גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השיחה: מסע השורשים של מתיו ברונפמן

איזו מתנה קנתה ג'ניס גילרמן למישל אובמה? ■ מה עשה ניר דקל בירושלים? ■ וגם: איך משפיע המיתון על קרן פרס נובל?

איש העסקים מתיו ברונפמן ערך בשבוע האחרון מסע שורשים למולדובה, אל הערים והעיירות שמהן באו ראשי משפחת ברונפמן לפני שהיגרו לקנדה, בסוף המאה ה-19. המסע כלל ביקור בעיר אטקי בבית הכנסת הגדול שנשרף ואמירת קדיש בבית הקברות היהודי שבו קבורים בני המשפחה, מפגש עם ילדים בבית הספר היהודי בעיר סורוקי ובעיר השכנה בלצי, וביקור באתרים יהודיים נוספים.

במהלך ערב גאלה, שנערך שלשום (א') בקישינב, על-ידי ארגון "לימוד" שמטרתו לחבר יהודים בכל העולם אל קהילתם, אמר ברונפמן: "אני אמריקני, אבי קנדי, והורי הוריי ממולדבה. אתם צריכים להחליט מה מוצאי".

ניסו להחליט: ראש ממשלת מולדובה ולאד פילת; אנשי העסקים ויושבי ראש הקהילה היהודית המקומית אלכסנדר בלינקיס ואלכסנדר פינצ'בסקי; יו"ר "לימוד FUS" חיים צ'סלר; יועץ הנשיא שמעון פרס יורם דורי ורעייתו בתיה; מרום סטרן מהקונגרס היהודי העולמי בבריסל; השגריר יעקב ליבנה; סטאב ניז'יניסקי מהקונסוליה הישראלית במולדובה; שירה גניש הנציגה המרכזית של הג'וינט באוקראינה ומולדובה; מיכאל גולדובסקי נציג הסוכנות היהודית באוקראינה ומולדובה ו-600 צעירים וצעירות מרחבי מולדובה ואוקראינה.

גילרמן קונה בגד ים לאובמה

רון גרונדלנד מנכ"ל גוטקס, מולי גרד המנהלת הקריאטיבית של גוטקס, גילי בן חור-פיתוסי סמנכ"לית השיווק וגילה ארליך מנהלת חנות הדגל של המותג, אירחו אתמול (ב') בבוקר את נשות הסניף הישראלי של ארגון IWC - מועדון הנשים הבינלאומי. חברות המועדון, נשות דיפלומטים מכל העולם המשרתים בישראל, הגיעו לחלוק ארוחת בוקר ולצפות בתצוגת בגדי ים של גוטקס.

ג'ניס גילרמן, נהאלה ראדה, תצוגת בגדי ים גוקטס / צילום: רפי דלויה
ג'ניס גירלמן ונהאלה רדא

נהנו מבוקר קיצי: סוזט רניה, נשיאת IWC היוצאת; ציונה פרימור נשיאת IWC הנכנסת; ג'ניס גילרמן, שהגיעה לאירוע ערב נסיעתה לבית הלבן שם היא צפויה להשתתף בארוחת ערב עם הנשיא ברק אובמה ורעייתו מישל, רכשה עבור הגברת הראשונה של אמריקה מתנה - בגד ים מקולקציית קיץ 2013 המעוטר באבני סברובסקי בעבודת יד. עוד נכחו: המעצבות מיכל ויינברג וקרן גסנר, נהאלה רדא אשת שגריר מצרים בישראל עם אחותה נאדו, סוראייה קובאדיה אשת שגריר דרום אפריקה, קאמולראט בון לונג אשת שגריר תאילנד, הידקו סאטו אשת שגריר יפן, לנר אולוסולה אשת שגריר ניגריה, פרלה גלינסקי אשת שגריר קולומביה, נידה דגוטיין אשת שגריר ליטא, עדן גולדברגר אשת סגן ראש המשלחת האמריקנית בישראל ועוד.

זזים

איתי קפלן מונה למנכ"ל קניון שבעת הכוכבים ■ ברק גיא מונה לסמנכ"ל שרשרת האספקה בהום סנטר ■ ד"ר יולי טרגר מונה למנהל המחלקה לשיקום אורתופדי בבית החולים לוינשטיין ■ אלון דותן מונה למנכ"ל רשת ביתילי ■ גלעד גורביץ' מונה לסמנכ"ל שרשרת אספקה בחוגלה קימברלי ■ גיא שטיינברג מונה לראש אגף כספים בחברת נמלי ישראל ■ סידרה ברמן מונתה לסגנית נשיא לשיווק גלובלי בקומטאץ' ■ שרון ביטון מונה למנכ"ל אמריקן איגל ישראל ■ אייל הראל מונה לתפקיד מנהל תחום פרויקטים ותשתיות בבנפיט טכנולוגיות ■ שרון בלום מונה למנכ"ל תדביק מערכות מקבוצת תדביק.

ברנד חקלאי

גוגל ישראל קיימה אתמול זו השנה החמישית את"Google Serve" יום המוקדש למעורבות קהילתית, במסגרת פרויקט מיוחד של החברה הבינלאומית. למעלה מ-100 עובדי החברה בארץ לקחו חלק בפרויקטים חברתיים בערים שונות.

מאיר ברנד ועובדי גוגל, יום תרומה לקהילה / צילום: סיון אוזן
מאיר ברנד ועובד נוסף בגוגל ישראל

בין הפרויקטים בהם נטלו השנה עובדי גוגל ישראל חלק: התנדבות בעמותת "פידל" לשילוב חברתי של יוצאי אתיופיה בישראל; עבודה עם ילדים לקויי למידה בשיתוף "בית קדימה"; קטיף ירקות ופירות בשיתוף עם עמותת "לקט ישראל"; התנדבות בתנו לחיות לחיות ובצער בעל חיים ועוד. מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל ומנהל אזורי אפריקה ויוון אשר הצטרף לעובדיו בקטיף הירקות והפירות, אמר: "זו הזדמנות לעצור לרגע ולהעניק בחזרה לקהילה בתוכה אנו חיים".

ממרוד עושה קאמבק

חברת תדיראן גרופ השיקה אמש מחדש את המותג AEG. אירחו: משה ממרוד יו"ר הקבוצה, אשתו דליה והבנות נופר, שני ומורן המכהנת כמנהלת חטיבת מותגי הפרימיום בקבוצה; הבן עמית ומנכ"ל הקבוצה אבי זמיר.

משה ממרוד, אבי זמיר, תדיראן גרופ / צילום: ניצן גור
משה ממרוד ואבי זמיר

הגיעו לעשות כבוד: נציגים בכירים בהנהלה העולמית של המותג ובכירי ענף החשמל בהם: אבי סופר, איל בן אליעזר מנכ"ל חשמל סיטונאי, צביקה אהרונוביץ מנכ"ל א.ל.מ, יאיר שמש מנכ"ל אולסייל, דני גולדשטיין מנהל מכון התקנים, מיכל קושמרו ואירי שחר מנכ"ל בסט ביי. בחלק האומנותי של הערב: ליאור מנור במופע טלפתיה.

יוקרה בבירה

ניר דקל, מנכ"ל חברת אינפיניטי ישראל, וגיום פלטרו סמנכ"ל המכירות והשירות של אינפיניטי אירופה, בילו אתמול בירושלים. פלטרו הגיע ארצה לביקור חטוף, בן 36 שעות, לרגל השקת אולם התצוגה החדש של החברה שנפתח אמש במתחם תלפיות בירושלים. באולם החדש הושקעו למעלה מ-3 מיליון שקל.

ניר דקל, גיום פלטרו, השקת אולם התצוגה של אינפיניטי בירושלים / צילום: בשמת לוי
ניר דקל וגיום פלטרו

אורחי אירוע ההשקה קיבלו לביתם זר פרחים סגול, כצבע לוגו המותג, ויחד עימו את ההזמנה לאירוע. עוד לפני האירוע ערך דקל לפלטרו סיור בכותל המערבי ובמנהרות הכותל. בין אלו שהגיעו להתרשם מהרכבים שעשו עלייה לבירה נצפו: ניר ברקת ראש עיריית ירושלים, רמי לוי מבעלי רשת שיווק השקמה, יואל קרסו, איציק וויץ, אבי תמיר, יוסי שכטר, שמוליק לוי, הפרסומאי חן ענבר, ג'וש שוורץ, מומי דהן ורעייתו נילי, המורשעת הטרייה שולה זקן, מאיר תורג'מן ועוד.

קרן פרס נובל מקצצת

המשבר הכלכלי הקשה הפוקד את אירופה לא פוסח גם על קרן פרס נובל, שהודיעה אתמול (ב') כי היא מקצצת את סכום הזכייה לזוכים בפרס היוקרתי ב-20%, לסכום של 1.1 מיליון דולר לכל זוכה. בנוסף, מתכננת קרן פרס נובל לבחון מחדש את הוצאותיה המנהליות ועליותיהן של "חגיגות נובל", דוגמת הנשף השנתי בו אליו מוזמנים חתני וכלות הפרס.

נובל, דן שכטמן / צלם: רויטרס
פרופ' דן שכטמן מקבל את הפרס ב-2011

הפעם האחרונה בה קיצצה קרן פרס נובל את סכום הפרס אותו היא מעניקה הייתה ב-1949. מאז, הגדילה הקרן באופן קבוע את סכום הפרס עד 2001, אז היא קבעה אותו על 10 מיליון כתרים שוודיים (1.4 מיליון דולר). מנהל קרן פרס נובל, לארס הייקנסטן, אמר כי "אני בטוח כי הזוכים בפרסים יהיו מאושרים מאוד גם לאחר הקיצוץ בסכום הזכייה".

עוד כתבות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נטפליס יורדת בכ-7%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה