גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"רק בגלל שאלשיך מגינה מהטייקונים מותר לה לזייף פרוטוקולים?"

עו"ד אפרים נוה, יו"ר ועדת האתיקה בלשכת עוה"ד, שחתום על המהלך להדחת אלשיך בעקבות פרשת הפרוטוקול המשופץ, טוען כי אם אלשיך הייתה מודה ששגתה - בירור התלונה היה נפסק: "לא עלה בדעתה להתנצל. עכשיו מאוחר מדי"

ביום ראשון השבוע, כשעו"ד אפרים נוה, יו"ר ועד מחוז תל-אביב של לשכת עורכי הדין ויו"ר ועדת האתיקה המחוזית, התיישב מול העיתונאים והצלמים, לראשונה מאז פרוץ פרשת "הפרוטוקול המשופץ" של השופטת ורדה אלשיך, הוא לא היה לבד. עמו היו ארבעת ראשי המחוזות האחרים בלשכה, שאיחדו כוחות כדי לתת גיבוי ציבורי רחב למהלך שנוה חתום עליו.

כל ראשי המחוזות (למעט יו"ר ועד מחוז הצפון, עו"ד חאלד חוסני זועבי, החבר גם בוועדה לבחירת שופטים, שחשש מניגוד עניינים עתידי, ושלח את ממלא מקומו) התייצבו לצידו של נוה, וגררו גם את ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי, להביע תמיכה במהלך להדחתה של אלשיך.

עכשיו כולם מקיפים את נוה. אבל בכל החודשים שחלפו, מאז הגיש המחוז שבראשותו את התלונה נגד אלשיך לנציב התלונות על שופטים, אליעזר גולדברג, הוא היה לבד.

בראיון ל"גלובס", ראשון מאז פרוץ הפרשה, נוה עולה מדרגה מבחינת החומרה שהוא מייחס להתנהלותה של אלשיך. מבחינתו, יש לחדול משימוש במילה "שיפוץ" פרוטוקול - מילה שדבקה בפרשה לאחר שעו"ד רפאל ארגז, שנגדו אלשיך ביקשה להתלונן, עשה בה שימוש במכתבו הראשון ללשכה. מעתה, אומר נוה, יש לקרוא לדברים בשמם: אלשיך זייפה את פרוטוקול אותו דיון.

בהחלטתו בעניין התלונות נגד אלשיך בפרשה, קבע הנציב גולדברג כי השופטת ביצעה שינויים בפרוטוקול דיון, כדי להביא להחמרת התלונה שהגישה נגד עו"ד ארגז, שהופיעה בפניה באותו דיון והתעמת עימה.

"המונח שיפוץ לקוח מתחום הבנייה", אומר נוה, "אני לא מכיר שיפוצים בתחום המסמכים. כשנושא משרה בחברה מגיע לאולמה של אלשיך, וכונס הנכסים מאשים אותו שביצע שינויים בפרוטוקול - לא קוראים לזה שיפוצים, קוראים לזה זיוף. מאיפה באה המילה 'שיפוץ'? איך אפשר לקרוא לזה משהו אחר מאשר זיוף? כששופטת לוקחת פרוטוקול ועושה בו שינויים בסתר, בלי ליידע את הצדדים ובלי לתת החלטה שבוצע שינוי - לדבר הזה קוראים זיוף".

- אם כך, מדוע אתם אינכם פונים ליועץ המשפטי לממשלה ודורשים לפתוח בחקירה פלילית נגד אלשיך? מדוע אתם מסתפקים בקריאות להדחתה בלבד?

"זו בהחלט אפשרות שצריך לשקול אותה, אבל אני משוכנע שאם נפנה למשטרה, התוצאה תהיה שגורמים, שאולי חפצים לטייח או להימנע מהסקת המסקנות הנדרשות, יגידו שכעת צריך להמתין לתוצאות החקירה. אני חושב שהחלטת הנציב כל-כך חריפה ונוקבת, היא מדברת בעד עצמה, ולא צריך לחכות לחקירת משטרה. את החקירה אפשר לעשות אחרי שיסיקו את המסקנות המתבקשות כלפי השופטת".

חששות ואיומים

- האם באמת מעשיה של השופטת אלשיך, עם כל חומרתם, מהווים הצדקה להדחתה מכס השיפוט?

"לצערי, אין מנוס מהעברת השופטת אלשיך מכהונתה. לא מדובר בעניין של מה בכך, אלא בשינוי פרוטוקול דיון משפטי, שבוצע בלשכתה של השופטת, בהיעדר הצדדים. הדעת איננה סובלת ששופטת בכירה במעמדה, כל שכן סגנית נשיאת בית משפט מחוזי ויו"ר נציגות השופטים הארצית, תוסיף לשמש שופטת פעילה, בשעה שהחלטת הנציב מותחת עליה ביקורת נוקבת. נראה לי שמעולם לא נתקלנו בדוח כה חריף ונוקב בקביעותיו ובממצאיו".

- האם היו לך חששות לגבי מעמדך המקצועי או הציבורי, נוכח המאבק שהכרזת על שופטת כל-כך בכירה ומרכזית?

"אם אגיד לך שלא, אני אחטא לאמת. בהחלט היו חששות. הזהירו אותי שאני עלול להיפגע. קיבלתי גם איומים, גם מרומזים וגם באמצעות צדדים שלישיים, והיה גם חשש שיופעלו לחצים גם על הנציב, ושהנציב חלילה יושפע מהם. אבל הרגשתי שזה מהלך שחובתי להוביל מתוקף תפקידי, ואמרתי לעצמי שאם לא אעשה זאת, אחטא לתפקיד. זו בדיוק התכלית שלשמה נבחרתי לתפקידי, וזו השליחות הציבורית שלי".

- טוענים שהמאבק שלך ושל הלשכה נגד השופטת אלשיך נובע בין היתר מרצונם של טייקונים לראות את אלשיך הולכת הביתה, בשל עמדתה הבלתי מתפשרת נגד בעלי ההון.

"זה ספין עלוב של כל אלה שמנסים ללמד עליה סנגוריה. הספין הזה יוצא מהנחה שהשופטים האחרים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב הם שפוטים של הטייקונים ועובדים בשירותם, שרק השופטת אלשיך מגינה על הציבור, וששאר השופטים במחוזי בתל-אביב הם כנראה עבדים נרצעים שלהם. אני אומר לך שגם השופטים האחרים בבית המשפט יודעים לשמור על כספי הציבור ועל האינטרס הציבורי, ולא רק השופטת אלשיך. מה, רק בגלל שהיא נותנת החלטות בעניינם של טייקונים, זה נותן לה חסינות? מה רוצים להגיד, היא מגינה על הציבור מהטייקונים, בואו ניתן לה לזייף פרוטוקולים?"

- טענה נוספת שעולה בנוגע למאבק נגד אלשיך היא שמדובר בחלק מאג'נדה כללית נגד שלטון החוק ומערכת המשפט, ובניסיון לטעת פחד בכל שופטי ישראל.

"קשקוש. אין לי שום אג'נדה נגד מערכת המשפט, נהפוך הוא. אני עורך דין שמנהל משרד גדול של ליטיגציה. כל יום יש לנו דיונים רבים בבית המשפט, אני אישית מופיע בבית משפט כל שבוע ומאוד מעריך את השופטים שאני מופיע בפניהם.

"אין לי שום אג'נדה נגד מערכת המשפט, רק נגד שופטים שמועלים בתפקידם ומזייפים פרוטוקולים. זה הופך אותי ליריב של המערכת? מערכת המשפט יקרה לי לא פחות ממה שהיא יקרה למי שטוענים את הטענות המצחיקות האלה. בגלל שיש תפוח רקוב אחד, זה אומר שאני נגד כל מערכת המשפט?"

כתף קרה מראש הלשכה

למאבק נגד אלשיך, הלובש כעת אופי מוסדי, נלווה גם פן אישי, העוסק בתחום המוכר כל-כך של המאבקים הפנימיים בלשכת עורכי הדין. נוה וברזילי התמודדו כשותפים וחברים בבחירות האחרונות בלשכה - ברזילי ניצח את יורי גיא-רון במאבק על ראשות הלשכה, ונוה ירש את מקומו בראשות מחוז תל-אביב. ואולם, בחודשים האחרונים נוצר בין השניים קרע עמוק, ופרשת אלשיך סייעה להעלות אותו מעל פני השטח.

נוה דוחה את הטענה שהוא רוכב על פרשת אלשיך במטרה לבנות עצמו כמתמודד עתידי על ראשות הלשכה. "זה עוד ספין, שאין לו שום בסיס", הוא אומר. "תפיסת העולם שלי היא שהלשכה היא איגוד מקצועי, והייתי חוטא לתפקידי, אם כשעורך שדין המצוי במצוקה ופונה לאיגוד שלו לעזרה, לא הייתי נוקט את הצעדים שנקטתי. לא נבחרתי רק כדי לעשות מסיבות, אירועים והשתלמויות סופ"ש באילת, אלא בראש ובראשונה כדי לשמש ראש איגוד מקצועי של עורכי הדין".

- אם כך, היית צריך לברך על מעורבותו של ברזילי כעת בפרשה. במקום זאת ראשי המחוזות משמיעים כלפיו ביקורת לא פשוטה.

"כשיצאתי למאבק הזה, לא העליתי על דעתי שאקבל מראש הלשכה כתף קרה ושלא אזכה לתמיכה גורפת. את זאת למדתי רק אחרי שיצאתי לקרב. אני מברך בהחלט את ראש הלשכה על עמדתו הנוכחית. אני שואל את עצמי איפה הוא היה במשך כל החודשים שהייתי זקוק לתמיכה ולגיבוי, ולא קיבלתי אותה מראש הלשכה.

"קולו של ראש הלשכה עצמו לא נשמע בכל התקופה הזו, עד שעה לפני מסיבת העיתונאים שערכנו, אז הוא נזכר שזה הזמן הטוב ביותר להביע את עמדתו. ברגע האמת, כאשר עניין קריטי ומהותי כמו פרשת הפרוטוקול והתלונה לנציב עלה על הפרק, דורון פשוט סטה מהדרך שלנו, ומצאתי את עצמי לבד במערכה".

- בכל זאת, ראש הלשכה תומך בהחזרת המשוב, בין היתר לאור ממצאי פרשת אלשיך, וכך גם אתה - וזאת בניגוד לדעת ראשי המחוזות האחרים.

"טענו נגדי שבגלל שהתבטאתי בעד משוב השופטים במערכת הבחירות ללשכה, לכן אני נגד מערכת המשפט. לא ידעתי שמי התבטא בעד משוב, הוא נגד המערכת. ראש הלשכה לשעבר, שלמה כהן, שהמציא את המשוב והנהיג אותו - כלפיו לא טענו שהוא נגד מערכת המשפט. המשוב הוא לא המצאה שלי".

עורמה וכזב

- האם לדעתך סקילה פומבית בכיכר העיר של שופטת, שעדיין מכהנת בתפקידה, היא הדרך הנכונה לטפל בנושא הרגיש הזה?

"למה לא נשאלה השאלה הזו כשהשופטת הגיבה בתקשורת על התלונה, עוד לפני שהתפרסמו מסקנות הנציב, למשל שהפרוטוקול הושג על-ידי עורכי הדין 'בדרך לא דרך'? מה המשמעות - שהם השיגו אותו בעורמה או בכזב?

"הייתי מצפה שכאשר השופטת הבינה לאיזה כיוון הולכות מסקנות הנציב, שתחסוך מכולנו את אי-הנעימות הכרוכה בפרשה. היא יכלה לפרוש בכבוד, אבל אפילו לא עלה בדעתה להתנצל. אם היא הייתה מפרסמת הודעה ששגתה ומתנצלת, אני מודיע לך שלא היינו ממשיכים עם הליך בירור התלונה. אבל עכשיו כבר מאוחר מדי".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר