גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה אתם יודעים על המנדלה, המעגל המתמצת מהות החיים?

האינדיאניים השתמשו בה לריפוי, בטיבט היא מסמלת את מחזוריות החיים והמוות, ואילו בקבלה, עץ החיים מבוסס על המבנה שלה ■ הכירו את המנדלה, המעגל המתמצת בתוכו את מהות החיים, ואיך זה קשור לשיקום אסירים ולטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז

איתן קדמי אומר שהמנדלה שינתה את חייו, והוא לא לבד. אם עד לפני שנים ספורות מעטים בישראל בכלל שמעו או התנסו בעצמם ביצירה המעגלית, הרי שהיום מדובר בתופעה מתרחבת שמצליחה לגעת גם במי שצירופים דוגמת "אחדות פנימית", "אימון רוחני" ו"חיבור ליקום" גורמים לו לפריחה. שופטות, אסירים, צעירות במסיבת רווקות וילדי בית ספר; זוהי רק רשימה חלקית של ישראלים שבשבועות האחרונים פינו מזמנם, התיישבו אל השולחן וציירו מנדלה (Mandala).

אבל עוד קודם הטרנד, קצת רקע. מקור המילה הוא בשפה ההודית העתיקה, סנסקריט, ופירושה "מעגל המכיל מהות" או "מעגל מקודש". זוהי יצירה המתחילה מנקודת המרכז (בינדו בסנסקריט, כלומר הנקודה האלוהית) ומתרחבת בתוך תבנית קבועה של מעגלים. המנדלה נוצרת מכל חומר שתבחרו, החל בטושים, צבעי גואש ושמן וכלה בחמר, בחול ובאבנים. העוסקים בתחום מאמינים שכאשר מציירים מנדלה, אנחנו למעשה משרטטים את תמונת העולם הפנימית שלנו.

הספרות המקצועית בנושא מגייסת לטובת המנדלות את מעגלי העולם כולו - הרחם, גלגל העין, השמש, כדור הארץ, המעגלים שמשרבטים פעוטות כשהם מתחילים לצייר - ומסבירים כי החיבור למעגלים היה קיים בכל התרבויות העתיקות, והן העניקו למנדלה משמעויות סימבוליות שונות כדי להתחבר לקדושה ולכוחות החיים. במערות של האדם הקדמון נמצאו ציורים וחריטות של מעגלים ושל ספירלות; שמאנים אינדיאניים יצרו מנדלות בטקסים של ריפוי ושל הודיה; המנדלה הטיבטית מסמלת את מחזוריות החיים והמוות, ואילו ביהדות, סמל מגן דוד מבוסס על חלוקת מעגל לשישה חלקים ועץ החיים בקבלה מבוסס על מבנה מנדלי.

בעוד שבמזרח נותרה המנדלה עד ימינו בתפקידיה המסורתיים - המנדלה הטיבטית, למשל, מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך חניכתם של נזירים טיבטים - הרי שבמערב, וישראל בתוכו, היא פרצה את הגבולות המסורתיים. מי שסלל את דרכה למעמד זה בעולם המערבי היה לא אחר מקרל יונג, מחלוצי הפסיכואנליזה ותלמידו של פרויד. יונג נהג לשרבט רישומים מעגליים שהעידו על מצבו הנפשי, ולאחר שנים של עיסוק בתחום הסיק כי המנדלה היא חוויה פסיכולוגית המבטאת את המתחולל בתת-מודע. את מקומם של המודלים המקודשים תפס הביטוי האישי, הספונטני. המנדלה הפכה הן לכלי ביטוי יצירתי והן לכלי אבחוני וטיפולי - מהפרעות קשב וריכוז ועד לחולי סרטן.

חיבורים של מזרח ומערב

איתן קדמי הוא אוטוריטת המנדלות המשמעותית בארץ. בן 57, אמן רב תחומי הפועל בסטודיו פסטורלי בבנימינה, קדמי גילה את המנדלות ב-2004. עד אז היה מאייר וקריקטוריסט בעיתונים יומיים, מעצב גרפי, קרמיקאי ופסל. בשיחה עם G הוא מעיד כי המנדלה הצליחה לאושש אותו ממשבר גדול בחייו ושינתה אותו כליל. הוא הקדיש ללימוד הנושא שנים אחדות, שבמהלכן גם ביקר במקומות שונים בעולם, מהודו ועד שווייץ, שבה העמיק בכתביו של יונג על כוחם של המעגלים.

קדמי פיתח שיטה שאותה הוא מכנה "דרך המנדלה". "עשיתי חיבורים של מזרח ומערב", הוא מספר. "לקחתי את הידע של יונג ואת המקורות הדתיים מהמזרח והבאתי אותם למקומות חדשים. העולם המערבי התעסק בעבר רק בצד הנפשי, ואני הדגשתי גם את הצד הרוחני כי הבנתי שיש פה צד שאנחנו אמורים ללמוד דרכו. לא המצאתי שום דבר; ריכזתי את הנושא ועשיתי לו מיקוד כדי שיבואו לידי ביטוי האמנות, הביטוי הרוחני והעבודה הפנימית. זה גם מבטא את דרך החיים שלי.

"במהרה הבנתי שמה שנוצר זה סיפור אישי, שכל אדם כותב את התסריט שלו. משם, הדרך לפענח את התסריט הזה הייתה קצרה מאוד. היום, כשאני רואה מנדלה שמישהו צייר, אני רואה את הסרט של החיים שלו. גם אם הוא צייר רק נקודה אחת בתוך המנדלה".

קדמי למד לפענח ציורים וסימבולים (צבעים, צורות וקווים), והוא מתבסס בשיטתו על התיאוריה של יונג, שלפיה המעגל המנדלי מייצג את העולם ומחולק לארבעה חלקים (ראו תרשים משמאל). על-פי יונג, העולם שבתוך המנדלה נחלק לעולם המודע, שהינו החצי העליון של העיגול ולעולם הלא מודע בחציו התחתון. החצי הימני הוא החלק הזכרי והמבצע, החצי השמאלי הוא החלק הנקבי המרגיש, החולם והאינטואטיבי. יונג טען כי חלוקת המעגל היא אוניברסלית, כלומר חוצה תרבויות ועל זמנית. "זה גם תואם את הידע הקיים באסטרולוגיה ובקריאת קלפי טארוט", מציין קדמי. "יש ביניהם חוט מקשר".

קדמי מסביר כי השיטה מבוססת על איזון בין האונה הימנית של המוח ובין זו השמאלית: "בחברה שלנו פיתחנו מאוד את המוח השמאלי, שאמון על דיוק, תבניתיות, היגיון, ועל השוואתיות. ברגע שהוא מפותח, המוח הימני, שאחראי על היצירה והאינטואיטיביות, נחלש. במנדלות אנחנו מזינים את המוח השמאלי בתבניות, וזה מאפשר לימני לפעול".

המנדלה כמדיטציה

בשנים האחרונות מטרתו של קדמי היא להפיץ את בשורת המנדלות בציבור הרחב. הוא עושה זאת בעיקר באמצעות סדנאות שהוא מעביר, בדגש על הכשרת מורים. "כיום המנדלה מצליחה לסחוף גם אנשים שאין להם שום קשר לאמנות או רצון להיחשף", הוא אומר בסיפוק. "היא מתאימה לכל אחד".

יש ערך בציור מנדלות גם אם לא יודעים לפענח אותן?

"יש בכך ערך גדול מאוד. אם את רואה עיגול ובמרכזו נקודה ואת מתייחסת לזה - כבר עשית שינוי בחיים שלך. כי את שואלת מהו המרכז עבורך ואז מתבצע מיקוד, בין אם את רוצה ובין אם את לא רוצה. וכשאת מתחילה לצייר מהמרכז, את מבינה שזה מרכז שיכול לגדול. מעבר לכך אני רואה את יצירת המנדלה כמדיטציה, והתוצאה גם תמיד יפה".

ריקה רוסו סינה ממושב שרונה, שעוסקת בהנחיית קבוצות בתחום שילוב אמנויות וביניהן במנדלות, שימשה במשך עשרים שנה כמורה לאמנות. "עוד לפני שידעתי מה זה מנדלות, כשרציתי שיהיה שקט בכיתה הייתי נותנת לילדים לעבוד בתוך מעגל, בכל מיני טכניקות", היא מספרת. "ראיתי שבכל פעם שאני עושה את זה יש רוגע והתכנסות. במנדלה יש משהו מאוד בטוח, כי העבודה נעשית בתוך תבנית. גם אם עולים דברים מטלטלים, הגבולות מאוד ברורים, ואנשים חשים יותר ביטחון להעלות את התכנים הפנימיים האלה. המעגל הוא כמו השומר של ההתרחשות".

"הנושא השנתי במערכת החינוך הוא בריאות, והדרך הוויזואלית להמחיש זאת בבתי הספר של מחוז הדרום הייתה המנדלה", מוסיף קדמי, שנותן קרדיט רב למערכת החינוך. "הנחיתי מורים כיצד לעבוד עם הילדים ולחבר את הבריאות עם השקט הפנימי, עם האיזון ועם הריכוז. לחלק מהכיתות הגעתי וראיתי שהתלמידים נצמדו לזה וביקשו עוד מידע בתחום. פתאום היה שקט בכיתה. גם ילדים עם בעיות קשב וריכוז ישבו שעות וציירו; ילדים עם בעיות רגשיות ביטאו ביצירות דברים קשים. העובדה שמשרד החינוך קיבל את המנדלה היא בעיניי מהפכה במידה מסוימת. הרי זה נוגד את ההישגיות ואת ההתמקדות בציונים. הייתה במערכת הרגשה של מחנק וחיפשו איך להחזיר את השמחה, את היצירה ואת הביטוי האישי, וזה מה שהמנדלה עושה".

איך אתה מסביר את זה?

"כשעושים מנדלה אין אגו. הילדים לא צריכים להיות כמו מישהו אחר או להשיג משהו. הם מתפתחים בתוך המנדלה בהתאם לקצב שלהם - דבר שחסר להם מאוד. אני אומר לתלמידים שלי: אני רוצה שתעבדו בלי להתאמץ, אני רוצה שתנוחו בתוך העבודה, ופה טמון הקסם. בצעירותי למדתי בבצלאל, שם אמרו לנו שאנחנו לא שווים שום דבר ושאנחנו צריכים להתאמץ. מורים בעטו בפסלים של תלמידים כדי שנבין שאנחנו אפסים. המנדלה היא מהפכה, כי השיטה שלה מעוררת יכולת אמנותית גם באנשים שלא מזהים אצלם צד כזה והיא אומרת שכל אדם הוא אמן".

האמנות, שנחשבת לגבוהה, בוודאי תחלוק עליך בעניין הזה.

"נכון, כי תפיסה כזאת מסוכנת עבורה. ובאמת המנדלות עדיין לא נכנסו לשיח האמנותי. יש איזו התנגדות בעולם האמנות, נראה להם שאם כולם יכולים לעשות את זה אין בכך ייחודיות ואז גם אי-אפשר לתרגם את זה לכסף".

"האסירים מתים על זה"

בשנה האחרונה הצליחו המנדלות לחדור אפילו את שעריהם של מספר בתי כלא בישראל. רות מימרוד, מאמנת אישית ומנחת קבוצות להעצמה באמצעות מנדלות, שהייתה בעבר תלמידה של קדמי, עובדת עם אסירים בבתי הכלא השרון, נווה תרצה, אבו כביר ומעשיהו ובכלא אופק לקטינים. האסירים ציירו כבר מאות מנדלות, ובאוגוסט הקרוב אף תתקיים באבן יהודה תערוכה של עבודותיהם.

"האסירים מתים על זה", מספרת מימרוד. "גם אסירים שביצעו עבירות חמורות וגם צווארון לבן. בנווה תרצה, למשל, העבודה היא מדהימה; הנשים הרבה יותר פתוחות ולא חוששות להיות במקום החלש והלא מושלם. אני שומעת תגובות מהצוות שאף פעם לא היה כזה שקט באגפים כמו בזמן שבו הם מציירים, ועל כך שזה מביא להפחתת האלימות והמתח הגבוה ששוררים שם".

ככה פשוט הם מתיישבים לשרבט מנדלות? אין רתיעה, סקפטיות, זלזול?

"לפעמים אסיר אומר בהתחלה, 'אני לא יודע לצייר', 'תמיד הייתי דפוק בזה'. אבל הוא מנסה מנדלה אחת, ואני מזהה בה מסוגלות וצבע ומרכז גדול, ואז אני לוקחת את זה ועושה מזה מטעמים במטרה שיעשה את המנדלה הבאה, ואחר כך את הבאה אחריה, וזה עובד".

מה את עושה אם את רואה תכנים קשים?

"אני לא מפענחת אותם, אלא אם כן האסיר עצמו רואה שם דברים ומדבר על כך. התפקיד שלי הוא לזהות את הנקודה שהיא כוח ולהתמקד רק במקומות של העצמה. להראות להם שהם מסוגלים, שהם עומדים באתגר, שהם נחשפים ליצירה".

את חושבת שזה יכול לעשות אצלם שינוי?

"אין קסם מהיר בכלי הזה. הוא כמו מים על אבן, הלמידה היא תהליכית ואיטית. בסופו של דבר יש משהו שנשאר, ואני לא יודעת להגיד איך וכמה. אבל אם נגעתי לאחד מהם בלב והצלחתי לעורר אצלו שינוי קטן, בעיקר בתפיסה שלו את עצמו, אני את שלי עשיתי".

מה את מקבלת מהעבודה עם האסירים?

"דרך המנדלות אני יכולה לראות את הלב של האסירים, ואני אומרת את זה אפילו שאני לא מקילה ראש בפשעים שלהם. רוב האנשים האלה נפגעו בעבר בעצמם".

פשטות שובה לב

רותי דקל, ציירת מהרצליה ולשעבר תלמידה של קדמי, מיישמת את המנדלות בתחום אחר: תקשור. "רוב הפונים אליי הם נשים בצמתים שונים בחיים, כמו זוגיות או עבודה, אך יש גם גברים. אני מתאימה להם תבנית של מנדלה לפי סוג הבעיה או הנושא שהם מעלים. אחרי שהאדם מצייר מנדלה אני מעבירה לו מסרים שמקורם בתת-מודע שלו. המסרים האלה באים לידי ביטוי בצבעים, בצורות או בסמלים נומרולוגיים שהוא בחר. זה תהליך מאוד עוצמתי כי האנשים רואים שהתשובות לשאלות שהם מעלים מגיעות למעשה מתוכם".

דקל עובדת בהתנדבות עם נשים מוכות ועם נפגעות תקיפה מינית, ובאופן פרטי גם עם מקומות עבודה, כמו קבוצת שופטות שעמן נפגשה לאחרונה. במקרים כאלה היא מתמקדת בנושאים כמו מנהיגות ושיתוף פעולה. דוגמה נוספת היא משפחה שלמה, שציירה אצלה מנדלה משותפת. "עלה שם, למשל, הנושא של גיל ההתבגרות, של מתערבים לי ונכנסים לי לטריטוריה", היא נזכרת.

מהי המנדלה עבורך?

"עבורי המנדלה מהווה כלי עזר נוסף שלימד אותי דברים על עצמי ופיתח את היצירתיות שלי. אצל אחרים היא עשויה לפתח את תחומי המוזיקה, הכתיבה היוצרת, ואפילו את אופן התפקוד בעבודה. המטרה היא לא לתלות את הציורים על הקיר כקישוט אלא כתזכורת לנקודות העוצמה הקיימות באדם וכמרפא לנפש".

אני כבר שומעת את צקצוקי הלשון של פסיכולוגים לא מעטים.

"המטרה היא לשקף את המקום שבו האדם נמצא ולתת לו כלים כדי לפרוץ הלאה, לא בדרך פטרונית ומתנשאת אלא בכך שאני מראה לאדם דרך המנדלה שהוא צייר שכל התשובות נמצאות בתוכו".

"אני קורא לזה ייעוץ ולא טיפול", מסכם קדמי. "יש לי יכולת לתמוך בתהליכי גדילה והעצמה. תמיד יהיו אנשים שיגידו, אין לזה סימוכין, תימוכין ועבודות דוקטורט. אני לא רופא ולא מטפל. אני אמן ואני יכול לקרוא אמנות".

הביקורת המרכזית על המנדלה היא שלא נעשו מספיק מחקרים המוכיחים את השפעתה.

"נעשו מחקרים, אבל לא מספיק. התחום הזה מקבל עכשיו ממד חדש, ואולי יימצאו החוקרים שירצו לבדוק אותו. מנקודת המבט שלי, מציור מנדלה תמיד יוצאים נשכרים. הפשטות שלה שובה את הלב: לקחת דף עם עיגול, לצייר בתוכו ולעשות מהפכה בחיים".

איך מציירים מנדלה?

מדריך מקוצר מתוך "דרך המנדלה", ספרו של איתן קדמי

שרטוט התבנית. כל תבנית מייצגת תפיסה שונה של האדם את המציאות. ריבוע בתוך עיגול למשל, מייצג את תפיסת החיים בתוך מגבלות החומר. הריבוע מסמל את מוגבלות החומר והעיגול מסמל את השחרור, החופש והאין-סוף.

מדיטציה. לכל תבנית של מנדלה מותאמת מדיטציה עם התכוונות מיוחדת. לא הכרחי, אבל כדאי למדוט אחרי שרטוט התבנית ולא לפניה. כך נוכל להתבונן ולהרהר בה ולהבין את משמעותה טוב יותר.

ציור המנדלה על-פי התבנית. ישנם רק שני חוקים בציור המנדלה. הראשון הוא שיש להתחיל מהמרכז, מנקודת הבינדו. והשני הוא שאין חוקים. מתי עוצרים? או כשנגמר הנייר או כשנגמר הזמן שהקצבנו.

הסתכלות על תהליך היצירה. ידע רב טמון בתת מודע שלנו. ציור המנדלה מאפשר לנו לדלות ידע זה ולהעבירו למודע. מומלץ להכין מחברת ולתעד בה את התהליך בתוך מפה גרפית, הדומה למפת חשיבה.

 מנדלה

עוד כתבות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד