גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כל הישראלים שהיו אמורים לטוס היום לבורגס - ביטלו"

גל ביטולי טיסות וחופשות בעקבות הפיגוע אתמול בבורגס, האלטרנטיבה של הישראלים לאנטליה ■ יוסי פתאל: "אנחנו עם שיש לו היסטוריה של אלפי שנים - אבל זיכרון של יום אחד" ■ צפו בתיעוד ראשון של המחבל משוטט בנמל התעופה

כ-49 אלף ישראלים יצאו ביולי-אוגוסט 2011 לנפוש את חופשת הקיץ שלהם בעיירת הקיט בורגס שבבולגריה. מספר דומה, כך מעריכים סוכני נסיעות, צפוי היה לצאת גם ביולי-אוגוסט השנה ואף יותר.

עיר הנמל בורגס, העיר הרביעית בגודלה בבולגריה, הפכה בשנים האחרונות ליעד פופולרי ואטרקטיבי בעיני ישראלים, ובעיקר צעירים. בין היתר, הודות לנופיה, לרצועת החוף, לבתי ההימורים ולשהייה הזולה בה: כ-500 דולר לאדם ל-3 לילות ו-4 ימים בממוצע בחדר זוגי במלון 5 כוכבים, כולל טיסה. כל הטיסות לבורגס הן טיסות צ'רטר (שכר).

קרנה של העיר, שלחופו של הים השחור, עלתה במיוחד אחרי אירועי ה"מרמרה" במאי 2010, שהביאו למחיקתה של טורקיה ממפת התיירות הישראלית.

נתוני רשות שדות התעופה מצביעים על גידול של עשרות אחוזים במספר הנוסעים הישראלים שיצאו לבורגס ביולי-אוגוסט אשתקד לעומת יולי-אוגוסט 2010 - ככל הנראה על חשבון טורקיה.

הפיגוע אתמול (ד') באוטובוס התיירים בבורגס - בו נרצחו 7 בני אדם, ועשרות נפצעו - טרף את הקלפים. האמנם? תלוי את מי שואלים. ישראלים עימם שוחחנו טענו כי בורגס נמחקה מבחינתם בטווח הקצר והארוך גם יחד.

משנים יעד?

מנגד, סוכני נסיעות טוענים כי יעד זה, בדומה לסיני, לא ייעלם כל-כך מהר מהרדאר הישראלי.

"אנחנו עם שיש לו היסטוריה של אלפי שנים - אבל זיכרון של יום אחד", אומר יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות. לדבריו, הניסיון מלמד כי השגרה אחרי פיגועים חוזרת מהר מאוד, ובמיוחד בתקופות כמו יולי-אוגוסט, כשכולם רוצים לצאת לחופש. "קחי את סיני כדוגמה. למרות שיש על חצי האי הזה אין-ספור אזהרות מסע חמורות, עדיין אלפי ישראלים נופשים שם מדי שנה".

פתאל מעריך כי ביטולים לבורגס יהיו בימים הקרובים, אך לא מעבר לזה. "הישראלים יחזרו לנפוש בבורגס, ובמיוחד הצעירים. ככל שהקהל צעיר יותר - כך הוא רגיש פחות להתרעות, ובורגס היא יעד של צעירים: מסיבות חוף, אלכוהול, שהייה זולה וכל מה שצעירים מחפשים", הוא אומר נחרצות.

סוכני נסיעות דיווחו כבר אתמול בערב על עשרות ביטולים בטווח הקצר. "כל הישראלים שקנו דרכנו חבילות נופש בבורגס ואמורים היו לטוס היום ביטלו את נסיעתם. לכולם הצענו חבילות נופש חלופיות ביוון", מסר אורי אלון, מנכ"ל סוכנות הנסיעות גוליבר.

דברים דומים אמרו לנו גם בסיטונאית התיירות קווי חופשה, שהתיירים שנפגעו בפיגוע נסעו באוטובוס מטעמה: "כל הישראלים שהיו אמורים לטוס היום ביטלו. לכולם הצענו חלופות באי היווני קוס", נמסר.

שחר תורג'מן, מנכ"ל הדקה ה-90, מוסיף כי ל-30 לקוחות החברה שהיו אמורים לטוס אתמול והיום לבורגס הוצעו שתי חלופות: לדחות את הטיסה לבורגס למועד מאוחר יותר - או לטוס עכשיו ליעד אחר לפי בחירה, על-פי רוב ליוון.

לדברי ציון מדמון, מנכ"ל טרווליסט, אתר להשוואות מחירים בעולם התיירות, "מהרגע שנודע על הפיגוע חלה אצלנו עצירה מוחלטת בהשוואות מחירים ליעד זה ועלייה ביעדים אחרים באגן הים התיכון".

בהקשר זה הוסיף פתאל כי ההתאחדות כינסה הבוקר (ה') התייעצות דחופה כיצד לפעול בעקבות הפיגוע. "מארגני תיירות יאפשרו ללקוחות שתכננו חופשה בבורגס לשנות יעד, ומי שלא יאפשר זאת - התנהגותו פסולה. עד כה לא קיבלנו תלונות בנושא".

יחזירו את הכסף?

עוד אמר פתאל כי העסקים עלולים לספוג נזקים כספיים משמעותיים, מכיוון שהעבירו את רוב התמורה לחברות התעופה ולספקים בבולגריה: "אנחנו מקווים שהספקים בבולגריה שעובדים עם ישראל יבינו וישיבו את כספם של הנופשים בחזרה. ואם לא, זו תהיה בשורה מאוד עצובה ומאוד כואבת. כלל, חודשי הקיץ מהווים כ-35% מהכנסות השנתיות של ספקי וסוכני הנסיעות, ולבורגס יש נתח משמעותי בזה".

ומה באשר להחזר כספי? סוכני נסיעות אינם ששים להחזיר כסף ללקוחות המבקשים זאת, מהסיבות שנמנו כאן. "והחוק", כך אומרת חנית אברהם-בכר, מנהלת מחלקת בקרה בארגון אמון הציבור, "עומד לצידם".

לדבריה, "ניתן לבטל עסקת תיירות תוך 14 יום. אם זו הייתה עסקת מכר מרחוק (אינטרנט או טלפון), ניתן לבטלה תוך 14 יום - ובתנאי שנותרו 7 ימי עבודה לכל הפחות בין מועד הביטול למועד יציאתה של העסקה לפועל.

"במקרה של עסקה פרונטלית, ניתן לבטל תוך 14 יום - ובלבד שיש 18 ימי עסקים לפני מועד הנסיעה. וזה אומר שאם אני עומדת במסגרת לוחות הזמנים כאמור, מגיע לי החזר כספי בקיזוז של 5% ממחיר העסקה או עד 100 שקל, הנמוך מביניהם. מאידך, אם הזמנתי נופש בבורגס חודשיים לפני או ברגע האחרון - לא מגיע לי החזר כספי".

עוד לדבריה, סוכני הנסיעות מצויים אף הם בבעיה, מאחר שהם העבירו את הכסף לספקים הבולגרים. "לכן דחיית מועד הנופש או הצעה של נופש ביעד חלופי הולמת והוגנת".

ומי שלא ביטל ומתכוון לממש את החופשה שלו בבורגס, שדה התעופה בבורגס נסגר בצל האירועים, וכל טיסות השכר שיצאו היום מנתב"ג ינחתו בווארנה, ומשם ישונעו הנופשים באוטובוסים לבורגס, שכלכלתה מושתת על תיירות ותעשייה.

ישראלים על הכוונת

עוד כתבות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; אסתי לאודר מזנקת בטרום המסחר

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%