גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הילדים של המחר

הם יעבדו מעט, יתגרשו פחות, יתנתקו מהפייסבוק, ימצאו איזון בחיים, יהיו נחושים לתקן את העולם, אבל לא יצליחו כי בדור שלהם תבוא הקטסטרופה הבאה. G מציג: הצצה לעתיד של ילדינו, דור האלפיונים, ואיך זה קשור להורות החונקת ולוורקוהוליות שלנו < רנן נצר

והרי התחזית לדורות הבאים: הילדים שלנו לא יהיו כמונו. הם יהיו ההפך הגמור, ואנחנו יכולים רק לקנא; משום שהם יצליחו להניח את ידם על הדבר החמקמק הזה, שאנחנו רודפים אחריו כל חיינו בחוסר הצלחה מתסכל: איזון. הם יעבדו פחות, יפרידו בין העבודה לחיים הפרטיים, ואפילו, תחזיקו חזק, יתנתקו מאינפוזיית הפייסבוק. שיחת ועידה עם לקוחות מחו"ל או עם הבוס בשעות אחר הצהריים? הצחקתם אותם; את זמן האיכות הם יבלו בפארק עם הילדים, מקדשים את ערכי המשפחה ואת תרבות הפנאי, ובין לבין מנערים מעצמם פירורים אחרונים של הורות חונקת ומגוננת-מדי שהענקנו להם.

זה לא יקרה בגלל מרד נעורים סטנדרטי וחולף אלא תולדה של התבוננות מפוכחת, שמחלחלת ברגעים אלה ממש - טיפה ועוד טיפה, עד להכרה שהם מבקשים לעצמם דרך חיים אחרת. הילדים שלנו לא ירצו לרשת את אמנות הג'ינגול שפיתחנו וטיפחנו במשך שנים - בין הגן עד השעה חמש, למועדונית הבינונית של בית הספר, לבייביסיטר התורנית, לארוחות המיקרו. גם את הוורקוהוליות, הזמינות התמידית והמירוץ אחר הזמן האבוד הם ינטשו בשאט נפש. הם יהיו כל מה שאנחנו לא.

זו לפחות התחזית של פרופ' דוד פסיג, ראש המגמה לטכנולוגיות תקשורת וראש המעבדה למציאות מדומה באוניברסיטת בר-אילן, שכבר יודע איך ינהגו הילדים שלנו, וגם הילדים שלהם, וגם הילדים של הילדים שלהם. "הטכנולוגיה תהפוך עבורם למשהו שקוף ומובן מאליו, וגם בו הם יחפשו איזונים", מעריך פסיג. "הם יהיו מחוברים למיילים, אבל לא לצורכי עבודה אלא לעיסוקי פנאי ולמטרות אחרות. הם גם לא יהיו דור שנמצא כל הזמן בפייסבוק. זה דור שיחיה בקהילות יותר קטנות, יהיו לו קשרים, והוא יהיה יותר פתוח; לא יהיו להם בפייסבוק עשרת אלפים חברים שאין להם קשר איתם".

הכול טוב ויפה, אבל השאלה היא אם הדור הזה יצליח "לחנך" את תעשיית ההיי-טק, למשל, לעבוד מתשע עד חמש?

"כן. כל תעשייה תמצא את האיזונים שלה, וזה כבר מתחיל לחלחל. מחאת הרופאים הצעירים היא דוגמה קלאסית לכך. במשך שלושים-ארבעים שנה הרופאים היו עבדים. הילדים שלהם נכנסים היום למערכת כמתמחים ואומרים, רגע, מה קרה? אבא שלי היה מוכן לעבוד ככה, אבל אני לא מוכן. הילדים שלהם יהיו הרבה יותר תובעניים".

מחזור בן שמונים שנה

פרופ' פסיג, חוקר עתיד מהמובילים בישראל, אינו קורא בקפה וגם לא מתבסס על מיסטיקה לסוגיה. את תחזיותיו הוא מבסס על מודלים אמפיריים, שמוכיחים זה מאות בשנים כי אף שכל דור משוכנע שהוא ממציא את הגלגל מחדש, הרי אין חדש תחת השמש, וכי גם לנו, כנראה, לא נותר אלא לשחק כמיטב יכולתנו את התפקיד שנכתב עבורנו במחזה. אפשר לגלות ספקנות ואף ציניות בעניין - פסיג לא מתרגש; אלה הן הרי מהתכונות הדומיננטיות של הדור שלנו, ואפשר פשוט להתמסר קצת ליצר הסקרנות ולהציץ אל קווי המתאר של עתיד ילדינו.

ב"ילדינו", מכוון פסיג אל הדור שנולד ושייוולד בין השנים 2000 ל-2020. דור אותו הוא מכנה "דור האלפיונים", על-שם שנות האלפיים הראשונות שבהן הם נולדים. בספרות העולמית מכנים אותם לעתים גם דור המילניום, דור ה-Z או דור ה- Y - בעיקר את מי שנולדו בשנים הראשונות של התקופה. כך או אחרת, מכיוון שקיימים כינויים שונים שאינם תמיד חופפים מבחינת השנים, נדבק בכתבה זו בכינוי "האלפיונים".

בהערכות העתיד שלו מתבסס פסיג על "מודל הדורות" של וויליאם שטראוס וניל האווי, חוקרים מאוניברסיטת נוטרדאם באינדיאנה, ארצות הברית. השניים גילו מודל מורכב, המלמד על מחזוריות התפקידים ההיסטוריים של הדורות. מודל זה כולל ארבעה סוגי דורות, כל אחד נמשך כעשרים שנה, ומכאן שאורך כל מחזור עומד על כשמונים שנה. החוקרים מצאו כי מודל זה חוזר על עצמו "באופן מעורר השתאות" בתרבות המערבית כבר 500 שנה - וכיום מתקיים בפעם השביעית.

מ"מודל הדורות" עולה כי כדי למלא את תפקידם ההיסטורי, מפתחים הדורות השונים מאפיינים ואסטרטגיות פעולה שמייחדים אותם, כפי שמסביר פסיג: "המודל בא להסביר את ההיגיון המחזורי - כיצד הדורות משכללים והולכים את החברה שבה הם חיים, וכיצד הסדר החברתי מתפתח והולך לפי דפוסים, ערכים והיגיון מסוימים".

עד כמה המודל מהימן?

"המהימנות שלו עומדת על 60%-50%, וזה הרבה. אנשים טועים לחשוב שזה 50-50, אבל לא מדובר פה בהטלת מטבע, אלא בחיזוי מתוך אין-סוף אפשרויות. זה מודל שעושה הכללות ולא מסביר כל דבר, אבל הוא מסביר הרבה דברים שלא היינו יכולים להבין אותם אחרת. צריך לזכור שבמקצועות מדע רבים אנחנו ממציאים דפוסים כי אם אין לנו כאלה. אנחנו לא יכולים לראות את המציאות".

הורות הליקופטר

ארבעת הדורות, שלגביהם מפרט פסיג גם בספרו "צופן העתיד" (הוצאת ידיעות אחרונות), הם: "דור השתקנים" (המכונים גם דור "האידיאליסטים" או ה"בייבי בומרס"). הם נולדו בין השנים 1940 ל-1960, בזמן מלחמת העולם השנייה או אחריה - כלומר לאחר קטסטרופה חברתית. הם מנסים לשנות את עולם הערכים הישן, מנסחים חזון חדש ונלחמים כדי לממשו.

הדור שבא אחריהם מכונה "דור האני" (וגם דור "האינדיבידואליסטים האלטרואיסטים"), והוא כולל את ילידי 1980-1960. אלה נולדו בתקופה של המהפכות החברתיות של שנות ה-60 וה-70, להורים מהפכניים ואידיאליסטיים, על רקע "ילדי הפרחים", תנועת הפמיניזם ותרבות אנטי קפיטליסטית. זהו דור שמחפש מימוש עצמי, ובשביל הצלחתו הוא מוכן לשלם מחיר כבד - כמו התפוררות התא המשפחתי, עומס עבודה אדיר וניכור. זהו דור של מבצעים, שכדי לעשות קריירה הוא יוצא מהבית ומשאיר שם לבד את ילדיו, שהופכים לילדי מפתח.

הדור השלישי בתור, ילידי 2000-1980, הם "דור האיקס" או דור "המוחצנים". זהו דור הטכנולוגיה והאינטרנט, הדור שהיה דבוק לטלוויזיה והרבה לשהות בבית; שגדל בתחושה של שבר משפחתי, ערכי וחברתי. ההורים שלו לא היו בסביבה כדי לגדלו באופן צמוד, ובני דור זה איבדו כל רסן וסמכות, בעטו במוסכמות ומרדו בהורים ובחברה כולה.

הבאים אחריהם הם, כאמור, האלפיונים. מבחינה ביולוגית, ההורים שלהם יכולים להיות הן מדור האני (ילידי שנות ה-70-60) והן מדור האיקס (ילידי שנות ה-90-80). "משפחות רבות נמצאות כיום במצב מורכב; לפעמים יש שלושה או ארבעה דורות במשפחה אחת", מציין פסיג. "זה קורה כשבני הזוג הם משני דורות שונים והילדים נולדים בהפרשי שנים גדולים". עם זאת, הוא מבהיר כי רוח התקופה, שבה שולט דור האיקס, מחלחלת לכל הדורות החיים כיום, ולכן "גם אדם בן 60 יכול להיות 'בראש' של דור האיקס ואפילו לדברר אותו".

דוגמה ברורה לכך היא התקדמות הטכנולוגיה, שכל הדורות כיום מיישרים איתה קו: צעירים ומבוגרים כאחד מסמסים, שולחים אי-מיילים, מתחזקים פרופיל בפייסבוק ואוחזים בסמארטפון. וכשרוח התקופה מחלחלת לכולם, כך גם קורה שההורים של האלפיונים מתאפיינים בהורות דומה - מגוננת עד כדי אובססיביות, המעניקה להם את החום ואת האהבה שלהם הם לא זכו במידה מספקת מהוריהם-שלהם.

"אנחנו הורים שצופים בילדים שלנו מלמעלה בכל רגע נתון, הורות הליקופטר", מכנה פסיג את סוג ההורות הזה, "אנחנו שומרים עליהם, בוחנים, מנתחים. יש לכך תופעות מוזרות מאוד בעולם. בארצות הברית, למשל, יש הורים שבאים עם הילדים שלהם לראיונות עבודה. הם רוצים שהראיון ילך טוב ומעוניינים לוודא שהמראיין מתנהל לפי החוק. זאת הגנה טוטלית".

לפני שמתחילים להתייסר על ש"דפקנו לילדים שלנו את החיים", מבהיר פסיג כי לסוג ההורות הזאת יהיו גם השלכות חיוביות על דור האלפיונים: הם יאמינו יותר בעצמם, יהיו יותר אופטימיים ומשתפי פעולה, יותר ידידותיים לחברה ופתוחים מבחינה אתית ותרבותית, ואף יתחנכו להיות שונאי סיכונים. אולם היא תביא גם לתופעות קשות.

"הילדים האלה לא עצמאיים", הוא טוען. "בגלל הגנת היתר הם לא מודעים לסכנות ומאמינים יותר מדי בבני אדם - ההפך מההורים שלהם. תסתכלי על כל מי שנמצא פה בארץ והוא בסביבות גיל שלושים; הוא ציני בצורה איומה כלפי מערכות ובני אדם. חוסר הנחת הזה, שמאפיין את התקופה הנוכחית, יגרום על-פי מודל הדורות לכך שדור האלפיונים יהפוך לדור של מתקני עולם".

קטסטרופה ואז תיקון

על פניו זה מצלצל טוב - הילדים שלנו יהיו מתקני עולם; אבל פסיג מצנן את ההתלהבות עוד בטרם תתעורר: האלפיונים אמנם ידרשו צדק חברתי ויעשו מאמצים כבירים, במהלך כל חייהם, כדי לקדם חברה מתוקנת - אבל הם לא יצליחו במשימת התיקון הבוערת שתעמוד לפתחם. "הבעיה תהיה שהם ינסו לתקן לפי אמות המידה של דור האני (ילידי שנות ה-70-60), אבל לא יוכלו לעשות זאת, משום שבכל הגות וחזון יש חורים, ובלתי אפשרי יהיה לחזור לאידיאל. מה שהם יעשו לא יהיה מספיק", מסביר פסיג, ומפנה שוב אל מודל הדורות.

לפי המודל, הדור שיצליח להוציא אל הפועל את התיקון המיוחל הוא הדור שיבוא אחרי דור האלפיונים. אותו דור, שכמו דור השתקנים, ילידי שנות ה-60-40, יתחיל מחזור דורות חדש. מדוע? מפני שרק לאחר שכל המערכות החברתיות יקרסו, כמו לאחר מלחמת העולם השנייה, יגיע דור שלא ינסה לאחות את הקרעים הקיימים טלאי על טלאי, אלא יצא ביישום חזון חדש לחלוטין. פריש-מיש של דפי ההיסטוריה.

"הדור הראשון במחזור, השתקנים", מסביר פסיג, "הוא דור של הוגים שמייצרים חזון חדש על מנת לפתור את הבעיות שאליהן הם נולדים. הדור השני מממש את החזון הזה. הדור השלישי, האיקס, ער לחסרונות של ההגות, לביצוע הכושל שלה, והוא מאבד אמון. הרביעי, האלפיונים, יבואו ויאמרו: זאת לא חוכמה לאבד אמון, בואו ננסה לתקן את החוליים ואת החסרונות. זה דור שירצה לתקן את החברה, הכלכלה, האקולוגיה, הביורוקרטיה, ואת היחסים הבין-אישיים. האלפיונים ירגישו ששלושת הדורות שקדמו להם נכשלו במשימה, וירצו לחזור לאידיאל דרך תיקון, איזון וסידור מחדש, אבל הדרך היחידה להתפתח היא ליצור משהו חדש.

"בדור החדש, של ילדי האלפיונים, יגיע מישהו שאף אחד לא חשב עליו ויהפוך להיות הנביא החדש שלנו עם רעיונות כלכליים, גיאופוליטיים וחברתיים חדשים. זה יהיה דור שיעלה את כל המערכת לרמות הרבה יותר גבוהות".

בהקשר הישראלי מסביר פסיג שאחת הדרכים לתקן את החברה הישראלית תהיה הגיוס לצה"ל. האלפיונים יעריכו סמכות, יהיו קבוצתיים ופטריוטיים, ומבחינתם, מכליל פסיג במכוון, "כולם צריכים להתגייס וכולם ילכו לקרבי; בניגוד להורים שלהם, שלא מיהרו להתגייס ליחידות קרביות או להישאר שנים בצבא, כי הם לא רצו לקבל אחריות".

תיקון משמעותי עוד יותר ייעשה בחיי המשפחה הגרעינית והמורחבת. דור האיקס, כלומר "ההורים של האלפיונים התנסו במשפחות מסוגים שונים, ואילו האלפיונים יהיו קונפורמיסטים, ירצו לחזור לתא המשפחתי המסורתי, וערך המשפחתיות יהיה חשוב להם מאוד. כאידיאל, שיעור הגירושים ירד אצל האלפיונים ונראה אצלם פחות משפחות חד-הוריות".

פסיג מסביר שהדרך של האלפיונים לממש את האידיאל המשפחתי תהיה באמצעות תיקונים מרחיקי לכת שהם יבצעו בשוק העבודה. "הכול התערבב לנו בשנים האחרונות", הוא אומר, "משפחה, עבודה ופנאי, וכתוצאה מכך הפכנו כולנו לעבדים של מערכות. האלפיונים ידרשו איזונים גם בעבודה: הם ירצו משרה מסודרת בשעות מסוימות, וידרשו שהעבודה לא תגלוש לחייהם הפרטיים. הדור הזה יגיד למעסיקים: 'זה לא שאני לא רוצה לעבוד, אני רוצה איזון. אני עובד אצלך מתשע עד חמש, ואל תבקש ממני לטפל בלילה באי-מיילים מהעבודה'".

פסיג צופה שגם מבחינת היחס במקום העבודה יחול שינוי. "האלפיונים יצפו ליחסי אנוש טובים בעבודה וישדרו למעסיק - אל תלחץ עליי יותר מדי ואל תשגע אותי. תן לי מרווח נשימה, זה ישתלם לך. הם ירצו שמעסיקים יכירו בכך שגם כשהם בבית, זה חלק מעוצמות הנפש ומהאיזונים הנפשיים שלהם, שעשויים לתרום בהמשך למקום העבודה. ארגון שלא ייתן להם את זה - הם יילחמו בו, ואם צריך גם לא יישארו בו".

הדרישות ממקומות העבודה יהיו גם ברמת המקרו ולא רק המיקרו: "דור הילדים ידרוש שהתעשיות השונות יהיו אחראיות - החל ב'ירוקות' לסביבה וכלה בידידותיות למשפחה ולקהילה. כל מה שקצת ירמוז לכך שתעשייה מסוימת היא נגד משפחתיות - הלך עליו".

עוד מעריך פסיג, שייווצרו מודלים שונים להתקשרויות עם מעסיקים. נראה יותר משרות חלקיות ותתחזק תופעת ה"ג'וב שרינג" - שני אנשים שחולקים ביניהם משרה מלאה. בנוסף, יהיה מקובל יחסית לצאת לשבתונים ארוכים למטרת טיפול בילדים או בהורים המזדקנים.

"ישראל לא ערוכה"

רוח האיזון והתיקון שתשרה על האלפיונים תביא, על-פי התחזיות של פסיג, גם לשינוי בהרכב החברה היהודית בישראל: ההערכה שלו היא כי בבגרותם, החברה תכלול 20% דתיים (חרדים וכיפה סרוגה); 50% מסורתיים ו-30% אנטי דתיים ("כאלה שלא רוצים מדינה יהודית").

ועדיין, 70% מהאוכלוסייה תהיה מסורתית לכל הפחות. הסבר.

"חלק גדול מהאלפיונים יחזור למסורת, וחלקם יאמצו גם יותר רוחניות - גם אם ההורים שלהם כלל לא מסורתיים".

יהיו יותר חוזרים בתשובה?

"ההפך, נראה יותר מסורתיים, אבל הרבה פחות חוזרים בתשובה. דור האיקס, שגדל לבד, היה צריך משהו שייתן לו מסגרת, והרבה מצאו אותה בדת בדמות חזרה בתשובה. הילדים של היום כבר לא יצטרכו איזונים קיצוניים, הם ימצאו את האיזונים בתוך מסגרת החיים שלהם".

אבל, עם כל הכוונות הטובות, על-פי מחזור הדורות, דווקא אצלם תבוא הקטסטרופה העולמית הבאה?

"זו האירוניה ההיסטורית, שדווקא אצל הדור שרוצה לתקן, יתרחש המשבר הגדול הבא. בדור הזה תיווצר קטסטרופה צבאית, כלכלית או חברתית, ולפעמים כולן יחד".

אחד המודלים שמאותתים על כך, גם הוא מבית היוצר של החוקרים שטראוס והאווי שזיהו אותו, מתייחס לכך שעשרים השנים האחרונות של כל מחזור מתאפיינות במשבר חברתי ולאומי רחב היקף. הם מצאו כי בכל המחזורים שהתרחשו עד כה, המשברים היו מלווים גם באירועים ביטחוניים גדולים, ועל-פי תחזית זו, כדור השלג הזה החל להתגלגל מאז הפיגועים במגדלי התאומים ובפנטגון ב-11 בספטמבר 2001.

בגישה זו מצדדים מודלים נוספים לחקר העתיד, מסביר פסיג, שמעריך לפיהם כי החברה האנושית נעה לקראת משבר עולמי שיתחולל בתחילת העשור השלישי של המאה. ההערכה היא כי בסביבות 2020 צפויה מלחמה עולמית מכוננת, שגם ישראל תיטול בה חלק. לדברי פסיג, למערכה עתידית זו יהיו השפעות מרחיקות לכת על כל המאה, ועל ישראל להתכונן אליה כאל מלחמת הכרעה.

החדשות הטובות הן שהסכנה הביטחונית לא צפויה לעכב את ההתפתחות הכלכלית, ואם לסמוך על תחזיותיו של פסיג, ישראל עומדת להיכנס לתקופה של תור זהב כלכלי ב-2015. תקופת מיתון ארוכה, לעומת זאת, תגיח לקראת 2025, אחרי הקטסטרופה העולמית התורנית. "ישראל נמצאת במצב מעולה מבחינה כלכלית, יחסית למרבית המדינות המערביות", מסביר פסיג. "אף על פי כן, יש לנו מערכות שצריך לתקן. אם לא נטפל בהן, הן יגרמו לכך שהחברה תקרוס במרוצת השנים 2060-2050". אחת הדוגמאות הבוערות לכך היא סוגיית היציאה לגמלאות, שלדבריו "עומדת למשוך מערכות ומדינות שלמות שאולה מבחינה כלכלית; יוון וספרד הן רק ההתחלה".

בספרו הבא של פסיג, אשר יצא לאור בקיץ וייקרא "פורקוגניטו", הוא מציע מודל חדש של גמלאות. "הרעיון המרכזי במודל הוא שהחיסכון לא מתחיל כשהאדם נכנס לשוק העבודה אלא ברגע שהוא נולד", הוא מסביר. "כיום, אדם מתחיל לחסוך בגיל 30, במקרה הטוב חוסך שלושים שנה, ומהחיסכון הזה הוא אמור לחיות עוד שלושים שנה בפנסיה. זאת קריסה טוטלית; המערכת הזאת תגרום לבוקה ומבולקה. תוחלת החיים רק עולה, וצריך לחסוך במשך שבעים שנה - גם מכספי הממשל וגם מכספים פרטיים".

האם ישראל מתחשבת בתחזיות הללו ונערכת בהתאם לעתיד? פסיג משיב בשלילה. "אנחנו בכלל לא ערוכים, ואנחנו לא במצב טוב", הוא מסכם. "אנחנו חושבים שהמצב של היום יישאר לעד. יש לנו הרבה מה ללמוד ולשפר, וזה לא בשמיים. ארצות הברית עושה היערכות, וכך גם מדינות רבות נוספות. בישראל עדיין לא נפל האסימון שחקר העתיד זאת דיסציפלינה שאפשר להשתמש בה כדי לשפר תהליכים של קבלת החלטות. והרי, עם כל הכבוד למודלים, המטרה היא לא לדעת מה יקרה בעתיד, אלא לשפר את מה שאנחנו עושים היום. זה כל הסיפור".

סמנכ"ל לענייני צומי

היי-טק? המאה ה-21 תביא לנו את ההיי-טאץ'

שאלה מסקרנת היא מה יעשו הילדים שלנו כשיהיו גדולים. חוקרים סבורים כי באמצע המאה ה-21 - שיאו של עידן הידע, תיוולד קטגוריה חדשה של עיסוקים, שאותה הם מכנים היי-טאץ' (מגע עילי), במקביל לתעשיית ההיי-טק. ארגוני העתיד ידרשו מן העובדים לפתח מיומנויות חשיבה לצד התמחויות ספציפיות ויצפו ליחסי אנוש טובים. ארגונים אלה יזדקקו לאנשים שיצליחו להפיק ממיומנויות אלה את האנרגיה הדרושה להנעת הארגון להצלחה.

בין המקצועות העתידיים, שלגביהם מפרט פסיג גם בספרו "צופן העתיד", ניתן יהיה למצוא את המקצועות הבאים:

1. צייד כישרונות. אחראי לאיתור כישרונות מיוחדים שהארגון תר אחריהם.

2. מנהל תשומת לב. אדם שתפקידו יהיה ללטף את האגו של העובדים.

3. מנהל כיף. יהיה ממונה על הוצאות מפנקות, עיסויים ושלל הטבות, ומהות תפקידו היא שלא תהיה לעובדים הטובים סיבה לעבור לארגון אחר.

4. מנהל שביעות רצון הלקוח. תפקידו להפוך את הלקוחות לאוהדים מושבעים של מוצרי החברה.

5. מנהל יחסים וחוויות. יהיה אמון על קשר טוטלי של הלקוח עם החברה בגישת "קנה סגנון חיים".

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; ורידיס מאבדת מערכה כ-4%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

"נמצאים רק בתחילת הדרך": מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם לראשונה על במה אחת

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס Tech IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021