גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חברות הסלולר הוותיקות יפטרו עובדים אך יביאו כסף לפרסום"

ענף הפרסום מתאים את עצמו למציאות החדשה: שחקני הסלולר, שהשקיעו עד כה בעיקר בפרסום תדמיתי, ייאלצו להיכנס לזירה של המחיר, אך בטווח הארוך הם יידרשו ליצור בידול ■ וגם: מה יקרה עם תקציבי הפרסום של השחקנים החדשים?

עד לפני כ-5 שנים היה תקציב סלולר משאת נפשו של כל משרד פרסום. המשמעות של תקציב פרסום כזה הייתה סכומי כסף גדולים והפקות גרנדיוזיות ומושקעות, שאפשרו ביטוי קריאטיבי ובולטות לחברה ולמשרד עצמו.

בשנים האחרונות הצטמצמו תקציבי הסלולר באופן משמעותי. יש מי שיגיד כי השחיקה ברווחיות, החששות משינויים רגולטורים, שינויים פרסונליים ובסופו של דבר המחאה החברתית - הביאו להורדת הרגל מהגז.

אחרים, והם רבים, יטענו כי הסיבה לכך היא היעדר תחרות. בשוק שבו יש 3 מתחרות בלבד, שיודעות כמעט בכל דקה נתונה מה קורה אצל המתחרים, וכשאין שוני גדול במבצעים - אין הכרח אמיתי לפרסם. הרי בין כה השוק מתחלק פחות או יותר ל-3, אז בשביל מה להשקיע?

אחת לתקופה, כשקם איום אמיתי או מדומה, כמו למשל חוק ניוד המספרים או החלפת הרשת של פלאפון, התעוררה מי מהחברות לתקופה קצרה ויצאה בבליץ פרסומי, עד שהתברר כי עולם כמנהגו נוהג, והתקציבים חזרו להיקפם הרגיל.

אל תוך המציאות הזאת התפרצו בשבוע שעבר החברות החדשות גולן טלקום, הום סלולר והוט מובייל, כשהן קוראות תיגר על התנהלות שוק הסלולר עד עתה. החבילות שהן מציעות, לפחות בשלב זה, משדרות דבר אחד בלבד: מחיר, מחיר, מחיר. לאמירה השיווקית הזו יש גם סאב-טקסט שקשה להתעלם ממנו: "חברות סלולר יקרות, גנבתן את הצרכן הרבה שנים, הרווחתן המון כסף ואפשר גם אחרת".

אין ספק כי המהלך יחייב את חברות הסלולר להתייחסות כלשהי, שתשפיע בסופו של דבר גם על הפרסום שלהן - הן מבחינת ההוצאה הכספית והן מבחינת השפה התקשורתית.

לא רק מחיר

על פניו ניתן לצפות כי המהלך יאלץ את השחקניות הוותיקות לתקן כלפי מטה את ההצעות השיווקיות שלהן, מה שצפוי לייצר מצב שבו הן מרוויחות פחות, ולכן יש להן פחות מרווחים לצורך השקעה בפרסום. יש שיניחו גם שהפרסום יעסוק בהצעות מכר בלבד - כי נראה שבתקופה הזאת, זה כל מה שמעניין את הצרכן.

אבל כשמשוחחים עם בכירים בענף הפרסום נשמעים קולות אחרים. לאיש אין ספק כי סרטי התדמית המגלומניים הם נחלת העבר, אבל על יצירתיות ותקציבים איש עדיין לא מוותר.

"גמרנו עם פרסום פלצני ענק ומנותק מהמציאות", אומר גיל סמסונוב, מבעלי משרד הפרסום גליקמן-נטלר-סמסונוב, "אבל זה בלי שום קשר למהלכים שעושים כעת בגולן טלקום ובהוט מובייל.

"מצד אחד, המפרסמים מבינים כי פרסום כזה מנתק אותם מהצרכנים. מצד שני, גם הטרנד שמבוסס רק על מחיר הוא טעות גדולה. הצרכן לא קשוב לשמוע על ערך, אבל בעיניי, החוכמה עכשיו היא לייצר שיח חדש - לא רק של מחיר. אמנם בתקשורת כעת הכול זה מחיר, וזה מה שישלוט בתקופה הבאה, אבל לי מאוד חסר גם כל הנושא של הערך - ויהיה בסוף מי שיעשה את המהלך וידבר על זה.

"עם כל ה'עליהום' על החברות הוותיקות, צריך לזכור שבשנים האחרונות הן הוזילו את השירות, נכנסו לסטנדרטים חדשים, ויש להן הרבה מה להציע בתחום זה. מתישהו תישאל השאלה האם רוצים לקנות זול בזול או יותר יקר עם יותר ערך. יש צרכנים שמוכנים לשלם יותר ולקבל יותר, והשאלה היא למי יהיה את האומץ להגיד את המשפט הזה".

לדבריו, "היום, חברות הסלולר חשודות בעושק לקוחותיהן, וסביר להניח שהן יפחדו להגיד את המשפט הזה. לכולם ברור שעידן היוקר לשם יוקר נגמר. החברות הוותיקות יותר יקרות מהחדשות, אבל גם נותנות יותר. בסופו של דבר, כשיש תקלה, אתה רוצה שישלחו לך טלפון עם שליח. בסוף רובנו רוצים גם חוויית קנייה, שיענו לנו לאורך כל היום, שיהיה טיפול מיידי בתקלה, מכשיר חלופי וכדומה. מאז המחאה זה נעלם מהשיח. אבל לקוחות שרק ידברו מחיר לא ישרדו. מי שיעלה את נושא הערך יחטוף, אבל גם ירוויח".

גם בכיר אחר סבור כי בסופו של דבר בשוק יחזרו לדבר באופן דומה לשנים האחרונות: "בשלב הראשון נראה מלחמות מחיר ותקציבים גדלים. לחברות הוותיקות לא תהיה ברירה, הן יהיו חייבות לפרסם בזירת המחיר כי הצרכן לא קשוב כרגע למסרים אחרים. ברור שהוט מובייל תבנה מותג ותשקיע בפרסום, אבל החברות החדשות האחרות לא, כי יש להן מודל עסקי שהמרווחים בו לא משאירים מקום לתקציבי פרסום.

"אבל בשוך הסערה, השוק יחזור להתנהג כמו שוק נורמלי: יהיו בו שחקני מחיר, אבל יהיו בו גם שחקנים שיציעו דברים נוספים. הצרכן יתפכח, כי לא כל השחקנים החדשים יספקו את הסחורה.

"אז באנלוגיה יהיה גם את ויקטורי וחצי חינם מצד אחד, וגם את טיב טעם ושופרסל שלי מצד שני. יהיו רשתות שכל מה שהן מציעות זה מחיר, ואחרות שמוכרות במחיר יותר גבוה עם ערכים מוספים לאותו חלק מהציבור שמוכן לשלם על זה כסף. ואת הערכים האלה צריך יהיה לדעת לתקשר".

"לצרכן יש זיכרון קצר"

בכיר אחר סבור כי הפרסום התדמיתי בסלולר רחוק מלהיעלם: "לא תם עידן הפרסום התדמיתי", הוא מעריך, "להיפך - הוא יצטרך להיות מחודד מאי-פעם. גולן, הום והוט אמנם שינו את הענף, אבל זה עניין של גל - אחרי זה יהיו נושאים חדשים, מהפכות חדשות. האינטרס של הגדולים זה להגיד 'אנחנו שירות יותר טוב' וכדומה, כי הם לא יכולים לרדת ל-99 שקל. כל חברות הסלולר ידעו שהמחיר של החדשים יהיה נמוך, וכולן יכלו מראש להוריד מחירים ובחרו שלא לעשות זאת, כי זה לא אפשרי מבחינה תמחור. אז הן ידברו על דברים אחרים.

"גם בשיא המחאה הצרכנית לא כל המפרסמים הלכו לפרסום של מחיר - אפילו בתחום החלב, שהיה לב המחאה. נושא השנאה כביכול שיש כרגע לכיוון חברות הסלולר לא באמת צריך להדאיג אותם. לצרכן יש זיכרון קצר, וזה לא כמו תנובה בתקופת המחאה שכיוונו את הזעם נגד מותג אחד. כאן מדובר ב-3 חברות. לצרכן יהיה קשה לכוון נגד אחת מהן. לכן צריך לקחת אוויר, להכין תוכניות לטווח ארוך ולהבין שמבחינת 3 החברות הגדולות, שום דבר לא יכול להחליף את הפרסום התדמיתי".

"מי שלא יפרסם לא יהיה"

בכיר אחר בטוח שבתקופה הקרובה לא ידברו על משהו שלא קשור במחיר. "בכל העולם ענף הסלולר עבר את התהליך הזה, וכך יהיה גם אצלנו. עיקר הפרסום יהיה מכירתי, אם כי הפרסום התדמיתי לא יעלם לגמרי. הפרסום המכירתי יהיה בעל אלמנטים קריאטיביים - אבל פחות לכיוונים של ערכים בסגנון 'ישראליות', 'בינלאומיות', 'טכנולוגיה'".

באשר להיקפי התקציבים הוא משוכנע כי המגמה ברורה: "לחברות הקיימות אולי יהיה פחות כסף, אבל לא תהיה להן ברירה: מי שלא יפרסם לא יהיה. התקציבים לא רק שלא יקטנו - הם יגדלו. אם מסתכלים אחורה, אז מאמצע 2010 הייתה ירידה דרמטית בהיקפי הפרסום של החברות - פשוט לא היה עליהן איום. אבל ב-2012, לקראת כניסת השחקניות החדשות, זה הלך והתגבר, ועכשיו לדעתי ההיקפים יטוסו למעלה. המפעילות הוותיקות יפטרו עובדים - אבל יביאו כסף לפרסום".

"הכניסה של גולן טלקום לשוק היא בדיוק הדוגמה שמסבירה למה אי-אפשר להישען רק על מחיר", מסכם אחד הבכירים בחברות הסלולר. "חברות ה-MVNO (המפעילות הווירטואליות) לא פרסמו עד עכשיו. הן הלכו רק על נושא המחיר, והפוקוס התקשורתי עליהן מתעמעם עכשיו בגלל שחקן חדש שבא ומשך את הרף למטה. עובדה: רמי לוי כבר לא הכי זול. אחרי שהאבק ישקע, יהיו כאן 4 חברות תקשורת גדולות, והן לא ידברו רק על מחיר. נצטרך להיות יותר קריאטיביים כדי ליצור ערכים מוספים".

* הום סלולר שייכת לקבוצת פישמן שבבעלות אליעזר פישמן, בעל השליטה ב"גלובס".

הוט מובייל: הולכים על משרד גדול

בשלב זה, בגלל הדמיון בהצעות המסחריות, נוטים לכרוך את המפעילות החדשות בחבילה אחת, אבל יש להניח כי השוני בהתנהגות הפרסומית שלהן ובהשקעות השיווקיות שלהן יהיה רב.

גולן טלקום נכנסת על הטיקט של שחקן מחיר, ולא מתיימרת להציע שום דבר אחר פרט לכך, ובהתאם גם ההתנהלות שלה בתחום הפרסום: למרות החיזורים מצד מספר לא מבוטל של משרדי פרסום, נמנעה גולן מהתקשרות עם משרד משתי העשיריות הראשונות, ואת הסכמי המדיה שלה היא מבצעת לבד. את ההשקה לא ליווה קמפיין גדול, ועיקר הרעש התקשורתי שלו זכתה החברה נבע מהאקט השיווקי, ולא בגלל אקט פרסומי כלשהו. גם הום סלולר לא צפויה לפרסם בהיקפים משמעותיים.

הוט מובייל אמנם יצאה לדרך בהצעה שיווקית עם דגש על מחיר, אבל כל מה שמסביבה שונה לגמרי מגולן טלקום: מדובר בחברה שהיא חלק מקבוצת תקשורת, הנשענת על המותג הוט שבו הושקעו מיליוני דולרים.

בהוט מובייל בחרו משרד פרסום גדול ומנוסה - ראובני-פרידן - והגדירו תקציבי השקה של מיליוני שקלים.

יש להניח כי בסופו של יום, אופן ההתנהלות של הוט מובייל בכל הקשור לפרסום לא יהיה שונה מהותית מחברות הסלולר האחרות, והיא תיישר קו עם הסכומים שהן משקיעות.

גולן טלקום: "אנחנו לא צריכים פרסום"

אורן מוסט, יו"ר גולן טלקום, מכיר היטב את החיים כמפרסם גדול - הן כמי ששימש סמנכ"ל השיווק של סלקום והן כמי ששימש בעבר כיו"ר איגוד המפרסמים.

"אנחנו לא צריכים פרסום", הוא אומר, "זה מאוד פשוט: לנו יש דבר אחד בראש - המחיר הכי נמוך שאפשר להציע ללקוח לאורך זמן. אנחנו הולכים רק למגזר הפרטי וצריכים נתח שוק של 7% בתוך 5 שנים. כדי להיות מסוגלים לעשות זאת צריך ארגון בעלויות מינימליסטיות.

"אין מצב שאי-פעם נהיה במגרש של הגדולים. לא בהשקעות של מותג ולא בחסויות גדולות. אנחנו הפוך. יש לנו רק מחיר. באתר חברת Free בצרפת (חברה שמספקת טלוויזיה, אינטרנט וטלפון קווי ללא הגבלה, עב"ל), כל הפרסומים הם מאוד ברורים ונקיים - רק מחיר. כך גם אנחנו".

- מה דעתך על הפרסום בשוק?

"מבחינת פרסום כולם עברו ליותר צניעות. הקמפיינים התדמיתיים הם נחלת ההיסטוריה. להערכתי, המותגים של 3 החברות הוותיקות שווים המון בתיאוריה, אבל בפועל הם לא מחזיקים לקוחות. אנשים יקבלו החלטות לפי מה שכדאי להם בכיס. אז הם ינסו לשכנע שהשירות משנה ושאצלנו לא יהיה שירות. אני די משוכנע שיקטינו את היקפי ההוצאה, כי הם יהיו חייבים להוזיל מחירים ולהתייעל".

מוסט מאמין שמבחינה פרסומית יתקשו לנגח את גולן טלקום במה שקשור ליכולות טכנולוגיות: "בטכנולוגיה אין לחברות הסלולר הגדולות שום בידול. בפרמטרים של שירות, זה נכון שיש להם מרכזים, אבל אנחנו עושים הרבה באינטרנט. מי שלא יתאים לו, יחליט שהוא נשאר איפה שהוא עכשיו. אין לנו יומרות לקחת את כל השוק או להיות סלקום".

תקציבי הפרסום של חברות הסלולר

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

לאחר דברי פאוול אתמול ולפני הדוח של אפל הלילה: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.7% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?