גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": מגמת ההתייקרויות נבלמה בשנה האחרונה

אחרי 3 שנים של התייקרות, העליות נבלמו ■ בתחילת השנה הוחרפו ירידות המחירים: מחירו של סל מוצרים זהה שבדק "גלובס" ירד ב-4.5% עד כה ב-2012 ■ בראש ההוזלות: הקוטג', הסוכר, חיתולי האגיס, אורז סוגת וקטשופ אסם

קל למתוח ביקורת על המחאה נגד יוקר המחיה ולטעון כי דבר לא השתנה. אך בדיקת מחירים עקבית של "גלובס" מגלה כי האמת מעודדת יותר: מגמת ההתייקרויות שאפיינה את סל הקניות המשפחתי לאורך כמה שנים לא רק שנבלמה, אלא אפילו ירדה בשיעור קל.

אם לפני שנה, במאי 2011, התרענו מעל דפי זה כי סל קניות הכולל 25 מוצרים נפוצים ובסיסיים התייקר בכ-10% תוך 3 חודשים, הרי שבשנה שחלפה מאז ירד מחירו של אותו סל בדיוק ב-2.5%.

אמנם מדובר בירידה זניחה למדי שעשויה להשתנות תמהיל המוצרים בסל, אבל יש להניח כי אלמלא פרצה מחאת הקוטג' בהנהגת איציק אלרוב, בני גרוברמן וחבריהם, היינו מבשרים היום בשורה אחרת - של התייקרות נוספת, אולי אפילו בשיעור גבוה יותר. לכן, אין להקל ראש בכך שנבלמה השתוללות המחירים.

אם נגלם את האינפלציה שבין החודשים מארס 2011 למארס 2012 (המדד האחרון שפרסמה הלמ"ס) שעמדה על 1.85%, נגיע לירידת מחירים של כ-4.5%.

הבדיקה כללה 26 מוצרים פופולריים ש"גלובס" עוקב אחריהם באמצעות המרכז למחקרים צרכניים בהנהלת דוד עידן, בנקודות זמן שונות משנת 2009, כאשר עד לפרוץ המחאה נצפתה מגמה של עליית מחירים מתמדת. מוצרי החלב, ובראשם הקוטג', כיכבו, ובצדק. הם אלה שרשמו את העלייה הגדולה ביותר, ללא הצדקה.

מגמת ההתייקרויות לא נבלמה מיד. בינואר השנה היינו עדים עדיין להתייקרות קלה של 2% (מ-433 שקל במאי 2011 ל-442 שקל בינואר 2012). עיקר הירידה - של 4.5% - חלה בחודשים שחלפו מאז תחילת 2012, וכעת עולה הסל הזה 422 שקל. הסיבה לפער היא שמחירי חלק מהמוצרים שהתייקרו ממאי 2011 עד ינואר 2012, ירדו לרמת המחיר המקורית ואף נמוך מכך לפי הבדיקה האחרונה.

המסקנה המתבקשת היא שהצרכנים יכולים לטפוח לעצמם על השכם. צעקנו שנמאס, ומשהו זז. את סתימת הפיות שאפיינה את התקופה הסמוכה לימי המחאה בדמות מבצעים אגרסיביים (על מוצרי החלב בעיקר), החליפו תגי מחיר זולים יותר.

מי עלה, מי ירד?

מתוך 26 המוצרים, 12 התייקרו, 10 הוזלו, והיתר נותרו ללא שינוי. נציין כי המחירים אינם כוללים מבצעים.

המחיר השכיח לקוטג', שעמד במאי 2011 על 7 שקל, ירד לכ-5.65 שקל - ירידה של 20%. גם המחיר לגבינה גוש חלב ירד, אולם בשיעורים בודדים (3%). עם זאת, המחיר לחלב בשקית, מוצר שנמצא בפיקוח מחירים ממשלתי, עלה ב-7% במהלך השנה: מ-4.55 שקל ל-4.90 שקל.

זה שירד

10 מוצרים בסל הוזלו בשיעור כזה או אחר.

ירידה של כ-20%: זו שיעור הירידה במחירי הקוטג', הסוכר וחיתולי האגיס.

ירידה של כ-10%: המחיר של אורז קלאסי סוגת ירד ב-12%, קטשופ אסם הוזל ב-9%, והמחיר הקמח ירד בכ-8%.

ירידה של עד 5%: הוזלות בשיעורים נמוכים יותר נרשמו בשמפו פאנטן (כ-4%), במרק דגש קנור ובגבינה גוש חלב

זה שעלה

המחיר ל-12 מוצרים מבין אלה שנכללים בסל עלה התייקר מאז מאי 2011: במבה אסם 80 גרם עלה ב-17%, ומחיר השוקולית טיפס ב-10%.

יתר המוצרים עלו בשיעורים הנמוכים מ-10%. לדוגמה: שמפו פינוק, בקבוק 1.5 ליטר של קוקה-קולה, פתי בר ועוד. גם מוצרים בפיקוח, כמו חלב וביצים, עלו ב-8% וב-4% בהתאמה.

זה שנשאר

מחירים בודדים נותרו ללא שינוי: שישיית מים של עין גדי עומד על 11 שקל מ-2009; מרכך כביסה בדין 4 ליטר (כ-22 שקל); כרעיים עוף טרי, כ-25 שקל ל-1 ק"ג. המחיר הממוצע עד פברואר 2011 עמד על 20 שקל (ללא מבצעים).

מוצרי תינוקות

אחד הענפים שכיכבו על כרזות המחאה הם המוצרים לתינוקות - והנה המחיר השכיח לחיתולים ברשתות השיווק (ללא מבצעים) ירד מ-63 לכ-52 שקל (האגיס) בשנה האחרונה. במבצעים על חיתולים, שהם שכיחים ביותר, המחיר לחבילת חיתולים, גם של פמפרס הוא כ-40 שקל.

מחירי תחליפי החלב לתינוקות נותרו כשהיו במאי 2011 - כך שכניסת המותגים החדשים ככל הנראה לא השפיעה על מחירי המוצרים המובילים בקטגוריה: מהבדיקה עולה כי מטרנה פרמיום לדוגמה עדיין נמכרת בכ-60 שקל. ב-2009-2010 המחיר הממוצע של המוצר הזה עמד על כ-50 שקל.

מוצרי השוקולד ממשיכים להתייקר

גם בסקירות הקודמות בלטה העובדה שמוצרי השוקולד נמצאים במגמת התייקרות לא ברורה. גם מהסקירה הנוכחית עולה שהמחיר השכיח לשוקולית עלה מכ-11 שקל ל-12 שקל (עלייה של 10%). ב-2009-2010 המחיר הממוצע לשוקולית עמד על 9 שקלים.

בדומה לכך, גם שוקולד השחר (500 גרם) עולה היום יותר: המחיר השכיח הוא כ-12 שקל, לעומת 11 שקל בשנה שעברה (עלייה של 7.5%). ב-2009 המחיר לשוקולד השחר עמד על 8 שקלים, ב-2010 המחיר היה 9 שקלים.

לא רק המתוק, גם המלוח עלה: המחיר של במבה אסם 80 גרם משקף עלייה: המחיר הממוצע היום הוא 4.70 שקל לעומת כ-4 שקל המחיר ב-2011 (עלייה של 17%).

גם המחיר לקפה נמס של עלית התייקר במעט - מ-20 לכ-21 שקל (5%). ב-2009 המחיר לצנצנת 200 גרם קפה עלית עמד על 16.5 שקל.

המחיר של טסטר צ'ויס מצביע על ירידה מ-33 שקל ב-2011 לכ-31 שקל (7%). המחיר במאי 2011 היה הגבוה ב-4 השנים האחרונות: ב-2009 המחיר עמד על כ-28 שקל ומשם טיפס עד לירידה הנוכחית.

אז מה היה לנו כאן: השפעות המחאה על הצרכנים, הרשתות והיצרנים בשנה החולפת

חיתולים: ירידה במחיר

ביולי 2011 תפסו את כותרות מדורי הצרכנות מחירי החיתולים, כחלק מהנטל הכלכלי הכבד על כתפי ההורים ברמה היומיומית. התגובה המיידית הייתה מבצעים, אך לא רק. מגה יצאה במהלך מתוקשר של יבוא עצמי של חיתולי האגיס מטורקיה. ההבטחה הייתה למחיר נמוך ב-40% מהמחיר המלא דאז (בשקלול הכמות באריזה). החיתולים הללו נעלמו מהמדף, בין היתר לאור אכזבת ההורים מאיכותם.

פסק זמן: ירד ועלה

בפברואר 2012 זעמו הצרכנים כשגילו שהם משלמים על החטיף המוכר הרבה יותר מבחו"ל. האש פרצה בעקבות פרסום סרטון בפייסבוק המראה כי המחיר לפסק זמן בארה"ב הוא 2.5 שקלים (69 סנט) לעומת 6.30 שקלים המחיר בארץ. אנשי מחאת הקוטג' מיהרו לשגר מכתב לשטראוס ובו הם מודיעים על חרם מיידי אם המחיר לא יירד. הסיפור הזה הפך לסערה ואף זכה לכותרת "מחאת הפסק זמן" שתוקשרה היטב. בימי הרעש מיהרו רשתות השיווק לצאת במבצעים על חטיפי השוקולד, אלא שמאז, חזר המחיר של פסק זמן לכ-6 שקל בשופרסל ובמגה, ונותר על 4 שקל אצל רמי לוי.

יבוא גבינות: עדיין אין בשורה

בעת מחאת הגבינות דובר על פתיחת היבוא כערוץ שיעודד תחרות ויוזיל מחירים לצרכן. מגה הייתה הראשונה לצאת בהצהרה כי היא תיתן פייט לגבינת עמק שנתונה בפיקוח מחירים. בנובמבר 2011 הצהירה הרשת על שיווק גבינות צהובות ביבוא עצמי (באמצעות וילי פוד) תחת המותג הפרטי. לאחרונה עודכן מחיר הגבינה הצהובה המדוברת מ-38 שקל לק"ג ל-40 שקל לק"ג.

הורדות מחירים: החברות הורידו קלות

היצרניות הגדולות ורשתות השיווק נכנעו ללחץ החברתי והצהירו על הורדת מחירים. בדצמבר 2011 נענתה שטראוס לסטודנטים המוחים והצהירה כי תוריד מחיר ל-36 ממוצריה, לאחר שתנובה הצהירה על הורדת מחירי מוצרי החלב. גם טרה הכריזה על הוזלת שורת מוצרים. בנובמבר 2011 הודיעה אסם על הוזלת 35 ממוצריה, אחרי שתלמה הודיעה על הוזלת מחירים.

חלק מהחברות טשטשו הכרזות אלה עם שיטה מרגיזה למדי של ייקור המחירים בדלת האחורית, באמצעות הקטנת אריזות המוצרים ותכולתם.

ירידה ברווחיות: דוחות לא מוצלחים לרשתות הגדולות

הדוחות הכספיים של רשתות השיווק מלמדים על שחיקה ברווחיות. דוחות שופרסל הצביעו על השפעה דרמטית של המחאה כאשר הציגו שחיקה של 59% ברווח הנקי. הורדת מחירים והעמקת מבצעים תורגמו לירידה ברווחיות הגולמית. לאחר פרסום הדוחות הודיעו מנכ"ל הרשת אפי רוזנהויז ומנהל העסקים הראשי ריצ'י האנטר על פרישה מתפקידם.

ב-2011 רשת הקמעונאות של רמי לוי דיווחה על עלייה של 7% ברווח הנקי ביחס ל-2010, מ-88 מיליון שקל ל-94 מיליון שקל. מכירות הרשת של רמי לוי צמחו ב-30%, ואילו עליית הרווח הנקי מסתכמת במספר חד-ספרתי לעומת מספרים גבוהים בהרבה בשנים קודמות.

אפליקציות השוואה: הכוח אצל הצרכן

השוואת מחירים הפכה להיות כלי שהצרכן נוקט יותר מאשר בעבר, כאשר קונים רבים שולפים את הסמארטפון בסופר ומקבלים אינדיקציה מיידית עם אפליקציות ואתרים שקמו בדיוק לשם כך, כמו pricez, זאפ מרקט, מרקטפלייס, הסופר (שקם ממש ערב המחאה) ומיי סופרמרקט.

מה קרה לקניות

עוד כתבות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פוטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים