גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"פוטנציאל החרדים והערבים טוב מכל הנפט של ישראל"

דהן, מבכירי המקרו-כלכלנים בישראל, שנמנה עם התומכים הנלהבים במחאת הקיץ שעבר: "לא מספיק ללכת לכיכר. בסוף צריך ללכת לקלפי" ■ על משה סילמן: "מטרגדיה אישית נוראית, לא צריך לגזור את מדיניות המאקרו של מדינה"

פרופ' מומי דהן / צילום: אייל גפן
פרופ' מומי דהן / צילום: אייל גפן

"ההוצאה של ישראל על התחומים החברתיים היא מהנמוכות ביותר במדינות המפותחות. אבל חשוב הרבה יותר - היא נמוכה ממה שרצוי למדינת ישראל. מדינה שנמצאת תחת איום קיומי, חשוב שתתקיים בה ערבות הדדית וסולידריות יותר מאשר במדינה רגילה. אילו הייתי חי במדינה אחרת, יכול להיות שהייתי חושב שההוצאה לשירותים חברתיים צריכה להיות נמוכה יותר. אבל אתה מצפה שאנשים יקריבו את היקר מכל ביום פקודה - לא כסף, אלא החיים עצמם. חשוב מאוד שכאשר אדם מאבד, מסיבה כלשהי, את מקום העבודה שלו, את הבריאות שלו או את היכולת להתקיים, שהחברה תיחלץ לעזרתו, כי אולי הוא קודם נחלץ לעזרתה".

במילים אלה מסביר פרופ' מומי דהן (50), מבכירי המקרו-כלכלנים וחוקרי כלכלת ישראל וראש בית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית, את תפיסת עולמו הכלכלית, הנגזרת מתפישתו הערכית.

- אז אנו לא צריכים להשתוות ל-OECD?

דהן: "חשוב מאוד שלישראל תהיה רשת ביטחון חברתית משמעותית יותר מאשר למדינות ה-OECD. ההשוואה לממוצע של ה-OECD היא רק נקודת ייחוס. זה לא מה שרצוי בהכרח לישראל. כשאני רואה שאנחנו מוציאים פחות מאשר מדינות ב-OECD, אני מספיק בטוח בעצמי להגיד שההוצאה כאן נמוכה מדי. היא נמוכה מדי גם בהשוואה למדינות אחרות, וגם בהשוואה לתפישה הערכית. בטווח הארוך, לא מחר בבוקר, לא עוד שנה, ההוצאה של ישראל צריכה להיות 45%-50% תוצר. לטעמי, לשם צריך לחתור.

"חשוב מאוד, שהעם שהיה המחולל של הרעיונות החברתיים הכי משמעותיים והכי מתקדמים, אלפי שנים עוד לפני שהזכירו את המונח 'מדינת רווחה', כאשר הוא מקים מחדש מדינה, שיתחבר לשורשים שלו ויזכור שתמיד גילה דאגה ליתום ולאלמנה. אנחנו במאה ה-21, ואתה קורא בספר ויקרא, וכבר שם אוסרים על הלנת שכר. אז אתה אומר לעצמך: 'בוא הנה, זה לפני אלפי שנים!' בוני המדינה כן התחברו לחזון הזה של העם היהודי, של לגלות רגישות חברתית לחלשים, אך איפשהו בדרך איבדנו את זה".

- זה נכון גם מבחינה תועלתנית-כלכלית?

"חברה לא יכולה באמת להתגונן לאורך זמן, אם היא לא מספקת את הערבות ההדדית. אם חוזרים להיסטוריה, מדינת הרווחה קיבלה את הבוסט הכי גדול אחרי מלחמת העולם השנייה. למה? משום שוויליאם בוורידג', שהיה ימני יחסית בדעותיו, הבין שבעצם זה לא סביר שהחיילים הבריטים שנלחמו בחירוף נפש יחזרו הביתה וכשלא ימצאו עבודה, החברה תנטוש אותם.

"זה נשמע דיל לא סביר, גם מבחינה תועלתנית, כי אירועים כאלה יכולים להתרחש שוב, ואז מה? זה לא במקרה שדווקא שני ימנים הם אלה שהיו אחראים להתפתחות מדינת הרווחה: ביסמרק בסוף המאה ה-19, ובוורידג' אחרי מלחמת העולם השנייה. שני האישים האלה הבינו שזה לא רצוי רק מבחינה ערכית, אלא גם מבחינה תועלתנית - רצוי שתהיה רשת חברתית שמספקת סוג של ערבות הדדית לקהילה".

- אז במקרה הזה, המוסר מתיישב עם הכלכלה?

"יש מתח בין כלכלת השוק לאומה שמתגוננת על חייה. מדינת הרווחה היא הגשר, שלמרות שאינו מפיג את המתח, הוא שומר אותו ברמה סבירה. הרי אנחנו מצפים מאנשים שיפעלו לפי האינטרס האישי שלהם, ימקסמו את התועלת האישית שלהם, את הרווח של הפירמה שלהם - וזה טוב. מצד שני, ביום פקודה, כאשר מתרגשת עלינו מלחמה, אתה מצפה שאנשים לא רק שיקריבו את המשאבים שלהם, אלא שיקריבו את החיים שלהם.

"אין לנו בגוף שני כפתורים: אחד שממקסם את האינטרס האישי, ואחד שממקסם את האינטרס הכללי. זה לא עובד, אלא אם כן מונחת תשתית אמיתית של מדינת רווחה, שאומרת: זה נכון שאתה, בהסתברות מסוימת, עלול לאבד את חייך, אבל דע לך שבעורף מחכים לך אנשים שאוהבים אותך, שאם חלילה תיקלע למצוקה כלכלית - לא משום שאתה יצרת אותה, אלא שהיא קרתה לך בגלל משבר כלכלי גלובלי - וכתוצאה מזה תאבד את מקום עבודתך או שתחלה, שם מדינת הרווחה תיכנס לפעולה. בעצם, מדינת הרווחה היא סוג של חברת ביטוח למקרים שבהם יש סיכון ואתה נקלע למצוקה ונדרש סיוע".

- הסיפור של משה סילמן, שהצית עצמו בעצרת מחאה בתל אביב, הוא דוגמה להיעדר אותה רשת ביטחון או מדינת רווחה?

"לא צריך להקיש ממקרה פרטי אל הכלל. צריך לעשות את הניתוח הכללי מהסוג שהצגתי זה עתה. זה ברור לגמרי שהמקרה של סילמן יכול להתחבר עם הניתוח שלי. אבל לא צריך ללכת הפוך: מטרגדיה אישית נוראית, לא צריך לגזור את מדיניות המקרו של מדינה, אלא מניתוח מקרו. ניתוח המקרו תואם את העמדות שמציגה המחאה החברתית בשנה האחרונה, עמדות שסוטות מהמדיניות הכלכלית שנוהלה כאן בשנים האחרונות, ושצמצמה בצורה משמעותית מאוד את ההוצאה החברתית. כנראה שהמדיניות הזו לא תואמת את השקפת העולם של הציבור בישראל".

סעיף המילוט

אחד הטיעונים המרכזיים של מתנגדי הגדלת ההוצאה הציבורית הוא שבין משתמשי הרשת החברתית המורחבת שאתה מציע, יש את החרדים והערבים - שתי אוכלוסיות שאינן משתתפות בצורה ראויה בשוק העבודה. לכן, הגדלת ההוצאה מהווה מלכודת עוני לכל דבר ועניין. איך אתה משיב לטענה הזו?

חרדים והערבים הם למעשה סעיף המילוט בחוזה שהציבור הישראלי מקיים עם מדינת הרווחה. אני בעד שילוב החרדים והערבים בשוק העבודה, כמובן. כמו שיש סעיף מילוט בכל מיני חוזים, זה סעיף מילוט. ההוצאה כאן נמוכה מדי, וצריך להגדיל אותה. זה דבר מטומטם לחשוב על אסטרטגיית הצמיחה ארוכת טווח של ישראל, ולחשוב שאם נזניח 20% מהאוכלוסייה - את החינוך שלהם, את הגישה שלהם לשוק העבודה - נצמח לאורך זמן. זה לא יעבוד.

"יש להבין, שאם נחזק את התשתית החברתית, כולל אצל האוכלוסייה הערבית, נחזק את החינוך ואת פוטנציאל ההשתכרות שלהם. אין טוב מזה לאסטרטגיית הצמיחה ארוכת הטווח של ישראל. הפוטנציאל שישנו גם באוכלוסייה הערבית והחרדית טוב יותר מאשר כל הגז והנפט שנמצא לחופי מדינת ישראל. אבל בגלל שרמת השירותים בתחום החינוך, הבריאות והרווחה, כל כך לא טובה, אנחנו לא ממצים את הפוטנציאל. זה מקרה קלאסי שמראה איך מדינת הרווחה יכולה להזניק קדימה את המשק".

שינוי תודעתי

- נמנית עם התומכים הנלהבים ביותר במחאה ובערכיה. בפרספקטיבה של שנה, היא הצליחה?

"המחאה הצליחה בצורה בלתי רגילה, ויש לה הצלחות מרחיקות לכת. ראשית כל, מדובר בשינוי תודעתי. יותר צעירים מבינים שהחלטות על מסים עקיפים יכולות להשפיע על החיים שלהם. זה מקסים שאנשים צעירים רוצים להיות שותפים בקבלת ההחלטות.

"ברמה הפרקטית, למחאה היו הצלחות בלתי רגילות: היא עצרה את המתווה של הורדת המיסוי. המתווה הזה שנתניהו דבק בו, המחאה החברתית הפכה אותו, בן לילה, להזוי. והוא נעצר. זה הציל אותנו מהמשך הדרדרות של מדינת הרווחה הישראלית, שכבר הגיעה למצב מאוד-מאוד קשה.

"המחאה החברתית גם נתנה רוח גבית חשובה מאוד לכל מיני רעיונות שלא היו מתקדמים אחרת. אפשר לתת אין-ספור דוגמאות, אך אתן שתיים: ועדת הריכוזיות לא הייתה באה לעולם, ובוודאי לא הייתה מוציאה מסקנות, אלמלא המחאה החברתית. הפחתת דמי הניהול בפנסיה היא גם דוגמה מובהקת. אלמלא הרוח הגבית שנשבה מכיוון המחאה החברתית, זה לא היה קורה.

"המחאה החברתית יצרה מאזן הרתעה מול ענפים שמאופיינים בכוח מונופוליסטי, וכיום הם חוששים יותר להשתמש בהעלאת מחירים של מוצרים כדי לעשות רנטה על חשבון הציבור".

- מה המבחן הבא שלה?

"המבחן כבר במגרש הפוליטי, והוא קונקרטי מאוד: האם שיעור ההשתתפות של אנשים צעירים בבחירות הקרובות יהיה גדול משמעותית מאשר בבחירות הקודמות. זה מבחינתי המבחן האולטימטיבי, כי זה לא מספיק ללכת לכיכר. אם אתה רוצה לתת ביטוי להעדפות ביחס למדיניות הכלכלית , בסוף צריך ללכת לקלפי. המבחן השני, לא פחות חשוב, הוא מבחן ההצבעה; קרי, בעבור מי יצביע אדם שעמדותיו המדיניות הן כמו של נתניהו, ועמדותיו הכלכליות הן כמו של שלי יחימוביץ'".

- ומה עם ההפגנות?

"השלב הזה מוצה. ההפגנה של 400 אלף איש בכיכר הייתה הפגנה מדהימה; המספר המקביל בארה"ב הוא 16 מיליון אמריקנים. אני לא רואה בלספור גולגולות בכיכרות את מבחן המחאה".

- האם דוח טרכטנברג ביטא נאמנה את רצון העם?

"הוועדה לא התעלתה לגודל השעה, במובן שלא הבינה שההוצאה החברתית של ישראל צריכה להיות גדולה משמעותית מזו שהייתה ערב המחאה החברתית. אחד הדברים שהכי ציערו אותי היה, שהם הגבילו את התרחבות ההוצאה הממשלתית. הכלל הזה גוזר המשך הידרדרות של מדינת הרווחה.

"גם הם בנו על בלוף שהקיצוץ בביטחון יאפשר לשמור על הכלל הזה, ובכל זאת להגדיל את ההוצאה החברתית כמו שנדרש. כיום אנחנו יודעים שזה היה בלוף שלא החזיק אפילו חודשיים. כמובן שבסך הכול ההמלצות שלהם טובות".

"כשמתרגש ובא מיתון, אחת הסכנות היא שהאוצר יתחיל בחשבונאות יצירתית"

"הגירעון שמתאים לישראל הוא גירעון נמוך. הסיבה היא שישראל חשופה לתנודות יותר ממדינות אחרות, משתי סיבות: אנחנו משק פתוח, ואנחנו חשופים לתנודות גאו-פוליטיות שאחרים לא חשופים להן", מסביר דהן. "הבלם העיקרי כדי להתמודד עם התנודות האלה הוא רמת החוב. רמת החוב של ישראל צריכה להיות נמוכה, וכדי להגיע לרמת חוב נמוכה צריך גירעון נמוך".

- אז לנקוט מדיניות צנע?

דהן: "כמובן שבטווח הקצר, במקרה של האטה כלכלית, לא הייתי מציע לדבוק בגירעון נמוך בצורה דווקנית או לנקוט מדיניות פרו-מחזורית, אחרת נחריף עוד יותר את ההאטה. אני כן רואה מקום להגדלה מסוימת של הגירעון".

- אז אתה מסכים עם החלטת שר האוצר, יובל שטייניץ, להגדיל את הגירעון מ-2.5% ל-3%?

"ההגדלה הזו סבירה. אפילו במונחים של אמנת מסטריכט זה בתחום הסביר, בטח בתקופה של האטה. הדרמה סביב הגירעון נובעת מתקלה יסודית יותר: התקציב הדו-שנתי. הגירעון ל-2013 נקבע ביולי 2010, כאשר היינו במציאות כלכלית אחרת. אילו היה תקציב חד-שנתי, כמו שיש בדרך כלל, אז לא היינו מגיעים למצב שבו צריך להגדיל את יעד הגירעון מ-1.5% ל-3%. זה כבר היה מתוקן בשנה שעברה. במידה מסוימת, כל הדרמה קצת מפוברקת, ונובעת מכך שיש לנו תקלה שנקראת תקציב דו-שנתי".

- אז הוויכוח בין הנגיד פישר לבין שטייניץ ונתניהו סביב ההגדלה מ-2.5% ל-3% מיותר?

"לדעתי הוויכוח הזה מסתיר ויכוח גדול יותר. פישר, וזו הפרשנות שלי, רוצה לומר משהו אחר: ש-3% זה לא באמת 3% - אלא בעצם 5% תמ''ג. שבעצם מסתירים כאן גירעון גדול יותר, ולכן הנגיד שם ארגז של מקלות מתחת לשולחן בכוננות, למקרה שבאמת ההסתרה הזאת תצליח. התגובה החריפה של הנגיד בעצם נועדה לאותת למשרד האוצר ולראש הממשלה: 'אני לא אתן לכם להגדיל מעבר ל-3% תוצר'.

- כי מה יקרה?

"אני יכול להגיד שמניסיון העבר, כאשר מתרגש על המשק הישראלי מיתון, אחת הסכנות היא שמשרד האוצר יתחיל בחשבונאות יצירתית. בשנים רבות הוא לא עושה את זה, אבל במקרים מסוימים - כמו ב-2002, שבה משרד האוצר הציג לממשלה תחזית צמיחה מפוברקת של 4%, וכמובן בעוד כל מיני אירועים אחרים שהגיעו למבקר המדינה - אנשי האוצר לא עומדים בפיתוי, ועושים שימוש בחשבונאות יצירתית. אני חושב שזה בעצם מה שהביא לתגובה החריפה, שנראית לא פרופורציונית, להבדל שבין 2.5% תוצר ל-3% תוצר".

"הפחתת המס על הרווחים הכלואים? מדובר בשערורייה שאין כדוגמתה"

"כשאני מציע להגדיל את ההוצאה החברתית, אני מציע גם להעלות את המסים בד בבד. אני לא מאמין בהגדלת הגירעון בטווח הארוך. בטווח הארוך, מה שרצוי לישראל זו הוצאה גדולה יותר ומסים גדולים יותר. גם כאן צריך להגיד בצורה הגונה: למסים יש השפעות שליליות על התמריצים לעבוד, להשקיע ולחסוך. אבל ההשפעות האלה פחותות מהתועלת שצומחת מהרחבת ההוצאה לתשתית החברתית", מסביר דהן.

- אילו מסים היית מעלה?

דהן: "גם כאן, אני מסתכל לטווח הארוך. הרכב המסים בישראל משונה מאוד יחסית למדינות אחרות. יש כאן יותר מסים עקיפים ופחות מסים ישירים. המסים העקיפים רגרסיביים יותר, יחסית למסים הישירים. הרכב כזה מתקבל על הדעת במדינה שבה יש שוויון קטן, אבל לא במדינה שבה יש אי-שוויון כזה גדול. מכאן נגזר מה צריך לעשות בצד המסים: להגדיל את המסים הישירים. יש כל מיני סוגים של מסים ישירים שאפשר לחשוב עליהם בהיקף של מיליארדי שקלים - החל במס עיזבון, שחייבים לכלול אותו במערכת המיסוי של ישראל, עבור בהקטנה משמעותית בפטורים בתחום המסים הישירים, כגון בחוק לעידוד השקעות הון".

- יש גם את הסוגיה של רווחים כלואים.

"זו שערורייה שאין כדוגמתה בכלל, ששוקלים להפחית את זה. ישנם כ-10 מיליארד שקלים שנמצאים בפטור להפרשות פנסיוניות, שהולכים ברובם לשני העשירונים העליונים, כך שיש מרחב תמרון די משמעותי בהעלאת המסים".

- אבל דווקא בתקופה של האטה חריפה, העלאת מסים ישירים תדחק את הצמיחה, לא?

"אם מסתכלים על החסמים המרכזיים כיום לצמיחה ארוכת טווח של מדינת ישראל, אחד המשמעותיים ביותר הוא אי-השוויון. אנחנו יודעים את זה גם ממחקרים שנעשו על צמיחה, שבוודאי ברמות של אי-השוויון שישראל נמצאת בהם, הוא מחבל בצמיחה כלכלית לאורך זמן. לכן, בחשבון ארוך הטווח, מהלך כזה יכול להיות מהלך מעודד צמיחה, לא מדכא צמיחה".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם