גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ברגע ששמעתי על השריפה בכרמל הכנתי קו הגנה לאלי ישי"

בחנוכה 2010, כשהכרמל בער, דובר ש"ס לשעבר רועי לחמנוביץ' כבר הכין את קו ההגנה לאלי ישי ■ בראיון למגזין "פירמה" הוא מספר על העבודה עם שר הפנים

רועי לחמנוביץ', דוברו לשעבר של שר הפנים אלי ישי, נחשב תמיד למומחה בכיבוי שריפות. כמה אירוני הוא שדווקא מבחנו הגדול ביותר בתפקיד, היה באותו ערב חנוכה מר של אסון השריפה בכרמל. כשהמדינה כולה התקשתה לעכל את ממדי הטרגדיה, לחמנוביץ' ידע מיד שמדובר במשבר תקשורתי מן הסוג הגדול, האימתני, המאיים על מעמדו של נושא משרה בכירה. מה שבער בו באותו הרגע, היה הצורך להציל את הבוס. הדחף היה ביורוקרטי: לאסוף ניירת. ראיות. מסמכים סרוקים.

לחמנוביץ', הדובר החרוץ והמנוסה של השר, ליווה אותו כ-9 שנים רצופות וראה לאן נושבת הרוח. אם תרצו, הוא פעל עוד לפני שכוחות הכיבוי שבאחריותו של השר השתלטו על האש.

"שלחנו מיד ראש מטה ומזכירה ללשכה בירושלים", מספר לחמנוביץ' ל"פירמה", "והורינו להם להוציא את כל התכתובת שניהל שר הפנים בעניין שירותי הכיבוי מרגע כניסתו למשרד. כשבועיים מיום כניסתו לממשלה, ישי כתב מכתב לראש הממשלה שיקרה אסון, ואם יקרה אסון לא יהיה איך להתמודד איתו. הוא השווה את המצב של הכבאיות לקורקינט. איתרנו כ-50 מסמכים, פרוטוקולים של ישיבות, מכתבים, תשובות, זימונים. בכולם תואר המצב. המזכירה סרקה את כל המסמכים ואני העברתי לכל קובעי הדעה בישראל. אביב לביא ישב בתוכנית הבוקר ואמר 'תראו כמה מסמכים שלח הדובר של אלי ישי'".

- והמסמכים עזרו לישי? נדמה שלא הצלחתם לשכנע את הציבור שהשר עשה מספיק.

"נכון, זו בעיה, כי הנחת המוצא היא שמדובר באירוע שמתרחש במשמרתו של שר הפנים, והחשיבה המיידית הייתה שיאשימו אותו. היינו צריכים להראות שהוא פעל מתוך ניסיון לשנות את המצב הקיים. אבל היה ברור שיחפשו אותו כאשם".

"ישי אמר את האמת, והיה יעד למתקפה"

לחמנוביץ' זוכר לפרטי פרטים את קורות 2 בדצמבר 2010. הוא היה עם שר הפנים בסיור בדרום הארץ, כשבמהלך שעות הבוקר המאוחרות, כשהם יושבים סביב שולחן ישיבות, החלו להישמע צפצופים מהמכשירים הסלולריים של כולם.

"חלקנו מחוברים לארגוני ההצלה, וכולם סביב השולחן התחילו לקבל הודעות. הבנו שיש בלגן", הוא מספר. הסיור הופסק והשיירה מיהרה לירושלים. בדרך, ישי התקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו ולנציב כבאות והצלה שמעון רומח.

לדברי לחמנוביץ', ישי ביקש לעלות לשטח, ונאמר לו שעדיף לו שידחה את הגעתו לשם. לדבריו, ראש הממשלה התייעץ עם ישי אילו אמצעים לנקוט. "הוא העלה את הרעיון של סיוע מקפריסין ויוון. לרומח הוא אמר שהוא מבקש לבטל חופשות, שכולם יחזרו, שיביאו את האנשים ויסיעו את כולם לשם".

השיירה נסעה ישירות למשרד הפנים והשר פתח בסדרת התייעצויות. זה היה ערב נר ראשון של חנוכה, ולדברי הדובר לשעבר, רק אחרי שהשר קיבל אישור לנסוע לאזור האסון, הוא נסע לביתו לבלות את החג עם משפחתו. לחמנוביץ' נסע לבית חמיו בראשון-לציון, כדי להדליק שם נרות.

ואז התחילו להגיע הטלפונים, דווקא מעיתונאים בתחום הכלכלי, לא כאלה שלחמנוביץ', כדובר ותיק, רגיל להיות עמם בקשר רצוף. העיתונאים, חמושים במידע תקציבי, הציגו בפניו נתונים מספריים, וללחמנוביץ' היה ברור שמישהו הספיק לתדרך אותם היכן לחפש את האשם.

"לקחתי את הטלפון, אמרתי לבן שלי, 'אבא חייב לחזור לעבודה', הדלקתי איתו נרות בזריזות והתקשרתי אליו (לישי) ואמרתי לו, 'יש קולות מכל מיני עיתונאי כלכלה, והם אומרים שהועברו אלינו כספים לכיבוי שריפות ושלא עשינו כלום. מתדרכים נגדנו'. ישי סירב להאמין לי בשנייה הראשונה ואמר 'אף אחד לא יגיד דברים כאלה כשהכול עוד בוער ולא ברור כמה הרוגים יש'. אמרתי לו, 'בוא נראה אם יגיע עוד טלפון'. בטלפון השני, מכלי תקשורת אחר, כבר הבנתי את המצב. התקשרתי שוב לישי ואמרתי לו 'תן לי אישור להתחיל לעבוד'".

הם קבעו להיפגש במנחת הכנסת, עלו על מסוק וטסו לכיוון חיפה. "המראה בשטח היה מזעזע. הייתה תחושה קשה ביותר. אתה נושם ריח שרוף ופיח, רואה את כל האסון מלמעלה עוד לפני שהשתלטו על השריפה. ישבתי ליד ישי במסוק וראיתי את העצב בפניו. הוא ישב ליד החלון והסתכל החוצה, ולמרות שהוא אדם עתיר ניסיון בפוליטיקה, ראיתי עליו את הקושי".

- ואתה כבר מבין שזה המשבר התקשורתי הגדול ביותר בקדנציה של ישי?

"כן, וגם אמרתי לו את זה. ואני חושב שהעיתונאים שנמצאים בזירה עסוקים בכרוניקה של האירועים ואין להם יכולת להתמודד עם המסמכים והתמונה הגדולה. ולכן, ברור לי שעד ההלוויה האחרונה, המסה הקריטית של הדיווחים תהיה על האירוע, על הכרוניקה, ולכן אני פונה עם המסמכים שמאתרים לי בלשכה אל הפרשנים. אני מסמן את מובילי הדעה: נחום ברנע, אלוף בן, בן כספית, בכירי ynet, אביב לביא, אמנון אברמוביץ'. אלה שיש להם זמן לרדת לעומקם של דברים, כי חשוב לי שידעו איך זה עבד".

- מה היה הפספוס הגדול שלך בש"ס?

"העובדה שלא הספקתי לדברר יותר את פסקי ההלכה של הרב עובדיה יוסף. יש לו פסקים מדהימים, גם בנושא מעמד האישה, ועוד הלכות שהיו מדהימות אנשים. כתפי הרב עובדיה יוסף הן הכתפיים ההלכתיות, הציבוריות והרוחניות, ולצערי חלק מהציבור הישראלי מכיר את הרב דרך פילטרים של התקשורת ולא מבין את גדולתו".

- אז למה לא עשית זאת?

"בגלל המגבלות של המדיה. כדי להביא אמירה שלמה של הרב ולתת לה הסבר הלכתי, צריך זמן, ואנשים מיהרו לקפוץ על כותרות שהוא מייצר, בלי להקשיב לחלקים האחרים של דבריו".

- מכל השנים שלך כיועץ תקשורת, אתה יכול לספר על ראיון שהשר ישי נתן ושיצאת ממנו והבנת שזו קטסטרופה?

"היה ראיון לערוץ הכנסת בנושא ההומואים. ישי סיגל לעצמו מינוח, שהומואים ולסביות זה מחלה. וכשהוא נשאל על זה, הוא אמר משהו בסגנון 'שיהיו בריאים'. בראיון אחר, עם מיה בנגל, זה עלה שוב, והיא לקחה את התשובה שלו באופן אישי. בבחירות הבאות הזמינו אותו לצ'אט בוואלה, ולפני הראיון אמרתי לו 'ישאלו אותך שוב על הנושא של ההומואים, ואל תגיד שזו מחלה. תגיד שזו סטייה מן הנורמות המקובלות'.

"ישי אמר לי, 'מה ההבדל?', והוסיף שבצבא היו נותנים פטורים נפשיים להומואים וללסביות. המשכתי להתווכח איתו ואמרתי לו, 'אם תגיד שזו סטייה מן הנורמה, תישאר נאמן לתפיסת עולמך, אבל לא תעליב אנשים'".

הראיון המלא - במגזין "פירמה"

עוד כתבות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים