גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבורסה יבשה - ובבתי ההשקעות שוב מתכוננים לפיטורים

כבר זמן רב שכל בתי ההשקעות כמעט חווים ירידה דרמטית בפעילות וברווחיות, וגדלה הסבירות לצעדים משמעותיים לצמצום ההוצאות

בית השקעות / צילום: איל יצהר
בית השקעות / צילום: איל יצהר

ענף בתי ההשקעות המקומי עומד ככל הנראה לפני תקופה של התייעלות וקיצוצים, על רקע הסביבה העסקית שבה הוא פועל: ריבוי רגולציה, תחרות קשה ושחיקת רווחיות, ולאחרונה גם ירידה דרמטית במחזורי המסחר.

כבר לפני פחות משנה, על רקע ירידות השערים שנרשמו ב-2011, הכינו בתי ההשקעות תוכניות שכללו התייעלות ופיטורי עובדים. מנכ"ל מיטב, אילן רביב, אמר אז: "אנו שוקדים בימים אלה על ביצוע התאמות של ההוצאות לירידה בהכנסות".

ואולם, בעקבות עליות השערים שנרשמו בתחילת השנה הנוכחית, והצלחה של כמה מהגופים לגייס בקופות הגמל ובקרנות הנאמנות, נשארו התוכניות הללו במגירה.

אלא שעל רקע התייבשות הבורסה, ירידות השערים בחודשים האחרונים והמשך ההרעה בסביבה העסקית של בתי ההשקעות (על רקע רגולציה מוגברת והחרפת התחרות), נראה כי לפחות חלק מבתי ההשקעות מאווררים שוב את אותן תוכניות.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי ב-2011 הגדילו כל הגופים הגדולים את מצבת כוח האדם, או לפחות שמרו על הקיימת. בעשרת בתי ההשקעות הגדולים מועסקים כיום כ-3,500 עובדים. מדובר בעלייה של כ-10%, בזמן שהרווחיות של רובם הלכה ונשחקה בשיעורים דו-ספרתיים.

למרות הפער הזה, נראה כי לפחות בינתיים רק חלק קטן מבתי ההשקעות מדווחים על התייעלות משמעותית. כך, למשל, נמסר היום מכלל פיננסים כי "החברה נמצאת בעיצומו של תהליך התייעלות המתחייב מהמצב בשווקים. מתחילת השנה אוחדו כמה תפקידים בכירים, וקוצץ שכרם של נושאי משרה ב-10%-12%".

מבית ההשקעות אי.בי.אי נמסר היום, כי "נושא ההתייעלות נמצא במקום גבוה בסדר העדיפויות של החברה בתקופה זו".

לעומתם, בבתי ההשקעות פסגות, אנליסט, אקסלנס והראל-פיא, נמסר כי לא ננקטו שום צעדי התייעלות לאחרונה, וגם לא מתוכננים כאלה.

מצמצמים הוצאות

למרות ההכחשות, ברור כי גם אם לא מפטרים בינתיים, בתי ההשקעות עסוקים בהתייעלות שוטפת, הכוללת, למשל, את שיפור ההתקשרויות עם ספקים, צמצום הוצאות על פרסום ושכר דירה, מעבר לרכבים חסכוניים יותר, קיצוץ בהטבות לעובדים ואף ביטול כנסים יקרים.

שינויים נעשים גם במצבת כוח האדם, ולא מעט גורמים בשוק ההון מעידים כי עצרו גיוסים של עובדים, כך שהתחלופה הטבעית, שמגיעה בבתי ההשקעות הגדולים אף ל-20% בשנה, מביאה בעצמה את ההתייעלות. גם עלויות השכר מתקצצות מעצמן, שכן הן מבוססות על ביצועים, גיוסים או פרמטרים משתנים, וכשהשווקים יורדים ולא מצליחים לגייס כספים, גם הבונוסים מתקזזים.

מנכ"ל של בית השקעות בינוני בגודלו הסביר היום ל"גלובס", כי התקופה הנוכחית בהחלט דורשת קיצוצים, אך הבעיה היא שפשוט אין איפה לקצץ. "במצב הענף הנוכחי, אין כל כך איפה להתייעל. הרגולציה והדרישות התפעוליות לא מאפשרות לצמצם עובדים במחלקות כאלה, או לסגור פעילויות. להיפך, רוב המחלקות דורשות כוח אדם מיומן ומקצועי והשקעה בתשתיות.

"מנהלי השקעות טובים וותיקים, שגם עולים הרבה כסף, אתה לא יכול לפטר, כי הם אלה שבסוף עוזרים לך לגייס כסף מלקוחות, וכך גם האנליסטים. המקום היחיד שאני רואה בו אפשרות להתייעלות הוא במחלקות השיווק והמכירות, אבל גם שם, בגלל התחרות העזה, ניתן לפטר רק בשוליים".

יחד עם זאת מודה אותו מנכ"ל, כי התייעלות ניתן להשיג גם במנות קטנות, וכי לא צריך תוכניות גרנדיוזיות או גלי פיטורים של עשרות אנשים: "כל המהלכים הקטנים האלה בסוף מצטברים למשהו", הוא אומר.

מנהל בגוף אחר אמר, כי לא ממהרים לקצץ בכוח אדם, בין היתר בגלל לקחי 2008. "בתי השקעות למדו את הלקח מהפיטורים שהם עשו במשבר הקודם. יש ארגונים שעדיין משלמים את המחיר, כי הם איבדו אנשי מפתח", מזכיר אותו מנהל.

בראש הגופים שינקטו פעולות התייעלות בקרוב יעמדו בתי ההשקעות דש-איפקס ומיטב, שנמצאים לקראת מיזוג ביניהם. החיבור בין השניים ייצור גוף בעל מצבת עובדים של יותר מ-850. בשני הגופים טורחים להבהיר, כי הפיטורים שינבעו מהמהלך יהיו של עשרות עובדים בלבד. זאת בניגוד להערכות בשוק שמדובר בלא פחות מ-200 עובדים.

אתמול פרסם דש-איפקס בקשה שהגיש לביהמ"ש לחלוקת דיבידנד מיוחד (כחלק מתנאי המיזוג). מהבקשה עלה כי דש-איפקס, בהסתמך על חוות דעת כלכלית שקיבל, מעריך שהסינרגיה בין הגופים, כלומר החיסכון בהוצאות, בקיזוז עם הירידה הצפויה בהכנסות מתחומי פעילות מסוימים, תביא לתוספת EBITDA (רווח לפני ריבית, מס, פחת והפחתות) של 70-90 מיליון שקל בשנה לחברה הממוזגת.

המשאב העיקרי בבתי ההשקעות הוא כוח אדם, וזהו גם סעיף ההוצאות הגבוה ביותר. לכן, כדי להגיע לרמות חיסכון כאלה, סביר כי יידרשו פיטורים של יותר מכמה עשרות. בחישוב גס, אם עובד ממוצע בבית השקעות מרוויח 10-20 אלף שקל בחודש, או 120-240 אלף שקל בשנה, אז רק בשביל לחסוך 40 מיליון שקל יצטרכו "להיפטר" שם מלא פחות מכ-200-300 עובדים.

כאמור, בכל הפעילויות שבהן עוסקים כיום בתי השקעות הם חווים שחיקה בהכנסות. בראש ובראשונה ניתן לציין את תחום קופות הגמל, שמאז תיקון 3 (שנכנס לתוקפו בינואר 2008) כבר לא נהנה מזרימת כספים חדשים, והגופים הפועלים בו למעשה נלחמים בינם ולבין עצמם על הנכסים הקיימים.

פגיעה מכיוון דמי הניהול

לפני כמה חודשים ניחתה על מנהלי הקופות מכה קשה נוספת, בדמות תקנות שקבעו רף מקסימלי של דמי הניהול, אשר צפויות לקצץ את הרווחיות שלהם באופן משמעותי.

בתחום קרנות הנאמנות כבר כמה שנים שהרווחיות הולכת ויורדת, משתי סיבות. האחת היא התחרות הקשה, שמביאה את המנהלים לחפש דרכי בידול. אחת מהדרכים שלהם ליצור זאת היא להנפיק קרנות בדמי ניהול נמוכים מהמתחרים, וכך למשוך את כספי הלקוחות דווקא אליהם.

יש לא מעט קרנות שאף גובות דמי ניהול הנמוכים מעמלת ההפצה שהם משלמים לבנקים, כך שלמעשה הם מפסידים כסף על כל שקל שהם מגייסים.

הגורם השני לירידה ברווחיות הקרנות הוא טעמי המשקיעים. בענף הקרנות המשקיעים מתאפיינים בטווח השקעה קצר, ונוטים לעבור בין קרנות בתדירות גבוהה. לאחר שנתיים של גיוסים לקרנות בעלות דמי ניהול גבוהים יחסית (מניות ואג"ח) בשנים 2009-2010, בשנת 2011 זנחו המשקיעים את האפיקים המסורתיים הללו, וברחו אל קרנות כספיות ותחליפי כספיות, כגון קרנות מק"מ או אג"ח לפדיון. ככל שהקרן סולידית יותר, כך היא גובה דמי ניהול נמוכים יותר, ומעבר הכספים הזה פגע בהכנסות של מנהלי הקרנות.

גם הבנקים לא אדישים להאטה במשק

ההאטה במשק והדשדוש בשווקים לא פוסחים גם על הבנקים. אמנם הבנקים פחות רגישים למצב שוק ההון מאשר בתי ההשקעות, אך גם שם נערכים להאטה.

בשל העובדה כי בבנקים ישנם לרוב ועדי עובדים חזקים, הם לא יכולים לבצע פיטורים באותה קלות כמו בבתי ההשקעות. יחד עם זאת, כמה בנקים כבר הודיעו על תוכניות קיצוץ ופרישה מרצון, כחלק מהצמצומים בכוח האדם.

הקיצוץ המהותי הצפוי הוא בבנק לאומי. לפני כמה חודשים הודיע לאומי על תוכנית התייעלות, שתקטין עד שנת 2014 את כמות העובדים בבנק ב-8%. הבנק יצמצם 800 משרות, בעיקר על בסיס פרישה של עובדים ואי-הארכת העסקת עובדים זמניים, וכבר ב-2012 צפויה מצבת הבנק לקטון ב-300 משרות.

בבנק דיסקונט בוצע לאחרונה מיזוג של דיסקונט משכנתאות אל תוך הבנק, במהלך שכלל פיטורים שבהתחלה הוערכו ב-100 עובדים, אך בסופו של דבר פוטרו 180 עובדים. עוד בנוגע לדיסקונט, הבנק, שנחשב הכי פחות יעיל במערכת הבנקאית, צפוי להציג בקרוב תוכנית התייעלות שלפי הערכות צפויה לכלול גם פיטורים של עובדים זמניים.

מבין הבנקים הקטנים נזכיר כי לפני כשלושה שבועות הודיע אגוד כי הוא מגדיל את תוכנית הפרישה בתנאים מועדפים בעוד 15 עובדים, לרמה של כ-55 עובדים, וכי הוא בוחן הגדלה נוספת של תוכנית הפרישה.

כמות העובדים במערכת הבנקאית עמדה בתום שנת 2011 על 49,594 עובדים, עלייה זניחה של 0.4% בהשוואה לסוף 2010. משנת 2004 חלה עלייה של 23% בכמות העובדים. האם צפויה כעת ירידה בשנים הקרובות?

אמנם הבון-טון היום הוא התייעלות, אבל בטווח הארוך אל תצפו לירידה אמיתית בכמות העובדים בבנקים. ניקח לדוגמה את בנק הפועלים. ב-2002 הוא פיטר 800 עובדים, במהלך שזכה לתהודה רבה בשוק. לאחר מכן הוא מכר עוד שלושה בנקים, שכללו 1,800 עובדים. אחרי כל זה, כיום כמות העובדים בבנק הפועלים גבוהה ב-1,000 לעומת מספר העובדים ב-2003.

מספר העובדים

עוד כתבות

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים