גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוכנית חדשה למזרחי טפחות: תשואה של 17% עד 2017

בנק מזרחי פרסם תוכנית אסטרטגית לפיה יפעל בין 2013-2017 להגיע ליחס הון ליבה שלא יפחת מ-9%, כבר בראשית 2014 ■ עד 2017 תישמר מדיניות חלוקת הדיבידנד שאימץ לעצמו הבנק

אלי יונס / צלם: תמר מצפי
אלי יונס / צלם: תמר מצפי

בעוד הבנקים מתייעלים, מקצצים, וסוגרים סניפים, מזרחי טפחות מציג תוכנית אסטרטגית רב שנתית חדשה עם יעדי צמיחה והון שאפתנים: יעד תשואה על ההון של 14.5% בשנת 2017; עמידה בדרישות ההון של בנק ישראל כבר בסוף 2013 (שנה לפני המועד הנדרש), עלייה בהכנסות של 8% בשנה - וכל זאת תוך שמירה על רמת הוצאות נמוכה ועל יחסי יעילות של 55% (בהשוואה ל-70% בממוצע המערכת).

בשוק ההון אהבו את התוכנית שהציג היום הבנק בניהולו של אלי יונס, ומניית מזרחי בלטה בעלייה של 2% על רקע הסנטימנט השלילי בשוק (כל שאר מניות המעו"ף רשמו ירידות). אמנם היעדים שמציב יונס לשנים 2013-2017, אינם טריוויאלים, אולם לזכותו ייאמר שגם התוכנית הרב שנתית הקודמת שהציג הבנק נחשבה לשאפתנית ביותר, והוא הצליח לעמוד ברוב המוחלט של היעדים. "פקפקו בעבר בכך שנוכל להיות הבנק הכי שמרני ועם התוצאות הטובות ביותר, אבל הוכחנו זאת", אמר היום יונס במסיבת העיתונאים שכינס הבנק לרגל הצגת עיקרי התוכנית האסטרטגית החדשה לשנים 2013-2017.

מזרחי טפחות הוא הבנק היחיד המציג יעדים רב שנתיים מפורטים עד רמת סעיפי המאזן ודוח רווח והפסד. אם יעמוד הבנק בתוכנית הוא ישמור על מעמדו כבנק עם התשואה על ההון הגבוהה ביותר בישראל, במקביל להיותו הבנק היעיל ביותר.

יעד שאפתני ביותר שהציג הבנק הוא עמידה ביעדי הלימות ההון ליבה החדשים של בנק ישראל, 9%, כבר שנה לפני הזמן שהקציב לכך בנק ישראל, כלומר עד סוף 2013. עמידה ביעד זה תאפשר למזרחי טפחות לחזור ולחלק דיבידנד על פי המדיניות המסורתית של 40% מהרווח השנתי הנקי. הלימות ההון ליבה של מזרחי טפחות עמדה בסוף הרבעון הראשון על 7.94%, כלומר הבנק כבר נמצא בשליש הדרך. "נחזור לחלק דיבידנד ברגע שנעמוד ביעד הלימות ההון", אמר על כך אלדד פרשר, ראש החטיבה הפיננסית של הבנק.

"נבחן חלוקת דיבידנד גדולה"

בשנת 2015 צפויה להיכנס לשימוש בבנק מערכת IRB, המחשבת באופן פרטני את ההפרשות לחובות. לפי הערכות, כניסת המערכת צפויה להביא לקיטון בהפרשות, וכתוצאה מכך תתרום לעלייה של כ-1% בהלימות ההון של הבנק, מה שישחרר לבנק הון, ויסייע לו להגדיל את התשואה על ההון.

לדברי יונס, שחרור ההון יכול לבוא לידי ביטוי בשלוש דרכים: "נבחן חלוקת דיבידנד גדולה, או הגדלה משמעותית של חלקנו באשראי - אבל לא בבת אחת. אפשרות נוספת היא רכישה גדולה, אבל בשביל זה צריך אווירה רגולטורית תומכת".

היעד המרכזי בתוכנית האסטרטגית הוא תשואה של 14.5% על ההון. אמנם תשואה זו נמוכה מהתשואה של 14.6% שהושגה בשנת 2011, ואף נמוכה מהיעד של 15% שנקבע בתוכנית הקודמת, אך הירידה נובעת מהעלייה בדרישות ההון ליבה של בנק ישראל מ-7.5% ל-9%. החמרת דרישות ההון מביאה לירידה בתשואה על ההון כיון שעל הבנק לרתק יותר הון לפעילותו. בבנק מסבירים כי בהינתן דרישות ההון הקודמות היה יעד התשואה על ההון עומד על 17%.

לפי היעדים, רמת ההוצאות השנתית אמורה לעלות ב-4.5% בלבד, כך שיחס היעילות של הבנק (הוצאות תפעוליות להכנסות) יעמוד על עד 55% בהשוואה ל-57% כיום. יחד עם זאת, בתוכנית הקודמת העמיד יונס יעד שאפתני יותר של 53%.

"שינוי מבני בענף"

קבוצת מזרחי טפחות פועלת בשני מותגים: מזרחי טפחות ללקוחות עסקיים ולמשקי בית בעשירונים הגבוהים, כשלצידו פועל בנק יהב (בו מחזיק מזרחי טפחות ב-50%) כמותג מוטה מחיר לקוחות משקי בית בעשירונים 4-7. על פי נתוני בנק ישראל, בנק יהב נמצא הבנק הזול ביותר במערכת, באופן עקבי.

במזרחי טפחות מתכוונים להגדיל את גיוס הלקוחות החדשים מהיקף של 60 אלף בשנה כיום ל-75 אלף בשנת 2017. עם זאת, בבנק מתכוונים גם לצמוח בסקטור העסקי ולשנות את תמהיל הפעילות, כך שהפעילות במגזר העסקי תגדל מ-30% ל-35% (אשראי) על חשבון הקטנת חלקו של המגזר הקמעונאי. לשם כך מציב יונס יעד צמיחה של 6.5% באשראי מדי שנה, שיביא את הבנק להיקף אשראי לציבור של 174 מיליארד שקל בהשוואה ל-119 מיליארד שקל כיום, כאשר בפיקדונות הציבור תהיה עלייה דומה עד ל-176 מיליארד שקל.

תחום נוסף אותו רואה הבנק כמנוע צמיחה הוא פעילות שוק ההון, והמשך הגדלת ההכנסות מחדר המסחר, כפי שנעשה בשנים האחרונות. במזרחי טפחות מציינים, כי בתוכנית לא נלקחו בחשבון השפעות ועדת זקן, שנועדה להביא לשיפור ברמת התחרותיות בבנקים. בהקשר זה אמר יונס: "אנחנו אוהבים את ועדת זקן, ומקווים שהיא תצליח. יחד עם זאת, לטעמי, פגיעה בהכנסות הבנקים לא מעודדת תחרות, ולא פותרת בעיות מבניות".

יונס גם ציין כי היה שמח אם היה מתבצע שינוי מבני בענף: "יש לאפשר לחברות ביטוח ובנקים להתמזג כדי ליצור קבוצות בנקאיות מגוונות ויציבות. חשבתי על רעיונות כאלה לפני שנה וחצי, אבל שפכו לי על זה מים קרים, וכיום זה לצערי לא רלוונטי".

"אין לי כוונה לעזוב"

יונס התייחס בדבריו גם למצב המשק. "הדיבורים על מחנק האשראי לא משקפים את מה שקורה באמת במשק, וזה כולל גם את ענף הנדל"ן", אמר. "יש זהירות גדולה יותר בהעמדת אשראי, לא כל היזמים יכולים להעמיד ביטחונות וחלקם מתרעמים על כך, אולם למי שמקיים מערכת כלכלית סבירה, אין שום בעיה לקבל היום אשראי, ומי שלא מקבל מוזמן לפנות אלינו".

על מצב ענף הנדל"ן אמר יונס: "צריך שההיצע בענף ידביק את הביקוש. כל זמן שעיקר רכישות הנדל"ן הן למגורים ולא לחלומות של השקעות, המצב סביר. שוק המשכנתאות בישראל מאוד שמרני". כשנשאל אם הוא מתכוון להישאר בבנק ולוודא שהתוכנית האסטרטגית תיושם בחמש השנים הקרובות, השיב: "אני כאן ואין לי כוונה לעזוב".

מזרחי

עוד כתבות

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של ישראל קנדה, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם תחת ניצב דני לוי נרצחו במחוז חוף 9 בני אדם מהחברה הערבית?

מפקד מחוז חוף סיפר על נתוני הרצח בשטח פיקודו, אך הוא נתן תמונה חלקית ● המשרוקית של גלובס

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה