גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיגל פעיל עוברת ממשרד אריאל שמר למשרד אשר חלד

אל עו"ד פעיל מצטרפים שני עורכי דין נוספים ממשרד שמר וכן לקוחות שייצגה ■ פעיל וחלד על השינוי שחל ביחסי העבודה: "העובדים הפכו להיות פחות מבוהלים"

עו"ד סיגל פעיל, עד השבוע מספר 2 במשרד עורכי הדין אריאל שמר, מצטרפת למשרד עורכי הדין אשר חלד, כשותפה בכירה. אל פעיל מצטרפים עוד שני עורכי דין ממשרד שמר, זוהר גיפס ויפעת תבור; וכן לקוחות שייצגה פעיל בשנים האחרונות, ביניהם ארגון המורים, ועדי הטלוויזיה החינוכית וחיפה כימיקליים, עיריות ירושלים ורמת-השרון, אלבר ציי רכב ועוד. לאחר הצטרפות פעיל ושני עורכי הדין החדשים, ימנה משרד אשר חלד 20 עורכי דין ושותפים.

את בחירתה לעבור למשרד חלד תולה פעיל ב"מגוון סיבות ובעיקר מתוך תחושה ממושכת שקיימים פערים משמעותיים בתפיסות העולם שלנו בתחומים שונים. מהיכרותי עם דרכו של משרד חלד ושותפיי החדשים, קיימת התאמה ב-DNA הניהולי והמקצועי, ואני בטוחה שמצאתי כאן את הבית שחיפשתי".

- אינך מרגישה תחושת "בגידה" כשאת עוזבת עם לקוחות כל-כך דומיננטיים של המשרד?

פעיל: "כלל וכלל לא. מדובר בלקוחות שבחרו להמשיך את הטיפול המקצועי שהם מקבלים באופן אישי ממני זה שנים".

- ה"גירושים" כואבים?

פעיל: "הפרידה כואבת, מטבע הדברים לאחר שנים רבות של שותפות, אך לא הייתי מכנה זאת 'גירושים כואבים'. אנחנו אנשי מקצוע, ולעיתים יש לקבל החלטות גם אם הן קשות. הערכתי ואהבתי הרבה למשרד שמר נשארה ועודנה".

חלד מברך על הצטרפות פעיל למשרד: "מדובר בתוספת משמעותית ליכולות המשרד מבחינה משפטית וארגונית גם יחד. על רקע הצטרפותה של סיגל, יכולות המשרד לספק פתרונות משפטיים מורכבים תוך הקצאת צוות גדול לטיפול בתיק או במשבר, יעלו מדרגה".

הקלה עם ארגוני עובדים

בשנה החולפת אירעו לא מעט סכסוכי עבודה מתוקשרים, ובהם מאבקי הרופאים ועובדי הרכבת. לדברי חלד ופעיל, הנמצאים בלב העשייה בתחום דיני העבודה זה שנים, הסכסוכים הללו, כמו גם המחאה החברתית, יכולים להוביל לתמורות חיוביות ביחס כלפי העובדים בארץ. אבל זה לא יקרה בין לילה.

לדברי חלד, "בתחום דיני העבודה לא חל שינוי מהותי בשנה האחרונה. עם זאת, חל שינוי באווירה הציבורית. סכסוכי עבודה מתנהלים היום בצל המחאה החברתית ובמקביל אליה, ונראה כי הציבור וכלי התקשורת בוחנים ביתר שאת את השאלה 'מי צודק' כעניין רלבנטי לקביעת היחס שיש לתת לעובדים הנמצאים במוקד המאבק או הסכסוך".

וחלד מחדד: "כשמדובר בסכסוכים קיבוציים, החוק מקבל היום פחות חשיבות מהשאיפה לצדק. עורכי דין וגם שופטים בבית הדין מתעניינים פחות בסיטואציה החוקית, במובנה הטכני, ועוסקים יותר בוויכוח המהותי, הכלכלי והציבורי ובצורך לאזן ולפשר בין האינטרסים".

לשאלה - האם מצב העובד השתנה היום לטובה, עקב התחזקות ועדי העובדים, שמא להיפך, כוחו נחלש בעידן החוזים האישיים, השיב חלד: "קודם כול צריך לשאול מיהו אותו 'עובד' שבוחנים אם מצבו השתנה לטובה או לרעה. האם מדברים על עובד רכבת, המגובה בוועד לוחמני שדואג לאינטרסים שלו, או על עובדת ניקיון המנקה בלילה משרד?

"בעניין מעמד עובדת הניקיון, תשובתי היא: לא השתנה דבר. אולם הסובלנות החברתית נגד פגיעה בזכויותיה הולכת ויורדת, וזה חלק מן השינויים החשובים שאני מייחס למחאה החברתית ולסכסוכי העבודה המתוקשרים של השנה החולפת".

עו"ד פעיל יותר אופטימית: "האפשרות שמצב העובדת ישתפר גדלה משמעותית. המהפכה החברתית, תיקוני החקיקה ואכיפה בלתי מתפשרת של בתי הדין מאפשרים לה היום יותר אופציות לשמור על זכויותיה".

בתי הדין מאזנים בין חזקים לחלשים

לדברי פעיל, "סכסוכי ומאבקי העבודה האחרונים הובילו לכך שהעובדים הפכו להיות יותר ערים לזכויותיהם, פחות מבוהלים ויותר אמיצים מול המעסיקים. גם ריבוי הארגונים הפעילים תרם לכך באופן משמעותי, עד שלעיתים נראה כי בין הארגונים ישנה תחרות - מי יותר אקטיביסט".

פעיל גם "מזהה בבתי הדין לעבודה מגמה גדולה יותר להקלה עם ארגוני עובדים ובפרט עם ארגוני עובדים 'פורצים' (חדשים). אך מגמה זו מאפשרת לארגון עובדים, שמטרתו לגרום נזק למעסיק, לפעול בחוסר אחריות תחת כיפת ברזל שמעניק לו בית הדין".

- אם כך, משהו השתנה בבית הדין לעבודה?

חלד: "במציאות הדינמית של יחסי העבודה בישראל, אחת המגמות הבולטות היום היא שבתי הדין לעבודה מבצרים את מעמדם כמאזנים בין חזקים לחלשים, ולוקחים על עצמם את תפקיד 'מרגיעי הרוחות' של צדדים יריבים - הן על-ידי צווים ישירים או עידוד לניהול משאים-ומתנים בחסות ובמעקב של בית הדין. בכך מתחזק מעמדם כגורמים משפיעים על יחסי עבודה, על חשבון עיסוק ב'שפיטה' במובן השמרני של המונח.

"עם זאת, חשוב להבין שאלה לא תפקידים שיפוטיים קלאסיים. מדובר בתפקידים שמי שאמור לעסוק בהם במשטר תקין, הם הממונים על יחסי העבודה, למשל משרד התמ"ת, ולא השופטים. אלה עניינים שבמקום שבו יש קברניטים ראויים למשא-ומתן, הם אלה שאמורים לעסוק בהם ולא השופטים".

סיגל פעיל: בחזית המאבק של המורים

עו"ד סיגל פעיל, מעורכות הדין הבולטות בתחום דיני עבודה זה 16 שנה, היא מומחית לניהול סכסוכי עבודה, סכסוכים קיבוציים במגזר הציבורי והפרטי, ומשא-ומתן לקראת כריתת הסכמים קיבוציים (לרבות כתיבתם). פעיל מייצגת מעסיקים גדולים ציבוריים ופרטיים, ארגוני ועדי עובדים, וכן עוסקת בסכסוכי עבודה אישיים במגוון נושאים לרבות הטרדות מיניות, הפליות, פגיעה בשוויון ועוד.

בין לקוחותיה בשנים האחרונות: שטראוס, אלקטרה, ynet ו"ידיעות אחרונות", נמל חיפה, הרופאים המומחים. פעיל, המייצגת זה 14 שנה את ארגון המורים העל-יסודיים, עמדה לפני כחמש שנים בחזית המאבק המתוקשר של המורים לשיפור תנאי שכרם. פעיל עוסקת שנים בנושאים חברתיים ובחינוך. בעבר היא כיהנה כחברת מועצת העיר תל-אביב, ושימשה כיו"רית ועדת החינוך וכממונה על תיק החינוך בעירייה. בשנים 1998-2000 הייתה שותפה במשרד עורכי הדין קדם-פעיל-אנוך; בשנים 2000-2005 עבדה כעורכת דין במשרד דנקנר-לוסקי. משנת 2006 ועד השבוע הייתה פעיל שותפה בכירה במשרד אריאל שמר.

אשר חלד: הגן על אקסלנס בפרשת הכלכלן שלמה מעוז

עו"ד חלד עומד זה 30 שנה בראש משרד המונה היום 6 שותפים והמתמחה בדיני עבודה וביטחון סוציאלי זה 30 שנה. המשרד מייצג מעסיקים גדולים במשק ונמצא בצמתים המורכבים ביותר של סכסוכי עבודה והסדרים פנסיוניים. בין לקוחות משרדו: קבוצת פז, אקסלנס-נשואה, פלאפון, תעש, מיקרוסופט, שיכון ובינוי, מכתשים אגן, עמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות, וואוליה, דקלה חברה לביטוח, התאחדות הקבלנים, ארגון עובדי בנק המזרחי, ארגון עובדי מקורות, ועד עובדי "ידיעות אחרונות", עמותת גמלאי המוסד והשב"כ.

לאחרונה ייצג משרד חלד את בית ההשקעות אקסלנס בסכסוך המתוקשר בעניין הדחתו של הכלכלן שלמה מעוז. חלד מייצג גם את חברת עופר השקעות בעניין תביעתה של רות עופר, אלמנתו של יולי עופר, שדורשת מהחברה פיצויי שארים בסך 17.5 מיליון שקל.

עוד כתבות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

מספר 2 ברמ"י על התוכניות לקרקעות באזורי הביקוש: "אני באמת מקווה שהקריה תתפנה"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן