גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוני פיטרסון: "כולם רוצים את האלבומים שלי אבל בחינם"

המוזיקיאי רוני פיטרסון: "אמריקה אף פעם לא ידעה להעריך כישרון. היום אני ומוזיקאים אחרים מקבלים פחות הערכה מזונה"

ב-2004 הופיע רוני פיטרסון בנשף ההשקה של פורבס ישראל. בסוף ההופעה ניגש פיטרסון לסטיב פורבס, לחץ את ידו, נתן לו שני דיסקים וכרטיס ביקור, ואיכשהו הם התחילו לשמור על קשר של גלויות ברכה בחגים וטלפונים. לפני כמה שנים שאל אותו פורבס אם בא לו לקפוץ לאיזושהי ועידה בסקוטלנד לכמה ימים כדי להעביר את הזמן בכיף. בסקוטלנד הוא פגש את ג'ון אף הוצ'קיס מחברת ניהול הקרנות הגדולה הוצ'קיס אנד ויילי.

"הוצ'קיס מאוד כבד", אומר פיטרסון באנגלית, כי גם אחרי יותר מ-35 שנים מאז הביקור הראשון שלו בישראל, העברית פשוט מסרבת להסתדר לו על הלשון. הוא גבוה, שרירי, מלא אנרגיות של רוקר אמיתי. "אז אני, עם התחת השבור שלי, מסתובב שם עם כל המיליונרים האלה ומרגיש מעולה. אולי אין לי הכסף שלהם, אבל הם מעריצים אותי כי אני חופשי. לא לובש חליפה, לא לחוץ בתוך לוח זמנים ובפגישות, ועושה מה שאני רוצה. אז הוצ'קיס זרק מילה, אני עניתי מיד בלי חשבון, ומצאנו את עצמנו יחד שלושה ימים. החבר'ה האלה אולי עובדים בעסקים, אבל הם מאוד רוחניים. הכול מאוד קליל, הומוריסטי. את יודעת מה ההבדל בין אנשי עסקים ישראלים לאנשי עסקים בשאר העולם?".

בוא תגיד לי אתה.

"כאן אתה נכנס ישר לשיט ומתחיל לריב על הביזנס. שם אתה משחק גולף, מדבר על החיים, על המשפחה, בדיחות, גוד טיים, ו-5 דקות לפני שהפגישה מסתיימת נותנים כמה מספרים וסוגרים עניין. המספרים הם לא החשובים. אתה קודם כול מרגיש את האדם, ולא צולל ישר למספרים ונשאר בעומק כדי להתווכח עליהם במשך שעות, ובעצם על מה. שני הצדדים רוצים את אותו הדבר, רק שאצלנו הכול נופל על האגו".

שלום חנוך הזמין אותך ללוות אותו בגיטרה ב-1987, כשהצלחת בגרמניה. אתה מצטער על שבחרת לגור בישראל?

"בחיים לא".

באמריקה או בגרמניה יכולת להיות מיליונר.

"הייתי בן 30 כשהגעתי לכאן בפעם הראשונה, ובן 34 כשעשיתי עלייה. הייתי מורעב באמריקה, לא פחות. אולי הייתי מצליח ואולי הייתי מנגן בשביל איזו פאקינג בריטני ספירס".

ואולי היית מוציא תקליט ומוכר מיליונים.

"אולי, ואולי לא. אין ביטוח. זה לא קרה כשהייתי שם. מאדי ווטרס, ענק הבלוז, אמר בראיון שלא קיבל כבוד ולא ראה 25 אלף דולר בחיים שלו. אם הוא לא קיבל כבוד, אז בטח לא אני. היו לי חברים שניגנו ושרו בכל המקומות הנחשבים - בריטני, פינק. הם אמרו לי, אתה עושה מוזיקה אמיתית, והם עושים מיליונים במוזיקה תעשייתית, אבל הם אומללים".

גם בעולם לא יודעים להעריך כישרון כמו שלך?

"אמריקה אף פעם לא ידעה להעריך כישרון. היום אני ומוזיקאים אחרים מקבלים פחות הערכה מזונה. כולם רוצים את האלבומים שלי, אבל בחינם, אך לזונה הם ילכו וישלמו כסף. אנשים חיים בתוך עולם וירטואלי: מתחברים עם אנשים בפייסבוק, רואים הופעות של להקות בחינם, מדברים בטלפון דרך האינטרנט. הדבר היחיד שהם צריכים לשלם עליו זאת הפיצה שהם מזמינים ברשת. אבל לשלם 50 שקלים לדיסק, שהשקעתי בו הרבה כסף, ניסיון ואת הנשמה שלי - זה לא".

אתה כועס.

"ברור. אילו היית משקיעה 50 אלף דולר בבית קפה, וכולם היו באים לשם ומצפים לשתות קפה חינם, זה לא היה מעצבן? אומרים שהדיסקים הם כרטיסי הכניסה למופעים, אבל בגלל העולם הווירטואלי המשחית הזה, אנשים לא באים להופעות, אפילו שההופעות שלי מוכרות כרטיסים, ויפה. הם מעבירים את הווירטואלי לתוך המציאות".

יש מי שמשתמשים בפלטפורמות האלה כדי לשווק ולקדם את עצמם.

"אני לא יודע איך, כי הכול חופשי. איך בדיוק אני הופך את זה לכסף? אין לי מושג. כל החומר שלי נמצא בפייסבוק שלי".

אפשר לעשות כסף מלנגן לאחרים?

"שלום הוא היחיד שאני יכול לעבוד איתו כאן".

למה?

"כי אני לא יכול אפילו לזכור מוזיקה של מישהו שאני לא אוהב".

ניגנת עם שלמה ארצי.

"כשהוא הופיע עם שלום. הייתי איתו על במה אחת, אבל ניגנתי רק בשירים של שלום. סינגולדה ניגן עם שלמה. אם אנשים ירימו טלפון ויבקשו שאנגן איתם - אשמח לבוא; אבל הם לא עושים את זה מאז שיש לי קריירת סולו. אם לא תנגן מזרחי, לא תעשה כסף. אשר פאדי, המתופף שניגן איתי, הלך לעבוד עכשיו עם אייל גולן ועושה הרבה כסף. מעל 330 הופעות בשנה. ניגנתי עם אייל את 'דמעות'".

אז למה אתה לא מנגן איתו יותר?

"אני מת עליו, הוא בן אדם מדהים, אבל זה לא הסגנון שלי. המוח שלי לא יכול לעכל אינפורמציה מוזיקלית כזאת".

והמוזיקאים הצעירים? יש אחלה להקות.

"עזבי את המוכרים. יש להקות מדהימות כמו 'בית ספר' של אביטל תמיר, שמפיק את האלבום שלי, להקת רוק כבד מהטובות בעולם. יש סצנת פאנק מדהימה, מטאל; חבר'ה ששרים באנגלית בלי טיפת מבטא, והם לא מסתכלים על מה שקורה כאן אלא חיים את מה שהם רואים ביוטיוב".

למה הקהל הישראלי לא מתחבר אליהם?

"הישראלים מאוד חזקים בנוסטלגיה. הם רוצים להקפיא את הדברים של כאן ועכשיו. היית מצפה שבגלל המצב הביטחוני שאנחנו נמצאים בו יצמח כאן רוק כבד הכי חזק. אבל כשאני נותן בגיטרה, מיד אומרים לי, איזה רעש. אני לא משתמש בדיסטורשן, אבל אנשים כאן חושבים שכן. עשיתי כאן איזה 15 דיסקים כמלווה, ואני יודע שבאופן קבוע יעשו את המיקסים לגיטרה שלי כל-כך נמוך, שבקושי ישמעו אותם. פעם אמרתי למישהו שהוא יכול לשלוח לי כסף בלי שאנגן בכלל. היה לי סולו בתקליט של דני רובס, וכששמעתי אותו לא הצלחתי לשמוע בכלל את הגיטרות. עושים פה מיקסים כמו בשנות ה-60'".

אתה איש עסקים?

"אני חושב שכן. יש לי עורך דין מצוין, נילי, אשתי, מנהלת אותי, ויש לי חברת הפקות פרטית שהוציאה עכשיו את הדיסק האחרון 'רוק'נרול וורייר' ומפיקה גם את המופע. בתחום המוזיקה אני כל-כך מנוסה שאי-אפשר לעבוד עליי. יש הרבה כרישים והרבה מוזיקאים שזורקים את הזכויות שלהם סתם ככה. אני בעסקי המוזיקה. עסקים. אם לא מתעשרים מזה, לפחות שזה יכסה את עצמו. החלום להפוך למוזיקאי מיליונר עבר לי. עכשיו צריך להתקיים".

המלחמה הזאת יכולה לייאש.

"יש לי שיר שכתבתי עם סטיב וולף, חבר שלי, שעובד עם בריטני ועם פינק ונלקח על-ידי וויל יאנג, הזוכה הראשון באיידול הבריטי. כשהייתי בניו יורק כתבנו יחד 21 שירים, מישהו שמע, לקח את הבסיס לשיר, והוא הגיע למקום החמישי במצעד הבריטי. האלבום נמכר בטירוף ונלקח גם לסוני פלייסטיישן. גם עכשיו אני עובד על משהו שאני עוד לא יכול לדבר עליו ומבוסס על הכתיבה שלי וזכויות היוצרים שלי. היום לא צריך לחיות בחו"ל כדי לעבוד בחו"ל".

חשבת לעבור לשם לתקופה?

"נסעתי לניו יורק ב-2004 כשכתבתי עם סטיב, והייתי חייב לברוח מהאינתיפאדה ולהירגע שם. אמרתי לו שהבלוז, שהוא הבסיס שלי, ימות, כי הקצב הזה, של הכרכרות ועגלות הסוסים, כבר לא קיים וצריך לשלב בו היפ-הופ, מקצב עכשווי. כתבנו וכתבנו ומכרנו אחד מהם לפרסומת של פומה. לגור ממש? לא. למסע הופעות בטח".

יש לך סוכן בארצות הברית?

"יש לי משא ומתן עם אחד. הפעילות שלי כאן. האלבום האחרון יצא במארס".

הוא נכנס לפלייליסט?

"של גלגל"צ לא; בתחנות אחרות דווקא כן. המכירות לא משהו, כי אף אחד לא קונה דיסקים".

אז למה אתה ממשיך להוציא אותם?

"כי חייבים להמשיך הלאה. כולנו באותה סירה".

עד מתי?

"עד שאהיה זקן מדי, או שלא אשמע טוב".

עוד כתבות

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר