גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במלכודת הרווחיות הנשחקת

נתוני המכירות של מאי מראים כי ענף הליסינג ניצב על בסיס רעוע

בדיון שנערך לפני כמה שבועות בוועדת הכלכלה בנושא הרפורמות בשוק הרכב אמר ירון זליכה כי המדד האמיתי לתחרות הוא כאשר חברות בענף פושטות רגל - ובענף הרכב זה עוד לא קרה למרבה הצער. אבל אם לשפוט על פי הנתונים המצטברים מהענף ככל שאנחנו מתקרבים למחצית השנה, ייתכן בהחלט שזליכה יקבל בחודשים הקרובים את מבוקשו. הדוחות הרבעוניים של החברות הציבוריות בענף בשילוב עם נתוני מסירות הרכב של חמשת החודשים האחרונים, שפורסמו השבוע, מצביעים על מגמה ברורה של ירידה רוחבית במכירות, בהובלת ענף הליסינג. הנתונים כרגע לא דרמטיים, אולם כשיורדים לעומקם הסימנים המדאיגים מתרבים.

נתונים מדאיגים במשפחתיות

נתוני המסירות של מאי, למשל, שהסתכמו בקצת יותר מ-18 אלף יחידות, מצביעים על ירידה מתונה של כ-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אבל בפועל המכירות היו אמורות להיות גבוהות בהרבה. מאי מגיע השנה אחרי חודש של חגים שבו כמעט לא הייתה פעילות עסקית בענף, וזו אמורה להיות גם תקופה שבה חברות השכרה רבות מתחילות להרחיב את הציים לקראת עונת התיירות של הקיץ. הרכישות המתונות של ציי ההשכרה יכולות להעיד על ציפיות לעונת תיירות חלשה, אבל כנראה לחלק מהחברות כבר יש מלאי גדול מספיק, שניתן להסב אותו להשכרה.

עוד סימן מדאיג הוא פילוח המכירות, שמראה על העמקת התופעה של "בריחה לקצוות". בקצה אחד של השוק נשמרת פעילות ערה בפלח כלי הרכב הזולים ו"הירוקים". בקצה אחר נרשמה מתחילת השנה עלייה נאה של כ-15% בפלח רכבי הכביש-שטח והפנאי. לעומת זאת, באמצע הולך ומתרחב "חור שחור" בפלח המכוניות המשפחתיות הרגילות.

אם שוק הרכב הישראלי היה "שוק של לקוחות פרטיים", כמו באירופה ובארה"ב, ניתן היה לספק הסבר פשוט לתופעה הזו: הטבות מס ירוקות וחיסכון בדלק מספקים תמריץ נאה לרכישת רכב עירוני קטן ורכבי הפנאי, שחלקם נמכרים במחיר שאינו גבוה משמעותית מזה של משפחתית, מפתים את הלקוחות באמצעות תדמית אופנתית הרבה יותר ממשפחתית רגילה.

אלא ששוק הרכב הישראלי הוא מזמן לא שוק של לקוחות פרטיים אלא שוק שרכישות הציים תופסות בו באופן מסורתי כמעט מחצית. עבור הציים, המכוניות המשפחתיות הן עדיין "הלחם והחמאה" ומרכיב דומיננטי בתמהיל הרכישות, וכאשר הנתונים מראים שהחלק היחסי של המשפחתיות ירד בינואר-מאי לשפל חסר תקדים של כ-31% מכלל המכירות - לעומת כ-50% בממוצע בעשור הקודם - פירוש הדבר הוא שחברות הליסינג "סוגרות את הברז".

כבר ראינו תופעה כזו ב-2008, אלא שאז המקור היה משבר האשראי הגלובלי. כיום אין משבר אשראי ורמת המחירים/מפרט/אבזור של המשפחתיות אטרקטיבית הרבה יותר מאשר בעבר. גם הביקוש לחידוש חוזי ליסינג בציים לא פחת - כמה חוזי ענק, שמתגלגלים כיום בשוק, יכולים להעיד על כך.

לפיכך אפשר בהחלט להגיע למסקנה שההאטה היזומה - שבינתיים מתנהלת בקצב מתון - נובעת ממקורות פנימיים של הענף כמו קרקע עסקית רעועה ואופק תכנון מעורפל.

לחץ על משומשות

הבעיה העיקרית המסתמנת כיום היא מלכודת הרווחיות שבה נמצא הענף: מצד אחד התחרות הפנימית העזה בתוך הענף והתחכום הגובר של הלקוחות הגדולים דוחפים את מחירי חוזי הליסינג לרמות שנמצאות על גבול הרווחיות - אם לא מתחת לו. כך, למשל, במכרז חידוש הליסינג הגדול של התעשייה האווירית (כ-2,400 כלי רכב), שנסגר בשבוע שעבר, נעו מחירי ההצעות סביב 2,000 שקל לחודש למשפחתית טיפוסית. בהתחשב ברמות המחיר ההגיוניות, זהו מחיר שספק רב אם ניתן יהיה להרוויח ממנו.

מצד אחר קיים לחץ מתמשך על שוק המשומשות בישראל, שדוחף בהתמדה מטה את ערכי הגרט והרווחים ממכירת רכב משומש, שסיפקו בעבר חלק נכבד מהרווחים של חברות הליסינג. אנחנו רואים את זה במגרשים, שומעים את זה מסוחרי רכב ומבחינים בזה במודעות נוסח "שליש מכונית על חשבוננו", שצצות בענף חדשות לבקרים. חברות הליסינג היו שמחות לפתור את הבעיה באמצעות יצוא של מכוניות משומשות תוך קבלת "קופון" זיכוי מהאוצר על החלק היחסי במסים ששולמו על המכוניות, אלא שבאוצר לא מוכנים לשמוע על פתרון כזה ולפיכך נראה שהסיכוי לממש אותו קלוש.

מנגד, באוצר ממשיכים לקדם שינויי מס שעתידים להכביד מאוד על חלק מהשחקנים בענף. כך, למשל, בהמלצות הצוות הבינמשרדי מצאנו הודעה של רשות המסים כי בכוונתה לבטל את התחולה של סעיף 96 לפקודת מס הכנסה על כל ענף הליסינג. מבלי להיכנס לנבכי חשבונאות המס נציין רק שסעיף 96 מאפשר להזדכות על רווחי הון ממכירת "ציוד ומכונות" שמשמשים לייצור הכנסות, בעת רכישת ציוד חדש לאותה מטרה. בענף הליסינג השימוש בפועל של אותו סעיף הוא קיזוז המס על רווחי ההון ממכירת כלי רכב בתום תקופת הליסינג/השכרה בעת רכישת רכב חדש, או במילים אחרות: דחיית מסים עד אין קץ.

בשורה התחתונה, אם יבוטל הסעיף תהיה פגיעה לא מבוטלת בתזרים המזומנים של חברות בענף הליסינג, מי יותר ומי פחות. מס הכנסה כבר מנהל מלחמות משפטיות בנושא עם כמה חברות ליסינג, ועל הכף ניצבת דרישה לתשלום עשרות מיליוני שקלים. ייתכן שהסוגיה הזו תיפתר בסופו של דבר במיקוח ותיושם בהדרגה על פני זמן. אבל בנקודת הזמן הנוכחית מדובר ב"כאב ראש", שבוודאי לא יסייע לתפקודו של ענף הליסינג בעתיד הנראה לעין.

נחמה אחת היא, שבאוצר מודעים כיום היטב למצבו הלא מזהיר של ענף הליסינג ולפיכך שואפים למתן משמעותית כמה מהמלצות ועדת זליכה, שעלולות למשוך כליל את השטיח מתחתיו - כמו ההמלצה לפקח על גובה ההנחות של יבואני הרכב לחברות הליסינג או ההמלצה לאלץ את יבואני הרכב למכור את אחזקותיהם בחברות הליסינג.

מניעי האוצר, אגב, אינם "סימפטיה" פתאומית לענף, שבעבר סומן כמקור לעיוותים תחרותיים מובהקים. באוצר דואגים בשל רמת המינוף יוצאת הדופן של ענף הליסינג, שנשענת על ביטחונות רעועים למדי כמו ערכי הגרט של כ-200 אלף כלי רכב משועבדים, שעצם הניסיונות לממש אותם יקטינו מאוד את ערכם.

למי שלא מכיר את המספרים, האשראי של ענף הליסינג מוערך ב-17-19 מיליארד שקל והוא מפוזר בין הבנקים למשקיעים מוסדיים גדולים ומשקיעים פרטיים. באוצר יודעים שבמקרה של דיפולט כלל ענפי בהיקף כזה, קרוב לוודאי שהאוצר הוא זה שיצטרך להכניס את היד לכיס כדי לספק "רשת ביטחון" לבנקים ולקרנות הפנסיה.

העתיד בדוחות המחקר

אז מה הלאה? כרגע מודאגים בענף מנושאים מיידיים ו"ארציים" כמו השער הנוסק של הין והדולר, שמקטין מאוד את היכולת של חלק מהיבואנים המרכזיים להעניק הנחות. גם תחרות המחירים הפנימית בענף מהווה מקור לא קטן לדאגה והשינויים בתקנות המס גם הם לא מסייעים לשנת הלילה. כל אלה מתבטאים ללא ספק במגמה השלילית של נתוני המכירות ובנתוני הרווחיות המזעריים שהוצגו בדוחות.

אבל בטווח הארוך יותר נכתב בימים אלה גורלו של ענף הליסינג בשתי עבודות מחקר שיוגשו בקרוב למקבלי ההחלטות: האחת היא העבודה המקיפה של חברת המחקר הפרטית "שלדור" על ענף הרכב, שהוזמנה ע"י האוצר והצוות הבינמשרדי ליישום הרפורמות התחרותיות בענף ותוגש לו בקרוב. האחרת היא עבודה ענפית המתבצעת כיום במקביל ברשות ההגבלים העסקיים. ההמלצות בשתי העבודות הללו יכריעו אם הענף יקבל חיזוק משמעותי או שמא מתכוונת המדינה להמשיך לשפוך את התינוק ביחד עם המים בשם התחרותיות.

עוד כתבות

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

האישור להקמת מגדל בן 100 קומות על גבול ת"א-רמת גן מתקרב

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

רפיח / צילום: Reuters, Hatem Khaled

גלנט על התנגדותו לממשל צבאי בעזה: "אין לנו חיילים לזה"

התובע בהאג ביקש צווי מעצר נגד נתניהו, גלנט, סינוואר, דף והנייה ● צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • עדכונים שוטפים