גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארה"ב תעניק לישראל את חבילת הסיוע הנדיבה אי פעם

בחבילה, שנדונה עתה בסנט: הארכת הערבויות האמריקניות להלוואות ישראליות עד 2015, מטוסי תדלוק, תצלומי לוויינים ותחמושות "מיוחדות" ■ זאת, בנוסף למיליארד דולר להגנה מפני טילים ולסיוע השוטף ■ חיל האוויר יתאמן בארה"ב

ועדת יחסי החוץ של הסנאט בארה"ב דנה עתה בהצעת חוק שתעניק לישראל אחת מחבילות הסיוע הנדיבות ביותר שקיבלה אי-פעם: "החוק לשת"פ ביטחוני מוגבר בין ישראל לארה"ב - 2012". אם הצעת החוק תאושר, ואין כמעט ספק שכך יהיה, תקבל ישראל, בין היתר, מטוסי תדלוק ותחמושות "מיוחדות"; יועמדו לרשותה תצלומים שיפיקו לווייני ריגול אמריקניים; והממשל יפתח את המרחב האווירי של ארה"ב לאימונים של חיל האוויר הישראלי. כן תאריך וושינגטון את הערבויות האמריקניות להלוואות ישראליות עד 2015. כך מוסר "דיפנס ניוז" בגיליונו החדש.

הצעת חוק כמעט זהה כבר אושרה בבית-הנבחרים. עוזר לסנטור אמר, כי כמעט 50 סנטורים, מחצית מהסנט, הצטרפו לרשימת "יוזמי" החוק, והוא צפוי לקבל אישור ברוב גדול מאוד, אם לא פה אחד, גם במליאת הסנט.

יזמת החקיקה, שהיקף רכיביה מוגדר כ"חסר תקדים" ב"דיפנס ניוז", משקף את התמיכה הדו-מפלגתית, בשני הבתים, בישראל, ואין ספק שתמיכה זו הולכת ומתעצמת לקראת הבחירות לנשיאות, בנובמבר.

גורם פרו-ישראלי אמר אמש ל"גלובס", כי יש לראות את היזמה החדשה גם על רקע ההסכם הצפוי בין ארה"ב ומדינות אחרות לבין איראן על הגבלת מאמצי טהראן לפיתוח נשק גרעיני. "הצעת החוק הזו קיבלה את ברכת ממשל אובמה שרואה בה מחווה לפיוס ישראל לקראת ההסכם עם איראן, הסכם שישראל כבר החלה להביע את הסתייגותה ממנו", אמר המקור. הוא ציין, שהחלקים הצבאיים של הצעת החוק נדונו בפגישתו של שר הביטחון, אהוד ברק, עם עמיתו האמריקני, ליאון פאנטה, בפנטגון, בשבוע שעבר.

הצעת החוק החדשה מתווספת למיליארד דולר לתכניות ההגנה מפני טילים שמפתחת ישראל עם ארה"ב, ל-3.1 מיליארד דולר, הסיוע הצבאי הצבאי השנתי השוטף (שני הסכומים לשנת הכספים 2013), ול-70 מיליון דולר לרכישת סוללות כיפת ברזל (לשנת הכספים 2012).

"לא צריך להיות אפילו שמץ של חילוקי דעות בין עמדות הרפובליקנים והדמוקרטים בסוגיית ביטחונה של ישראל", אמר ל"דיפנס ניוז" סנטור ג'וני אייזקסון, רפובליקן מג'ורג'יה. "אני גאה להצטרף לעמיתיי משתי המפלגות, בשני בתי-המחוקקים, כדי לחזור ולאשר את מחויבותינו לביטחונה של ישראל באמצעות יזמת חקיקה זו, שהיא בעלת חשיבות קריטית".

וציר בית-הנבחרים הדמוקרטי האווארד ברמן, מקליפורניה, אמר: "ביטחון ישראל והגנה על מולדת העם היהודי אינם נושא למחלוקת בין-מפלגתית". הסנטורית הדמוקרטית ברברה בוקסר העלתה את הצעת החוק על שולחן הסנט.

בינואר הודיע ממשל אובמה לישראל שבכוונתו להמליץ לקונגרס להאריך את תחולת הערבויות להלוואות ישראליות עד ספטמבר 2015. הערבויות עמדו לפקוע בספטמבר השנה ובחדשים שקדמו להודעה האמריקנית שררה דאגה בירושלים שממשל אובמה לא יחדש את הערבויות כביטוי למורת רוח מהעדר התקדמות במו"מ לשלום עם הפלסטינים. הקונגרס הרים בשמחה את כפפת הממשל והוסיף את הארכת הערבויות לרשימת ההטבות ביזמת החוק. בין ההטבות הנוספות:

■ הרחבת שת"פ הפעולה המודיעיני בין ישראל לארה"ב, שכבר עכשיו נחשב הדוק ביותר, לרבות העברת מודיעין שהופק מתצלומים של לווייני ריגול.

■ ישראל תקבל כלי נשק וציוד צבאי חדשים, לרבות מטוסי תדלוק, יכולות הגנה מפני טילים ו"תחמושות מיוחדות" באמצעות הסדרים של "השאל וחכור" (lend - lease agreements).

■ הליכים משופרים לרכישת מטוסי אף 35, מטוסי הדור הבא של חיל האוויר, שיאפשרו לישראל ליהנות מיעילות עלויות רבה יותר ויבטיחו את מסירת המטוסים לישראל בזמן.

■ הרחבת התמרונים הצבאיים בין שתי המדינות כדי להיערך לאיומים משותפים.

■ פתיחת המרחב האווירי של ארה"ב לטיסות אימונים של חיל האוויר הישראלי כדי לפצות על המרחב האווירי המצומצם של ישראל.

■ עידוד והרחבה של פעילות ישראל בנאט"ו, "לרבות נוכחות ישראלית במטה נאט"ו והשתתפות בתמרוני הברית".

■ ארה"ב תעמיד לרשות ישראל ציוד צבאי עודף, במיוחד ציוד שנותר בעקבות יציאת הכוחות האמריקניים מעיראק.

■ ארה"ב תפעל לחיזוק המאמצים למניעת הברחות נשק לעזה וסיכול איומים שנובעים מחדירה לחצי האי סיני.

■ ארה"ב תקצה תחמושות ונשקים נוספים לאפסון במחסני צבא ארה"ב בישראל (שעשוים לעמוד לרשות צה"ל בשעת חירום).

■ הרחבת שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בתחומי ההגנה על ביטחון המולדת, מאבק בטרור, ביטחון ימי, אנרגיה וביטחון ברשת.

■ נקיטת פעולה לשילוב ישראל ברשת ההגנה האמריקנית במזרח הים התיכון.

גרסה החוק שאושרה בבית-הנבחרים גם מסמיכה את ישראל להרחיב את השימוש בכספי הסיוע הצבאי השנתי (כאמור, 3.1 מיליארד דולר) ליישומים רחבים יותר, בעלי אופן מסחרי, ולא רק לרכישות צבאיות טהורות.

שתי הגרסאות (זו של בית-הנבחרים וזו של הסנט) מדגישות את מחויבותה של וושינגטון לשמירה על עליונותה האיכותית הצבאית של ישראל לנוכח האיומים המתעצמים באזור. הן קוראות לממשל לספק את "היכולות הצבאיות הנחוצות" כדי לסכל כל איום, לרבות האצת הפיתוח והייצור של מערכות הגנה משותפות (מפני טילים).

גרסאות שונות של הצעת החוק, שמונחות על שולחנותיהם של סנטורים, כוללות סעיפים שחוזרים וקובעים שמדיניות ארה"ב היא "לתמוך בזכותה המורשת של ישראל להגנה עצמית" ולהטיל וטו על כל החלטה אנטי-ישראלית חד-צדדית במועצת הביטחון של או"ם. גרסאות אלה גם מדגישות את מחויבות ארה"ב "לסייע לישראל במאמציה המתמשכים להגיע להסדר שלום, מבוסס על מו"מ, לסכסוך הישראלי-פלסטיני" ו"לעודד את שכנותיה של ישראל להכיר בזכות קיומה כמדינה יהודית".

אבל אף גרסה אינה מזכירה את התנגדותה רבת השנים של ארה"ב להרחבת ההתנחלויות בגדה ובמזרח ירושלים.

עוד כתבות

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק