גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה עומד מאחורי הקמפיין של פרוקטר אנד גמבל לאולימפיאדה?

הקמפיין של פרוקטר אנד גמבל לאולימפיאדה, "תודה לך אימא", לא משאיר את הצרכנים אדישים, אבל לא בהכרח מהסיבות שהחברה קיוותה להן ■ לצד שבחים על קריאייטיב מרגש, יש גם ביקורת על כך שמדובר במסר מיושן ואנטי-פמיניסטי

רבים טוענים כי קמפיין החסות האולימפית של ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל יכול היה בקלות להיות משודר בשנות ה-50 של המאה הקודמת, וכולם היו חשים שהוא הולם את רוח הזמנים. "תודה לך אימא", הוא הסלוגן, "ואנא הצטרפו לפרוקטר אנד גמבל בהכרת-תודה לאימהות", מציע עמוד הפייסבוק של קמפיין החסות והפרסום שהחברה מעניקה לאולימפיאדה, לספורטאים ולאימהותיהם.

חברת מוצרי הצריכה הגדולה בעולם, שנוסדה לפני 175 שנה, העלתה קמפיין פרסומי רחב-היקף, שמעצים את אימהותיהן של הספורטאים והספורטאיות האתלטים.

מעניין איך מרגיש אביהן של זוכות מדליות הזהב, האחיות הטניסאיות, ונוס וסרינה וויליאמס, שגידל את הילדות בשיטת Schooling Home ואף היה המאמן שלהן. או מה חושב על זה אביו של הספורטאי בעל המספר הרב של מדליות זהב בתחרויות החורף, אפולו אונו, שגידל את בנו לבד אחרי שהאם נטשה; או אביה של הטניסאית מריה שרפובה, שבגיל 7 עבר איתה לפלורידה כדי לטפח את הכישרון, כשהאם נשארת מאחור (כי ויזת הכניסה שלה לא איפשרה זאת).

חברת הענק, שמייצרת ומפיצה יותר מ-140 מותגי צריכה ביתיים ומגיעה כמעט לכל משק-בית בעולם, היא גם המפרסמת הגדולה ביותר בארה"ב. אבל לצד ההשקעה הגדולה בפרסום מגיעה גם ביקורת: רבים טוענים כי המסר של החברה בשנת 2012 הוא תמוה, מיושן ומושך ביקורת מיידית: האם ספורטאים לא נתמכים על-ידי משפחות? האם ספורטאי מוצלח לא נשען על כל משפחתו, האם זו רק האם שלה יש להודות? מדוע לא להציב באירוע הפרסום הגדול ביותר, המתרחש אחת ל-4 שנים, מסר משפחתי שיותר מחובר למציאות המודרנית?

הסכם החסות, למשך 10 שנים, בין פרוקטר אנד גמבל לבין הוועד האולימפי כולל גם הטסת אימהות של ספורטאים נבחרים מרחבי העולם ומימון שהותן בלונדון במהלך ימי התחרויות, הזמנת בני משפחה וחברים (לא רק אימהות) של ספורטאים ל"בית משפחת פרוקטר אנד גמבל" בלונדון, שם מוקרנות התחרויות על מסכים, והמוזמנים מתפנקים בשלל מוצרי החברה - דיאודורנטים, תמרוקים, מוצרי טיפוח אישי ועוד.

מארק פריצ'רד, מנהל השיווק ובניית מותג העולמי של פרוקטר אנד גמבל, אומר בראיון ל"גלובס" כי הוא אינו רואה שום קושי עם המסר: "חיפשנו תמה מרכזית אחת שתכניס את כל המותגים שלנו ביחד, ושזה יגביר את החיבור לפרוקטר אנד גמבל, חברת-האם. זה יותר יעיל עבורנו. לכן עלה הנושא של האימהות. רצינו מסר מאוחד עם קשר לאולימפיאדה".

- אבל מדוע רק אימהות? האבות לא בתמונה?

"כשחושבים על שיווק של מוצרים, צריך להתמקד. אנחנו יודעים מי הצרכן המרכזי של המותגים שלנו בתחום הבריאות, היופי והניקיון, וזו הנקודה. אנחנו מנסים לחגוג את הרגעים האלה בחיים.

"הייתה כאן גם נקודה נוספת מעבר. אנחנו הבנו שלא מספיק מודים לאימהות, ורצינו לבטא את המסר הזה של התודה. ברור שאנחנו אוהבים גם אבות. אני עצמי אבא של ספורטאים. יש לנו דברים רבים בקמפיינים שלנו עם אבות, בקמפיין של חיתולי פמפרס, זה חלק מהתוכנית הרגילה שלנו".

- לא מדובר לדעתך במסרים מיושנים?

"לא. אלה הם מסרים נצחיים, בדיוק כמו האנושות כולה. אנחנו מודים לאימהות, ויש לנו דרכים אחרות להודות לאבות ולאנשים אחרים. האופן בו אנחנו מודים לאימהות, והדרך שבה ילדים מודים לאימהות, זה דבר שמעניין את כולם בכל העולם וגורם לכל אחד להתרגש".

- מהו הסכום שפרוקטר אנד גמבל השקיעה בקמפיין הזה? מה ההוצאה על פרסום, על הקמת הבית בלונדון, על הטסת האימהות ועל סרטי הקמפיין?

"אני לא מוכן להיכנס לכך, רק אומר שזוהי הוצאה תקציבית שהיינו מוציאים ממילא, וכאן באנו והוספנו מעט יותר ממה שהיה מתוכנן, כדי להביא את כל המותגים שלנו תחת קורת-גג אחת. זה מעניק לנו יעילות שיווקית וגם החזרים שהם גדולים מההשקעה שלנו בקמפיין. הרעיון פה הוא להכניס הכול יחד, הוא טוב והוא מייצר יותר מעורבות תוך כדי האולימפיאדה".

- חלקים גדולים מהקמפיין האולימפי שלכם מתבצעים בדיגיטל ולא בטלוויזיה. איך מתקבלות החלטות לגבי איזה חומרים הולכים לרשת, מה לטלוויזיה, עיתונות וכו'?

"קודם כל אנחנו בונים את הרעיון, ואז אנחנו מנתחים מי צופה במה ואיפה. מה סוג האנשים שצורכים באתרים ובאילו אתרים, מי הם האנשים שצופים בטלוויזיה וכו', ולפי זה מנתבים את התוכן".

9.3 מיליארד דולר על פרסום

הסכם החסות של פרוקטר אנד גמבל עם הוועד האולימפי נחתם ב-2010 למשך 10 שנים. השקת הקמפיין החלה באולימפיאדת החורף בוונקובר.

בעוד פריצ'רד לא מעוניין לחשוף נתונים, סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה כי על-פי ההערכות מדובר בהוצאה תקציבית של כ-100 מיליון דולר למשך 4 שנים (כלומר 25 מיליון דולר לשנה) עבור זכויות השיווק לאולימפיאדת הקיץ והחורף.

לפני כחודש פרסמה פרוקטור אנד גמבל אזהרת רווח, ולא מדובר בתקופה קלה עבור החברה הוותיקה, העומדת בפני ירידה בצריכה בסין, ארה"ב ובמערב אירופה. הגידול הצפוי במכירות פרוקטר אנד גמבל כתוצאה מהקמפיין האולימפי, על-פי אותו דיווח, עומד על סך של 500 מיליון דולר. בשנה האחרונה הוציאה החברה סכום של 9.3 מיליארד דולר על פרסום, סכום המהווה יותר מ-11% מסך המכירות של החברה.

שירלי קנטור-שני, מומחית לאחריות תאגידית ושיווק חברתי, טוענת כי קמפיין האימהות של פרוקטר אנד גמבל מאוד אפקטיבי. "הם זיהו סוגיה חברתית 'שקופה', שהיא משמעותית לאוכלוסייה רחבה מאוד אך לא זוכה לתשומת-לב ציבורית. לכאורה, 'תודה לאימהות' זהו non issue. החיבור בין הנושא הזה לבין האולימפיאדה באמצעות האימהות הוא לא מובן מאליו, ולכן זה מלהיב. מעבר לכך, המסר של הקמפיין בנוגע לחיבור בין מסירות של אימהות לבין הצלחת הספורטאים מעצים כל אימא באשר היא, וזה מהלך מבריק".

- ומה בנוגע לאבות? האם אימהות יעשו לעולמי עד כביסה לבדן עם מותגי פרוקטר? הקמפיין הזה לא שמרני מדי?

"אפשר לטעון שהקמפיין אנטי-פמניסטי כי הוא מהלל ומקבע את התפקיד הנשי והלא שוויוני של גידול ילדים, והוא לא קורא לשינוי בחלוקת הנטל בין ההורים, אבל מנגד הוא מוציא לאור עובדות שמעולם לא זכו לשיחה גלויה קודם לכן בנוגע לאימהות".

"מסר לא ראוי"

גלית דשא, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, סבורה כי הקמפיין של פרוקטר אנד גמבל מיושן. "לפרוקטר אנד גמבל יש בהחלט אג'נדה חברתית של חיזוק אוכלוסיות מוחלשות, אבל פה בדלת האחורית הם משחילים מסר פטריארכלי ושוביניסטי, ולא מעניין אותי שזה מוכר. גם אם זו המציאות כפי שהם חקרו ומצאו, אז לא צריך לקבע אותה, כי זה מעוות את המציאות הכלכלית, והיא שמעט מאוד משפחות יכולות להתקיים ממשכורת של הורה אחד ולהרשות לעצמן שהאימא תתרוצץ אחרי הילדים.

"אנחנו כבר לא שם. אימהות לא שואבות את ההנאה מחייהן מההסעות, הכביסות ומההצלחות של הילדים. לי יש ציפייה ממפרסמים שלא רק ישקפו את מה שהמחקר מצא בנוגע למציאות, אלא שיחתרו לשינוי. זהו מסר לא ראוי".

סופי בלום, סגנית נשיא לשיווק אזורי והאחראית על ישראל (לשעבר מנכ"לית פרוקטור אנד גמבל ישראל), אומרת כי קמפיין האולימפיאדה הוא אחד האירועים הגדולים ביותר של החברה.

על-פי נתוני החברה, מכל העולם הוטסו לאולימיפיאדה 150 אימהות, מרביתן עם בני זוג. כ-10,000 בני משפחה נוספים צפויים להגיע לבית המשפחות. מישראל הוטסה על חשבון החברה רק אימו של הקלעי סרגיי ריכטר, אבל 5 משפחות נוספות של ספורטאים ישראלים קיבלו תמיכה בארץ בדמות תמיכה כספית וסיוע בתחומים נוספים.

בלום מוסיפה כי החברה הפיקה גם סרטוני וידיאו לחלק מספורטאי המשלחת הישראלית, שבהם מוצגות האימהות והספורטאים מדברים על התמיכה מהבית.

לטענת בלום, "כשעושים שותפות עם חברת מוצרי צריכה שמגיעה לכל בית בישראל ויוצרים מודעות לגבי הספורטאים ואימהותיהן, זו הזדמנות לקדם את הספורט, וזה היופי של השותפות בין פרוקטור לבין הוועד האולימפי. התמיכה היא בכך שאפשר לראות את האימהות בקטעי הווידיאו בדיגיטל ולהציג את האתלטים הישראלים".

- באירועי ספורט יש צפייה מסיבית של גברים, ולכן מפתיע למצוא את פרוקטר דווקא שם, לא?

"האולימפיאדה היא אחד האירועים הכי מרגשים עבור האנושות. זהו אירוע גלובלי, ויחס קהל הצופים באולימפיאדה הוא 50% נשים ו-50% גברים, ומבחינת המותגים שלנו זה קלאסי".

עוד כתבות

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צולל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; אפל משיקה דגמי טאבלט חדשים

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

עימותים אלימים גם באירופה: המחאה נגד ישראל מתרחבת לקמפוסים ביבשת

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה