גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה עומד מאחורי הקמפיין של פרוקטר אנד גמבל לאולימפיאדה?

הקמפיין של פרוקטר אנד גמבל לאולימפיאדה, "תודה לך אימא", לא משאיר את הצרכנים אדישים, אבל לא בהכרח מהסיבות שהחברה קיוותה להן ■ לצד שבחים על קריאייטיב מרגש, יש גם ביקורת על כך שמדובר במסר מיושן ואנטי-פמיניסטי

רבים טוענים כי קמפיין החסות האולימפית של ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל יכול היה בקלות להיות משודר בשנות ה-50 של המאה הקודמת, וכולם היו חשים שהוא הולם את רוח הזמנים. "תודה לך אימא", הוא הסלוגן, "ואנא הצטרפו לפרוקטר אנד גמבל בהכרת-תודה לאימהות", מציע עמוד הפייסבוק של קמפיין החסות והפרסום שהחברה מעניקה לאולימפיאדה, לספורטאים ולאימהותיהם.

חברת מוצרי הצריכה הגדולה בעולם, שנוסדה לפני 175 שנה, העלתה קמפיין פרסומי רחב-היקף, שמעצים את אימהותיהן של הספורטאים והספורטאיות האתלטים.

מעניין איך מרגיש אביהן של זוכות מדליות הזהב, האחיות הטניסאיות, ונוס וסרינה וויליאמס, שגידל את הילדות בשיטת Schooling Home ואף היה המאמן שלהן. או מה חושב על זה אביו של הספורטאי בעל המספר הרב של מדליות זהב בתחרויות החורף, אפולו אונו, שגידל את בנו לבד אחרי שהאם נטשה; או אביה של הטניסאית מריה שרפובה, שבגיל 7 עבר איתה לפלורידה כדי לטפח את הכישרון, כשהאם נשארת מאחור (כי ויזת הכניסה שלה לא איפשרה זאת).

חברת הענק, שמייצרת ומפיצה יותר מ-140 מותגי צריכה ביתיים ומגיעה כמעט לכל משק-בית בעולם, היא גם המפרסמת הגדולה ביותר בארה"ב. אבל לצד ההשקעה הגדולה בפרסום מגיעה גם ביקורת: רבים טוענים כי המסר של החברה בשנת 2012 הוא תמוה, מיושן ומושך ביקורת מיידית: האם ספורטאים לא נתמכים על-ידי משפחות? האם ספורטאי מוצלח לא נשען על כל משפחתו, האם זו רק האם שלה יש להודות? מדוע לא להציב באירוע הפרסום הגדול ביותר, המתרחש אחת ל-4 שנים, מסר משפחתי שיותר מחובר למציאות המודרנית?

הסכם החסות, למשך 10 שנים, בין פרוקטר אנד גמבל לבין הוועד האולימפי כולל גם הטסת אימהות של ספורטאים נבחרים מרחבי העולם ומימון שהותן בלונדון במהלך ימי התחרויות, הזמנת בני משפחה וחברים (לא רק אימהות) של ספורטאים ל"בית משפחת פרוקטר אנד גמבל" בלונדון, שם מוקרנות התחרויות על מסכים, והמוזמנים מתפנקים בשלל מוצרי החברה - דיאודורנטים, תמרוקים, מוצרי טיפוח אישי ועוד.

מארק פריצ'רד, מנהל השיווק ובניית מותג העולמי של פרוקטר אנד גמבל, אומר בראיון ל"גלובס" כי הוא אינו רואה שום קושי עם המסר: "חיפשנו תמה מרכזית אחת שתכניס את כל המותגים שלנו ביחד, ושזה יגביר את החיבור לפרוקטר אנד גמבל, חברת-האם. זה יותר יעיל עבורנו. לכן עלה הנושא של האימהות. רצינו מסר מאוחד עם קשר לאולימפיאדה".

- אבל מדוע רק אימהות? האבות לא בתמונה?

"כשחושבים על שיווק של מוצרים, צריך להתמקד. אנחנו יודעים מי הצרכן המרכזי של המותגים שלנו בתחום הבריאות, היופי והניקיון, וזו הנקודה. אנחנו מנסים לחגוג את הרגעים האלה בחיים.

"הייתה כאן גם נקודה נוספת מעבר. אנחנו הבנו שלא מספיק מודים לאימהות, ורצינו לבטא את המסר הזה של התודה. ברור שאנחנו אוהבים גם אבות. אני עצמי אבא של ספורטאים. יש לנו דברים רבים בקמפיינים שלנו עם אבות, בקמפיין של חיתולי פמפרס, זה חלק מהתוכנית הרגילה שלנו".

- לא מדובר לדעתך במסרים מיושנים?

"לא. אלה הם מסרים נצחיים, בדיוק כמו האנושות כולה. אנחנו מודים לאימהות, ויש לנו דרכים אחרות להודות לאבות ולאנשים אחרים. האופן בו אנחנו מודים לאימהות, והדרך שבה ילדים מודים לאימהות, זה דבר שמעניין את כולם בכל העולם וגורם לכל אחד להתרגש".

- מהו הסכום שפרוקטר אנד גמבל השקיעה בקמפיין הזה? מה ההוצאה על פרסום, על הקמת הבית בלונדון, על הטסת האימהות ועל סרטי הקמפיין?

"אני לא מוכן להיכנס לכך, רק אומר שזוהי הוצאה תקציבית שהיינו מוציאים ממילא, וכאן באנו והוספנו מעט יותר ממה שהיה מתוכנן, כדי להביא את כל המותגים שלנו תחת קורת-גג אחת. זה מעניק לנו יעילות שיווקית וגם החזרים שהם גדולים מההשקעה שלנו בקמפיין. הרעיון פה הוא להכניס הכול יחד, הוא טוב והוא מייצר יותר מעורבות תוך כדי האולימפיאדה".

- חלקים גדולים מהקמפיין האולימפי שלכם מתבצעים בדיגיטל ולא בטלוויזיה. איך מתקבלות החלטות לגבי איזה חומרים הולכים לרשת, מה לטלוויזיה, עיתונות וכו'?

"קודם כל אנחנו בונים את הרעיון, ואז אנחנו מנתחים מי צופה במה ואיפה. מה סוג האנשים שצורכים באתרים ובאילו אתרים, מי הם האנשים שצופים בטלוויזיה וכו', ולפי זה מנתבים את התוכן".

9.3 מיליארד דולר על פרסום

הסכם החסות של פרוקטר אנד גמבל עם הוועד האולימפי נחתם ב-2010 למשך 10 שנים. השקת הקמפיין החלה באולימפיאדת החורף בוונקובר.

בעוד פריצ'רד לא מעוניין לחשוף נתונים, סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה כי על-פי ההערכות מדובר בהוצאה תקציבית של כ-100 מיליון דולר למשך 4 שנים (כלומר 25 מיליון דולר לשנה) עבור זכויות השיווק לאולימפיאדת הקיץ והחורף.

לפני כחודש פרסמה פרוקטור אנד גמבל אזהרת רווח, ולא מדובר בתקופה קלה עבור החברה הוותיקה, העומדת בפני ירידה בצריכה בסין, ארה"ב ובמערב אירופה. הגידול הצפוי במכירות פרוקטר אנד גמבל כתוצאה מהקמפיין האולימפי, על-פי אותו דיווח, עומד על סך של 500 מיליון דולר. בשנה האחרונה הוציאה החברה סכום של 9.3 מיליארד דולר על פרסום, סכום המהווה יותר מ-11% מסך המכירות של החברה.

שירלי קנטור-שני, מומחית לאחריות תאגידית ושיווק חברתי, טוענת כי קמפיין האימהות של פרוקטר אנד גמבל מאוד אפקטיבי. "הם זיהו סוגיה חברתית 'שקופה', שהיא משמעותית לאוכלוסייה רחבה מאוד אך לא זוכה לתשומת-לב ציבורית. לכאורה, 'תודה לאימהות' זהו non issue. החיבור בין הנושא הזה לבין האולימפיאדה באמצעות האימהות הוא לא מובן מאליו, ולכן זה מלהיב. מעבר לכך, המסר של הקמפיין בנוגע לחיבור בין מסירות של אימהות לבין הצלחת הספורטאים מעצים כל אימא באשר היא, וזה מהלך מבריק".

- ומה בנוגע לאבות? האם אימהות יעשו לעולמי עד כביסה לבדן עם מותגי פרוקטר? הקמפיין הזה לא שמרני מדי?

"אפשר לטעון שהקמפיין אנטי-פמניסטי כי הוא מהלל ומקבע את התפקיד הנשי והלא שוויוני של גידול ילדים, והוא לא קורא לשינוי בחלוקת הנטל בין ההורים, אבל מנגד הוא מוציא לאור עובדות שמעולם לא זכו לשיחה גלויה קודם לכן בנוגע לאימהות".

"מסר לא ראוי"

גלית דשא, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל, סבורה כי הקמפיין של פרוקטר אנד גמבל מיושן. "לפרוקטר אנד גמבל יש בהחלט אג'נדה חברתית של חיזוק אוכלוסיות מוחלשות, אבל פה בדלת האחורית הם משחילים מסר פטריארכלי ושוביניסטי, ולא מעניין אותי שזה מוכר. גם אם זו המציאות כפי שהם חקרו ומצאו, אז לא צריך לקבע אותה, כי זה מעוות את המציאות הכלכלית, והיא שמעט מאוד משפחות יכולות להתקיים ממשכורת של הורה אחד ולהרשות לעצמן שהאימא תתרוצץ אחרי הילדים.

"אנחנו כבר לא שם. אימהות לא שואבות את ההנאה מחייהן מההסעות, הכביסות ומההצלחות של הילדים. לי יש ציפייה ממפרסמים שלא רק ישקפו את מה שהמחקר מצא בנוגע למציאות, אלא שיחתרו לשינוי. זהו מסר לא ראוי".

סופי בלום, סגנית נשיא לשיווק אזורי והאחראית על ישראל (לשעבר מנכ"לית פרוקטור אנד גמבל ישראל), אומרת כי קמפיין האולימפיאדה הוא אחד האירועים הגדולים ביותר של החברה.

על-פי נתוני החברה, מכל העולם הוטסו לאולימיפיאדה 150 אימהות, מרביתן עם בני זוג. כ-10,000 בני משפחה נוספים צפויים להגיע לבית המשפחות. מישראל הוטסה על חשבון החברה רק אימו של הקלעי סרגיי ריכטר, אבל 5 משפחות נוספות של ספורטאים ישראלים קיבלו תמיכה בארץ בדמות תמיכה כספית וסיוע בתחומים נוספים.

בלום מוסיפה כי החברה הפיקה גם סרטוני וידיאו לחלק מספורטאי המשלחת הישראלית, שבהם מוצגות האימהות והספורטאים מדברים על התמיכה מהבית.

לטענת בלום, "כשעושים שותפות עם חברת מוצרי צריכה שמגיעה לכל בית בישראל ויוצרים מודעות לגבי הספורטאים ואימהותיהן, זו הזדמנות לקדם את הספורט, וזה היופי של השותפות בין פרוקטור לבין הוועד האולימפי. התמיכה היא בכך שאפשר לראות את האימהות בקטעי הווידיאו בדיגיטל ולהציג את האתלטים הישראלים".

- באירועי ספורט יש צפייה מסיבית של גברים, ולכן מפתיע למצוא את פרוקטר דווקא שם, לא?

"האולימפיאדה היא אחד האירועים הכי מרגשים עבור האנושות. זהו אירוע גלובלי, ויחס קהל הצופים באולימפיאדה הוא 50% נשים ו-50% גברים, ומבחינת המותגים שלנו זה קלאסי".

עוד כתבות

קנצלר גרמניה פרידריך מרץ / צילום: ap, Francois Walschaerts

דיווח: גרמניה תסיר בשבוע הבא את אמברגו הנשק על ישראל

עפ"י דיווח בסוכנות הידיעות הגרמנית, הממשלה המקומית מתכוונת להסיר את האמברגו שהטילה על משלוחי הנשק לישראל בקיץ האחרון ● ההחלטה, שנובעת מהפסקת האש ברצועת עזה, תיכנס לתוקף לשבוע הבא ● ברלין היא ספקית הנשק השנייה בגודלה לישראל ואחראית לכ-30% מהיבוא הביטחוני הישראלי בעשור האחרון

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: הדס פרוש

נתניהו מעיד בתיק 4000: אין הקבלה בתולדות המדינה לשיטפון ההתקפות עליי בתקשורת

רה"מ בנימין נתניהו החל להעיד הבוקר בתיק 4000 ● עו"ד יהודית תירוש חוקרת אותו בחקירה נגדית לגבי האישום נגדו בשוחד ובמרמה והפרת אמונים סביב מתן הטבות רגולטוריות לקבוצת בזק שהייתה אז בשליטת שאול אלוביץ', תמורת הטיית הסיקור באתר וואלה לטובתו ולטובת משפחתו ● נתניהו: "לא הייתה שום הבנה עם אלוביץ', והתקשורת שקיבלתי בבחירות הייתה איומה"

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

ח"כ ביטן: איך זה שמחירי חומרי הגלם יורדים - והמחירים בסופר לא?

בדיון בוועדת הכלכלה הודיע היו"ר דוד ביטן כי יקדם את הצעת החוק למע"מ דיפרנציאלי, שבוטלה בעקבות הוצאות המלחמה ● אמר לנציגי האוצר: "קחו את עצמכם בידיים, ואם צריך, תוציאו צווים שיעצרו את המחירים"

פרויקט תמ''א ברחוב צה''ל, קרית אונו / צילום: תמר מצפי

גל מיזוגים של חברות תמ"א 38: החברות הקטנות נכנעות לשוק הקשה

הקשיים הפיננסיים, ירידות המחירים והמלחמה גורמים לעשרות חברות יזמיות קטנות בתחום ההתחדשות העירונית למכור את עצמן - בעוד החברות הגדולות אוספות פרויקטים ומתחזקות

צילום: Shutterstock

מה גורם לעלייה בסרטן המעי הגס? מחקר חדש מציע אפשרות לא צפויה

מחקר שפורסם בכתב-העת הרפואי המוביל "לנסט" הראה עלייה בשיעור המקרים של סרטן המעי הגס בקרב צעירים בני פחות מגיל 50 ● הסיבות עשויות להיות קשורות לאורח החיים, אך מחקר אחר טוען כי הסיבה עשויה להיות רעלן

ועידת ישראל לעסקים ה-32

בכירי המשק על במה אחת: ועידת ישראל לעסקים ה-32 יוצאת לדרך

ועידת ישראל לעסקים של גלובס היא הוועידה הוותיקה והחשובה בישראל. במסגרתה יתקיימו מושבים בתחומים: השקעות, תשתיות, הייטק וחדשנות, בריאות ועוד ● בין המשתתפים: ג׳ייסון גרינבלט, שליח הבית הלבן למזרח התיכון לשעבר, יו"ר צ'ק פוינט, מנכ"ל שיבא, מנכ"לי הפועלים, הפניקס, בזק, תנובה, אלקטרה צריכה, תורפז תעשיות, מנכ"ל הבורסה ורבים נוספים ● עוד בין המשתתפים: השחקן והאקטיביסט הפרו ישראלי מייקל רפופורט והאלוף במיל. ניצן אלון ראש מפקדת השבויים והנעדרים לשעבר בהופעה ראשונה

רוברט אנטוקול מנכ''ל ומייסד פלייטיקה / צילום: יח''צ אוהד רומנו

סבב פיטורים שני בפלייטיקה השנה: עלול להשפיע על מאות עובדים

חברת הגיימינג הישראלית יוצאת לסבב פיטורים נוסף בשבועות הקרובים, שעשוי להשפיע על מאות עובדים - ככל הנראה בין 10% ל-20% מתוך מעל ל-3,000 ● הקיצוצים בחברה החלו כבר ב-2022, אז הועסקו בחברה מעל ל-4,000 איש ● בפלייטיקה הסתפקו בתגובה קצרה: "בהתאם למדיניות החברה, איננו נוהגים להתייחס לנושאים מסוג זה"

בית חולים שיבא תל השומר / צילום: נעמה עזריאלי פרנק

אנבידיה ושיבא חושפות שיתוף פעולה שאפתני לפענוח הגנום האנושי

בית החולים שיבא וענקית השבבים הודיעו על שיתוף פעולה אסטרטגי בפרויקט מדעי שאפתני שיתקיים בישראל: פענוח ההשפעה של גנים לא מקודדים על בריאות האדם ● בהסכם, שמוערך בעשרות מיליוני דולרים, לוקח חלק גם בית החולים האמריקאי מאונט סיני ● "הפרויקט הזה יכול להוות בסיס דרמטי לצמיחה הכלכלית שלנו", אומר מנכ"ל שיבא פרופ' יצחק קרייס בראיון לגלובס

שתי המדינות שסיפקו לישראל 70% מהנפט במהלך המלחמה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: ישראל נתפסה במלחמת חרבות ברזל כמבודדת, אבל בפועל 25 מדינות נרתמו למכור לה נפט במשך שנתיים, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מאסה בהתנהלות איראן, והאיום החות'י בים האדום ממשיך לתת את אותותיו על התקשורת הבינלאומית ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מניות הטכנולוגיה הובילו את הירידות

ה-S&P 500 ירד בקרוב ל-1% ● אלפאבית קפצה לאחר שנחשף כי ברקשייר האת'וויי של וורן באפט רכשה החזקה בה ● אלביט וצים מזנקות בכ-7% ובכ-6%, בהתאמה ● הביטקוין ממשיך במומנטום השלילי שלו, מחירו נע סביב 91 אלף דולר ● מחירי הזהב והכסף ירדו ● משקיעי העל חשפו את ההשקעות שלהם: הרוכשים והמוכרים של גוגל, אלו שרכשו אמזון, וזה שחתך את אינטל רבעון אחרי שרכש אותה

פיטר תיל, יזם ומיליארדר. משקיע בולט בחד הקרן / צילום: ap, Rebecca Blackwell

אחרי סופטבנק: גם פיטר ת'יל חיסל את כל החזקותיו באנבידיה ברבעון השלישי

קרן Thiel Macro מכרה מניות של אנבידיה בכ־100 מיליון דולר, כך לפי דיווח בבלומברג ● העיתוי למכירה היא על רקע חשש גובר מבועת AI וכמו כן מהלך דומה של סופטבנק בשבועות האחרונים

בניין הוועד הפועל של ההסתדרות בתל אביב / צילום: עינת לברון

קבלן שהעיד בפרשת השחיתות בהסתדרות שם קץ לחייו

הקבלן, מקורב ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ביצע עבודות בבית המשפחה בהיקף של מיליוני שקלים ● בימים האחרונים הוא נתן עדות פתוחה של שעה וחצי בפרשת הענק ● הקבלן עצמו לא היה חשוד בפרשה ● הוא קנה רכב חדש - וכמה שעות לאחר מכן התאבד ביער בן שמן

אילוסטרציה: Shutterstock

שוק העבודה ממשיך להיות חזק גם באוקטובר, וההייטק מתאושש

לפי הלמ"ס, שיעור האבטלה נשאר נמוך גם בחודש אוקטובר ועומד על 3% - שיעור זהה לזה של חודש ספטמבר השנה ● גם שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נשאר זהה ברמה של 60.9% ● מספר המשרות הפנויות מגיע ל-149 אלף - עלייה מהחודש הקודם

אושר טובול, מנכ''ל מיטב טרייד / צילום: מיטב טרייד

פעילות הטרייד של מיטב ממשיכה לצמוח, והיא תנסה להפיח רוח בפעילות ברוקראז'

חברת המסחר החוץ בנקאית הגדולה נהנתה מגיוס של 26.5 אלף לקוחות חדשים מתחילת השנה והציגה צמיחה של 26% בהכנסות ● חתמה על הסכם לרכישת פעילות הברוקראז' המוסדי של מיטב לפי שווי של 54 מיליון שקל

אופיר חמו / צילום: עופר חג'יוב

"להוריד חשיפה למניות": הבנקאי שמציע לממש רווחים אחרי שנתיים פנומנליות

אופיר חמו ממזרחי טפחות חושש ש"התמחור בשווקים כבר מזמן לא משקף שווי כלכלי של החברות", אלא בעיקר את העתיד: "המכפילים משקפים גידול של 25% ברווחים" ● את עיקר המשקל בתיק ההשקעות הוא מציע להקצות כעת לאג"ח, כפי שהציע טרם הראלי הנוכחי בת"א

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי / צילום: דוברות בנק ישראל

בנק ישראל משחרר את החבל: הבנקים יוכלו להגדיל את הדיבידנדים שיחלקו

הבנק הבינלאומי הודיע כי יחלק דיבידנד בסכום של 75% מהרווח הנקי ברבעון, חלקו מעודפי הרווח שלו ● בנק ישראל: "בנק עם עודפי הון גבוהים יכול לחלק דיבידנד נוסף, בכפוף לדרישות ההון ולשמירה על יחסי הון הולמים התואמים את סביבת הסיכונים הנוכחית"

דיוויד טפר, ביל ומלינדה גייטס, ביל אקמן, ריי דליו, קת'י ווד, סטנלי דרוקנמילר / צילום: רויטרס - BRENDAN MCDERMID, Richard Brian

שלושה מיליארדרים מוכרים אנבידיה, ומי קנה עוד מניות טבע? המהלכים הגדולים של משקיעי העל נחשפים

בימים האחרונים פרסמו כמה מהמשקיעים החזקים בעולם את השינויים בתיקים שלהם ברבעון השלישי של השנה ● ביל גייטס מכר מניות מיקרוסופט ב-8.8 מיליארד דולר, ביל אקמן עושה את ההפך מבאפט ומוכר מניות גוגל, שלושה מיליארדרים מוכרים מניות אנבידיה. וגם: גורו ההשקעות שמגדילה אחיזה במניות כחול לבן

מבצעי 0 ק''מ / צילום: יח''צ

מבצעי האפס ק"מ בשוק הרכב עולים מדרגה, ומי המותג הפופולרי שמצטרף לטרנד

התחרות בענף הרכב מחריפה, והסיבות מגוונות - החל מהצטברות מלאים של רכבי אפס קילומטר בשל כניסת דגמים חדשים, דרך הגעת טכנולוגיות חדשות ועד שחיקה במחירי יד שנייה ● התוצאה: הנחות חדות של עשרות אלפי שקלים מהמחירון

משרדי וויקס בתל אביב / צילום: איל יצהר

קרן ההון־סיכון האירופית שהשקיעה בוויקס ובווקמי עוזבת את ישראל

לפי גורמים, קרן ההון־סיכון האירופית מנגרוב לא מתכוונת להמשיך להתנהל בישראל, ובכלל, במתכונת שהייתה נהוגה בעשור האחרון - בין היתר עקב שינוי מבנה השותפויות הגלובלי שלה ● עם זאת, גורמים מדגישים כי צמצום הנוכחות הפיזית בארץ אינו שולל את המשך ההשקעות בחברות ישראליות

איתן יוחננוף / צילום: איל יצהר

"יוקר המחיה מדכא מכירה. פער של 100% במחיר לעומת אירופה לא נובע רק מתמחור"

אם שואלים את איתן יוחננוף, מנכ"ל ומבעלי רשת יוחננוף, הממשלה רק מפריעה לשוק המזון - והגיע הזמן שהיא "תשחרר רגולציות" כדי שהמחירים יירדו ● בראיון לגלובס, רגע לפני כנס קמעונאות המזון ישראפוד שבו ייקח חלק, הוא מציג את הפתרון שלו ליוקר המחיה בישראל, מגלה מדוע מכר את זול סטוק ומדוע קנה אדמה חקלאית, ומסביר למה אין סיכוי שימכור אייפונים בסניפים כמו המתחרים