גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנה מאז חרם הקוטג': 37% מהצרכנים קונים פחות תנובה

סקר "פאנלס" עבור "גלובס" חושף שינוי בהרגלי הצריכה: מאז פרצה המחאה הצרכנית, כמעט מחצית מהישראלים משווים יותר מחירים בין חנויות ובין מוצרים ומקפידים יותר לקנות ברשתות מוזלות ■ יותר משליש מהם עדיין לא סלח לתנובה

פרספקטיבה של שנה מאז פרוץ המחאה הצרכנית - שנחתה בהפתעה על החברות, וגם על הצרכנים עצמם - מעלה שאלות שונות על עומק השינוי שחל בהתנהגות הצרכנים בפועל. האם מעבר לסיסמאות, למודעות, לרצונות של הצרכן - קיים גם הבדל של ממש באופן שבו מיישמים אותם הלקוחות בשטח? האם הצרכנים עייפו ממחאות ושבו לשגרה - או שמשהו מהותי השתנה לטווח ארוך?

מחקר שערך מכון המחקר פאנלס עבור "גלובס", באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all, מגלה ממצאים מעודדים למדי: כמחצית מהישראלים, עולה מן הסקר, שינו את הרגליהם הצרכניים - ויותר משליש לא שוכחים את עוונותיה של תנובה וממעטים לרכוש ממוצריה, ביחס לעבר.

על הישגיה התודעתיים של המחאה הצרכנית אין עוררין: "זה מתחיל במודעות לקנייה עצמה", אומר יעקב לבי, ממובילי חרם הקוטג'. "אנשים משקיעים מחשבה בשאלה היכן משתלם יותר לערוך את הקניות. כשהם עם עגלת הקניות בסופר, הם לא מניחים את המוצרים בעגלה כלאחר יד ללא מחשבה או בדיקה, אלא בוחרים את המוצרים בקפידה".

שיטוט שגרתי בקניונים מעניק לפעמים תחושה שכלום לא השתנה. הקונים צובאים על החנויות, ההמונים נראים תאבי שופינג. אך פאר נדיר, מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי, סבור כי מתחת לפני השטח דברים בכל זאת מתנהלים מעט אחרת.

"ניתן לראות כי הצרכן בוחן היום יותר מתמיד את סביבת התחרות", הוא אומר, "הוא מחושב יותר, בודק מחירים ומנסה לבחור את המקום בו יקבל ערך מוסף רב יותר. גם אופן הקנייה השתנה: בחנויות האופנה אנו רואים מגמה של רכישת פריטי אופנה בתדירות גבוהה יותר אך במחירים זולים יותר, ואפילו דרישה לעודפים, וציפייה למבצעים באופן מתמיד במהלך העונה - ולא רק בסוף עונה. השתתפות הורים וילדים בפעילויות חינמיות ובמתקנים ללא תשלום כחלק מהבילוי הולכת וגדלה. את ההרגל הבסיסי של קנייה ובילוי הצרכן יעדיף לשמר, אך עם זאת הוא יחפש את אפשרויות הוזלת הבילוי".

עדיין נאמנים למותגים הגדולים

עם זאת, עדיין קיימים פערים בין רוח המחאה לבין קבלת ההחלטות בשטח קיימים. כך למשל, רק רבע מהצרכנים קונים היום יותר מבעבר מוצרים של חברות קטנות ולא מוכרות.

"המחאה גרמה לישראלים להיות יותר זהירים ויותר ערניים, אולם לא לשנות את התנהלותם באופן גורף", טוען ניר אפריימי, מנכ"ל פאנלס, "אחוזים גבוהים משווים מחירים בין מוצרים ובין חנויות יותר מאשר לפני המחאה - אולם אחוזים נמוכים יותר ציינו כי הם עברו לרכישת מוצרים של חברות קטנות ומותגים פרטיים".

"הבעיות העיקריות הן בנאמנות העיוורת למותגים המושרשת בהרגליו של הצרכן הישראלי. גם אם יש שמפו מעולה ב-9 שקלים, אנשים רוכשים את זה שמחירו 30 שקל ויותר. יש פסטה ללא מותג במחיר של 4 יחידות תמורת 10-12 שקל, ויש כאלה הבוחרים בפסטה של מותג ידוע העולה פי שניים למרות שיוצר באותו מפעל בתורכיה או באיטליה. זה הולך לאט-לאט ונשבר, אבל עדיין לא מספיק".

עוד מוסיף לבי כי ויתור על רכישת פירות וירקות קשה לאנשים על אף מחיריהם הגבוהים כל-כך, וכן פיצול קניות גם הוא הרגל ממנו נמנעים מרבית הצרכנים.

משווים יותר, מתאמצים יותר

אם כך, במה השתנתה בפועל התנהגות הצרכנים? 46% מהם מעידים כי מאז הקיץ האחרון הם מרבים לערוך השוואת מחירים בין מוצרים דומים של חברות שונות. כמעט מחצית מהציבור מעידים כי הם עושה זאת באותה מידה כמו בתקופה שקדמה למחאה.

42% מקפידים יותר לקנות ברשתות מוזלות, ושיעור זהה עורך השוואות מחירם בין חנויות יותר מבעבר.

האבחנה של לבי נכונה וקולעת לממצאי הסקר: רק כ-30% עברו בשנה החולפת לרכוש מוצרי מותג פרטי, או לקנות מוצרים בסיסיים במקום מוצרי פרימיום. עוד פחות מכך (24%) מעידים כי כעת הם רוכשים יותר מוצרים של חברות ויצרנים קטנים.

תנובה, שעמדה לא פעם במוקד הטיווח, יכולה להתנחם בנאמנותם של 53% שלא שינו מהרגלי הקנייה שלהם בכל הנוגע למוצריה. עם זאת 37% ממשתתפי הסקר מעידים כי הם קונים פחות מתוצרתה.

מוצרי חלב ככלל נפגעו פחות: 78% רוכשים אותם כרגיל, ואילו רק 14% צמצמו בהיקף הצריכה.

מתבטאים יותר בפייסבוק

פן נוסף ומעניין הוא הבמה הפומבית, שקיבלה לפתע משמעות אחרת: כרבע מהנשאלים מספרים כי הם מרבים, מאז קיץ 2011, להגיב ולהביע דעות בפורומים ובפייסבוק בנוגע לענייני צרכנות - לכל הפחות, יותר משעשו זאת בעבר.

קונים ובוכים

גלי הרשנזון, בעלים ומנכ"לית של חברת 'סאפיו מחקר ופיתוח' המתמחה בניתוח ויישום מתקדמים של תובנות צרכנים וקונים, סבורה כי המחאה חלחלה יותר תודעתית - ופחות בתרגום להתנהגות היומיומית בשטח.

"הצרכנים קונים ובוכים", היא אומרת. "לא ניכר צמצום בהוצאות, אבל בהחלט גדלה המודעות וההתייחסות לגובהן, וניכרת תופעה של 'הלקאה על חטא': קונים למרות שיודעים שלא צריכים, ואחר-כך מצטערים על זה ו/או מתרצים את זה לעצמם בצורות שונות".

מחקרים שערכה סאפיו מצביעים על תופעות נוספות עם אלמנטים סותרים, כמו חיפוש מבצעים מצד אחד לצד עייפות וחוסר סבלנות כלפי מבצעים. ובכל זאת - "הבנה גוברת לאפשרות לנצל מחירים וליהנות מפערי מחירים מובילה לחיפוש בלתי פוסק של מבצעים והטבות", אומרת הרשנזון, "מה שבולט מאוד במוצרים לתינוקות מחד ובשירותי בילוי ופנאי כגון מסעדות והופעות מאידך. ניכר שימוש שוטף ונרחב באתרי הקופונים, שככל הנראה תורמים להתגברות המגמה".

ציפיות גבוהות מחברות ישראליות

ההבדל המהותי על-פי אותם מחקרים הוא כנראה המודעות האמיתית למחירים: הצרכנים לא רק מצהירים על חשיבות המחיר אלא יודעים, אולי לראשונה בחייו של הצרכן בישראלי, על מה הם מדברים.

במחקרי עבר, מציינת הרשנזון, אנשים נטו לציין מחיר כגורם בקבלת החלטות - אך כאשר נשאלו לגבי מחיר של מוצרים מסוימים, בעיקר מוצרי צריכה, לעתים קרובות לא ידעו מה הם או שטעו משמעותית בהערכות המחירים. כיום ניכר ידע רחב הרבה יותר לגבי מחירים של מוצרים שונים: כולם פתאום "בעניינים".

גם הציפיות התחזקו בהתאם: "הצרכנים בפירוש מצפים כיום ליתרון מחיר לחברות ישראליות. יש נכונות לשלם פרמיה למוצרים מיובאים, המוסברת בהבנת עלויות שינוע ומסים. מחברות ישראליות מצפים שיהיו זולות יותר כי אינן צריכות לשלם את העלויות האלה. בעבר הנכונות לתשלום פרמיה עבור תוצרת חוץ נבעה יותר מתפיסה של איכות ועליונות תדמיתית ולא מחישובי עלויות הייצור של יבואנים".

בעבר, מוסיפה הרשנזון, התייחסות לעלויות נתפסה כ'בון טון': "בקרב צרכנים במצב סוציו-אקונומי גבוה ולעתים אף בינוני התייחסות לעלות של מוצרים כאל שיקול מרכזי בקבלת ההחלטות נתפסה כלא פוליטיקלי קורקט וזניחה בחשיבותה לעומת אספקטים אחרים כגון איכות, חוויה, רצון הילדים וכדומה. היום ניכרת תופעה הפוכה שבה מי שאינו מתייחס לפרמטר המחיר ברכישה, חש לא בנוח להודות בכך".

75% מהישראלים סבורים כי המחאה תתחדש בקיץ הקרוב

3 מכל 4 ישראלים מאמינים כי המחאה החברתית תתחדש בקיץ הקרוב - כך לפי סקר שערכה בשבוע האחרון חברת סאפיו מחקר ופיתוח. הנתון המעניין לא פחות הוא שחל גידול של 60% במספר האנשים שמוכנים להשתתף במחאה ביחס לאלו שהשתתפו בשנה שעברה.

בקרב המשתתפים בשנה שעברה ואלה המתכוונים להשתתף השנה בולט חלקם של הצעירים והמשפחות הצעירות, אך הגידול המשמעותי בנכונות להשתתף נובע דווקא בשכבות הגיל המבוגרות יותר.

התחושה שהמחאה לא השיגה את מטרותיה והתחושה כי המצב אפילו החמיר - הן הגורמות לרצון לחזק את הפעילות והמאמץ. מי שאינו מתכוון להשתתף מנמק זאת בעיקר בחוסר זמן, בתפיסה כי המחאה אינה מנוהלת כראוי או שמטרותיה אינן נכונות ובתחושה כי המחאה לא מצליחה להשיג את יעדיה ולכן אין בה טעם.

גלי הרשנזון, מנכ"לית סאפיו ומומחית לתובנות צרכן, מאמינה כי יש להיזהר בפירוש התוצאות. לדבריה, תופעות פסיכולוגיות שונות יקבעו בסופו של דבר את ההשתתפות הציבור בפועל - כמו פערים קיימים בין תגובות רציונליות לתגובות אמוציונליות, או חוסר אונים נלמד שמתפתח לעתים בקרב גדול. גם למהלכים פוליטיים שונים יש בסופו של דבר לא מעט השפעה על התגובות בשטח.

באיזו מידה

איזה מהמשפטים

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה