האם השקעה בקרקעות לא מופשרות מהוות אלטרנטיבה שפויה נוכח האמרת מחירי הדירות בשנים האחרונות? החלום: להשקיע עשרות או מאות בודדות של אלפי שקלים בקרקע חקלאית, לקוות שהיא תופשר עם הזמן ויאושרו תוכניות בנייה עליה - ולהרוויח בגדול. הסיכונים - אדירים. בתוכנית הנדל"ן של גלובס TV קיבצנו את שמעון אייזנברג ואפי שקדי, מסוחרי הקרקעות הגדולים בישראל, לדבר על הסיכונים והסיכויים בהשקעה בתחום.

- בואו נשים את הדברים על השולחן. הישראלים מתים לקנות דירה. המחירים כבר גדולים עליהם, מדובר במיליונים, אז אתם באים ומוכרים להם אשליות

אייזנברג: "ממש לא. מוכרים להם סוג של השקעה. קרקע זה משהו למעשה שאתה קונה אותו, אתה קונה מוצר מסוים שהוא נרשם על שמך בטאבו. זו השקעה שמצד אחד זה לא בורסה, זה לא שאתה קם בבוקר, שם את הכסף ובצהריים הלך הכסף. רק צריך להבין שבסופו של דבר... זו השקעה שלא מתאימה לכל אחד".

- אנשים מודעים לסכנות?

שקדי: "בהחלט. יכול להיות מצב שאם אתה קונה קרקע במרכז העיר היא מופיעה בתוכניות המתאר הירוקות ולעד זה יישאר חקלאי. מצד שני, יש היום תוכניות מתאר, היום התוכניות מאוד מסודרות. יש תוכניות מתאר ארציות, תוכניות מתאר מחוזיות, תוכניות מתאר מקומיות... ואם זה מופיע שם כשינוי ייעוד, לקוחות בודקים את זה. צריך לבדוק כל עסקה לגופה".

- אנחנו מדברים הרי על זמנים מטורפים

שקדי: "כן. הסיכון העיקרי בשינוי ייעוד. כשאתה חושב 3 שנים, שנתיים, 4 שנים - יכולים גם לקחת 10 ו-15 שנה".

- אפי אתה לא נבהל מזה שחלק גדול מהקונים זה אלה שלא היה להם לדירה ולכן הם קנו את החלום הזה?

שקדי: "חד משמעית - לקוח שבא אלינו ואומר, 'יש לי 200 אלף שקל ואין באפשרותי לקנות דירה אז אני רוצה לקנות בזה קרקע'. אני ממליץ לו לשים את הכסף ולהשקיע אותו במקום אחר ואפילו בתחום אחר".

- ומה עם קשרים ברשויות?

אייזנברג: "זה אף פעם לא מזיק. להשקיע 200 אלף שקל ליד האוהלים של הבדואים ולהגיד זו קרקע שקניתי ואני מאמין בה - זה לא. יש את הפרמטרים לרכוש קרקע חקלאית. אנשים התעשרו מקרקעות חקלאיות ומצד שני בוא ניקח את הנגטיב, יש היום גם אנשים שיושבים גם 30 שנה עם קרקע חקלאית ולא צמח שם כלום".