גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המלחמה השקטה של האסלאם

זו משתוללת מטימבוקטו עד קשמיר ועתיד הדמוקרטיה הערבית כנראה תלוי בה

החדשות מקווי החזית המשניים משונות למדי: קנאים בהשראת אל קאעידה הורסים מסגדים בני 700 שנה בטימבוקטו, בפאתי הסהרה; טליבאן פקיסטנים מפוצצים לרסיסים עשרות צליינים, העולים להשתטח על קברי צדיקים; שני קברי צדיקים בקשמיר עולים באש בנסיבות מסתוריות.

מה להם המלחמה הזו נגד בניינים עתיקים ונגד שייח'ים מתים? ובכן, זו המלחמה הפחות-מסוקרת, המתנהלת בתוך האסלאם וסביבו זה שנים. למלחמה הזו נודעת השפעה, ישירה או עקיפה, כמעט על כל קונפליקט בחברה מוסלמית בת זמננו. זו מלחמתם של הטהרנים נגד הצופים (סופים). המתבוננים המערביים אינם שווי נפש. הם חושבים את הצופים לחלופה מתונה ורצויה לפונדמנטליסטים.

התקווה שאסלאם סלחני יוכל לעצור אסלאם לוחמני היא רבת ימים. הרוסים נתלו בה עוד באמצע המאה ה-19, כאשר היו זקוקים לבעלי ברית בין המוסלמים של צפון הקווקאז. הסלחנים היו חברי המסדר הצופי של הקאדיריה. הם נקראים על שם קדוש מהולל מן המאה ה-11, עבדל קאדר אל ג'ילאני (או גיילאני), שפעל ומת בבגדאד.

מאז, ובעצם עוד הרבה קודם, הצופים חזרו ובלבלו את רוב המתבוננים. הם אינם ניתנים להכללות, אולי חוץ מזו שהציע ברוס לורנס, פרופסור ללימודים אסלאמיים באוניברסיטת דיוק בארצות הברית. "שאלה אחת תוחמת את הגבול בין מוסלמים צופיים ללא-צופיים", הוא כתב, "האם הנביא מוחמד חי, או מת?".

הלא-צופי אומר: כמובן, מת גם מת, ינוח בשלום על משכבו, וכל מורשתו הלוא היא חקוקה בסלע, אין עורך ואין משנה. הצופי אומר: לאו דווקא, הנביא מוסיף לדבר אל מאמיניו באמצעות הקדושים, מורי ההלכה הצופיים. הם קשורים אל הנביא בשרשרת מיסטית, ועל פיהם יישק דבר. הם מחוללים נסים, בחייהם וגם במותם.

הקדושים האלה הוסיפו את נופך המיסטיקה והמסתורין לאסלאם. כל אמונה זקוקה למרכיבים האלה כדי שתוכל להיות יותר מאוסף של מצוות, של טאבו ושל סנקציות. אמונה צריכה לחולל התרגשות בלב מאמיניה. זה מה שעשתה החסידות בשביל היהדות. אין זה מספיק שיהיה שולחן ערוך. צריך גם לרקוד על קברו של רבי נחמן.

הגמישות התיאולוגית הצופית הניבה כל מיני תוצאות באלף השנים האחרונות, מהן מנוגדות בתכלית. היא אפשרה התפתחות וריאציות של חוק אסלאמי לצד השאריעה, לפעמים אפילו בניגוד לשאריעה. הצופים המפורסמים ביותר היו משוררים רבי חן, שכתבו על אהבה ועל יין. אבל בין הצופים הנערצים ביותר (על מאמיניהם) היו פרשים נועזים ושולפי חרב, שהנהיגו מלחמות חורמה נגד פלישות אירופיות אל ארצות האסלאם: מצפון אפריקה ועד דרום מזרח אסיה, מהרי הקווקאז עד מזרח אפריקה. הצופים היו לעתים קרובות "המתונים", ולעתים קרובות "הקיצונים".

"דת עממית"

קשה להעריך את מספריהם. צופים אינם כסונים או כשיעים. אין להם מסגדים נפרדים, אין להם שכונות מגורים, אין להם שמות אופייניים. אפשר אולי להגיד כי כמעט כל המוסלמים היו פעם צופים, לעתים קרובות אפילו מבלי דעת.

זה התחיל להשתנות במאה ה-18, כאשר מתקנים אנטי-מערביים ייחסו את חולשת האסלאם ואת שקיעתו הפוליטית לצופיזם. המפורסם במתקנים היה מוחמד אבן עבדל אל-ווהאב, שאת האידיאולוגיה שלו אימצו מייסדי ערב הסעודית. "ווהאביזם" נעשה ענף יצוא מרכזי של ערב הסעודית. ראשוני אל קאעידה תפסו עליו טרמפ.

משטרים חילוניים או פחות-דתיים במזרח התיכון ניסו להשתמש בצופים. המהפכה המצרית חוגגת השבוע את יום הולדתה ה-60 בנסיבות שמחולליה לא היו מעלים על דעתם. גמאל עבד אל נאצר העמיד את האחים המוסלמים בראש רשימת אויביו. הוא קיווה שהצופים יספקו קו הגנה. הוא מיסד את ארגוניהם, מימן אותם ועודד מה שקוראים "דת עממית", בניגוד לאסלאם הפורמלי והנוקשה. הביטוי המפורסם ביותר של הדת העממית הוא ה"מוואליד", ימי ההולדת של בערך 200 קדושים, שהמצרים חוגגים ברוב עם, למורת רוחם של הטהרנים.

הצופים תמכו במשטר, מבלי לנסות ליצור כלים פוליטיים משלהם. כאשר נפל חוסני מובארק, בתחילת 2011, מנהיגי הצופים הקימו את "מפלגת השחרור המצרית", שנועדה להתחרות באחים המוסלמים. היא נחלה כישלון חרוץ בבחירות לפרלמנט. הם אמנם נמנעו מלתמוך בגלוי במועמד כלשהו לנשיאות, אבל לא היה כמעט ספק שתמיכתם נתונה לגנרל אחמד שאפיק, צופי בעצמו.

הערכה מקובלת מעמידה את חלקם של הצופים על 20% מאוכלוסיית מצרים. מי יודע. אבל ברור שהמספרים ניכרים. הם עוזרים להסביר כיצד זה הגנרל שאפיק קיבל 48% מן הקולות.

עכשיו המפלגה הצופית עומדת בעימות גלוי עם ממשלת האחים המוסלמים. היא גינתה כ"לא-איסלאמית" את החלטתו של הנשיא מורסי לחזור ולזמן את הפרלמנט, נגד פסיקת בית המשפט העליון. "מוסלמים אמיתיים מצייתים לחוק", הכריזו מנהיגי הצופים.

הקול הצופי הצף

קשה להעריך את משקלם הפוליטי של הצופים בארצות אחרות. נראה שמצביעים צופיים הם אלה שבלמו את האחים המוסלמים בבחירות בלוב, וקבעו בזה תקדים מעניין בתהליך הדמוקרטיזציה של העולם הערבי. הצופים האלה שייכים למיסדר הסנוסי, שמילא תפקיד מרכזי בעצמאות לוב. ראש המסדר נעשה מלך לוב ב-1952, והופל 17 שנה אחר כך. מפת לוב מלאה תזכורות לנוכחות הצופית.

הצופיזם נחלש בעולם הערבי בעשרות השנים האחרונות. הוא נרדף עד צוואר בחצי האי ערב ובטורקיה, מסיבות מנוגדות. בסעודיה הוא נרדף מפני שאיננו אסלאמי מספיק; בטורקיה הוא נרדף מפני שהיה אסלאמי מדי. בעיראק של סדאם חוסיין הוא הולאם ונוצל. בסוריה הוא לפעמים נרדף ולפעמים לא. בזירת המיליטנטיות הוא יתקשה להתחרות בג'יאהדיסטים. אבל אם תתבסס דמוקרטיה, ואם ממשלות יואילו להעמיד את עצמן למשפט הבוחר, מצביעים צופיים עשויים להיות לשון מאזניים ולחזק מגמות מתונות.

קצת קשה להאמין שמשהו מעין זה עלה אי פעם על דעתו של עבדל קאדר אל גיילאני, אבל חזקה עליו שהוא לא יופתע. הוא אמר פעם לחסידיו, "אני מתבונן בכם, בכל מקום". בוודאי גם מאחורי הפרגוד ובתוך תיבת הקלפי.

עוד כתבות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?