גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא להאמין: כך מורווח זהר זיסאפל 1,700% על מניית אלוט

לפני 3 שנים זיסאפל קנה מניות אלוט בכ-1.42 דולר למניה - שכיום שווה 25.41 דולר ■ הוא מורחח כרבע מיליארד שקל "על הנייר" ■ המתעשרים הנוספים: המייסד יגאל יעקובי (123 מיליון ד') והמנכ"ל רמי הדר (52 מיליון שקל)

איך שגלגל מסתובב. רק לפני 7 חודשים נפלה מניית אלוט תקשורת (Allot Communication) לשפל שנתי - 9.45 דולר. הימים היו ימי אי ודאות בשוקי ההון, רוב מניות הטכנולוגיה ראו רק את הדרך למטה, ואלוט, שתכננה לבצע הנפקה משנית, נאלצה לבטל אותה ולחכות לימים טובים יותר.

והימים הטובים הגיעו די מהר. 7 חודשים עברו, וכאילו לא קרה דבר בקיץ האחרון. אלוט, שמספקת ציוד תקשורת לניטור וניתוח תוכן ואפליקציות, שנצרכים על ידי המשתמשים ברשת האינטרנט, התאוששה כמו עוף החול, והמניה - בחסות הגאות המתחדשת בשוקי ההון - הכפילה את שוויה מאותו שפל כמעט פי שלושה, ונסקה לרמות שיא של כל הזמנים, ההופכות אותה לאחת מתוך 20 החברות הישראליות הגדולות ביותר מבין אלו שנסחרות בשוק ההון האמריקני.

כן, אלוט, חברה שמוכרת לציבור המשקיעים הרבה פחות מצ'ק פוינט, קומברס או אמדוקס, שווה כרגע 793 מיליון דולר - פי שניים משוויה בהנפקה הראשונית שבוצעה לפני כחמש שנים וחצי. שווי החברה משקף תשואה נאה ביותר של 78% על המחיר, שלפיו בוצעה ההנפקה המשנית של החברה בנובמבר האחרון.

ביום שישי האחרון התממשה מעט המניה על רקע הירידות בוול סטריט, ומחירה הנוכחי עומד על 25.41 דולר - עלייה של 67% מתחילת השנה.

החיבוק החם שמקבלת כרגע אלוט משוק ההון הפך, איך לא, את חלק ממנהליה הבכירים ובעלי מניותיה הגדולים למיליונרים כבדים (לפחות "על הנייר"), אך המרוויח הגדול מהמהפך שעבר על המניה הוא דווקא משקיע פיננסי פרטי שאינו נמנה עם מייסדי או מנהלי החברה, ושמו... זהר זיסאפל.

1. שאלה של עיתוי

זיסאפל, יזם ההייטק הסדרתי, הפך לבעל המניות הפרטי הגדול ביותר באלוט בחורף 2009. למי ששכח, באותה תקופה שוקי ההון נפלו לרמות שפל בעקבות משבר האשראי שהחל בקריסת ליהמן ברדרס.

אלוט, שהייתה אז מניה יחסית טרייה (נסחרה רק כשנתיים וחצי), נפלה למחיר שפל של כל הזמנים - 1.42 דולר, ששיקף לה אז שווי חברה של 31 מיליון דולר ולא יותר, ממש כמו סטארט אפ מתחיל.

זיסאפל, שבינו לבין אלוט לא היה כל קשר עד אותו הרגע, התכופף לרצפה והחל לאסוף מניות של החברה עד שהגיע להחזקה נוכחית של 9% - שני רק למשקיע המוסדי, קרן ההשקעות האמריקנית Brookside Capital (9.7%).

זיסאפל לא פירט בדיווחיו לרשות לני"ע האמריקנית כמה בדיוק השקיע ברכישת מניות אלו, אך סביר להניח (על בסיס הרמות שבהן שהתה אז מניית אלוט), כי מדובר היה במיליוני דולרים בודדים, מקסימום 5 מיליון דולר.

שלוש שנים עברו מאז אותו משבר אשראי, נפילת ליהמן ברדרס נשכחה כלא הייתה, וההשקעה של זיסאפל באלוט הופכת כנראה לאחת המוצלחות בחייו: החזקתו בחברה שווה כרגע 72 מיליון דולר, וזה אומר, תחזיקו חזק, שהרווח שלו "על הנייר" מהשקעה זו עומד על כרבע מיליארד שקל.

רבע מיליארד שקל אינו סכום שהולך ברגל אפילו למיליונר כבד כמו זיסאפל. האחרון מכר לא מעט חברות במהלך חייו (רק מכירת רדוויז'ן תניב לו תמורה דומה), אך ספק אם אי פעם ביצע השקעה פיננסית נטו, דוגמת זו שביצע באלוט, שהניבה לו כזה רווח בפרק זמן כה קצר.

ובכלל, ספק אם אי פעם נתקלנו במשקיע פרטי ישראלי מוכר, כמו זיסאפל, שהצליח לעשות את מה שכל משקיע מתחיל כוותיק חולם לעשות: להיכנס להשקעה בחברה כשזו נסחרת בשפל, ולראות כיצד השקעתו מוכפלת פי 15 לפחות.

זה הסיפור הגדול מאחורי הנסיקה במניית אלוט, ולא נופתע אם זיסאפל - ממש כמו שזיהה את רמות השפל של המניה - יגיע למסקנה כי רמתה הנוכחית מהווה שיא (לפחות עבורו), ויתחיל לממש חלק מהחזקותיו בחברה.

2. יעקובי. יגאל יעקובי

זיסאפל אינו לבד. אלוט הפכה למיליונר כבד גם את מייסדה, יגאל יעקובי, שמכהן כרגע כדירקטור בחברה. ליעקובי (51), שהקים את אלוט לפני 16 שנה, יש כרגע 2.1% מהון החברה (הרוב במניות) - החזקה ששווה 17 מיליון דולר. יעקובי, לפי בדיקת "גלובס", מימש במהלך חיי החברה כציבורית מניות תמורת 15.3 מיליון דולר, וזה אומר שסך ההון שצבר באלוט לבדה, עומד על 32.3 מיליון דולר (123 מיליון שקל).

עם זאת, סביר להניח כי סך הונו הכולל גבוה יותר, כיוון שאלוט היא החברה השנייה שהקים. טרם הקמתה כיהן יעקובי כמנהל חטיבת ניהול הרשתות בחברת Bay Networks. לתפקיד זה הגיע לאחר שמכר לחברה את Armon Networking - סטארט אפ שהקים בשנת 1992 - תמורת 33 מיליון דולר. כמו כן, יעקובי מושקע כרגע בסטארט אפים ישראליים אחרים, ביניהם LiveU, שפיתח טכנולוגיה המאפשרת העברת שידורים חיים מכל מקום באמצעות רשתות אלחוטיות.

"כשאתה מוכר חברה, תמיד יש לך איזו הרגשה של החמצה מסוימת", אמר בעבר יעקובי בראיון ל"גלובס". "כשאתה יוצא לנאסד"ק, ההרגשה היא יותר של התחלה חדשה מאשר סיום של משהו. אין ספק שזה מעלה את רף האתגרים, וזה דבר טוב בחיים", הוסיף. ובכן, אין ספק שיעקובי עדיין מאמין שטוב עשה כשהנפיק את אלוט, ולא מכר אותה.

3. המנכ"ל השכיר שהפך למיליונר

המיליונר השלישי מבית היוצר של אלוט הוא רמי הדר, מנכ"ל החברה בשש השנים האחרונות. להדר (48) יש החזקה של 1.4% בהון החברה (כולל אופציות) - החזקה ששווה כרגע 11.4 מיליון דולר. מההנפקה הראשונה של החברה ועד היום מכר הדר מניות אלוט תמורת 2.2 מיליון דולר, וכך צבר לפחות 13.6 מיליון דולר (52 מיליון שקל).

אך זה לא הכול. הדר, בדומה ליעקובי, הגיע לאלוט לאחר שחווה שני אקזיטים. בשנת 1989 הקים את CTP מערכות אותה מכר לדי.אס.פי.סי בחלוף שש שנים. זו האחרונה, נזכיר, נמכרה לאינטל תמורת 1.5 מיליארד דולר במזומן. עם מכירתה של CTP המשיך הדר לכהן בתפקידים ניהוליים שונים בתוך די.אס.פי.סי במשך כשנתיים, עד לרכישתה על ידי אינטל בשנת 1997. מיד לאחר מכן הקים הדר את אנסמבל (Ensemble), שבה כיהן כסגן נשיא למכירות ושיווק עד שנת 2002. מאנסמבל עבר הדר לכהן כמנכ"ל נייטיב נטוורקס (Native Networks), שנמכרה בשנת 2005 לאלקטל תמורת 55 מיליון דולר במזומן.

ועוד משהו. מהמסמך השנתי של אלוט (20F) שהוגש באחרונה לרשות לני"ע האמריקנית, עולה כי הדר קיבל אשתקד שכר שנתי של 183 אלף דולר (בערך 57 אלף שקל בחודש), ובונוס של 18 אלף דולר (בערך 5,700 שקל בחודש), אך לא קיבל חבילת אופציות חדשה. מפתיע? מעט, אך אל תמהרו לקבץ עבורו נדבות.

אלוט

tali-z@globes.co.il

עוד כתבות

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

ההחלטה הפתאומית: פרטים חדשים מאחורי הודעת התובע בהאג

בחודשים האחרונים התקיים שיח דיסקרטי וחריג בין גורמים ישראלים לבין צוותו של תובע בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, כרים חאן ● בארץ הופתעו מההודעה החריגה והתקדימית של חאן, שהיה אמור להיפגש עם גורמים מקצועיים שיציגו לו כיצד פועלת ישראל בהתאם לדין הבינלאומי במלחמה בעזה

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

בנק דיסקונט ובנק הפועלים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרווח ירד, הדיבידנד גדל והמס החדש נכנס לפעולה: מאחורי דוחות הפועלים ודיסקונט

שני הבנקים הגדולים, שדיווחו על תוצאותיהם לרבעון הראשון של 2024, מלמדים על כמה מגמות בולטות במערכת הבנקאית ● התמתנות האינפלציה והתקררות בשוק ההלוואות העיבו על ההכנסות, ההפרשות להפסדי אשראי הצטמקו, והדיבידנד גדל במאות מיליוני שקלים

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?