גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגלל הצפת השוק: שליש מעורכי הדין נטשו את המקצוע

השנה יהיו רשומים בישראל יותר מ-50 אלף עורכי דין ■ ממחקר שביצעה ד"ר לימור זר-גוטמן מביה"ס למשפטים במכללה למינהל עולה כי העלייה במספר עורכי הדין מקשה על פרנסתם, מורידה את שכר-הטרחה ומביאה לנטישת אלפים את המקצוע

מאז תחילת שנות האלפיים, שיעור עורכי הדין בישראל, הנוטשים את המקצוע ועובדים במקצועות אחרים, עלה ל-30%. זהו אחד הנתונים המעניינים העולים ממחקר שפרסמה ד"ר לימור זר-גוטמן, ראש המרכז לאתיקה של עו"ד ע"ש וינר, מבית-הספא למשפטים ע"ש שטריקס של המסלול האקדמי, המכללה למינהל, בהסתמכה, בין היתר, על נתונים וניתוחים אשר פורסמו על-ידי עו"ד דודי זלמנוביץ מנכ"ל חברת GLawBAL. המחקר דן בהשפעות של הגידול ההולך וגובר במספר עורכי הדין בישראל.

בתחילת החודש הבא, ביום רביעי, 2 במאי 2012, ייגשו לבחינות לשכת עורכי הדין אלפי סטודנטים למשפטים שסיימו את שלב ההתמחות. בתום הבחינה, צפויים להיות בישראל יותר מ-50 אלף עורכי דין. כלומר, ישראל שברה כבר מזמן את השיא העולמי ביחס שבין מספר עורכי הדין למספר התושבים במדינה. עודף ההיצע של עורכי דין מביא לעלייה במספר הנוטשים את המקצוע ואלה עוברים לעסוק במקצועות אחרים.

ד"ר זר-גוטמן מציינת במחקרה כי המדד היחיד הקיים לבחינת שיעורי נטישת המקצוע, הוא מספר עורכי הדין הרשומים בלשכה, אך אינם משלמים דמי חבר משום שהם הגבילו את חברותם בלשכה. לדבריה, המדד הזה מראה שאין עלייה בשיעורי הנטישה של המקצוע, אלא שישנה אפילו ירידה קלה. שיעור הפסקת תשלום דמי החבר ללשכת עורכי הדין ירד לאורך השנים מ-13.6% בשנת 1971 ל-11.1% בשנת 2011.

אולם לדברי זר-גוטמן, בהתבססה בין היתר על נתונים של לשכת עורכי הדין, בפועל, שיעור עורכי הדין הנוטשים את המקצוע גבוה הרבה יותר ממה שמראה מדד זה, מאחר שעורכי דין רבים ממשיכים לשלם את דמי החבר על אף שאינם עורכי דין פעילים. "דמי החבר שחובה לשלם ללשכה אינם גבוהים, כך שגם מי שאינו עורך דין פעיל אבל רוצה לשמור לעצמו את האפשרות לפעול בעניין מסוים כעורך דין, או להציג עצמו כעורך דין ממשיך לשלם דמי חבר ומופיע במניין עורכי הדין הפעילים למרות שאינו כזה".

על-פי המחקר של זר-גוטמן, רק כ-12% מבין עורכי הדין שחדלים לעסוק במקצוע, מפסיקים גם לשלם דמי חבר. היתר משלמים דמי חבר גם לאחר שהם הפסיקו לעסוק במקצוע.

50% היו בוחרים במקצוע אחר

לדברי זר-גוטמן, קיימת עלייה משמעותית בשיעור נטישת המקצוע. "בשנת 1971 יזמה לשכת עורכי הדין סקר מקיף, שממנו עלה כי בשנה זו רק 10% מעורכי הדין דיווחו שהם עובדים במקצוע אחר".

מה הן הסיבות לעלייה הדרמטית בשיעור נטישת מקצוע עריכת הדין לאורך השנים? לדברי זר-גוטמן, הסיבה המרכזית לנטישה היא העלייה הגדולה במספר עורכי הדין בישראל לאורך השנים, שהובילה להיצע הרב שהגביר את התחרות והיקשה על פרנסת עורכי הדין. נתונים נוספים שיכולים להעיד על שיעורי נטישת המקצוע, נוגעים למספר עורכי הדין המחפשים קריירה שנייה. לדבריה, כבר יותר מעשור חברות השמה למשפטנים מדווחות על אחוזים גבוהים של עורכי דין הפונים אליהן בחיפוש אחר עבודה שאינה דווקא עריכת דין.

גם כאשר משווים את המצב בנוגע לשאלה - עד כמה עורכי הדין כיום מרוצים מהעיסוק במקצוע לעומת שנת 1971, שאז נערך סקר הלשכה הגדול, מתברר כי גם בתחום זה חל שינוי משמעותי לרעה. על-פי מחקרה של זר-גוטמן, ב-1971 רק 30% מעורכי הדין הביעו רצון להחליף מקצוע; ואילו מסקרים שנערכו באחרונה עולה כי כמחצית מעורכי הדין הפעילים כיום (45% בסקר אחד ו-57% בסקר שני) אינם שבעי רצון מהבחירה להיות עורכי דין, ולו יכלו לבחור מחדש היו בוחרים במקצוע אחר.

500 תחומי עיסוק ותתי-תחומים

עוד עולה מהמחקר, כי החל מאמצע שנות ה-90 גדל הלך וגדל מספר אנשי המקצוע, עד שבכל עשור מספר עורכי הדין מכפיל את עצמו. בשנת 1949 הוסמכו רק 35 מתושבי ישראל לעורכי דין; בשנת 1967 הוסמכו 265, וב-1984, 458 איש.

ומכאן חלה קפיצה - עשור אחר-כך, בשנת 1994 הוסמכו כבר 1,894 עורכי דין, בשנת 2000 - 2,591 עורכי דין, ב-2005 - 2,793; ובשנת 2010 - 3,472 איש הצטרפו לפרופסיה של עריכת דין. לדברי זר-גוטמן, הסיבה המובהקת לגידול העצום במספר עורכי הדין, היא פתיחת בתי-ספר למשפטים חוץ-אוניברסיטאיים (המכללות למשפטים).

נתון מעניין נוסף שעולה מהמחקר עוסק בגיל של העוסקים במקצוע עריכת הדין בארץ. לדברי זר-גוטמן, מרבית עורכי הדין כיום הם צעירים. בשנת 2010 60% מעורכי הדין היו מתחת גיל 40, 20% היו בעשור הרביעי לחייהם, 10% בגילאי 50-60, ורק 10% מעורכי הדין הם בגילאי 61 ומעלה. לשם השוואה, בשנת 1970 - 40% מעורכי הדין בארץ היו מתחת לגיל 40, 22% היו בעשור הרביעי לחייהם, ו-21% היו מעל לגיל 60.

ירידה בסכומי שכר הטרחה

אחד העקרונות הבסיסיים בכלכלת שוק הוא שבמקום שבו יש עודף היצע יורדים המחירים. עיקרון זה לא פסח על שוק השירותים המשפטיים. אחת ההשלכות המרכזיות לעלייה העצומה בכמות עורכי הדין בישראל, על-פי המחקר, היא ירידה בשיעור שכר-הטרחה שגובים עורכי דין מלקוחותיהם.

זר-גוטמן מביאה לדוגמה בנושא זה את תחום הליטיגציה האזרחית שהוא העיסוק הרחב ביותר בקרב עורכי דין בישראל. "שווייה הממוצע של שעת עבודת עורך דין במשרד קטן ינוע בין 131 שקל ל-321 שקל, מחיר שמשמעותו הוא הפסד ודאי למשרד". והיא מרחיבה: "גם במשרדים הגדולים והבינוניים, השכר הנגבה לשעה בתחום הליטיגציה, אינו גבוה והוא נע בין 280 שקל ל-558 שקל, מה שמותיר כנראה שולי רווח קטנים ביותר, כך שהמשרדים הללו עוסקים בתחום רק מחוסר ברירה, אם כחלק מריטיינר, או כשירות כולל ללקוח".

פערי השכר והמעמדות בחברה הישראלית הם נושא שמרבים לדבר בו. מתברר שגם בשוק עריכת הדין קיימים פערים גדולים מאוד. על-פי המחקר, 16% מעורכי הדין בשוק הפרטי בארץ, מקבלים נתח של 50% מהכנסות שכר-הטרחה של השוק כולו. יתר ההכנסות מתחלקות בין 84% עורכי הדין הנותרים. כך למשל, בתחום דיני החברות המהווים 13% מסך השעות המושקעות בענף, מצליחים המשרדים הגדולים לגבות שכר-טרחה גבוה מאוד לעומת המשרדים הקטנים הנאלצים להעניק שירות משפטי במחירים נמוכים.

תופעה מעניינת נוספת שעליה מצביעה ד"ר זר-גוטמן במחקר, היא יצירת התמחויות. ריבוי עורכי הדין והירידה בשכר-הטרחה שהם יכולים לגבות הביאו ליצירת התמחויות ובידול של עיסוקים ותת-תחומים בתוך שוק השירותים המשפטיים. לדבריה, קיימים בישראל יותר מ-500 תחומי עיסוק ותתי-תחומים משפטיים. "בשוק שבו יש היצע רחב של עורכי דין המוביל לירידת מחירים, יכול לשרוד ולהצליח מי שמבדל את עצמו כבעל מומחיות בתחום מסוים והוא יכול גם לדרוש ולקבל שכר-טרחה גבוה יותר".

ותיקים מעורבים יותר בעבירות

לצד הממצאים המדאיגים, מוצאת זר-גוטמן גם נקודות אור בריבוי עורכי הדין בישראל. "הגידול במספר עורכי הדין הפך את המקצוע למגוון ולמרובד יותר, עד לשינוי פני המקצוע באופן המשקף, אולי בפעם הראשונה, את פני החברה הישראלית". זר-גוטמן מציינת כי שינוי פני המקצוע התבטא בעלייה חדה במספר עורכי הדין בני המיעוט הערבי, ובכניסת קבוצות מיעוטים שונות למקצוע, בהן חרדים ועולים חדשים מרוסיה ומאתיופיה. "בערי הפריפריה בצפון ובדרום שבהן כמעט לא ניתן היה למצוא עד לפני שני עשורים עורכי דין, יש היום מספר רב של עורכי דין בהשוואה לגודל האוכלוסייה".

נקודת אור משמעותית נוספת נוגעת לרמה האתית של עורכי הדין. לדבריה, בניגוד לדעה הרווחת, לא ניתן לראות בירידה משמעותית ברמה האתית של עורכי הדין, למרות הגידול הגדול במספרם.

"עורכי דין, החל משנת 1995, לא נוטים ליותר עבירות משמעת בגלל רמתם האתית הירודה ו/או לחצי שוק והמלחמה על כל לקוח. דווקא עורכי הדין הוותיקים הם שמעורבים ביותר עבירות משמעת, פי שניים מחלקם היחסי בקרב אוכלוסיית עורכי הדין".

כמות עורכי הדין

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד