גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פוגל: "די, נמאס לעשות פה עסקים; ועדת הריכוזיות הזויה"

עוד הוסיף יו"ר מגדל: "אני מקווה להיות במגדל עוד הרבה שנים, וליהנות מהתפקיד עם הבעלים החדשים" ■ מגדל שוקי הון: "יש הזדמנות אחת בשוק החוב והיא באג"ח הקונצרניות"

"באחרונה אנו עדים להתנהגות פוליטית וצדקנית של רגולטורים ומשפטנים, שמביאה להתפתחות של מיתון שהולך וגדל בצעדים קטנים. די, נמאס לעשות פה עסקים", כך אמר היום אהרון פוגל, יו"ר קבוצת הביטוח מגדל, בכנס שערך בית ההשקעות של הקבוצה, מגדל שוקי הון, ללקוחות נבחרים שלו בהרצליה.

פוגל התכוון בדבריו להתהדקות הרגולציה הכוללת ובין היתר למסקנות ועדת הריכוזיות. "פוגעים בזכויות הקניין וממציאים המצאות של ריכוזיות", הוסיף, "איפה שבאמת יש ריכוזיות, כמו בתחום החשמל, הנמלים והבנקים, אף אחד לא עושה כלום. במקום זאת ממציאים פתרונות של הפרדת החזקות ריאליות מפיננסיות".

פוגל אמר עוד כי, "נוצר מצב שבו לא כדאי להיות חברה ציבורית. גם לא כדאי להנפיק אג"ח, כי אולי תמצא את עצמך עומד מול גופים מוסדיים שרק מנסים לעמוד בציפיות התקשורת. ועדת הריכוזיות הייתה ועדה הזויה שמכריחה למכור חברות באופן כפוי ולתכלית לא ראויה".

פוגל סיפר על אחת ההשקעות של מגדל בחברת יזמות פרטית. "כשנה לאחר ההשקעה היזם בא לספר לי בשמחה כי הוא עומד להנפיק את החברה לפי שווי כפול מזה שמגדל השקיעה בה. אמרתי לו 'אל תעיז, ברגע שתהיה ציבורי כל יכולת היזמות שלך תאבד. מגדל השקיעה בחברה שלך כי הניהול שלכם לא מושפע לרעה מדברים מיותרים'". עוד הוסיף פוגל כי "זה לא מקרה שיש לא מעט עסקאות שמדווחים עליהן בתקשורת, אבל בפועל לא קורות. קשה מאוד לממש עסקאות היום".

גם על הצעות החקיקה להגבלת שכר הבכירים לא חסך פוגל את ביקורתו, ואמר כי "כשאתה רוצה למנות מנהל טוב, ורובם כבר מועסקים במקום אחר, החקיקה תגביל אותך להביא אותו לנהל את העסק שלך, כי אולי התנאים שסיכמת איתו לא עומדים בחוק".

קבוצת הביטוח מגדל עומדת לעבור לידי שלמה אליהו, שרכש את השליטה מג'נרלי האיטלקית לפני חודשים ספורים תמורת כ-4 מיליארד שקל.

פוגל התייחס לעתידו בקבוצה ואמר כי "מה שבאמת הייתי רוצה זה להיות מאמן כדורסל. אבל אני כבר 12 שנים במגדל ומקווה להיות בה עוד הרבה, וליהנות מהתפקיד עם הבעלים החדשים".

"מי שיש לו אוויר ייהנה מהתשואות"

פוגל הוסיף ששנת 2012 תיזכר כשנה ש"פגעה בחדוות היצירה של כולנו. ככל שנמהר לשנות כיוון וליצור מדיניות כלכלית-חברתית כוללת, שנותנת מענה לבעיות שעלו מהמחאה החברתית, אז 2012 תישאר אירוע לא חשוב בהיסטוריה. אבל אם נאחר בתגובות, היא תיזכר כשנה שבה הרצון לעשות עסקים נתקל בדמגוגיה רגולטורית או פוליטית".

נושא נוסף שבו עסק הפאנל הוא ההחלטה על העלאת יעד הגירעון בתקציב 2013 ל-3% מהתמ"ג. "אפשר להגיע לגירעון גבוה אבל תלוי מתי", אמר יעקב ויינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון, "אנחנו בתקופה דפלציונית, ולכן המדיניות צריכה להיות שונה. בישראל במיוחד אין משמעות להורדת ריבית מבחינת השפעה מיידית על הפעילות הכלכלית, והדרך היחידה היא דרך הגדלת הגירעון. בדרך כלל משתמשים בהגדלת הגירעון לצורך השקעה בתשתיות, ולצערי כאן זה לא הולך לקרות".

ויינשטיין התייחס להזדמנויות שהוא מזהה כיום בשווקים, וציין את שוק האג"ח הקונצרניות. "חד משמעית, יש הזדמנות אחת בשוק החוב. אמנם לא מדובר בהזדמנות של 2008, אבל עדיין יש כאן הזדמנויות גדולות. הבעיה היא שאין מספיק שחקנים שמוכנים לשבת בהשקעה לזמן ארוך. בהיעדר כסף שיקנה את האג"ח, נהיה עדים לתנודתיות, אך גם להזדמנויות גדולות. רק מי שיש לו אוויר ייהנה מהתשואות שניתן למצוא כיום".

ויינשטיין ופוגל התייחסו ל"חוק התספורות" שעבר אתמול בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. "אין לי מה להגיד על החוק. בחלק מהמקרים הוא יסבך, ואולי בחלק יעזור. באשר להסדרי חוב חייבים להפריד בין שני מקרים - אם בעל חוב מוכן להשתתף ולהזרים כסף, זה צריך להיעשות רק לפי רצונו; אם הדבר נכפה עליו, זו פגיעה אנושה במשמעות חברה בע"מ. במקרה שהוא לא מוכן להשתתף, בעלי האג"ח צריכים לקחת ממנו את המניות. ברוב המקרים בכלל לא חשוב מי בעלי החברה. מעטים המקרים שבעלים ספציפי חשוב להצלתה, וזה כולל את הבנקים", אמר פוגל.

"אנחנו במגדל שוקי הון, בניגוד למגדל ביטוח, לא נותנים אשראי אלא קונים אג"ח בשוק, והרבה פעמים במחירים הזדמנותיים. הייתי רוצה לראות בישראל מנגנון דומה לזה שקיים בארה"ב (Chapter 11 - ת.ק). כשאנחנו מזהים בעיית חוב שהולכת ומתגבשת, שופטים שואלים אותנו - אם עכשיו הכול בסדר ויש לחברה כסף לשלם, מה הבעיה? אבל ברור שכשתתעורר בעיה כבר יהיה מאוחר מדי".

"כל אחד רוצה להיות כחלון"

משתתפי הפאנל גם התייחסו לשאלה איך הם יזכרו את שנת 2012. "זו שנה שבה כל רגולטור רוצה להיות משה כחלון. לעומת ההצלחה של שר התקשורת, לפי הניסיונות של כל מי שרוצה לחקות אותו, אנו מבינים שחלק גדול מהעתיד שלנו מונח על כף המאזניים. האם כולם יהיו כחלון, או שנצליח לצאת מ"הכחלניות" הזו למשהו שגם תהיה בו צמיחה?".

רונן טורם, מנכ"ל מגדל שוקי הון, אמר כי שנת 2012 היא "השנה שבה הבנתי שאין בכוחות של איחוד מוניטארי לשאת את גוש האירו - הוא איבד את זכות הקיום שלו".

כן דיבר טורם על הירידה במספר החברות הציבוריות בבורסה ואמר כי "לצערי, בחמש השנים האחרונות אני לא זוכר הנפקת מניות משמעותית. מחזורי המסחר יורדים, זרים עוזבים את ישראל, הרגולציה מכבידה, תיקון 16 ועוד. כאשר מנהל או בעל שליטה עושה את החישוב אם כדאי לו לגייס חוב או מניות, התשובה כבר מורכבת. לצערי נכנסנו למצב של סחרור, ונדרשת פה התערבות של הרגולטור".

עוד כתבות

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ארה"ב דוחה את שליחתו של נשק מדויק לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

מגמה מעורבת באסיה; מדד ניקיי עולה ב-1.4%


מדד הקוספי הדרום קוריאני מזנק בכ-2%, לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג יורד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים