גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפעילות השקטה לקידום רפורמת זליכה

על מנת לקדם את המלצות ועדת זליכה פועל משרד התחבורה בשני מסלולים: עבודה מול הממונה על ההגבלים, והטמעת הרפורמה בתוך חוק ההסדרים שמתלווה לתקציב 2013, בהנחה שיוגש בתחילת נובמבר

חום יולי-אוגוסט. המדינה נמצאת בחופש ואלה שנותרו מאחור משתדלים, ככל האפשר, לאמץ מנטליות של חופש. גם חלק נכבד מקברניטי ענף הרכב נופשים כיום במחוזות רחוקים, אבל במסדרונות הרגולציה העניינים מסרבים להירגע. נראה שמשרד התחבורה נחוש לקדם את "רפורמת זליכה", או לפחות את חלקה, עוד השנה ולהציב עובדות בשטח לממשלה הבאה - יהיה הרכבה אשר יהיה. עיקר פעילות הקידום השקטה מתמקד כיום בשני מסלולים: האחד הוא עבודה מול הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה, והאחר הוא הטמעת הרפורמה בתוך חוק ההסדרים שמתלווה לתקציב 2013, ואמור להיות מוגש לאישור בתחילת נובמבר.

התקדים של קרסו ופסיפיק

כבר אמרנו לא אחת שבידי רשות ההגבלים העסקיים נמצא כיום המפתח לקידום ההמלצות המרכזיות של ועדת זליכה - או להקפאתן. לפיכך, כל פסיקה של הממונה בנושא הגבלים עסקיים בענף, שבימים כתיקונם הייתה עוברת ללא כל תשומת לב, מקבלת חשיבות אסטרטגית. אחת הדוגמאות היא המיזוג בין קרסו מוטורס לבין חברת הליסינג פסיפיק מוטורס, שנמצאת בשליטתה.

פסיפיק מוטורס היא חברת ליסינג קטנה למדי (כ-5% מהשוק). עד לאחרונה החזיקה בה חברת "משקי ליסינג" מניות מיעוט ובין שתי השותפות נחתם באוקטובר אשתקד "הסכם אי תחרות" בתחום הליסינג התפעולי והמימוני והטרייד-אין לשנתיים. בנובמבר אשתקד קיבל הסכם זה מרשות ההגבלים פטור מאישור הסכם כובל. במאי השנה נחתם בין הצדדים הסכם למימוש מוקדם של האופציה שניתנה למשקי ליסינג למכור את מלוא השליטה בפסיפיק לקרסו. בהתאם הגישה קרסו לרשות בקשה להאריך את הפטור על האי תחרות לשנה אחת נוספת. עד כאן מדובר בעניין טכני, מתבקש ושגרתי לחלוטין בימים כתיקונם.

אלא שבמשרד התחבורה חוששים כנראה שהפטור יתפרש כלגיטימציה דה-פקטו למיזוג מלא בין יבואניות רכב אחרות לבין חברת רכב שבבעלותן, ובעיתוי הנוכחי זהו ככל הנראה "דגל אדום". זו כנראה הסיבה שבשבוע שעבר הגיש משרד התחבורה את התנגדותו הרשמית להענקת הפטור במקרה הזה, והנימוק הוא, איך לא, המלצות ועדת זליכה. "אחת ההמלצות של הוועדה", כתב משרד התחבורה במכתב לממונה, "הינה איסור על בעלויות צולבות בין יבואני הרכב לחברות ליסינג. אמנם במקרה הנדון מדובר בבעלות קיימת, שאושרה בעבר על ידי הממונה, אך הבקשה הינה הארכת הסדר מגביל תחרות. ולאור האמור לעיל באשר למדיניות משרד התחבורה בעניין הגברת התחרותיות בענף הרכב, לדעתנו אין לאשר את בקשת הפטור".

זו לא הפעם הראשונה בחודשים האחרונים שמשרד התחבורה מגיש לממונה על ההגבלים התנגדות למיזוג בענף. התנגדות של המשרד הוגשה בעת הבקשה למיזוג בין דלק רכב לבין קמור, יבואנית ב.מ.וו, ולאחרונה בעת המיזוג בין "מכשירי תנועה" ליבואנית משאיות מאן. במקרה הראשון נחל המשרד הצלחה חלקית כאשר הממונה אישר את המיזוג אבל החליט להוציא מתוכו את זיכיון יצרנית הרכב הסינית "צ'רי". בפעם השנייה אושר המיזוג ללא סייג.

אבל לבקשה הנוכחית, בעיתוי הנוכחי, יש משמעות שונה, שמכניסה את רשות ההגבלים למלכוד. משפטית ומעשית, ספק רב אם יש עילה לדחות את הבקשה של קרסו להארכת הפטור. מדובר במיזוג שבעבר כבר נבחן לעומק ברשות וצלח את המבחנים המשפטיים. יתר על כן, לבקשת הפטור אין כל השפעה מעשית על התחרות בשוק. נהפוך הוא: מיזוגים מהסוג הזה יכולים להגביר את התחרות בשוק הליסינג והרכב, להוזיל את מחיר הליסינג הסופי לצרכן ולהגדיל את מגוון הדגמים שמוצעים לציים.

אבל בעיתוי הנוכחי, כל אישור מיזוג וכל פטור מהגבל בין יבואן לחברת ליסינג יכול להוות תקדים לגל של בקשות מיזוג עתידיות דומות (כמו מיזוג בין UMI לבין חברית הליסינג AVIS) או כעילה להתנגדות עתידית לפיצול חברות ליסינג ויבואנים בקבוצות ממוזגות כמו קבוצת שלמה וסוכנות אופל, קבוצת לובינסקי ו"פריים ליס" או קבוצת כלמוביל ו"דביס". בקיצור, הממונה נמצא בין הפטיש לסדן.

חוק ההסדרים: מסלול עוקף חקיקה

האפיק השני שבו מקודמת כיום הרפורמה בענף הוא חוק ההסדרים החדש. בעבר היו ניסיונות לא מעטים לקדם רגולציות באמצעות חוק ההסדרים, שנחשב למעין "כביש עוקף" לקידום שלל יוזמות רגולציה שונות ומשונות, שהעברתן במסלול החקיקה המקובל היא קשה או ממושכת מאוד. בעיתוי הנוכחי נראה שזו כמעט הדרך היחידה שבה יכול משרד התחבורה לקדם המלצות אסטרטגיות של ועדת זליכה עוד לפני הבחירות ולהציב בפני הממשלה הבאה עובדות מוגמרות.

במשרד התחבורה טוענים שהמהלך להטמעת המלצות ועדת זליכה בחוק ההסדרים מתבצע כיום תוך שיתוף פעולה עם האוצר. כך, למשל, בכינוס של הענף להנדסת רכב, שנערך בחודש שעבר, התייחס מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי לנושא הרפורמה בתחום החלפים, שתופסת מקום מרכזי בהמלצות ועדת זליכה. "מהשנה הבאה תתחולל מהפכה בשוק הרכב", אמר יצחקי לבאי הכנס, "בעלי רכבים לא יהיו חייבים עוד לרכוש חלפים לרכבם מהמוסכים שבהם מתוקן הרכב או מהיבואנים שייבאו את רכבם". לדבריו, "משרד האוצר הסכים לכלול בחוק ההסדרים לשנת 2013 תקנה ולפיה יהיו בעלי רכב רשאים לרכוש חלקי חילוף בכל מוסך אחר או בכל חנות חלפים".

בתגובה לפניית "גלובס" אישר משרד התחבורה רשמית כי המשרד מקדם כמה וכמה המלצות בתחום הרפורמה לרכב באמצעות חוק ההסדרים, ולא רק בתחום החלפים.

המהלך מציב בפני השחקנים בענף בעיה לא קטנה. בניגוד לדיונים פרטניים בהמלצות אלה ואחרות בוועדות הכנסת או במליאת הכנסת, שבהם אפשר להפעיל כלים כמו שכנוע אישי לוחץ של ח"כים או לנקוט תרגילים למשיכת זמן, חוק ההסדרים נוטה לעבור בשיטת "החבילה הסגורה". הוא כולל מאות סעיפים, ולרוב המצביעים אין זמן או רצון לעסוק בסעיפים המקצועיים הקטנים "לעומק". סעיפים אחרים עוברים בשיטת "הדיל המשולב" - אתה רוצה מתנה כאן, תשלם לי שם. לדוגמה, בחוק ההסדרים הקודם הצליח האוצר לשלב גזירה של העלאה חדה בבלו על הדלק. כמה חודשים מאוחר יותר, כשמחירי הדלק נסקו והמחאות החברתיות גברו, טענו ח"כים שהנושא כלל לא הגיע לתשומת לבם.

כמובן, גם חוק ההסדרים אינו אומר את "המילה האחרונה", בוודאי לא בנושאים מהותיים הנוגעים למבנה ענף הרכב. במקרים הללו אפשר להניח שהמילה האחרונה תיאמר בבית המשפט.

נזקי חוסר הוודאות

בינתיים, האי ודאות לגבי מהלכי הרגולציה מחוללת בענף שמות. לא מעט חברות ליסינג, למשל, מתחילות להרגיש לחץ מכיוון המערכת הבנקאית. החיתוך החד במחירי המחירון של המשפחתיות הפופולריות, שביצע מחירון "לוי יצחק" לאחרונה, גרם עצבנות ללא מעט בנקאים ולדרישה מחברות הליסינג להגדלת הלימות ההון. במילים אחרות, להביא עוד כסף מהבית. אלא ששוק ההון בעייתי מאוד לגיוסים כרגע ואילו היבואנים חוששים להעניק את חבל ההצלה שהעניקו לענף ב-2008 מחשש מפעילות הרגולטור. גם התסריט של מיזוג חברות ליסינג לתוך היבואניות הוא בעייתי מכיוון שלחלק מהיבואניות יש כיום בעיית רווחיות ומזומנים משלהן. במקרה כזה, אם חוסר הוודאות יימשך ותנאי השוק לא ישתפרו, "המהפכה התחרותית" שמנסה הרגולטור לקדם עשויה להפוך להכחדה טוטאלית.

בעלויות צולבות

עוד כתבות

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

ירי רקטות מעזה לכיוון ישראל בפברואר / צילום: ap, Fatima Shbair

דיווח: ישראל תקפה בסוריה, הירי הרקטי לשדרות נמשך

התובע בהאג ביקש צווי מעצר גם נגד גלנט, דף והנייה ● צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • עדכונים שוטפים

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס, סקר רסול סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023 אנחנו באובדן מוחלט"

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים לבחינות עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר סייברארק / צילום: דיויד שופר

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi

סייברארק תשלם כ-1 מיליארד דולר במזומן וכ-540 מיליון דולר במניות עבור Venafi, חברה העוסקת בניהול זהויות מכונה ● העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2024 בכפוף לאישורים רגולטוריים

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה