גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

35% מהצעירים בגילאי 20-30 נעזרים כלכלית בהוריהם

שכר לימוד, שכ"ד, הוצאות שוטפות, חתונה - ההורים בישראל מקריבים טיולים, חסכונות ופנסיה למען הילדים ■ כך משלמים ההורים על אוזלת-היד של המדינה

"הילד בן 30, יש לו חום גבוה, הוא ישן על הספה בבית הוריו". כשאהוד בנאי חיבר את מילות השיר הזה, הוא היטיב לקלוע לתופעה הולכת ומתרחבת: גיל ההתבגרות פולש צפונה לעשור השלישי של החיים, ומשאיר את "הילדים המגודלים" תלויים כלכלית בהוריהם.

"זו מגמה שהולכת ומתחזקת באירופה ובארה"ב", מציינת ד"ר שירה עופר, סוציולוגית, שחוקרת סוגיות משפחה מאוניברסיטת בר-אילן, "והיא לא פוסחת על הצעירים הישראלים. אלא שלישראלים הרבה יותר קשה מבעבר להתבסס בקריירה ולהגיע לעצמאות כלכלית".

- מדוע?

"תואר ראשון כבר לא מספק מעסיקים, והרבה צעירים ממשיכים ללימודי תואר שני. אבל אם במדינות מערביות אחרות צעירים מגיעים לתואר שני בגיל 24, הרי שאצל הישראלי זה מתארך לגילאי 27-28. בנוסף, המשבר הכלכלי שנמשך כבר מ-2008 הפך את התחרות על כל משרה פתוחה לבלתי אפשרית. רמת הביטחון התעסוקתי צנחה, מוסד הקביעות נעלם, היד על הדק הפיטורים הרבה יותר קלה, והצעירים הללו מוצאים את עצמם נאלצים להחליף מקומות עבודה, כשהמשמעות היא יותר קיטועים בקריירה וקושי לצבור ניסיון".

על חשבון הפנסיה

סקר עדכני שערכה חברת "נכס", החברה הכלכלית באוניברסיטת תל-אביב, מציג תמונת מצב עגומה על הכנסותיו של סטודנט ישראלי ממוצע.

מהסקר עולה כי 38% מהסטודנטים עובדים עד 60 שעות בחודש, כאשר 70% מהם אפילו משתלבים בעבודה קבועה, ו-50% מתוכם עובדים בעבודה בעלת אוריינטציה לתחום הלימודים שלהם.

20% מרוויחים בין 2,500 ל-4,000 שקל בחודש, ו-33% מרוויחים עד 2,500 שקל בחודש.

"גם ה'עשירים' מביניהם שמשתכרים 4,000 שקל לא מצליחים לגמור את החודש", אומר גיל גולדנברג, מנכ"ל נכס. "מה הפלא שהם עדיין תלויים כלכלית בהורים, וחלקם מעדיפים להמשיך לגור עם אבא ואמא"?

- כמה מהם גרים עם ההורים?

"30% מהסטודנטים גרים עם ההורים, 10% גרים לבדם, 5% במעונות, ו-17% עם שותפים, אבל כ-40% מאלה ששוכרים דירה מקבלים סיוע מההורים. שכר הדירה הממוצע של נע בין 1,700 ל-1,900 שקל בחודש".

- ומי משלם את שכר הלימוד?

"באוניברסיטאות ובמכללות הציבוריות שכר לימוד לתואר ראשון עומד על 9,847 שקל, ועל 13,343 שקל לתארים מתקדמים. שכר זה לא כולל דמי אבטחה ודמי רווחה שמשתנים ממוסד למוסד, ועלותם ביחד היא כ-500-1,000 שקל לשנה. במכללות הפרטיות שכר הלימוד נע בין 25,000 ל-35,000 שקל. כ-65% מהצעירים מסתייעים בהורים בתשלום שכר הלימוד ו-21% מהסטודנטים לקחו הלוואה בגין הלימודים.

"לעומת בני גילו באירופה ובארה"ב, אחרי 3 שנים בצבא ומספר שנים נוספות של משכורת רעב (שכר סטודנט), הישראלי מגיע במקרה הטוב לתחילת הקריירה שלו בגיל 28, כשבדרך הוא נדרש לעמוד בשכר דירה מטורף ובשכר לימוד גבוה. מי שמשלים את הפער הכלכלי בשנים הללו הם ההורים, על חשבון הפנסיה, הטיול או החסכונות שלהם".

- כמה מהצעירים בגילאים 30-20 נעזרים בהוריהם?

עופר: "30% מקרב בני ה-20-30 אמרו כי הם מקבלים כספים מההורים. 30% הוא נתון מאוד גבוה, שמסביר מדוע את מחאת הקיץ יזמו צעירים".

עו"ד רועי מקלר, מרצה במכינות קדם צבאיות לצעירים בני 20 עד 30, ומנהל תוכניות ממשל בג'וינט, סבור שההיאחזות הכלכלית בהורים היא רק הסימפטום - כאשר הבעיה עמוקה יותר: היעדר תחושת שייכות, ומכאן גם היעדר לקיחת אחריות אישית. "הצעירים הללו מרגישים דפוקים: הם החמיצו את השנים היקרות שלהם בצבא, כאשר אף אחד שם למעלה לא טורח לסייע להם כשהם חווים את חוסר הצדק החברתי-כלכלי ביציאה לאזרחות. הסטייט אוף מיינד שלהם הוא: 'עכשיו מגיע לי. גם אם המשמעות היא שההורים יממנו אותי לכמה שנים טובות'. כך נוצר מצב שבו ההורים ממנים את אזלת היד של המדינה".

- מה עושה התלות הכלכלית הזו של הצעירים להוריהם?

עופר: "היא מייצרת תחושה אמביוולנטית. מצד אחד, ההורים רוצים להעניק, מצד שני בגיל מסוים לקראת גילאי 30-28 התופעה הזו מתחילה להעיק גם עליהם. נוצרת גם תחושת מרמור בבחינת 'די מספיק. עד מתי אמשיך להאכיל, לנקות, לתמוך ולשלם את חשבונות הילד?!'.

"ויש כאן גם היבט אובייקטיבי: עם התנאים הכלכליים הנוכחיים גם היכולת של ההורים לעזור נשחקת. הם נעשים מבוגרים, יש להם הוצאות על תרופות ובריאות, הם שואלים את עצמם: 'מתי כבר אני אזכה לצאת לעצמאות'".

גולדנברג: "חרף הקושי הכלכלי של ההורים, האמא היהודיה לא תיתן לבן שלה לחיות במצוקה כלכלית גם כשהוא מגיע לסוף שנות ה-20 שלו. ההורים בישראל מממנים, בממוצע, 66% מעלויות החתונה, כ-120 אלף שקל.

"וגם אחרי החתונה יש לא מעט צעירים שממשיכים לקבל מהוריהם מעין קצבה חודשית של מאות ואף אלפי שקלים המסייעת בתשלום חשבונות, תשלום משכנתה ועוד.

"הסקר החברתי של הלמ"ס, שנעשה ב-2009, דיבר על כך ש-30% מהצעירים מסתייעים כלכלית בהוריהם. בשלוש השנים האחרונות שיעור זה נסק להערכתנו ל-35% בשל ההתייקרויות המטורפות במשק".

- משהו הולך להשתנות?

עופר: "אם המדיניות הכלכלית הנוכחית תימשך, אם הפערים החברתיים יחמירו - התופעה של צעירים התלויים כלכלית בהורים תחריף. לפי שעה המחאה החברתית של הקיץ הייתה קוסמטית בלבד. הכול תלוי במה תניב המחאה החברתית הבאה, אם תהיה כזו. אם גם זו תתמסמס - לא אתפלא אם תוך שנים ספורות נהיה עדים לכך שגם 'ילדים' בני 35 וצפונה יאלצו להיות נסמכים על שולחן הוריהם".

עוד כתבות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה חיובית • דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד ניקיי עלה ב-2.3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו