גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היקף הפרסום בענף הרכב - כ-350-280 מיליון שקל בשנה

חברות הרכב הציבוריות חושפות בדוחות את היקפי הפרסום שלהן, מהם עולה כי על אף ההאטה הכללית בפרסום בשל המחאה החברתית, ענף הרכב התאפיין ב-2011 בתחרות אגרסיבית ■ ומה יהיה ב-2012? הרבה פרסום תחרותי ופרסום מקוון

התחרות בשוק הרכב עלתה בחודשים האחרונים לסדר היום הציבורי. אחרי שנים של פעילות עסקית מחוץ לעין הסערה הופיעה ועדת זליכה, שמונתה על-ידי משרד התחבורה במטרה להגדיל את התחרותיות בענף הרכב, וסימנה את ענף שיווק הרכב והליסינג כמוקד לחוסר תחרותיות בולט. השחקנים הוותיקים בענף דווקא טוענים כי מדובר באחד הענפים התחרותיים ביותר בכלכלה הישראלית.

אם להתייחס לתקציבי הפרסום של החברות בענף הרכב כאינדיקציה לתחרותיות, אין ספק כי שנת 2011 הייתה שנה של תחרות אגרסיבית בענף. הדוחות השנתיים של החברות בענף הרכב, המדווחות לבורסה, מראים כי השחקנים הוותיקים נדרשים כיום להשקעות גדולות מאד בפרסום, על מנת לשמור על נוכחות שיווקית ולא לאבד נתח שוק למתחרים.

כך למשל, 4 חברות יבוא רכב בלבד מתוך כ-13 חברות שפועלות בארץ השקיעו בשנה שעברה בפרסום וקידום מכירות כ-97 מיליון שקל נטו - עלייה של כ-15% לעומת השנה שעברה.

הסכום הזה, נזכיר, לא כולל את התקציבים של כמה ענקים רבי-מותגים ועתירי פרסום שאינם מפרסמים דוחות בשל היותם פרטיים, כמו קבוצת מאיר (יבואנית וולבו, יגואר והונדה), קבוצת כלמוביל (מרצדס, יונדאי מיצובישי), צ'מפיון (מותגי קבוצת פולקסווגן), קבוצת לובינסקי (פיז'ו, סיטרואן ו-MG), מכשירי תנועה (סוזוקי וקרייזלר) ויוניון מוטורס (יבואנית טויוטה).

אם משתמשים בנתונים הגלויים לצורך חישוב יחס ענפי של "שקל פרסומי למכונית נמכרת", ניתן להעריך כי תקציב הפרסום של הענף כולו נע סביב 200 מיליון שקל. אבל יחס כללי כזה לא יהיה מדויק. דווקא חברות יבוא רכב קטנות יחסית, שהיקפי המכירות שלהן מצומצמים יחסית, צריכות להשקיע הרבה תקציבי פרסום גדולים ביחס להיקף המכירות שלהן כדי להגיע אל הצרכנים מבעד ל"רעש" השיווקי/פרסומי, שיוצרים השחקנים הגדולים ולשמור על נוכחות תחרותית.

הדבר נכון במיוחד ביחס לשחקנים בפלח רכבי היוקרה. הדוגמה הבולטת ביותר היא קמור רכב, יבואנית ב.מ.וו, שבמשך רוב השנה הקודמת הייתה שחקנית עצמאית (בטרם נמכרה לדלק רכב). קמור רכב מכרה אשתקד 1,199 מכוניות, אבל הוציאה על פרסום כ-17.5 מיליון שקל - כמעט 15 אלף שקל למכונית. לשם השוואה - דלק רכב, שמשווקת בעיקר כלי רכב עממיים, הוציאה בשנה שעברה 701 שקל למכונית בלבד.

לפיכך, אם מכניסים למשוואה את ערכי הפרסום הגבוהים יותר של מותגי היוקרה ואת מאמצי ההחדרה הנקודתיים של יבואנים שונים ב-2011, מקבלים תקציב פרסום כלל-ענפי משוער, שנע בין 280 ל-350 מיליון שקל.

הארד-סייל, החדרה ותדמית

הסכומים המרשימים האלה מיועדים להשגת כמה מטרות פרסומיות, חלקן קבועות ויציבות, וחלקן משתנות. יעדי הפרסום הקבועים של ענף הרכב כוללים "הארד-סייל", בעיקר סביב מבצעי הנחות וימי מכירות מיוחדים; פרסום שממוקד בהחדרה של דגמים חדשים שמגיעים ארצה; ופרסום "ערכי" שמטרתו לבנות את תדמית המותג.

המשקל של התקציבים המוקצים למטרות השונות אינו קבוע. חלקו של ה"הארד-סייל" בעוגת הפרסום של הענף עלה בשנים האחרונות בשל העלייה המשמעותית בשימוש של היבואנים במבצעים, הנחות ו"אירועי מכירות מיוחדים", שנערכים בין 3 ל-6 פעמים בשנה ולעיתים אף יותר. ה"הארד-סייל" של ענף הרכב הוא ייחודי מכיוון שמחירי הרכב המפורשים כמעט לא מופיעים בו, זאת כדי לא לשחוק את תדמית המותג ואת מחיר המחירון של המשומשות.

הפרסום השנתי בענף הרכב מושפע גם מכמות הדגמים החדשים שמושקים בשוק הישראלי במהלך השנה, מחשיבותם האסטרטגית של אותם דגמים ומהתחרות, שממתינה להם בפלח השוק הספציפי שאליו הם מנסים לחדור.

חברת UMI, למשל, החדירה בשנתיים האחרונות לישראל לא מעט דגמים חדשים ואסטרטגיים, והדבר בולט בתקציב הפרסום וקידום המכירות שלה, שזינק בשנה שעברה ל-56.97 מיליון שקל - עלייה של כ-26% לעומת שנת 2010.

גם דלק רכב, ש-2011 לא הייתה שנת מכירות מזהירה שלה, שמרה על היקפי פרסום השיא שלה ואף הגדילה אותם במעט ל-22.5 מיליון שקל. אפשר לשער כי התקציב לא היה נשמר ברמות כאלה אלמלא השיקה החברה את הפורד פוקוס החדשה בקמפיין החדרה, שעלותו נאמדת ב-6-7 מיליון שקל נטו.

לעומת זאת, קבוצת קרסו לא השיקה בשנה שעברה דגם אסטרטגי חדש, והיקף הפרסום שלה נותר יחסית יציב.

תוכנית הדגמים החדשים של יפנאוטו, יבואנית סובארו, התעכבה בשנה שעברה בשל הצונאמי ביפן, והדבר בולט בתקציב הפרסום שלה, שרשם ירידה לעומת שנת 2010. השנה תשיק החברה שני דגמים אסטרטגיים, וסביר כי תקציב הפרסום שלה יזנק.

יעד הפרסום השלישי בענף הוא בנייה וחיזוק של המותג, ולאו דווקא קידום מכירות של דגם ספציפי. השימוש בפרסום כזה בולט בעיקר בפלח רכבי היוקרה אבל לא רק בו, והוא מכניס את שוק הרכב הישראלי לזירה של תעשיית הרכב הבינלאומית, הן בתוכן והן במקורות מימון הפרסום.

רוב יבואני הרכב מחויבים לקידום תדמית המותגים שלהם כחלק מזיכיון היבוא עם היצרן, ולרוב גם תוכן הפרסום התדמיתי נגזר מקמפיינים בינלאומיים של היצרן או לפחות מקמפיינים שעברו אדפטציה מקומית. במקרים רבים היצרן גם משתתף ישירות בהוצאות הפרסום של היבואן בישראל או "מתחשבן" איתו על החזר הוצאות הפרסום.

אין נתונים מדויקים על היקף ההשתתפות של יצרני הרכב בעוגת הפרסום המקומית של הענף, אולם אם לוקחים בחשבון את החשיבות היחסית הלא מבוטלת של השוק הישראלי אצל חלק מהיצרנים - קיה, סוזוקי, סובארו ואחרים - אפשר לשער שמדובר במיליוני דולרים רבים.

המגמות הבולטות

שתי מגמות צפויות לבלוט השנה בפרסום של ענף הרכב. האחת היא עלייה במשקלו של "הפרסום המגיב", כלומר שיגור קמפיינים שמטרתם לתת מענה נקודתי ותחרותי לפעילות שיווקית של המתחרים.

כך, למשל, בתחילת 2012 ראינו סימנים ברורים ל"מלחמת מחירים" בפלח היוקרה בעקבות חיתוך מחירים אגרסיבי, לכל רוחב היצע הדגמים, שביצעה ב.מ.וו בהובלת היבואנית החדשה שלה, דלק רכב.

הורדת המחירים של ב.מ.וו אילצה את המתחרים להגיב בהוזלות ובמבצעי מחירים ולהגביר את האש הפרסומית שלהם כדי לא לאבד לקוחות. מלחמת המחירים זולגת כיום גם לפלחים עממיים יותר של השוק, אם כי בצורה יותר מתונה.

המגמה השנייה היא המשך ההתחזקות הפרסום באינטרנט ובסלולר. כבר בשנה שעברה ראינו חלק לא מבוטל מהתקציבים עוברים לאפיק זה, ומשיחות עם אנשי שיווק בענף ניתן ללמוד כי התגובות לאפיק הן חיוביות וממריצות גם "הארד-סייל" וגם בניית בסיסי לקוחות מתעניינים. בענף מעריכים כי בשנה שעברה עמד הנתח של הפרסום המקוון על כ-10% מכלל הקמפיינים, וסביר כי יחס זה יוכפל.

ומה לגבי קמפיינים? השנה יהיו לא מעט מאמצים פרסומיים שיעשו "רעש", אולם אם היינו צריכים להמר, היינו מפנים את תשומת-הלב אל קבוצת לובינסקי, שהשנה תשיק שני מותגים בישראל.

המותג הראשון הוא המותג MG, מבית SAIC הסינית, שבמחצית השנייה של השנה אמור לשלוח לישראל מכונית משפחתית ראשונה שתתחרה במאס מרקט. לובינסקי עשתה מאמצים לא קטנים לזכות בזיכיון היבוא הזה, ואפשר לשער שהיא מחויבת להשקיע מאמצים גדולים מאד בהחדרתו לישראל - בליווי פרסום במיליוני דולרים.

כמעט במקביל, משיקה לובינסקי בישראל את מותג הדגל היוקרתי של סיטרואן - ה-DS. את הניצנים של המותג הזה כבר ראינו כאן בשנה שעברה בדמות דגם אחד (DS3), אולם השנה מדובר במשפחה שלמה של דגמי פרימיום, כולל משפחתית פרימיום חדשה (DS4).

בניית התדמית של "סיטרואן פרימיום", שנמכרת במחירי פרימיום, היא משימה לא פשוטה בישראל, והיא ללא ספק תרכז גם תקציבי פרסום יוצאי דופן וגם הרבה מאד אנרגיות יצירתיות. יהיה מעניין.

שוק הליסינג: שומרים על הקיים

כבר בשנה שעברה ראינו חלק לא מבוטל מהתקציבים של יבואני הרכב הגדולים עוברים לאינטרנט ולסלולר. בענף מעריכים כי נתח הפרסום המקוון יכפיל את עצמו השנה

היקפי הפרסום של שוק הליסינג קטנים יחסית - כ-30 מיליון שקל בשנה. יחד עם זאת, הפרסום של חברות הליסינג בישראל עבר בשנים האחרונות מספר שינויים, שמשקפים היטב את השינויים שעבר ענף הליסינג עצמו.

כך, למשל, בולטת העובדה שהענף כבר סיים את תקופת הצמיחה המואצת שלו, והוא נמצא ברוויה, כשהתחרות היא על לקוחות קיימים ולא על לקוחות חדשים. לפיכך, הפרסום מתמקד כיום בעיקר באיכות השירות, ובמקרים מסוימים גם במחירי ליסינג חודשיים סופר-נמוכים, שמטרתם למשוך לקוחות קיימים של המתחרים.

המוקד הפרסומי העיקרי של חברות הליסינג, ובהתאם גם תקציבי הפרסום, עובר כיום מהחכרת רכב ללקוחות למכירת רכב משומש, שנמצא במגרשי חברות הליסינג. הסיבה היא עודף ההיצע שבו נמצא שוק משומשות הישראלי מזה כ-3 שנים, והתלות הקריטית של חברות הליסינג בהכנסות ממכירת משומשות.

ב-2011 ראינו שמספרם של הקמפיינים, שנועדו למשוך לקוחות למגרשי המכר של חברות הליסינג, עלה משמעותית על מספרם של הקמפיינים שמטרתם קידום המותג ושירותי ההחכרה.

ב-2011 הסתמנה עלייה קלה בהיקף הפרסום של החברות הציבוריות בענף הליסינג, אם כי היקף הפרסום עדיין רחוק מזה שאפיין את שנות הצמיחה בעשור הקודם.

תקציבי פרסום ריאליים

תקציבי פרסום

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

לקראת כניסה לישראל: משלחת של קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין נפגשה עם יבואנים

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?