בנק ההשקעות JP מורגן / צלם: רויטרס
אין ספק כי מה שמשקיעים מחפשים היום, הוא את אותו אנליסט מוכשר שיצליח "לדוג" עבורם הזדמנויות והשקעות בטוחות, גם ובעיקר בימים בהם החשש והאימה שולטים בשווקים, והמשקיעים נמנעים מלקיחת סיכונים. ב"בלומברג"הודיעו היום (ה') כי בנק ההשקעות האמריקאי, JP מורגן נבחר על-ידי ברוקרים ומשקיעים, למוביל באיתור "דגי זהב" שכאלה.
כיצד הם עשו זאת?
בינואר 2011, שטף את השווקים גל של אופטימיות שמקורו בתקווה כי כלכלות ארה"ב ואירופה מתחילות להתאושש ולשקם עצמן. אחת המניות המתעוררות היתה של חברת ניהול הנכסים Janus Capital Group (סימול: JNS). רוב האנליסטים הזדרזו והניחו כי מניית החברה רק תרוויח מהעליות. אלא שבבנק ההשקעות JP מורגן, היה מי שהלך נגד הזרם וחשב אחרת.
האנליסט קנת ורתינגטון, חקר וגילה מספר כשלים בהתנהלות החברה מה שגרם לו לפסוק כי "התפקוד מידרדר, הרווחים מידרדרים, המניה תידרדר". ב-JP מורגן הלכו אחר הקו הסקפטי, ויצאו בהמלצת "מכירה" למניה שאמנם המשיכה לעלות, אך כשהגיעה לשווי של 14.54 דולר צנחה בבת אחת - כשהיא חותמת את השנה בערך רצפה של 6.31 דולר.
הייתה זו התחזית המוצלחת של ורתינגטון שהפכה אותו לאחד הנכסים החשובים של JP מורגן. הודות לתחזיות מוצלחות נוספות, ולניתוחים יעילים של אנליסטים, הפכו המלצות הבנק למועדפות על ידי הברוקרים. החברה נבחרה למובילה בארה"ב במחקרי הון, כשבנק אוף אמריקה ומורגן סטנלי נמצאות במקום השני והשלישי.
ימים קשים לאנליסטים
אלא שאנליסטים בכירים בוול סטריט מעידים, כי היום קשה מתמיד לחזות ולהצליח להפיק רווחים כפי שעשה ורתינגטון. עם גילוי הסימנים הראשונים למשבר האשראי ב-2007, השווקים מונעים מאירועים שקשורים למאקרו-כלכלה ופחות לתהליכים ניהוליים בחברות או ביצועים ספציפים של מנייה. ועדיין, הם מקווים שלא מדובר במשימה שאינה אפשרית.
לדבריהם, גם היום ניתן לבחון את התהליכים, ולהמליץ על השקעות תבוניות. מדובר בעבודה שאינה פשוטה. יש להכנס לעומקם של תהליכים ארוכי טווח, לאתר ולבחון תחומים גלובאליים, החוצים לא אחת את הסקטורים הכלכליים.
"היום אנחנו צריכים להיות חוקרים לכל דבר" אומר דיויד בלושטיין, ראש תחום מחקרי הון בארה"ב, בבנק ההשקעות UBS. "אנחנו מתבקשים לצפות כיצד שביתת סוורים באוסטרליה, תשפיע על מפעלי הפחם בארה"ב".
"אנחנו רוצים לזהות את ההתנהגות שמאפשרת ללקוחות שלנו להרוויח כסף", מספר קאש רינגאן אנליסט בבנק אוף אמריקה. "אחרי שזיהינו אותה, עלינו למצוא את החברות שיצליחו לאמץ ולמנף את אותה ההתנהגות".