גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עד המדינה בתיק הולילנד: "העברתי לאולמרט 1.5 מ' ש'"

ש"ד ‎‎ביום השני לעדותו: ‎‎‏"אני ואולמרט היינו כמו שני גנבי סוסים; באמצעות כספים שקיבלתי מהולילנד כיסיתי חובות שהיו לו עקב מערכות הבחירות" ■ יועצו של אולמרט: "מדובר בעד שקרן, שכשהוא אומר שהשמש זורחת צריך לקחת מטרייה"

"הייתי שולח לאהוד אולמרט מתנות לחג וקונה לו סיגרים לבקשתו. היחסים שלי ושל אולמרט היו כמו של שני גנבי סוסים, ואני הייתי אחד הגנבים" - כך העיד היום (ב') עד המדינה ש"ד במשפט פרשת הולילנד בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

‏ביום השני לעדותו, סיפר ש"ד על יחסיו עם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שמואשם כי לקח מיזמי פרויקט הולילנד שוחד בסך מיליוני שקלים, בתיווכו של ש"ד, שאמר: "לא הייתי ידיד קרוב של אולמרט, אך תמיד הייתה לי דלת פתוחה אצלו... כיסיתי באמצעות כספים שקיבלתי מהולילנד חובות שהיו לאולמרט עקב מערכות הבחירות שניהל, העברתי לו כ-1.5 מיליון שקל עד 1999".

‏העד, שהביא לחשיפת הפרשה, לא התכחש לכך שהיה שותף בכיר למעשי השוחד לכאורה. "מעולם לא טענתי שאני טלית שכולה תכלת. עשיתי הרבה דברים עברייניים, אבל חבל שאני הצדיק היחיד בסדום שמודה בכך, וכל שאר השותפים טוענים שהם בסדר. הדברים יתבררו במהלך המשפט".

הוא תיאר את יחסיו עם אולמרט, שעמו נפגש לראשונה ב-1993, כשנבחר לראש עיריית ירושלים. "ידעתי שאולמרט יצטרך לתת גיבוי לפרויקט הולילנד", אמר.

‏השופט: "על מה מדובר פה?"

‏ש"ד: "כל אחד מאיתנו עשה 'שלח לחמך על פני המים'. אולמרט ביקש עבור אחיו (יוסי אולמרט, ח' מ') 500 אלף שקל - וקיבל. הוא קיבל ממני עוד מעל 2 מיליון שקל. עד 1999 הוא קיבל 1.5 מיליון שקל.

‏‎‎‏"העברתי צ'קים ללשכה של אולמרט"

‏ש"ד תיאר את שיטת העברת הכספים לאולמרט: "הייתי מקבל כסף מהלל צ'רני. הכסף נרשם בספרי חברת הולילנד כהלוואה אישית אליי. הפקדתי אותו בחשבונותיי האישיים והעברתי את הצ'קים ללשכה של אולמרט, לשולה זקן".

לדבריו, בתחילה התבקש להעביר לאולמרט 5,000 שקל בכל פעם, לכיסוי מסע הבחירות שלו לעירייה. "ובכל פעם רשמתי את זה כאילו בן משפחה אחר שלי תורם את הכסף. כי מבחינה חוקית היה אסור להעביר יותר מ-5,000 שקל למועמד. שולה זקן אמרה לי שאולמרט ערב אישית לכיסוי החובות שנוצרו במהלך מערכת הבחירות שלו לראשות העיר. לכן התבקשתי לעשות זאת.

‏בתשובה לשאלת התובעת, עו"ד ליאת בן-ארי, אם אולמרט התייחס לקבלת הכספים ממנו, השיב העד: "שולה זקן אמרה לאולמרט, 'אתה יודע שש"ד העביר לנו כספים'. אולמרט היה מודה לי על כך. הוא היה נכנס לחדר של זקן ואומר לי: 'אני שוב מודה לך על מה שאתה עושה'".

‏בהמשך סיפר העד כי התבקש לתרום כספים נוספים לאולמרט בגין חובות שנוצרו מהבחירות לעיריית ירושלים ב-1993. "באותה עת תרמתי 200 או 300 אלף שקל, שאותם זקן ביקשה ממני. אולמרט עצמו ביקש ממני אישית כספים רק בשני מקרים. ביתר המקרים, הבקשות נעשו על-ידי זקן".

‏לדבריו, אולמרט נתן את ברכת הדרך לתוכנית פרויקט הולילנד ואמר שהוא מעדיף בנייה לגובה. באותה תקופה התנגדה העירייה לבנייה על מדרון ההר. זה שונה בתוכנית שהתקבלה מאוחר יותר בעירייה.

‏‎‎העדות נקטעה לאחר 5 שעות

‏‎‎העד סיפר גם על היכרותו עם שולה זקן, אז ראש לשכת אולמרט, שעומדת לדין באשמת קבלת שוחד. "את שולה זקן פגשתי באותה תקופה שבה הכרתי את אולמרט. אולמרט אמר לי שהיא יד-ימינו, ושכל מה שאני צריך אני יכול לפנות אליה ולהסדיר איתה. זקן הייתה 'קולו של אדונה' ובעלת סמכויות בכל מקום בעירייה. כשהיא דיברה ראו בזה כאילו אולמרט מדבר. ראיתי שלא מערערים על אמירותיה".

‏לדברי ש"ד, "לזקן הייתה חשיבות גדולה לפרויקט. היא עזרה לי איפה שצריך, הפעילה את אולמרט בכל פעם שהיה צריך, והגישה לי עזרה מרבית במשך כל התקופה".

התובעת: "מה ידע צ'רני?"

‏העד: "צ'רני ידע אבסולוטית כל מה שאני ידעתי".

‏התובעת: "מה הייתה מערכת היחסים בין צ'רני לאולמרט?

העד: "צ'רני נפגש עם אולמרט בכל התקופה אולי פעמיים-שלוש והודה לו על הגיבוי שנתן לתוכנית ועל כל מה שעשה למעננו".

גם ביום השני לעדותו, טען עד המדינה, כבר לאחר כ-5 שעות עדות, כי אינו מסוגל להמשיך בעדותו, עקב מצבו הרפואי. "גם ככה אני בא לקראת בית המשפט מעל ומעבר", אמר לשופט דוד רוזן. "לפי המלצת הרופא, מזמן לא הייתי צריך להיות פה. אני רוצה להישאר בחיים עד גמר עדותי פה ועד גמר המשפט האזרחי שאני מנהל נגד צ'רני".

השופט התעקש פעם אחר פעם כי ש"ד ימשיך להעיד, אך לבסוף קטע את העדות.

"עד שקרן"

יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, מסר בתגובה: "מדובר בעד שקרן, שכאשר הוא אומר שהשמש זורחת בחוץ, צריך לרוץ מהר לקחת מטרייה. לצערנו, אי-אפשר להתחיל בחקירה נגדית שלו, ולכן ניאלץ להמתין עד שייחשפו שקריו. אפילו הפרקליטות איננה מאמינה לעד שלה, וכבר בפתיחת המשפט הודיעה כי לא תציג את יומניו. זאת לאחר שהבינה שאי-אפשר לסמוך על הדברים שהעד כתב".

‏‎‎חוסר מהימנות? הפרקליטות לא תגיש כראיה את יומניו האישיים של ש"ד

‏‎‎עם תחילת משפט הולילנד אתמול (א') הודיעה התובעת הבכירה בתיק, פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) עו"ד ליאת בן-ארי, במפתיע, כי הפרקליטות החליטה לא להגיש כראיה את יומניו האישיים של עד המדינה.

ביומנים תיעד ש"ד לאורך שנים את מסכת תשלומי השוחד לכאורה שניתנו לטענתו ואת הפגישות שערך עם הנאשמים בתיק. עם היומנים הללו ניגש העד למשטרה והגיש את התלונה הראשונית (ואת טיוטת כתב התביעה שהכין) בפרשה.

לטענת סנגורי הנאשמים, הוויתור על הגשת היומנים שומט מהפרקליטות ראיה אובייקטיבית ומרכזית, שיש בכוחה להצביע על חוסר המהימנות של עד המדינה ועל היות גרסתו שקרית.

לדברי אחת הסנגוריות, "בתחילת החקירה הפרקליטות התייחסה אל היומנים כאל ראיה מחזקת ואובייקטיבית. כעת היא מודה כי לא קיבלה תמונת מצב אמיתית על העד. עם היומנים האלה שכנע עד המדינה את פרקליט המדינה, משה לדור, לחתום עמו על הסכם עד המדינה המיטיב כל-כך. איך יכול להיות שביום המשפט פתאום היומנים לא שווים כלום?".

‏סוגיה נוספת שעליה מתרעמים הסנגורים קשורה אף היא להסכם עד המדינה עם ש"ד. בסוף הדיון אתמול ביקש עו"ד אלי זהר, סנגורו של אולמרט, לאפשר את פרסום כל פרטי הסכם עד המדינה. החלק העיקרי שאסור לפרסום ואשר זהר מבקש את חשיפתו נוגע לכספים שמקבל העד מהמדינה לצורך מחייתו. "כנראה מדובר בתשלום גבוה מאוד שאותו מקבל ש"ד מדי יום מכספי ציבור, בתמורה לעדותו בתיק".

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן