גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קונים דירה חדשה? העלאת המע"מ "תגלח" לכם משכורת

מתכננים לקנות דירה חדשה במיליון שקל? אחרי העלאת המע"מ תשלמו עוד 10,000 שקל ■ אומדן הרווח למדינה: 261 מיליון שקל בשנה ■ יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "התייקרות בפועל היא כפולה - 23 אלף שקל"

דירה הינה, ברוב המקרים, המוצר היקר ביותר שרוכשת משפחה, וכעת נראה שדינה להתייקר אף יותר. העלאת שיעור המע"מ באחוז - מהלך עליו יוחלט ככל הנראה בישיבת הממשלה מחר (ב') - עתידה לייקר את כל מוצרי הצריכה, לרבות דירות חדשות מקבלן.

‏מתכוונים לקנות דירה חדשה מקבלן במיליון שקל? שימו לב: ייתכן שתשלמו מע"מ בגובה 170 אלף שקל, במקום מע"מ בגובה 160 אלף שקל - 10,000 שקל יותר. על מנת לרכוש דירה שעולה 900 אלף שקל, תאלצו להיפרד מעוד משכורת (נוסף ל-127 משכורות הנדרשות לרכישת דירה בישראל): תשלמו מע"מ בגובה 153 אלף שקל במקום 144 אלף שקל, תוספת של 9,000 שקל, סכום השקול לשכר הממוצע במשק.

‏נציין כי מספר הדירות החדשות שנמכרות בישראל בכל שנה מהווה פלח של כחמישית מכלל העסקאות למגורים בישראל; החלק הארי של הדירות שנמכרות בישראל בכל שנה הן דירות מיד שנייה. עדיין, בשנת 2011 נמכר בישראל מספר לא מבוטל של יחידות דיור חדשות - 19,231 - כך על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מחירה הממוצע של דירה חדשה בישראל עמד על בינואר השנה על 1.36 מיליון שקל, כך על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון.

‎‎עוד 261 מיליון שקל - למדינה

‎‎אם כך, גובה המע"מ על דירה חדשה במחיר ממוצע, יסתכם ב-231 אלף שקל, לעומת 217,600 שקל, זינוק של 13,600 שקל לדירה. אם נכפיל במספר הדירות החדשות שנרכשו בשנת 2011 - 19,231, כאמור - נקבל 261.5 מיליון שקל. כמובן שלא כל הדירות החדשות עולות 1.36 מיליון שקל - חלקן פחות, חלקן יותר - אך המספר נותן אומדן של העלייה השנתית הכוללת בהיקף הכנסות המדינה ממע"מ על דירות.

האבסורד הוא שהעלאת המע"מ מייקרת את הדירות בזמן שהאזרחים מוחים על כך שהם מתקשים לעמוד ביוקר הדיור; ובזמן שהמדינה עושה מאמץ לשווק יותר קרקעות לבנייה למגורים (רק ביום חמישי הודיע שר השיכון כי ישווק 4,200 יחידות דיור בנות-השגה) במטרה להוזיל את מחירי הדירות, שבשנה האחרונה ירדו רק באחוזים בודדים. שר השיכון אריאל אטיאס אף התבטא לא אחת בדבר הצורך לבטל כליל את המע"מ על רכישת דירה ראשונה - כלומר, לתת פטור ממע"מ למשפחות ויחידים שקונים דירה לראשונה בחייהם.

‎‎‏"לבטל את המע"מ"

‎‎התגובות בענף הנדל"ן - שבשבוע שעבר בכיריו קראו לרעיון לייבא קבלנים מחו"ל לארץ "מגוחך" - כועסות, גם היום. אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אמר ל"גלובס" כי "על ממשלת ישראל להחריג את העלאת המע"מ מתחום הנדל"ן, ולבטל אותו לחלוטין לדירה ראשונה לזוג צעיר".

לדבריו, "העלאת המע"מ גם על הדיור בעייתית מאוד ואיננה טובה, בלשון המעטה, לשוק הנדל"ן, שבשנה האחרונה מחפש כיוון. בשביל מה צריך לעלות את המע"מ לזוגות צעירים ולאנשים שזוהי דירתם הראשונה והיחידה? להיפך! במקום להעלות אותו, היתה עושה הממשלה נכון אם היתה מבטלת אותו לחלוטין ומאפשרת לרבבות אנשים שאינם מסוגלים כיום להגיע לדירה צנועה משלהם, להגיע לדירה".

הוא הוסיף כי פטור ממע"מ "היה מעורר מאוד את שוק הנדל"ן הרדום ומאפשר הרבה עסקות נוספות. יתרה מכך, גם עבור אנשים שזוהי דירתם השנייה, כולל משקיעים, אין שום טעם בהעלאת המע"מ, משום שהנזק שיבוא לידי ביטוי במאות רבות של עסקות נדל"ן שלא יתבצעו, יהיה גדול עשרות מונים לעומת התועלת, כביכול, שבהעלאת המע"מ".

‎‎ההתייקרות בפועל - כפולה

‎‎דנוס מדגיש כי "מבחינת זוג צעיר הרוכש, נניח, דירה בחדרה בכמיליון שקל, התוספת של אחוז אחד למע"מ איננה 10,000 שקל, אלא בפועל כ-23 אלף שקל. זאת, משום שאין מדובר כאן בסכום פטור ממס, ו-10,000 שקל נטו משמעותם 23 אלף שקל ברוטו, כך שבפועל, ההוצאה הנוספת למשק בית היא בשיעור של 2.3% על מחיר הדירה".

ולמרות שהעלאת המע"מ אינה משפיעה ישירות על מחירי הדירות הישנות (מיד שנייה), דנוס מזהיר כי "העלאת המע"מ תביא לעלייה במחירי הדירות החדשות, ומחיריהן ישפיעו בעקיפין גם על עליית מחירי הדירות מיד שנייה". יצוין כי בעקבות העלאת המע"מ, יתייקרו גם השירותים הנלווים לרכישת דירה מיד שנייה: שירותי התיווך ושכר הטרחה לעו"ד. לדוגמה: עמלת התיווך הנהוגה בשוק, בשיעור 2%, תסתכם ב-20 אלף שקל על דירה של מיליון שקל. על סכום זה, ישלם הרוכש מע"מ בגובה 3,400 שקל, במקום 3,200 שקל.

‎‎‏"הקש ששבר את גב הגמל"

‎‎לדברי ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, ההצעה "להעלות את המע"מ באחוז אחד באופן גורף מרחיקה את הזוגות הצעירים מחלום רכישת הדירה. אמנם זהו מס שמוטל על כל המשק, אבל ענף הבנייה הוא הענף הממוסה ביותר במשק, ותוספת אחוז למחיר הדירה החדשה יכולה להיות 'הקש ששבר את גב הגמל'".

התאחדות בוני הארץ משתתפת היום (א') בישיבת חירום שעורכת לשכת התאום של הארגונים הכלכליים לבחינת הצעדים הנדרשים בתגובה על הגזירות המוצעות. "חלק מהגזירות שהממשלה מתכוונת להטיל הם הפרת הסכם חתום עם הארגונים הכלכליים", אומר בובליל. "זה לא נכון שהממשלה נוקטת בצעדים חד צדדיים ללא הידברות עם הגופים היצרנים. ניסיון העבר מוכיח שבתקופות משבר קודמות דיון ושיתוף פעולה עם הארגונים הכלכליים הוביל להצלחה אני קורא לממשלה לקיים דיאלוג דחוף עם הארגונים הכלכליים כדי למצוא פתרונות למשבר אליו נקלע המשק".

‎‎‏"יחליש את השוק"

לדברי אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת ים, "הממשלה פועלת בניגוד להמלצות של ועדת טרכטנברג להוזיל את הדיור, ובניגוד מוחלט להצהרות של ראש הממשלה ושר האוצר להקל על הזוגות הצעירים ועל רוכשי הדירות בכלל. המהלך הזה יעלה את מחירי הדירות והדבר ייפול לפתחם של הזוגות הצעירים".

הוא הוסיף כי "העלאת המע"מ, לצד הגזרות האחרות שהממשלה גוזרת, עלולה בסופו של דבר לעצור עסקאות מתוכננות ולהחליש את השוק. כל זה יפגע בסופו של דבר הן ביזמים והן בזוגות הצעירים. אני קורא לממשלה לבטל את ההחלטה האומללה הזו ולפעול ברוח המלצות ועדת טרכטנברג שאותן הממשלה הנוכחית התחייבה לאמץ".

לדברי אופיר גרינברג, מנכ"ל חברת אזורים, "המדינה צריכה לסייע לזוגות צעירים ברכישת דירה על ידי מענקים והפחתת המיסוי. במקום זה המדינה מחליטה דווקא להקשיח את התנאים ולעלות את המע"מ. לא זו הדרך".

לדברי אבי זיתוני, מנכ"ל ובעלים של חברת א.זיתוני, "המדינה עלולה להמשיך ולדחוק את הזוגות הצעירים אל מחוץ לשוק רוכשי הדירות. גם ככה בשל המגבלות של בנק ישראל, לזוג צעיר לא קל לגייס את ההון העצמי הדרוש לרכישת דירה. עליית המע"מ תדחק את הזוגות הצעירים מהשוק לטובת משפרי הדיור, שעליהם עליית המע"מ תשפיע פחות, והמשקיעים המחפשים אלטרנטיבות לשוק ההון".

‎‎רוח גבית לתמ"א 38?

אבל יש מי שרואה את חצי הכוס המלאה: יזמים של פרויקטים למגורים במסגרת תמ"א 38, תכנית מתאר ארצית לחיזוק בניינים בפני רעידות אדמה. על-פי רוב, הקבלן שמחזק את הבניין, מגדיל את יחידות הדיור הקיימות בו, מוסיף מרפסת ואף ממ"ד.

לדברי יוסי חסון, מנכ"ל החברה לחיזוק מבנים בישראל, "העלאת המע"מ תגרום ליותר ויותר רוכשי דירות לחפש כיוון אחר". להערכתו, "העלאת המע"מ תשנה את אופי הבחירה של הרוכש הישראלי ותעלה את תמ"א 38 מ'נישה' ל'מיינסטרים', כי היא מאפשרת שדרוג משמעותי של הדירה הקיימת ללא סיכון לרוכשים וללא תוספת מחיר משמעותית עבורם".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

הבטחה אחת הקפיצה את מניית טסלה. אבל האם היא יכולה לעמוד מאחוריה?

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?