחה של החברה בשנים הקרובות. אחת מהן היא תרופה לסרטן בכליות ובכבד שנקראת נקסבר. "זהו המוצר היחיד שהביא להארכת חיים של חולי סרטן כבד, וכעת אנחנו בוחנים אותו בסוגי סרטן נוספים, למשל סרטן בלוטת התריס וסרטן השד", הוא אומר, "בשנה שעברה סיימנו שלושה ניסויים במוצר בשם רגורפניב (regorafenib) לסרטן גרורתי של המעי הגס בחולים שעברו טיפולים אחרים שלא צלחו. הטיפול שלנו שיפר את מצבם.

"מוצר חדשני אף יותר בתחום הוא הזופיגו. זה מולקולת רדיום שמשחררת קרינת אלפא שמחסלת באופן ספציפי גרורות בעצמות אצל חולי סרטן הערמונית.

"גישה נוספת מדברת על נוגדן שיודע לזהות תאים סרטניים. אליו מצמידים רעלן והוא נושא אותו אל הגידול. כשהנוגדן מגיע לגידול הוא משחרר את הרעלן. לבאייר יש מוצר כזה בפיתוח", הוא מוסיף.

- גם לביוקנסל הישראלית.

"יש כמה וכמה מוצרים כאלה בפיתוח, זה תחום תחרותי. ביוקנסל הם בהחלט חלק מהתחרות".

- מה אתה חוזה לתחום הסרטן?

"מתחילת העשור הקודם אנחנו רואים התפתחות של טיפולים מותאמים יותר לחולה, עד רמת הרקמה. היתרון הוא שניתן ליטול אותו כל יום לכל החיים, בתקווה להפוך את הסרטן למחלה כרונית, אך לא קטלנית. בעתיד, כלומר בעשר השנים הקרובות, ייטלו דגימת רקמה מחולה ועליה יבחנו מהו קוקטייל התרופות המתאים לאותו גידול, באותו חולה, ובאותה רקמה".

- זה מזכיר את השיטה שמפתחת חברת צ'מפיונס אונקולוגי, בעלת הפעילות בישראל, להדבקת עכברים בגידול של חולה ספציפי כדי לבחון את התרופה עליהם.

"זה מודל מעניין, אלא שהגידול משתנה ומה שפעל עליו היום, לא בהכרח יפעל בעוד חודש. לכן דרושה שיטה מהירה וזולה לבחינת הפעילות של קוקטייל התרופות על הגידול ברגע נתון. אגב, יש מחקרים חדשים שמראים כי אפילו גידול אחד של חולה אחד אינו אחיד בכל חלקיו".

"מחויבים למחלות נדירות"

עוד תחום חשוב עבור באייר הוא מניעת שבץ. "תרופה בשם קסרלטו למניעת שבץ הייתה תוכנית הפיתוח הכי גדולה שלנו, בעלות של 2.5 מיליארד דולר. בניסויים לפיתוחה נבחנו 75 אלף חולים בכל העולם, וכעת המוצר מאושר לשיווק ב-110 מדינות. הוא מיועד לשבץ והפרעת קצב לב מסוג פרפור עליות וגם למניעת תסחיפים בחולים שעוברים ניתוח אורתופדי".

- חברת MCS הישראלית פיתחה מוצר למניעת תסחיפים בניתוחים, שלדבריה ייתר את השימוש בתרופות.

"אני לא מכיר את MCS, אבל אני כן מכיר את רוב המכשירים הרפואיים שיוצרים לחץ על הגפיים למניעת תסחיפים. האם הם הראו זאת ב-75 אלף חולים? קסרלטו היא התרופה היחידה שמפחיתה את שיעורי המוות מהקרישים.

"מוצר נוסף שאני נלהב לגביו הוא תרופה ללחץ דם בריאות, שנמצאת בשלב III של הניסויים. זו מחלה שמשפיעה בעיקר על נשים צעירות ומקצרת משמעותית את תוחלת החיים שלהן".

- זו מחלה נדירה שיש לה כמה תרופות. האם הפיתוח הזה כדאי?

"אנחנו מחויבים גם למחלות נדירות. לחולות הללו יש פגיעה בתוחלת החיים, וזה תחום שדורש טיפולים נוספים".

עדי דגן, מנכ"ל MCS: "MCS הוכיחה כי המכשיר שפיתחה יעיל לפחות כמו תרופות נוגדות הקרישה המובילות בשוק, ומוריד דרסטית את סיבוכי הדימומים שגורמות התרופות, ולכן הוא עדיף על התרופות הקיימות, כולל קסלטו. השימוש במכשיר הוכנס, כתחליף לטיפול התרופתי, במרכזים רפואיים מובילים בארה"ב".

שני תחומים נוספים שבהם מתמקדת באייר הם פוריות, בעיקר בשרירנים ברחם ובטיפול בתופעות בגיל המעבר, ובמחלת האנדומטריוזיס המתבטאת בהידבקות רקמות בסביבת הרחם. כמו כן מתעניינת החברה בקרדיולוגיה, בעיקר באי ספיקת לב, וכן במחלות כליות ובסוכרת.

"ישראלים עומדים בהבטחות"

באחרונה החליטה באייר לצמצם את מספר החברות שבהן היא מנהלת ניסויים קליניים ופעילות מו"פ. "ישראל נותרה אחת מ-41 המדינות הללו כי ממנה אנחנו מרוצים מאוד. יש בישראל מוסדות אקדמיים ורפואיים מעולים, עניין רב של הציבור במדע וטכנולוגיה, וקהילה מגוונת מבחינת גנטיקה ואורחות חיים. מעבר לכך, אנשים בישראל הם אמינים, והם עומדים בלוחות זמנים".

- אתה בטוח שאתה מדבר על ישראלים?

"בהחלט. ישראלים עומדים בהבטחות שלהם. אתרי הניסויים הקליניים בישראל תמיד עמדו ביעדי גיוס החולים לניסויים, ולעיתים קרובות מרכזים אלה נמצאים בראש הרשימה שלנו מבחינת מספר הפציינטים שגויסו".

בין קרישי דם להמופיליה

עוד כתבות

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית