גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרוטליקס קיבלה אישור FDA לשיווק תרופה לטיפול בגושה

(עדכון) - בעקבות האישור: פייזר תעניק לחברה "אבן דרך" של כ-25 מיליון דולר ■ גם הדרך לשיווק המוצר באירופה ובברזיל צפויה להתקצר ■ מנכ"ל פרוטליקס: "מאמינים שהאישור מהווה הכרה בטכנולוגיית הייצור שלנו ככלל"

כשנה ושלושה חודשים אחרי האכזבה הגדולה של פרוטליקס , כשרשות המזון והתרופות האמריקנית סירבה לאשר לה לשווק בארה"ב את התרופה לגושה, פרוטליקס סוף סוף זוכה באישור המיוחל, ותוכל להתחיל למכור את מוצריה בארה"ב. על פי אתר ה-FDA, ניתן אישור לתרופת ה-ULYPSO של פרוטליקס.

מניית פרוטליקס נסחרה היום בנאסד"ק, טרום האישור, בירידות חדות אך זינקה במסחר המאוחר בכ-22%.

בעקבות האישור תקבל פרוטליקס תשלום אבן דרך מפייזר בהיקף של 25 מיליון דולר. כמו כן האישור הזה כנראה מקל עליה את הדרך לאישור שיווקי באירופה ולעסקה להפצת המוצר בברזיל, שיכולה להניב לחברה כמה עשרות מיליוני דולרים לאורך השנים הקרובות.

"האישור חשוב לחולים התלויים בזמינות התרופות לטיפול אנזימתי לטיפול במחלתם. אצלנו, בפרוטליקס, הרצון לקדם את פיתוח התרופה קשור גם לניסיון האישי שלנו עם בני משפחה וחברים החיים עם המחלה לאורך זמן" אמר ד"ר דוד אביעזר, מנכ"ל פרוטליקס. "אנו גם מאמינים שחדשות טובות אלו מהוות הכרה בטכנולוגית הייצור שלנו ככלל. טכנולוגיה זו הינה הבסיס לתהליך ייצור האללייזו ( ELELYSO ) ושאר המוצרים העתידיים שלנו".

עם האישור פייזר משיקה את תכנית GPS- Gaucher Personal Support, תוכנית תמיכה מותאמת לחולים במחלת גושה. באמצעות תוכנית ה-GPS, פייזר תציע תוכנית סיוע לכיסוי 100% מעלות ההשתתפות העצמית למרשם עבור מטופלי אללייזו זכאים, המכוסים בביטוח מסחרי. בנוסף, פייזר תספק סיוע פיננסי לחולים שיימצאו זכאים ואינם מבוטחים או מצויים בתת-כיסוי ביטוחי, בכפוף לחוק.

העיכוב באישור המוצר עלה לפרוטליקס בכך שלשוק נכנסה לפני כשנה מתחרה חדשה, Shire, בנוסף לג'נזיים (היום מקבוצת סנופי) שכבר פעלה בו. שייר הצליחה בינתיים יפה בחדירה לשוק כמתחרה שניה מול ג'נזיים, והיא מכרה ברבעון הראשון של 2012 את התרופה שלה תמורת כ-72 מיליון דולר, ואילו ג'נזיים מכרה את התרופה שלה ב-149 מיליון אירו באותה התקופה.

לאחרונה עיכב ה-FDA את שייר מפתיחת מפעל חדש לשיווק התרופה בארה"ב (המפעל קיים, אך לא יוכל לשווק מוצריו לארה"ב עד סיום בדיקת הרשות), מצב שעלול להגביל החל מהשנה הבאה את כושר הייצור של שייר לשוק האמריקני.

ג'נזיים, המתחרה המובילה, מבוצרת היטב בשוק כמוצר עם המידע הקליני הרב ביותר, עם כמות המשתמשים הקיימים הגדולה ביותר וכמי שנחשבת ל"מושיעה ההיסטורית" של חולי הגושה, שהביאה להם את התרופה הראשונה לתחום. עם זאת, החברה סבלה בשנתיים האחרונות מזיהום ותקלות ייצור במפעלים שלה, ובכך עוררה את כעסם של חלק מן החולים. העיכוב באישור של פרוטליקס הוביל לכך שהיא לא הספיקה לנצל ולו במעט את בעיות כושר הייצור של ג'נזיים למכירות של ממש. עם זאת, בזכות תקלת הייצור פרוטליקס משווקת את המוצר שלה בתוכנית חמלה ללא תשלום, תחת אישור ה-FDA, לכמה עשרות חולים בארה"ב, וזהו מהלך משמעותי של חדירה לשוק, המאפשר בניית המוצג ואיסוף מידע קליני נוסף.

עוד עלה העיכוב לפרוטליקס בכך שהייתה חייבת לבצע מספר גיוסי הון במהלך השנה ושלושה חודשים שעברו. כחודש לאחר הטראומה הראשונה של דחיית האישור על ידי ה-FDA, גייסה החברה 22 מיליון דולר במחיר של 5.5 דולר למניה, 10% מתחת למחיר השוק באותו הזמן. כשנה לאחר מכן, ב-17.2.2012, גייסה החברה עוד 23.6 מיליון דולר לפי מחיר של 5.35 דולר, דיסקאונט של 14% על מחיר השוק באותה העת.

לסיום, עלה הסיפור לפרוטלקיס בשנה ושלוש מחיי הפטנט שלה, אם כי בתחום כה מורכב של ביוטק, לא ברור מה תהיה עוצמת התחרות הגנרית בעתיד, ועד כמה הפטנט יהיה חשוב.

בהמתנה לתשובת ה-FDA בפרואר 2011, נסחרה המניה לפי שווי של כ-8.9 דולר (וכמה שבועות לפני כן עוד במחירים גבוהים יותר), לעומת 6.5 היום. כלומר, המשמעות הכלכלית של העיכובים, וגם האפקט הפסיכולוגי של חשש לשחזר שוב את הציפיה שלא מומשה, הובילו לאבדן של 27% מערך החברה. חלק מהערך עשוי לשוב בימים הקרובים.

עם זאת, ייתכן שבימים הקרובים תהיה תנודתיות רבה במניה, עם יציאת המשקיעים שהגיעו בשביל האירוע וכניסת משקיעים שמעדיפים חברות שנמצאות בשלב המכירות.

השאלות העולות כעת לגבי פרוטליקס הן בעיקר:

1. מה יהיה תמחור המוצר? שיטת היצור של פרוטליקס מאפשרת לה תמחור תחרותי מאוד של המוצר, שיקל על החדירה לשוק אך כמובן שיש לכך מחיר מבחינת הרווחיות.

2. כמה מהר תוכל המשווקת פייזר להחדיר את המוצר לשוק? על פי דברי מנכ"ל החברה דוד אביעזר ל"גלובס" בעבר, פרוטליקס כבר מוכנה "עם האצבע על ההדק" לשגר את המוצר לשוק ופייזר כבר נמצאת בקשר עם רופאים וצרכנים על מנת לשווקו. כיוון ששוק הגושה קטן וכל חולה ורופא הוא משמעותי (כל חולה משלם, בתמיכת ביטוח הבריאות שלו, כ-200 אלף דולר למוצר של ג'נזיים וכ-10% פחות למוצר של שייר), הרי שסביר שפייזר כבר מיפתה את השוק כהכנה לרגע האמת.

3. האם האישור, וההכנסות מן המוצר הנוכחי, כבר מתומחרים במניה. קונצנזוס האנליסטים לגבי המוצר של פרוטליקס נע בין 8-9 דולר למניה, כשהם רובם מעריכים שהאישור יתקבל, אך מתמחרים סיכון מסויים לתוך המודל. יש לקחת בחשבון כי המודלים הללו אינם מבוססים רק על הערכותה מכירות של מוצר הגושה, אלא מתמחרים באופן חלקי ביותר גם את הפלטפורמה הטכנולוגית של פרוטליקס, למרות שכל המוצרים האחרים שהופקו בה עד כה, טרם נכנסו לניסויים קליניים.

אגב, מניית ביו-סל, המחזיקה כ-16% מפרוטליקס, הייתה שווה בסוף יום המסחר בבורסה בתל אביב כ-180 מיליון שקל, בערך 7% מערכה של פרוטליקס באותו הזמן.

עוד כתבות

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; מגמה חיובית בחוזים בארה"ב

הדאקס עולה ב-0.4% ● הניקיי צלל ב-1.6% ● החוזים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

משאיות עם ציוד הומניטרי לעזה / צילום: ap, Fatima Shbair

בהנחיית הדרג המדיני ובלחץ אמריקאי: ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום לכניסת סיוע לעזה

צה"ל ערך תקיפות נרחבות בלבנון • במטולה דווח על פגיעה ישירה, לא הופעלה התרעה • ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום, לאחר שנסגר בתחילת השבוע אחרי המטח הקטלני לאזור שגרם למותם של 4 לוחמי צה"ל • עדכונים בולטים

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018"

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול" בישראל יבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל