גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכירים לשעבר בסלולר: "רמי לוי, הום סלולר ואלון ייעלמו"

חברות הסלולר החדשות השיקו את מרכולתן, והחברות הוותיקות נכנסות לקרב ■ בכיר לשעבר: "אי-אפשר להישאר עם 230 שקל לחודש כשאחר מציע ב-89"

"באירופה יש בתי-מלון ללא קבלה. אתה נכנס, מעביר כרטיס אשראי ומקבל הוראה לאיזה חדר ללכת. אתה מקבל חדר ברמה טובה, ללא לוקסוס ובלי מיני בר. זו תחושה מוזרה להיכנס ולצאת בלי לראות אף אחד, אבל זה קיים. אני מניח שבתוספת קבלת הפנים בכניסה והלימונדה זה היה עולה 50-60 דולר יותר. בסלולר תזמיני את הסים באינטרנט, תקבלי בדואר ואולי לא יהיה לך עם מי לדבר אבל זה לא נורא. לא תשלמי הרבה. כללי השוק השתנו - צריך להיערך לשינוי, ולא פשוט להיערך אליו". את הדברים האלה אומר ל"גלובס" בכיר לשעבר באחת מחברות הסלולר.

- מה צריך לעשות?

"ברור לגמרי שצריך לחלק את החברה לשניים, עם מותגים נפרדים שיתפסו בעיניי הלקוח כחברות שונות. מותג אחד, חברה אחת, עם מודל עסקי שונה לגמרי מהחברה הנוכחית, שלא מתבסס על שירות, קשר רק באינטרנט, לא מוכר מכשירים ומציע רק מחיר פיקס, כמו המתחרים. היה ברור לגמרי לכל מי שהיה בענף שלמודל הזה יש מקום. המותג השני, החברה השנייה, היא החברה הנוכחית שתפעל במתכונת מצומצמת בהרבה ותמשיך לתמוך במותג. הקושי הגדול הוא לנהל שתי חברות כאלה במקביל. אי-אפשר לקחת את אותו מותג ולמכור שירות וקסם, ובמקום אחר ובמקום אחר למכור פשטות ומחיר נמוך. אלה לא אותם ערכים.

"דרך אחרת זה לדבוק בקיים ולספק שירות לקהל מצומצם יותר של לקוחות, שלא רוצים מלון ללא קבלה. זה כרוך בלהפסיד לקוחות וליהנות מנתח שוק קטן יותר. אבל גם זו יכולה להיות דרך. מה שברור לגמרי זה שבמודל העסקי הנוכחי, החברות לא יוכלו לספק את אותה רמת שירות ברמת המחירים החדשה", מסכם הבכיר.

בחברות הסלולר טוענים כי לא בכדי המהפכה הגיעה רק אתמול, עם כניסתם של המפעילים החדשים ולא לפני כמה חודשים כאשר רמי לוי השיק את הפעילות הווירטואלית (MVNO).

"ה-MVNO לא מוסיף ערך לכלכלה ולא לתחרות. לאורך זמן, כפי שקרה באירופה, המפעילים הווירטואליים (רמי לוי, הום סלולר ואלון רבוע כחול) ייעלמו. גולן טלקום והוט מובייל הן אלה שמייצרות תחרות אמיתית. יש לזה היגיון כלכלי בעיקר בגלל שהן באות עם מודל עסקי אחר - לא פחות טוב או יותר טוב - אחר. כשאתה בונה את החברה מלכתחילה במודל כזה ולא מייצר עודף סניפים ואנשי שירות, אתה יכול להציע מחירים אטרקטיביים עם 'קנס' מסוים של היעדר שירות", אומר אותו בכיר.

החברות הוותיקות יורידו מחירים

באותה מידה שבה מסכימים בענף שהתוכניות החדשות משכו את השטיח גם מתחת לרגליהם של המפעילים הווירטואליים, כך גם מסכימים כי המפעילים הווירטואליים הניעו את רמת המחירים הנמוכה. "ללא ספק הן גרמו להורדת המחיר", נאמר.

לפחות חלק מהמפעילים הווירטואליים חולקים על כך. "המפעיל הווירטואלי יעיל יותר מהמפעילים הקיימים. הוא קונה מוצר ומוכר אותו. מפעיל וירטואלי יכול להיעלם אבל גם מפעיל קיים יכול להיעלם. תסתכלי על החובות של פרטנר. אם יהיו להם רווחים של 150 מיליון שקל בלבד, הם לא יוכלו להחזיר את החובות וגם הם יוכלו להיעלם", אומר אחד מהם.

אחרי שנים שבהן סלקום, פרטנר ופלאפון התחרו בזירה השיווקית וטיפחו ערכים שונים למותג, שלוש החברות מוצאות את עצמן מתחרות היום על מחיר. "זה נגמר. השיווק יתרכז בהצעות ערך: במכשירים, רשת מהירה ומחיר נמוך. אף אחד לא ידבר על דברים אחרים. ידברו אולי על שירות ועל חו"ל. אף אחד לא יעשה מהלכים תדמיתיים. 'משהו קטן וטוב' של סלקום יכול להתקיים עדיין בגלל שהוא בא ממקום של פינוק ללקוח. לא יהיו הפקות ויתעסקו בהארד קור של הביזנס", אומר בכיר אחר לשעבר בחברה סלולרית.

שלוש החברות הסלולריות סירבו היום להתראיין או לפרט כיצד בדעתן לנהל מכאן ואילך את האסטרטגיה השיווקית שלהן, ואילו עוד שפנים יש להן בכובע. גם תגובתן מתמהמהת, למעט חבילה חדשה שהציעה אמש פלאפון ושגם היא יקרה משמעותית מהמתחרים.

"אין שום צעד שבוע שבועיים של תגובה היו מכריעים את הכף. ואם אחת מהן הייתה מוציאה תוכנית 'הכול כלול ב-89 שקל' לפני שבועיים, מה היה קורה? העובדה היא שהם גדולים ומסורבלים ונכון להם להגיב אחרי. גדול לא יכול לנוע במהירות כי הוא יכול ליפול. הוא חייב להגיב לאט. השאלה היא אם יש להן תגובה טובה. הם שנים יושבים על אלטרנטיבות אבל עכשיו כשצריך להוציא את התוכנית מהמגירה ולעבוד עליה, מתעכבים בפרטים הקטנים. כולם דנו האם להחזיק מותג נוסף. פלאפון נכשלה בעבר עם אסקייפ. גם זה אתגר", אומר בכיר לשעבר.

- אתה מעריך שהם יישרו קו עם המחירים?

"אני מעריך שכן. מן הסתם יהיו להם הצעות שמיועדות לאותו פלח שוק, השאלה היא אם הן יעשו זאת תחת אותו מותג".

בכיר אחר לשעבר מהשוק, מעריך, כי "גולן טלקום ובמיוחד הוט מובייל מתאמצות כדי לכבוש נתח שוק של 7% ולקבל חזרה הערבויות מהמדינה. מה יעשו סלקום או פרטנר? הם יגיבו גם. כשגולן נכנס עם FREE לצרפת הוא הוריד מחיר ועשה עבודה יפה אבל זה היה שונה. לא הכירו את הפטנט. היום כולם מכירים אותו. סלקום תיתן לו לצבור 20% מהשוק? לא. היא גם תוריד מחירים".

"העובדה שהחברות הסלולריות הוותיקות לא מגיבות, לא אומרת שהן מטומטמות. עבדנו חודשים ארוכים על תוכניות מגירה. הייתה עבודת תכנון מאוד ארוכה, עשינו הרבה מאוד משחקי מלחמה ועקבנו אחרי ההשקה של FREE בצרפת. אנחנו לא מופתעים. החוכמה להיות גמישים עכשיו. לנו יש לקוחות ואת זה אין לגולן ולהוט טלקום. אנחנו צריכים לשמור על הלקוחות", אומר גורם באחת החברות.

- איך תתמודדו עם הצעות "הכול כלול"?

"עכשיו זו מלחמת מחירים. אם יבוא לקוח ויגיד לי 'תשווי המחיר לגולן טלקום', נצטרך לחשוב מה לעשות. אתה לא יכול להישאר ב-230 שקל כשאחר מציע ב-89 שקל. הקווים במוקדי השירות יהיו עכשיו עמוסים.

"לקוחות יתקשרו ויגידו נותנים לי ב-89 שקל מה אתם מציעים? הם יצאו לשופינג ושופינג זה דבר בריא. מאידך, אם תשווי לקמעונאות, עדיין אנשים קונים אצל דודי ויסמן (מבעלי השליטה ברשת מגה, א"ח).

"לא כולם קונים אצל רמי לוי. הם קונים את אותו המוצר בדיוק. למה לקנות טיטולים במקום אחד ב-70 שקל כשאתה יכול לנסוע ולקנות ב-40 שקל. במזון זה מאוד בולט. גם רכב אפשר לקנות בפערים אדירים אז למה אנשים עדיין קונים יקר? יש כאן דילמות והמילה האחרונה לא נאמרה. החוכמה היא להקשיב לצרכן כי הכוח עכשיו הוא אצלו. מה שבטוח הוא שסלקום, פרטנר ופלאפון יהיו חייבות לצאת מהבונקר ולעשות משהו הרבה יותר גדול".

מלחמה על מכשירי הסלולר

המילה האחרונה עדיין לא התרחשה גם ברמת הרגולציה. אם עד כה חברות הסלולר הצליחו למכור מכשירים במחירים גבוהים באמצעות שיווק תוכנית משולבת ומתן זיכוי על המכשיר בחשבון השוטף, הרי שמינואר הקרוב חל עליהן איסור לעשות זאת. הדבר יקשה עליהן בהכרח הן את מכירת המכשירים והן את מכירת חבילות השירות.

"תהיה חגיגה יותר גדולה והמפעילים יצטרכו להציע מכשירים יותר בזול. תהיה תחרות ענקית על מכשירים סלולריים. ייפתחו עוד חנויות שימכרו מכשירים, יהיה יבוא מקביל ועוד חנויות של היצרנים. השוק יהיה הרבה יותר דינמי ויותר תחרותי", אומר בכיר לשעבר.

בענף אומרים כי המהפכה האמיתית שהתרחשה היא לא הפחתת דמי הקישוריות אלא המכרז החכם שנותן תמריץ למפעילים החדשים ושבעקבותיו הם הורידו מחירים. חלק מזהירים כי רמת המחירים הנוכחית "מסוכנת".

האם חברה תקרוס? על כך אומר אחד הבכירים ששוחחנו אתם, "המצב לא פשוט. לא טריוויאלי. הכול יכול לקרות. עד עכשיו חבורת הסלולר היו חזקות, להבדיל מהבעלים. לדנקנר יש צרות, לא לסלקום. היו להן הכנסות שמשרתות את החוב. הבעלים מינפו עצמם לדעת כדי לרכוש שליטה, לא לחברה. מכאן ואילך זה אתגר והכול יכול לקרות".

כמות השיחות ברשת

עוד כתבות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות