גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לראות את התמונה המלאה

כחלון מקדם בכוח את הרפורמה בשוק הטלוויזיה, אף שזהו שוק מפסיד ומקרטע

המשתתפים בכנס MAD של "גלובס" שנערך בשבוע שעבר דיברו על עולם הטלוויזיה החדש - זה שבו ישתלבו סלקום ופרטנר, שיעבירו שידורים על גבי האינטרנט. שר התקשורת משה כחלון דיבר בכנס על כוונתו להוריד את המחיר החודשי של שירותי הטלוויזיה מתחת לרף של 100 שקל.

אבי גבאי, מנכ"ל בזק, הצהיר כי החברה מוכנה להעמיד את התשתיות הרלוונטיות, כדי להתמודד עם הביקוש החדש לרוחב פס.

בהמשך לדברים של כחלון וגבאי, כדאי להזכיר כי הסדרת השידורים בישראל היא צרה צרורה. הזכיינים הקיימים מפסידים כסף, והשידור הציבורי רחוק מהסדרה כוללת. במקביל פועלות שתי מועצות רגולטריות, שכל אחת מהן מתבוננת במצב הבעייתי דרך המשקפיים שלה.

כחלון דיבר בכנס על הכניסה של פרטנר וסלקום לטלוויזיה ובמקביל הודיע על הכוונה שלו ליישם חבילה צרה ומוזלת בהוט וב-yes. ההצהרות האלה מעוררות חשש שמשרד התקשורת יורה בכל התותחים בבת-אחת, במקום לתכנן מראש לטווח ארוך.

כחלון, אדם שיש לו מעלות ויתרונות, הוא בסופו של יום אדם פוליטי. הוא רוצה להוביל רפורמה בתחום הטלוויזיה, בדומה לבשורה שהביא לסלולר.

שימו לב שהשיח על השוק הסיטונאי - שכבר היה אמור לקום - כמעט ונעלם. הסיבה לכך פשוטה. עם כל הכבוד לשוק הסיטונאי, רפורמה בטלוויזיה תגרור גל הדף ציבורי הרבה יותר משמעותי. כחלון שולף מהמגירות כל רעיון אפשרי, אבל לא בטוח שמדובר ברגולציה במיטבה.

ההתנהלות בתחום הטלוויזיה מזכירה במקצת את הכנסת המפעילים הווירטואליים, במקביל להכנסת המפעילים שמשקיעים מאות מיליוני שקלים בהקמת תשתית סלולרית. אם רגולטור רוצה להכניס שחקני תשתית והם קונים תדרים במאות מיליונים, אז למה נותנים למפעיל וירטואלי להתמודד מולם כאילו הקים רשת?

התשובה היא שכחלון לא יודע מה יעבוד ומה לא יעבוד. נדמה שהשר מעדיף את טובת הציבור, על פני איכות השידורים והרווחיות של החברות. בעיני עצמו, כחלון הוא שר הצופים בטלוויזיה, בדיוק כמו שהוא מחשיב את עצמו לשר המשתמשים הסלולריים.

אבל טלוויזיה היא לא סלולר. מדובר בשוק אחר, שבו כולם מפסידים כסף. פרטנר וסלקום יצטרכו להשקיע מאות מיליוני שקלים בתוכן כדי לגרום לצופים לעבור אליהן. האם הן יכולות להציע אלטרטיבה לתוכן של הוט ו-yes ולעשות את זה ב-99 שקל לחודש (ואפילו פחות, לטענת פרטנר)?

yes והוט משקיעות מאות מיליוני שקלים בהפקת ורכישת סדרות וסרטים. מאיפה בדיוק יוכלו פרטנר וסלקום להשקיע סכומים כאלה כאשר הרווחיות שלהן בתחום הסלולר נשחקת? ואם כל זה לא מספיק, מדברים במשרד התקשורת על חבילה צרה ושוקלים להרחיב את מערך השידורים החינמיים (DTT). אולי כדאי לעשות חושבים ולראות את התמונה המלאה, לפני שנכנסים להרפתקה חדשה.

האתגר של בזק והוט

התגלגל לידינו מסמך שכתב מהנדס באחת מחברות התקשורת, אשר מבצעת פרויקט לשידורי טלוויזיה על גבי האינטרנט. האיש מתאר את המצב שבו נמצאים בעלי התשתיות, בעקבות מסמך המדיניות שפרסם משרד התקשורת לגבי השימוש של פרטנר וסלקום בתשתיות של בזק והוט.

וכך כותב המהנדס: "לפני מספר ימים הוציא משרד התקשורת את המסמך לשימוע הסכם הג'יגות (השימוש בתשתיות), במסמך זה מופיעה פיסקה אחת, שמהווה את 'היטל העל' עבורנו - הפסקה על היטל ההעמסה. בפסקה הזו מוסבר שהיטל העמסה הינו האחוז בפועל של רוחב הפס שמוקצה ללקוח - זה הנטו שיוצא לנו בסוף.

"כאשר בודקים בנקודת זמן מסוימת, את רוחב הפס שלנו, היא תראה לנו שאנו מקבלים את החבילה שהזמנו - לדוגמה 10 מגה ביט לשנייה, אבל אם כל מדינת ישראל תבצע את הבדיקה באותה שנייה, לפי יחס העמסה של משרד התקשורת, נקבל רק... חצי מגה.

"משרד התקשורת הצליח לשנות את שוק התקשורת הסלולרית, והוא יצליח להשיג התייעלות בשוק הטלוויזיה. אבל הסכם הג'יגות הנוכחי לא יתקרב אפילו למה שצריכים סלקום ואורנג' כמי שמצטיירים כגולן טלקום והוט מובייל של שוק הטלוויזיה.

כדי ליצור תחליף ל-yes והוט, צריך לייצר מוצר שיספק שעתיים של תוכן לילדים ביום, שעה של סדרה טובה, ועוד שעה של סרטי טבע לדוגמה, כל יום. כל זה, במקביל לערוץ 10 וערוץ 2 שאותם משרד התקשורת הצליח לספק לי דרך האוויר.

"כדי לספק את הנ"ל צריך לספק לבית שעות רציפות של אינטרנט ב-5 מגה ביט לשנייה, שזה קצב זרימה טוב של נתונים כדי לראות ווידיאו באיכות טובה - בממיר אחד! אם סלקום ואורנג' לא יציעו כמה שעות של ווידיאו כל יום, לא יחליפו את הוט ו-yes, מאות אלפי הלקוחות אליהם משרד התקשורת רוצה להביא את הבשורה".

לדברי האיש, "בווידיאו המודלים הסטטיסטיים של 5% לא עובדים. כל החברים בשכונה, שיהיו מנויים לשרות העתידי של סלקום ואורנג', צריכים בעשר בלילה 5 מגה לפחות, לא 5% מהם, כמו שמגדיר היטל העמסה. טלוויזיה, בדיוק כמו שירות סלולרי, היא צורך בסיסי, ולכן מתחייב מוצר שב-99% מהזמן משרת את הלקוח, לא מגמגם, ולא עובד רק חלק מהזמן".

"מצד אחד מבינים שהרשתות כרגע בנויות על יחס העמסה של 5%, רחוק מאספקה במקביל של רוחב פס ראוי למאות אלפי לקוחות, מצד שני כדי להציע מוצר תחליפי למיליון וחצי בתי-האב שמשלמים 250 שקל בחודש, צריך לספק להם שעות של וידיאו ביום.

"למרבה הצער, שכאשר מחברים את שני המימדים מבינים שעם תשתית האינטרנט הקווי שמספקות בזק והוט, שמאפשרת רק יחס העמסה של 5 אחוז, ומשרד תקשורת שתומך ביחס העמסה זה, לרשתות בזק והוט תהיה בעיה להתמודד עם נפחי התעבורה המתבקשים".

עוד כתבות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה